Pagina 1 van 2
Eerste baanplan - Nederlands havengebied periode V / VI
Geplaatst: 18 dec 2012 09:45
door Ontspoord
Hierbij mijn eerste baanplan:
Op de afbeelding is het schaduwstation te zien met twee klimspiralen.
De linker spiraal zal aan het einde van een havengebied liggen en zal zijn geplaatst in een tunnel welke door een dijk heen loopt. De oranje lijn is de dalende lijn van de spiraal en zal locs met wagons via de blauwe lijn naar de blauwe opstelsporen leiden. Hier zullen de 7 rechter sporen gebruikt worden. De loc kan hierna loskoppelen en via de paarse lijn weer het schaduwstation verlaten. Het meest linker blauwe spoor is geplaatst zodat een loc kan omlopen en weer vooraan een rij met wagons kan aankoppelen.
De groene opstelsporen zijn voor de locs. Hier kunnen in totaal 16 locs staan (misschien beetje overkill I know). De locs komen via de rechter spiraal over de gele lijn naar beneden. De rode lijn zal gebruikt worden om te stijgen. In het zichtbare gedeelte zullen deze twee sporen verborgen zitten in een locloods. Zodra een loc dus naar het schaduwstation moet gaan zal hij de loods in rijden voor "onderhoud".
Ik ben erg benieuwd wat jullie er van vinden.
Re: Eerste baanplan - Nederlands havengebied periode V / VI
Geplaatst: 18 dec 2012 12:39
door Hookies
Als dat gele spoor over die blauwe sporen heen moet, dan gaat je dat niet lukken. Daar heb je toch zeker anderhalve meter spoor voor nodig en bij een stijgingspercentage van 3% ben je dan 4,5 cm hoger gekomen. Als je met panto's en bovenleiding gaat werken, heb je zelfs nog meer dan anderhalve meter nodig.
Opstelsporen voor locs kun je nooit genoeg hebben.
Re: Eerste baanplan - Nederlands havengebied periode V / VI
Geplaatst: 18 dec 2012 13:30
door Ontspoord
Thnx voor je review.
Wanneer ik de rode al een cirkel laat draaien en zorg dat de gele eerst nog naar rechts doorloopt en dan pas boven de blauwe bocht aansluit op de cirkel, dan moet het lukken toch? Ik kom dan op 90 cm zodra hij bij de bovenste blauwe kruiswissel komt.
Re: Eerste baanplan - Nederlands havengebied periode V / VI
Geplaatst: 18 dec 2012 18:09
door Hookies
Dan heb je dus minder dan een meter om de stijging te benutten. Als je de regel van 3 cm stijgen per 100 cm handhaaft, gaat dat dus niet lukken. Er is niks mis met de rode cirkel, het probleem is de aansluiting van geel op de helix.
Re: Eerste baanplan - Nederlands havengebied periode V / VI
Geplaatst: 18 dec 2012 18:13
door matthijskuiper
als de gele al aan de helix zit, is het dan niet mogelijk om deze onder aan de blauwe kam te zetten dan heb je wat meer speling.
Re: Eerste baanplan - Nederlands havengebied periode V / VI
Geplaatst: 18 dec 2012 19:08
door Ontspoord
Nee want als ie onder aan de blauwe kam komt, dan heb ik geen mogelijkheid om op de groene delen te komen.
En ik zie zojuist dat het ook al niet mogelijk is voor een loc om bij de groene delen te komen wanneer deze net z'n wagons op het blauwe deel heeft geparkeerd. Ik ga even tekenen en kijken hoe ik dat kan oplossen en tegelijk jouw tip om de gele op de blauwe kam aan te sluiten kan toepassen.
Re: Eerste baanplan - Nederlands havengebied periode V / VI
Geplaatst: 18 dec 2012 20:54
door Ontspoord
Ik heb de gele lijn inderdaad direct naar links laten lopen. Hierdoor hoeft er geen blauw spoor meer gebruikt te worden voor omlopen als ze de wagons ophalen. Daarnaast heb ik ook nog aan de linkerkant van de blauwe lijnen een wissel naar boven geplaatst. Hierdoor is er een nieuwe groene lijn gekomen van de blauwe lijnen naar de linker groene lijn. Nu kunnen de locs na het ontkoppelen via de groene lijn naar de opstelsporen van de locs.
