Pagina 1 van 1
uitgepuzzeld even...
Geplaatst: 07 dec 2012 22:14
door MarcodJ
In mijn voorstelrondje heb ik mijn baan staan,
er volgt nog een WDB maar moet eerst meer foto's maken nog.
Ik loop in de puzzel van het geheel vast nu..
Seinen werken wel maar als ik 1 sein bedien zie ik er meerdere reageren,
ik hoor ook de relais onder de plaat reageren.
Dit terwijl niet eens alle draden zijn aangesloten..
Op een klein stukje na heb ik spanning op de rails staan,
dat ene kleine stukje na is ook weer bij zo'n fijne melder die ik niet begrijp in de kabelboom onder de plaat.
Maar de trafo moet vrij hoog blijven staan wil de lok blijven rijden,
dit is er wel 1 van dik 30 jaar oud (heb ik me laten vertellen) dus zou dat daaraan kunnen liggen ?
Rails is gegumd met een Roco blokje wat toch nog veel vuiligheid gaf.
Maar toch nog vol gas op de trafo om de lok te laten rijden uberhaupt.
Zou de ringleiding van te dunne draad kunnen zijn ?
Dit is namelijk dezelfde mm2 draad als van bv. de wissels en seinen.
Maar mijn grootste dilemma waar ik nu tegenaan loop zijn de werking van de seinen en die blokmelders waar ik onder de baan niet uitkom.
Ik zie even door de bomen het bos niet meer met de baan
Op zich is het vrij netjes gebouwd onder de baan maar ik weet even niet meer wat wat is en waarvoor het dient..
Re: uitgepuzzeld even...
Geplaatst: 07 dec 2012 23:00
door martinb
Lijkt me sterk dat de draden te dun zijn, lok al eens schoongemaakt / durf je dat aan?
Re: uitgepuzzeld even...
Geplaatst: 08 dec 2012 14:14
door Marcel
In het ergste geval zal je dan alle bedrading los moeten halen en alles weer opnieuw per blok aan moeten sluiten.
Kun je de vorige eigenaar niet meer bereiken?
Re: uitgepuzzeld even...
Geplaatst: 08 dec 2012 22:12
door matthijskuiper
Dunne dragen betekend hogere weerstand. (heel simpel gezegd.)
Het kan zijn dat de draad te dus is, maar die kans is erg klein. (vaak zmelt die eerst door)
Wat betrefd sturingen, alles nalopen en elk draadje snappen.
Klinkt suf, maar dat is wel de enige manie;) En na een tijdjes zie je ze zo liggen.
Als seinen draaien zonder signaal kan er een dubbelle lus of kortsluiting zijn.
Alleen als alles doorgeknipt is en het sein los staat en het beweegt dan nog heb je een spook in je baan.
Een reden voor weinig spanning kan zijn dat het geisoleerd is, of slecht contact.
Wanneer je inderdaad weinig meet kan dat het geval zijn en is nieuw lussen nuttig.
Re: uitgepuzzeld even...
Geplaatst: 09 dec 2012 09:15
door MarcodJ
@Martin,
het lokje liep perfect waar ik hem gekocht heb maar zal wel de wielen even extra nakijken.
Binnenin lijkt het me wel oke.
@Marcel,
Alles los halen wil ik liever niet doen want dan kom ik er zeer zeker niet meer uit.
De vorige eigenaar was een oudere man die ook totaal geen verstand ervan had.
De enigste papieren die erbij zaten was een folder van een winkel uit amsterdam,
waar kennelijk de baan ook gekocht is.
Ik kreeg niet het idee dat de vorige eigenaar er veel meegereden heeft toen ik de baan was wezen bekijken.
@Matthijs,
Ik ben nu alle draden aan het volgen hoewel dat inderdaad een aardige klus is met veel vertakkingen naar de andere kant van de plaat..
Is geen fijn klusje..
Ben er net ook achtergekomen dat ik 2 dingen door elkaar haal denk ik.
Ik heb een stuk of 4 contactrails in de baan liggen die eea automatisch maken.
Dit moet volgens de trix site rails zijn die treinen dingen automatisch kunnen aansturen.
Ik dacht dat dit met het bloksysteem te maken had maar kennenlijk niet.
Dat treinen dingen automatisch doen hoeft voor mij nog niet dus die wil ik gaan afkoppelen en de onderbroken delen doorverbinden.
Om je een idee te geven hoe het eruit ziet onder de plaat,
En dit is maar een klein deel ervan..
Niet iets wat ik graag allemaal los wil halen
Re: uitgepuzzeld even...
Geplaatst: 09 dec 2012 12:29
door Zolderspoor
Hoi Marco.
Ik begrijp je frustratie. Ook ik ben met een ex-Märklinist bezig om een kant-en-klare spoor N-baan gangbaar te maken. Dat is een zeer professioneel gebouwde baan, waarop diverse lieden hun modificaties/aanpassingen/wijzigingen met hun kennelijk beperkte elektrotechnische kennis hebben losgelaten. Het heeft ons vier weken (met 2 werkavonden) gekost om een ongewenste knoop tussen twee ovalen te vinden. Hele avond zoeken, testen, meten en niets gevonden. Toen de knoop was gevonden bleek het mankement nog steeds te bestaan: er was nog zo’n foutieve/ongewenste aansluiting.
