LEDjes in de rijtuigen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
shoven

LEDjes in de rijtuigen

Bericht door shoven »

Elders kwam het al even langs, maar ik overweeg om zelf in wat rijtuigen LEDjes te gaan inbouwen als binnenverlichting.
Nu heb ik dat nog nooit gedaan en van elektronica weet ik wel iets, maar niet voldoende (vind ik).
Mijn baan is DCC-digitaal en ik heb een zootje LEDjes op de rol die branden op 12V DC.
Wat heb ik hiervoor nodig?
Wat ik zelf kan bedenken is:
- Uiteraard stroomafname
- Iets om de 'DCC-stroom' om te zetten in 12V DC
- Condensator tegen het knipperen

En uiteraard moet dat een beetje uit het zicht in een rijtuig passen.
Kan iemand mij op weg helpen?

De LEDjes, deze zitten op een plakstrip die per 3 LEDjes is in te korten:

Afbeelding

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Overdijk

Re: LEDjes in de rijtuigen

Bericht door Overdijk »

Hoi Steven,

Laat ik nu net ook zo`n rol besteld hebben met dezelfde gedachte gang.
En ook ik ben benieuwd wat je nu eigenlijk moet doen om de DCC stroom omtezetten naar 12V.
DCC werkt toch met 18V? Moet er dan geen weerstand tussen voor het terugbrengen van Voltage en de Elco tegen het knipperen?
De stroomafname is nog wel te regelen met een dun (decoder) draadje om het asje, of stripjes fosferbrons.

Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

gyrogearloose18

Bericht door gyrogearloose18 »

Die led-strips kunnen ook draaien vanaf de DCC spanning.

Aan beide assen een draadje, verbinden met een gelijkrichter en je hebt netjes je 18V.

Echter hou in je achter hoofd dat ze dan erg fel zijn, die strips zijn al erg fel van zichzelf en als je ze 6V extra geeft worden ze nog feller.

Wat je zou kunnen doen om te testen is aan je booster/centrale/DCC aansluiting 2 draadjes hangen, hieraan een gelijkrichter en dit aansluiten aan de ledstrip. Hierdoor kun je zien hoe fel ze zijn en of ze warm worden.

Het is mogelijk om de 18V terug te brengen naar 12V maar of is of een "vieze" oplossing die veel warmte genereert of vereist toch wel wat ruimte in het ruituig.

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

18V wordt idd veel te veel, ik vind ze met 12V al erg fel.
Ik schat in dat er 6 Leds in 1 rijtuig passen, maar dat wordt een zee van licht...

Welke mogelijke oplossingen zie je voor dit probleem? (de vieze of de andere?) Heb je een schema?

Steven

>>> Filmpjes van de baan

matthijskuiper

Bericht door matthijskuiper »

Is het niet een optie om twee sets serie te schakelen?
Op de rol zitten ze in serie geschakeld. Dan komt er 6V per 3 binnen.

Als dit onzin is heb ik niets gezegd. ;)

* reseon edit: paralel bedoelde ik serie. heb nu een plat voorhoofd*
Laatst gewijzigd door matthijskuiper op 17 dec 2012 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.

FidOo

Bericht door FidOo »

Wat je kunt doen om de 2 strips tegelijk op die 18v (wat eigenlijk niet op je baan staat maar eerder 14v....) is de 2 strips in serie zetten...

de + van je gelijkrichter op de + strip 1 (met 3 leds),
de - van strip 1 naar de + van strip 2 (met 3 leds)
de - van strip 2 naar de - van de gelijkrichter

hierdoor halveer je de voedingsspanning en dus branden je leds minder fel..

test dit maar eens zo los op tafel (neem dan gewoon direct de + en de - van je DCC

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

Thanx guys, dit gaan we proberen...
Voor een condensator: wat is geschikt om knipperen te voorkomen en is ook nog een beetje goed uit het zicht weg te werken?

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Overdijk

Bericht door Overdijk »

Ik was van plan deze er in te stoppen -> http://www.conrad.nl/ce/nl/product/4607 ... 0&ref=list
Zijn dezelfde die ik ook in het pakketje van Digirails had zitten. Ik kan ze dan in de toiletruimte kwijt, bij 26,4m rijtuigen. Vooral nu ze met losse draadje verbonden kunnen worden met de ledstrip.