Lijkt dit er meer op? En zijn er nog meer op/aanmerkingen?
Re: Eerste baanplan - Nederlands havengebied periode V / VI
Geplaatst: 18 dec 2012 23:06
door Hookies
Nu gaan de gele rails dus over de groene opstelsporen heen. Dat stukje geel wat je nu hebt ingetekend is nog steeds te kort om tot de gewenste stijging te komen. Sterker nog: rood laat je nog een stuk doorlopen in de helix, waardoor het gele spoor al op een andere hoogte uit de helix verdwijnt. Een hoogte die misschien wel toereikend is om over de groene sporen heen te gaan, maar dan weer te hoog is om op grondniveau bij de blauwe sporen aan te sluiten
Re: Eerste baanplan - Nederlands havengebied periode V / VI
Geplaatst: 19 dec 2012 00:24
door matthijskuiper
Maar dat zelfde moet dan ook voor het rode gaan gelden.
Is het dan niet handiger om de laatste 3 groene vakken weg te halen?
en misschien verder naar links terug te laten komen?
Re: Eerste baanplan - Nederlands havengebied periode V / VI
Geplaatst: 20 dec 2012 22:30
door Ontspoord
Nou daar zijn we dan weer...
Dit is versie 3 waarin ik volgens mij wel alles heb verwerkt wat hier werd gezegd.

Re: Eerste baanplan - Nederlands havengebied periode V / VI
Geplaatst: 20 dec 2012 22:52
door matthijskuiper
Wil je van de gele en rode delen een helix maken, of komt die direct op het haven gebied uit?
Het laatste is wel een risico.
Bij een helix hoef je niet een tegen boog bij te leggen maar meteen rondjes maken.
Re: Eerste baanplan - Nederlands havengebied periode V / VI
Geplaatst: 20 dec 2012 22:57
door Ontspoord
Ik wil links en rechts een helix maken. De linker komt in een dijk uit aan de rand van de haven, zodat het lijkt alsof de treinen uit een tunnel door de dijk komen. De rechter helix komt op het loc onderhoudsdeel uit in een locloods. Ook hierdoor is het weglopen niet echt te zien.
Re: Eerste baanplan - Nederlands havengebied periode V / VI
Geplaatst: 21 dec 2012 08:18
door mdedeugd
Ontspoord schreef:Ik wil links en rechts een helix maken. De linker komt in een dijk uit aan de rand van de haven, zodat het lijkt alsof de treinen uit een tunnel door de dijk komen. De rechter helix komt op het loc onderhoudsdeel uit in een locloods. Ook hierdoor is het weglopen niet echt te zien.
Beste ontwerper.
Je wilt ook net als die andere beginners veel en te veel.
Hou wel rekening dat daar ruimten en kennis voor zal moeten zijn.
Waar begin je eerst.
1 de maten van de ruimte waar jou spoorbaan komt exact te meten.
2 de maatvoering van je te maken tafels te meten en ook in je plan te zetten.
3 Een schaduw station moet wel toegankelijk zijn voor jezelf, ook achter in
4 hoeveel tijd en butget heb je voor zo,n project.
5 Heb je ervarring en ook kennis wat bij een modelbaan komt. ?
Zo niet, begin dan eerst iets klein en eenvoudig.
Je moet in deze hobby een groei periode willen doen.
Voor je echt weet wat zo,n groot project gaat doen.
Sucses.
Martin de Deugd
Re: Eerste baanplan - Nederlands havengebied periode V / VI
Geplaatst: 21 dec 2012 09:52
door Ontspoord
mdedeugd schreef:Ontspoord schreef:Ik wil links en rechts een helix maken. De linker komt in een dijk uit aan de rand van de haven, zodat het lijkt alsof de treinen uit een tunnel door de dijk komen. De rechter helix komt op het loc onderhoudsdeel uit in een locloods. Ook hierdoor is het weglopen niet echt te zien.
