Hobbytrain HT 237** problemen Sggnos 715
Geplaatst: 17 mei 2009 11:08
Op ( speciaal ) verzoek geplaatst
Op 18 mei 2008 5 stuks gekocht...........
Maar alleen maar problemen. Wagons lopen uit de rails. Dit gebeurd dus met 5 stuks gekoppeld aan elkaar.
De wielstellen zwabberden erg, zeker in wisselstraten en oneffenheden. Dit wordt veroorzaakt doordat de afstand tussen 2 assen relatief kort is en de flenzen niet vergenoeg uit elkaar zitten
Alle modificaties welke ik uitgevoerd heb zijn te lezen zijn op BNLS
De goede rijeigenschappen kunnen waarschijnlijk op een simpeler manier worden bereikt zonder aan de wielstellen te knippen.
Door toeval kwam ik erachter dat de wieltjes wel erg smal waren t.o.v. Minitrix en Fleischmann. Na meten bleek dit ca 0,6 mm smaller en de flens ca 0.35 mm lager. Niet veel maar toch. Alvorens nw wielen te bestellen heb ik eerst een aantal dubbelassige tankwagens van Minitrix gekanibaliseerd en deze wielstellen op de Hobbytrains gedaan. Enn wat zien ik geen weerstand meer en bijna vlekkeloos lopen. Echter de Minitrix wielen waren iets te groot in omtrek wat weer tot kortsluiting voerde met de wagon, die in metaal uitgevoerd is. Dit opgelost door een ring op de draaistellen te plaatsen zodat de komplete wagon ca 1 mm hoger kwam.
Minitrix en Fleischmann hebben wielen volgens NEM 311. Hobbytrain gebruikt NMRA S4/RP25. Zie hier
Uiteindelijk bij Bernd Thomschke terecht gekomen en maandag 02-06-08, 36 wielstellen Nr 13 N-Spoor besteld. Op 04-06-08 zij deze binnengekomen en gemonteerd en kan niet anders zeggen dat alles nu wel goed loopt gelijk aan Flm en Mntrx. De wielen zijn weliswaar iets kleiner in doorsnee maar de volgende maat was iets te groot en gezien mijn ervaring met de kortsluiting heb ik deze gekozen. En geen extra gewicht meer nodig om de wagens in het spoor te houden, ook de metalen delen en magneetjes zijn uit de containers gehaald.
Filmpie van de wagons na de laatste modificatie.
Algemeen gezien vind ik het, gezien het geld wat deze gekost hebben en die inmiddels weer in prijs verhoogd zijn, toch een aanfluiting dat dit zo slecht afgewerkt is. Kromme handgrepen, schroefjes die na eenmaal demontage doldraaien, afstand tussen de wagons onderling veel te groot, kromme buffers en slecht gespoten. Maar ja op afstand is het bijna niet te zien alleen voor de kenners onder ons is het een aanfluiting.
Grtz Rob
Op 18 mei 2008 5 stuks gekocht...........
Maar alleen maar problemen. Wagons lopen uit de rails. Dit gebeurd dus met 5 stuks gekoppeld aan elkaar.
De wielstellen zwabberden erg, zeker in wisselstraten en oneffenheden. Dit wordt veroorzaakt doordat de afstand tussen 2 assen relatief kort is en de flenzen niet vergenoeg uit elkaar zitten
Alle modificaties welke ik uitgevoerd heb zijn te lezen zijn op BNLS
De goede rijeigenschappen kunnen waarschijnlijk op een simpeler manier worden bereikt zonder aan de wielstellen te knippen.
Door toeval kwam ik erachter dat de wieltjes wel erg smal waren t.o.v. Minitrix en Fleischmann. Na meten bleek dit ca 0,6 mm smaller en de flens ca 0.35 mm lager. Niet veel maar toch. Alvorens nw wielen te bestellen heb ik eerst een aantal dubbelassige tankwagens van Minitrix gekanibaliseerd en deze wielstellen op de Hobbytrains gedaan. Enn wat zien ik geen weerstand meer en bijna vlekkeloos lopen. Echter de Minitrix wielen waren iets te groot in omtrek wat weer tot kortsluiting voerde met de wagon, die in metaal uitgevoerd is. Dit opgelost door een ring op de draaistellen te plaatsen zodat de komplete wagon ca 1 mm hoger kwam.
Minitrix en Fleischmann hebben wielen volgens NEM 311. Hobbytrain gebruikt NMRA S4/RP25. Zie hier
Uiteindelijk bij Bernd Thomschke terecht gekomen en maandag 02-06-08, 36 wielstellen Nr 13 N-Spoor besteld. Op 04-06-08 zij deze binnengekomen en gemonteerd en kan niet anders zeggen dat alles nu wel goed loopt gelijk aan Flm en Mntrx. De wielen zijn weliswaar iets kleiner in doorsnee maar de volgende maat was iets te groot en gezien mijn ervaring met de kortsluiting heb ik deze gekozen. En geen extra gewicht meer nodig om de wagens in het spoor te houden, ook de metalen delen en magneetjes zijn uit de containers gehaald.
Filmpie van de wagons na de laatste modificatie.
Algemeen gezien vind ik het, gezien het geld wat deze gekost hebben en die inmiddels weer in prijs verhoogd zijn, toch een aanfluiting dat dit zo slecht afgewerkt is. Kromme handgrepen, schroefjes die na eenmaal demontage doldraaien, afstand tussen de wagons onderling veel te groot, kromme buffers en slecht gespoten. Maar ja op afstand is het bijna niet te zien alleen voor de kenners onder ons is het een aanfluiting.
Grtz Rob