Wellicht als het kleiner moet deze -> http://www.conrad.nl/ce/nl/product/4606 ... 0&ref=list ?

Wat zou een goede gelijkrichter zijn? Is dit wat? -> http://www.conrad.nl/ce/nl/product/1407 ... Detail=005

Of zit ik dan volledig verkeerd te zoeken?

Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

gyrogearloose18

Als het kan zou ik zoeken naar een 25V condensator. http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=2595 Bijvoorbeeld. 100uF zou in mijn ogen goed moeten zijn, wil je het precies weten moet ik er even wat wiskunde op loslaten.

Die gelijkrichter kan wel maar bedenk dat het een SMD component is, oftewel kleine gevoelige pootjes. Als je hem kwijt kunt zijn deze makkelijker en steviger: http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=4139

Je kan inderdaad 2 in serie zetten en zo de spanning halveren, dit zal heel wat schelen, helderheid tegen voeding is een exponentiële functie vaak. Ik zou dit eens testen.

Overdijk

Bericht door Overdijk »

[quote="gyrogearloose18"]

Die gelijkrichter kan wel maar bedenk dat het een SMD component is, oftewel kleine gevoelige pootjes. Als je hem kwijt kunt zijn deze makkelijker en steviger: http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=4139

quote]

Is 10mm niet te dik voor ons?

Groetjes Ron

Onderwerp starter
shoven

Bericht door shoven »

gyrogearloose18 schreef:Als het kan zou ik zoeken naar een 25V condensator. http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=2595 Bijvoorbeeld. 100uF zou in mijn ogen goed moeten zijn, wil je het precies weten moet ik er even wat wiskunde op loslaten.
Graag!

Steven

>>> Filmpjes van de baan

gyrogearloose18

Over die gelijkrichter, dat is aan jou wat je er in kwijt kunt, je kan de SMD variant pakken, hij zal werken maar hoe stevig het zal zijn is mij een vraag. Gewoon dan niet teveel met de draadjes wiebelen.

Over de condensator, ik heb er even over na zitten denken en hierbij viel het muntje dat het niet om een AC golf gaat maar om een PWM blok dat van -18V tot +18V gaat. In theorie zou dan de gelijkrichter beide golven bijeenvoegen waardoor er weer een perfecte DC voltage ontstaat van 18V minus de voltageval van de gelijkrichter(iets van 1 volt, staat in de datasheet).

Echter leven we niet in een perfecte wereld en is de gelijkrichter niet perfect, die heeft heel even nodig om te schakelen van de ene input naar de ander (de verzadigingstijd van de diodes). Dit is perfect op te vangen met een 100uF condensator.

Je kan wel een perfecte RC-filter erop los laten maar of dat de moeite waard is.

Een goeie vuistregel wat mij altijd geleerd is is dat er 3 maten in het algemeen van condensators zijn:
100uF: grove filtering van voeding (zoals hier het geval is)
10uF: fijnere filtering, komt kijken zodra er digitale techniek nodig is
100nF: hele fijne filtering voor microcontroller en andere gevoelige dingen.

Andere maten vereisen vaak specifieke toepassing of worden voor geschreven door de maker van de componenten.

Marcel

Bericht door Marcel »

Als ik de smd gelijkrichter wil gebruiken, is dit dan de goeie?:http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=2829

gyrogearloose18

Prima, leds verbruiken dermate weinig dat praktisch elke voldoet.

Marcel

Bericht door Marcel »

Dank je wel.

Overdijk

Bericht door Overdijk »

Zo, ik heb nu de volgende bestelling binnen:
20X Brugcel 1A 400V Dil-SMD http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=2829
10X SMD 220uF 16V Rond http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=9348
10X 220uF 25V http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=2626

Ik heb 10 gewone Elco`s die nog best groot uitvallen en om uit te proberen 10 SMD Elco`s die heerlijk klein zijn.

Alleen ben ik een absolute noob als het op dit soort electro aankomt, het is dan ook mijn eerste avontuur in dit gehele verhaal.

Zou iemand voor mij een simpel schema`tje kunnen maken?

In de trend van:
Draadje van het ene draaistel gaat naar X
Draadje van het andere draaistel naar Y
En dan gaat een draadje naar Z etc...

Zodat ik de volgorde weet waarin ik de LED`s (2x drie LED`s), brugcel en Elco moet zetten (oa de + & -). Zonder de boel op te blazen.