Beste ontwerper.
Je wilt ook net als die andere beginners veel en te veel.
Hou wel rekening dat daar ruimten en kennis voor zal moeten zijn.
Waar begin je eerst.
1 de maten van de ruimte waar jou spoorbaan komt exact te meten.
2 de maatvoering van je te maken tafels te meten en ook in je plan te zetten.
3 Een schaduw station moet wel toegankelijk zijn voor jezelf, ook achter in
4 hoeveel tijd en butget heb je voor zo,n project.
5 Heb je ervarring en ook kennis wat bij een modelbaan komt. ?
Zo niet, begin dan eerst iets klein en eenvoudig.
Je moet in deze hobby een groei periode willen doen.
Voor je echt weet wat zo,n groot project gaat doen.
Sucses.
Martin de Deugd
Hai Martin,
thnx voor je input.
1 De woning waar ik dit geheel ga bouwen moet ik nog kopen
2 Zie 2
3 In het midden ga ik het open houden.
4 Ik ben nu 32. Uitgaande van de gemiddelde levensverwachting van mannen geboren in 1980 van 76 jaar heb ik nog wel zo'n 44 jaar voor dit project
5 Eerder heb ik met iemand samen een plan uitgewerkt en gebouwd op een zolder van zo'n 9 meter bij 7 meter ook in schaal N
Maar ik snap je punt goed hoor

Re: Eerste baanplan - Nederlands havengebied periode V / VI
Geplaatst: 21 dec 2012 11:18
door mdedeugd
Beste ontwerper
Dus je snapt wel wat ik bedoel.
Zijn wel punten wat wel als eersten tegen komen gaat, voor er iets ontworpen worden gaat
Hai Martin,
thnx voor je input.
1 De woning waar ik dit geheel ga bouwen moet ik nog kopen
2 Zie 2
3 In het midden ga ik het open houden.
4 Ik ben nu 32. Uitgaande van de gemiddelde levensverwachting van mannen geboren in 1980 van 76 jaar heb ik nog wel zo'n 44 jaar voor dit project
5 Eerder heb ik met iemand samen een plan uitgewerkt en gebouwd op een zolder van zo'n 9 meter bij 7 meter ook in schaal N
Maar ik snap je punt goed hoor

Ik mis veel punten, helaas

punt 1 Mis je nu al totaal de basis punten waar je werkelijkheid ook echt begint
Denkende wat je wil, maar kan nu nog niet.
Eerst zorgen voor verder begintraject.
punt 2 Dus je hebt nog geen woning, dus ook vanzelf geen ruimte waar iets komt.
Lijkt mij wel belangrijkste wie, wat en waar.
punt 3 Daarna ga je werkelijk starten met een ontwerp.
Want dan weet je waar op je zal letten met ontwerp
Ontwerpt al een modelbaan, mag, daar is verder niets fout aan.
Mits je 1t/m 2 als de basis gebruikt waar punt 3 uit voort komen gaat.
Punt 4 slaan we meteen over.
Hopende dat je zo gezond en fitaal mag blijven

Punt 5.
Wel het inzicht wat wel of niet kan/totaal niet gaat, dat ontbreekt nu steets echter in dat baanplan.
Dus kort gezegt, start eerst bij de 1
1 een woning.
2 een ruimte.
3 wensenlijstje.
3 baanplan.
4 bouwen en uitwerken.
4 heel lang gezond en veel plezier.
Lijkt jandorie spelletje ganzenborden wel
Maar het geeft wel plezier als er iets gezonds uit nakomt.
Sucses vriend
Martin de Deugd
Re: Eerste baanplan - Nederlands havengebied periode V / VI
Geplaatst: 21 dec 2012 14:25
door Hookies
Ontspoord schreef:Nou daar zijn we dan weer...
Dit is versie 3 waarin ik volgens mij wel alles heb verwerkt wat hier werd gezegd.

Hoeveel lengte heb je nu voor het gele traject voordat het over de andere rails heen moet?