Ik denk dat alles los halen en opnieuw aanleggen niet de beste optie is. Wat goed is en functioneert moet je handhaven. Helaas is jouw woonplaats mij net iets te ver en 1 avond zoeken te kort.
Uiteindelijk hebben wij – en die raad wil ik je geven – alle draden nagelopen, inclusief hun vertakkingen en die gemerkt/in kaart gebracht. Te beginnen op het tableau: waar gaat deze draad heen en wat willen we dat-ie gaat doen? Alle ongewenste aansluitingen hebben wij – gemerkt – los gehaald. Met als resultaat dat op de baan alleen dat gebeurt wat op het seinhuis wordt aangestuurd, alles heel basic. We zijn nu in de fase dat we dingen willen doen (het bedienen van armseinen, die functioneel waren maar nu louter decoratief) waarbij we op het tableau een bedieningsknop hebben aangelegd waarvandaan we op zoek gaan naar de los hangende bedrading van de seinaansturing.
Het nalopen van de gehele bedrading is een megaklus. In het begin schiet het niet op, maar een goed begin is het halve werk. Gewoon beginnen met de bedrading na te lopen en te merken: Waar komt de draad vandaan en wat moet-ie gaan doen. Ik begrijp best dat je graag wilt rijden, het liefst op de gehele baan. Maar in jouw geval, net als bij ons het geval is, gaat het stukje bij beetje. Daar is niks mis mee, als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan. Zie op dit forum de beschrijving van de aanleg van diverse grote banen. Die zijn ook niet in 1 keer gelijk klaar.
De ringleiding zou ik, maar dat is mijn smaak, wel door een veel dikkere draad vervangen. Vergelijk elektriciteit met water: door een dikke buis stroom het water gemakkelijker.
Rijstroom. Ik ga er van uit dat je een goede lok hebt gekocht en dat het euvel aan de aansluiting van de rails ligt. Schoon poetsen had immers geen resultaat. Zoek een stukje waar de lok redelijk tot goed loopt en kijk waar de misère begint. Waarschijnlijk na een (isolatie)las, eventueel een denkend wissel. Kijk hoe het goede stuk is aangesloten en maak daar vandaan een – tijdelijke – verbinding met de aansluiting van het slechte stuk. Als de lok het nu wel goed doet, is het een kwestie van die tijdelijke aansluiting steeds verder terug te leggen tot dat je het kwalijke punt hebt gevonden. Investeer een paar euro in een setje testdraden met krokodillenbekjes (bij de elektronicawinkel te koop) om snel testverbindingen, ook over relais, te kunnen maken.
Veel succes en sterkte. Ik blijf jouw draadje volgen.
Re: uitgepuzzeld even...
Geplaatst: 09 dec 2012 19:30
door MarcodJ
Goed beschreven Rob !
Het is inderdaad een mega klus om echt ieder draadje wat vraagtekens geeft te gaan volgen maar ik kom er zachtjes wel uit.
Vanmiddag 2 seinen werkend gekregen met wel het idee dat ik mijn schakelkastjes wil gaan vervangen voor nieuwe.
Ik heb van die oude Trix kastjes en die vertrouw ik ook niet helemaal meer,
Er zitten er 4 op een rij en als ik 1 sein op kastje 1 zet en ik druk kastje 2 op groen zie ik sein 1 uitgaan terwijl het sein op 1 zit.
Dus mijn vermoed is dat die kastjes binnenin ook niet meer fris zijn.
Die schakelpaneeltjes zijn de kosten niet dus dat wil ik ook even aanpakken.
Nadat ik het onder de plaat even zat was en mijn rug echt in protest ging ben ik de binnenbanen gaan gummen,gummen en nog eens gummen.
Wat een vuiligheid komt (en nog steeds) eraf zeg..
Maar de lok rijdt er nu wel redelijk op,
dus vanmiddag heb ik het eerste echte uur kunnen rijden....Heerlijk !
De buitenste baan (waar ook de meeste seinen staat en schakelrails) moet ik nog verder uitwerken qua aansluitingen.
Op het achterste traject wat langs de muur ligt heb ik ook zo'n schakelrails liggen die de boel compleet onderbreekt over een 30cm.
Verbindt ik die schakelrail door rijdt ook op de buitenste baan netjes zijn rondje dus ik denk dat ik maar voor de makkelijke weg kies,
doorverbinden dat ding en klaar ermee !
Omdat ik nog niet op de binnenbanen heb kunnen rijden kwam ik het volgende euveltje tegen,
in 1 van de bochten zit een beschadiging die de lok doet ontsporen.
Deze bocht is van flexibele rails gemaakt dus ik moet even kijken hoe ik dit ga repareren,
met een nieuwe flexirail of losse bochten.