Gr Ron

Groetjes Ron

eercb

Bericht door eercb »

Hoi Ron,

Die smd-capjes zijn leuk, maar op de digitale baan niet toepasbaar ivm de stroom... 16v, je zou ze wel kunnen gebruiken als je in je schema een 7812 toevoegt... Ik heb eens zo iets voor een H0-er gebakken, maar of dat in het toilet van een N-wagon gaat passen allemaal.....???

Voor N heb ik wel eens een dergelijke oplossing gezien met alleen een klein condensatortje en een 7805, maar dan moet je de weerstandjes op de ledstrip verwijderen, en goed naar de eigenschappen van de 7805 kijken voor dissipatie van de warmte... zeker bij digitaal is eerst gelijkrichten dan een must...

De eerder in dit draadje geschetste warmte... ik gok dat het wel meevalt als je een twee-of drietal van die stripdelen serieel schakelt. Als je weet waar je mee bezig bent kun je zelfs overwegen om de op de strip aanwezige weerstand te verwijderen en te vervangen door de in je nieuwe schema berekende waarde....

Succes ermee....

Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!

Overdijk

Bericht door Overdijk »

Uhhhh, 7805?, 7812?, weerstanden, gelijkrichten. Nou ga je echt mijn petje te boven. :?

De gewone Elco`s die bij Digirails erbij zitten zijn ook 16V 220uf, zijn die dan anders als die SMD dingen?

Groetjes Ron

evo

Bericht door evo »

gyrogearloose18 schreef:Over de condensator, ik heb er even over na zitten denken en hierbij viel het muntje dat het niet om een AC golf gaat maar om een PWM blok dat van -18V tot +18V gaat. In theorie zou dan de gelijkrichter beide golven bijeenvoegen waardoor er weer een perfecte DC voltage ontstaat van 18V minus de voltageval van de gelijkrichter(iets van 1 volt, staat in de datasheet).
Blijkbaar moet het muntje nog een klein stukje verder vallen :D , want de condensator is er niet om de AC ripple uit de spanning te halen (de frequentie hiervan is zo hoog dat je dat toch niet ziet), maar om knipperen te voorkomen/verminderen bij slecht contact tussen de wielen en de baan/stroomafnemers. De condensator moet dus veel groter zijn dan je op basis van jouw theorie zou verwachten.
De rest van je verhaal over verzadigingstijd van diodes en zo is natuurlijk gezien de tijdschaal waarop zichtbare knipperingen zich voordoen absoluut niet relevant.
eercb schreef:Die smd-capjes zijn leuk, maar op de digitale baan niet toepasbaar ivm de stroom... 16v
Ik neem aan dat je spanning bedoelt en geen stroom?

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

gyrogearloose18

evo schreef:
gyrogearloose18 schreef:Over de condensator, ik heb er even over na zitten denken en hierbij viel het muntje dat het niet om een AC golf gaat maar om een PWM blok dat van -18V tot +18V gaat. In theorie zou dan de gelijkrichter beide golven bijeenvoegen waardoor er weer een perfecte DC voltage ontstaat van 18V minus de voltageval van de gelijkrichter(iets van 1 volt, staat in de datasheet).
Blijkbaar moet het muntje nog een klein stukje verder vallen :D , want de condensator is er niet om de AC ripple uit de spanning te halen (de frequentie hiervan is zo hoog dat je dat toch niet ziet), maar om knipperen te voorkomen/verminderen bij slecht contact tussen de wielen en de baan/stroomafnemers. De condensator moet dus veel groter zijn dan je op basis van jouw theorie zou verwachten.
De rest van je verhaal over verzadigingstijd van diodes en zo is natuurlijk gezien de tijdschaal waarop zichtbare knipperingen zich voordoen absoluut niet relevant.
Doh, dat krijg je als je de hele dag bezig bent met theoretische elektronica, dan vergeet je vaak de praktijk. Ik was te gefocust op het signaal dat binnen komt, helemaal de overdracht tussen de rails en wielen vergeten.

Over of die van 16V voldoen kunnen anderen met praktijk ervaring beter antwoorden.

Ik heb wel een aansluit plaatje voor je.
Afbeelding

Links de twee ~ aansluiting gaan naar de rails.

Plaats reactie