Re: Eerste baanplan - Nederlands havengebied periode V / VI
Geplaatst: 21 dec 2012 15:35
door Ontspoord
Hookies schreef:
Hoeveel lengte heb je nu voor het gele traject voordat het over de andere rails heen moet?
Van begin geel tot einde is het 119 cm als ik tot aan de groene baan reken. Gaat dat goed?
Re: Eerste baanplan - Nederlands havengebied periode V / VI
Geplaatst: 21 dec 2012 15:40
door matthijskuiper
Dan haal je met heel veel moeite net 4cm, maar reken op een 3cm als niet minder.
Dat is voor een trein met spoor, demping en pantograaf 50% te weinig.
Re: Eerste baanplan - Nederlands havengebied periode V / VI
Geplaatst: 21 dec 2012 16:32
door Hookies
Let ook op het rode spoor, want dat is volgens mij veel minder dan de al niet toereikende 119 cm van het gele spoor. Vanaf de wissel komt dat spoor misschien aan een halve wending van je spiraal/helix.
Re: Eerste baanplan - Nederlands havengebied periode V / VI
Geplaatst: 22 dec 2012 09:55
door Detlev
Je zou de voorste heelft kunnen laten zakken met een cm of 3. Dan ligt het achterste opsteldeel alvast hoger en kun je de laatste 2 cm makkelijk halen op je gele en rode spoor.
Re: Eerste baanplan - Nederlands havengebied periode V / VI
Geplaatst: 23 dec 2012 10:51
door Ontspoord
Ik heb nog zitten denken, maar over geel en rood gaat slechts een loc rijden. Daar gaan geen locs rijden met wagons. Dit scheelt ook wel in de maximale stijghoek toch? Ik kan hem dan iets meer laten stijgen.
De rechter helix gaat namelijk uitkomen in een rechte dubbele locloods. Deze ligt "toevallig" met de achterkant tegen een dijk aan, waardoor ik het kan laten lijken of de locs voor onderhoud naar binnen rijden, maar eigenlijk de helix op rijden.
Daarnaast wil ik inderdaad de rechtse drie groene opstelsporen weghalen, zodat er wat meer lengte gemaakt kan worden voordat een spoor gekruist wordt. Dit werd eerder al door iemand gesuggereerd.
Vanmiddag zal ik dat gelijk even in de tekening verwerken en zal ik kijken of ik het bovendeel ook al kan plaatsen hier.
Re: Eerste baanplan - Nederlands havengebied periode V / VI
Geplaatst: 23 dec 2012 13:42
door Lemland
Ontspoord schreef:Ik heb nog zitten denken, maar over geel en rood gaat slechts een loc rijden. Daar gaan geen locs rijden met wagons. Dit scheelt ook wel in de maximale stijghoek toch? Ik kan hem dan iets meer laten stijgen.
Ik zou het risico niet nemen, persoonlijk. Technisch niet en qua toekomstvastheid niet (wie weet hoe je later wil gaan rijden).
Bart
Re: Eerste baanplan - Nederlands havengebied periode V / VI
Geplaatst: 23 dec 2012 13:47
door Hookies
Ik vond het idee van Detlev helemaal geen slecht idee. Op die manier kun je waarschijnlijk je hele plan laten bestaan. Wat Bart zegt, extreme stijgingen, al is het maar 4 of 5%, zou ik zeker niet overwegen. De ene loc zal het fluitend doen, de andere loc komt niet omhoog.
Re: Eerste baanplan - Nederlands havengebied periode V / VI
Geplaatst: 23 dec 2012 13:51
door Ontspoord
Bart en Hookies,
Ik ga ff tekenen nu. Kijken of ik dan inderdaad wat beter uit kom. Zal zo de update posten
Re: Eerste baanplan - Nederlands havengebied periode V / VI
Geplaatst: 23 dec 2012 14:36
door Ontspoord
Dit zou hem dan moeten zijn. Is dit wel reƫel?
De lengte van het rode deel is nu 94 cm voor hij kruist met de groene. Hierbij kan ik er dan ook nog rekening mee houden dat het deel met de groene opstelsporen voor de locs, wat lager ligt dan het deel met de blauwe opstelsporen voor de wagons.