Ik hoop wel op de goede radius uit te komen met losse bochtdelen.....
Re: uitgepuzzeld even...
Geplaatst: 10 dec 2012 11:10
door Marcel
Flexrail in een bocht kan idd tricky zijn,op mijn klimspiraal is de buitenbocht ook met flexrail gelegd,maar zorg ik bij de aansluiting van de volgende rail dat het laatste stukje van de ene rail en het eerste stukje van de andere rail recht ligt,mijn ervaring is dat als je flex gebogen gaat leggen de uiteinden van de spoorstaven altijd recht is (logisch),of je zou dat heel lichtjes in de goeie boogstraal moeten bijbuigen,anders krijg je op de overgang van de twee railsen een knik.
Re: uitgepuzzeld even...
Geplaatst: 10 dec 2012 11:14
door Peter
Tip: Bij gebruik van flexrails in een bocht, laat beide rail staven een centimeter of 5 van elkaar verspringen. Dus niet de rail staven even lang laten en de volgende rail aanleggen, maar beiden laten verspringen. Zo krijg je geen rare knikken in een bocht met flexrails.
Grtz.
Peter
Re: uitgepuzzeld even...
Geplaatst: 10 dec 2012 11:27
door Marcel
Dank je Peter,maar dan heb je nog steeds rechte spooruiteinden,de knik wordt op jouw manier wel kleiner dus minder zichtbaar,maar het blijft een kleine verspringing.
Maar ik ga dit zelf nog even uittesten,miscchien valt het wel mee.
Re: uitgepuzzeld even...
Geplaatst: 10 dec 2012 12:04
door Peter
Met beleid de rails inkorten en leggen, ik heb met flexrails in bochten nog geen problemen gehad. Bocht loopt gewoon netjes door.
Grtz.
Peter
Re: uitgepuzzeld even...
Geplaatst: 10 dec 2012 12:51
door shoven
Dat ligt eraan hoe scherp je boog is. Flauwe bogen zijn geen probleem, maar hoe scherper de boog, hoe groter de kans op knikken. Verschilt wel per soort flexrail, code 55 gedraagt zich daarin anders dan code 80. Ik probeer altijd op rechte stukken 2 flexen aan elkaar te zetten, als het kan met een raillasje, gesoldeerde verbindingen zijn niet altijd even geweldig.
Een knik is soms te repareren door er een schroefje dicht tegenaan te zetten die de railstaaf weer in het gelid drukt.
Re: uitgepuzzeld even...
Geplaatst: 10 dec 2012 15:44
door MarcodJ
Het verbaasde me iig wel dat het flexi rail was,
het stukje van raillas naar raillas leek wel een eeuwigheid door de bocht heen
Ik ga eerst maar voor de makkelijkere oplossing,
lukt dat niet dan leggen we een nieuw flexirail aan.
Vanavond eerst maar even een draadje aan de rails solderen om die vervelende schakelrail te saboteren zodat ik ook de buitenbaan kan berijden
Re: uitgepuzzeld even...
Geplaatst: 25 dec 2012 13:39
door MarcodJ
Kan iemand mij uitleggen hoe ik de radius van een bocht meet ?
Want ik werk in deze bocht liever met gevormde bochten dan met flex rails,
ik moet de flex rails precies in de bocht koppelen en krijg het niet netjes.
Alleen welke radius bocht ik moet gaan halen is mij even onduidelijk,
bij MTE werd mij verteld dat ik beter de radius kan berekenen om de bocht met losse bochten te repareren ipv flex rails maar hoe ik een radius moet berekenen werd mij niet verteld door ze.
Beetje jammer,
-1
Dus iemand die mij dat wel kan vertellen ?
Re: uitgepuzzeld even...
Geplaatst: 27 dec 2012 11:15
door Marcel
Hiebij een voorbeeld van Fleischmann Piccolo,je zal vanaf het aansluitpunt van de te leggen rails een haakse hoek moeten tekenen (naar rechts of naar links) naar het punt waar je naar toe wilt met twee evenlange zijden (zie tekening),met een beetje geluk kom je uit op een boogstraal (kwart cirkel) die vanaf fabriek wordt geleverd,zo niet dan alsnog met flexrail werken.
Ik hoop dat het wat duidelijker is,zo niet dan proberen we het anders.
Re: uitgepuzzeld even...
Geplaatst: 27 dec 2012 11:19
door shoven
Dat staat gewoon in de catalogus van de fabrikant. Het plaatje van Marcel is daarvan een goed voorbeeld.
Re: uitgepuzzeld even...
Geplaatst: 27 dec 2012 11:40
door Wim
Bij Trix gaan de boogstralen nog een stapje verder R5 en R6:
Re: uitgepuzzeld even...
Geplaatst: 14 jul 2016 12:13
door MarcoFM12
Hallo allemaal,
Even een heel oud topic opschonen,
De baan is verkocht enkele jaren geleden.
Ik kwam er niet meer uit en heb destijds alles verkocht.
Ook het rijdende materiaal is toen de deur uitgegaan.