Wagonvoorraadkoffer.
Geplaatst: 28 dec 2012 19:26
Een koffer is een ideale plek om een redelijke hoeveelheid wagons op te bergen.
De kern van dit idee had ik ooit eens gelezen op Nproject.org. Martin, nog dank voor dit goede idee.
Bij de kringloop kocht ik voor maar liefst € 1,50 een koffer, waar de naam van de eigenaar nog opstond.
Helaas kan ik de naam van de eigenaar niet ontcijferen.
Op ons bedrijf wordt veel PVC gebruikt als isolatie voor electrische componenten, zoals hoofdschakelaars, verdeelrailen, etc..
Zonder dit PVC zou de omloopsnelheid van collega's stukken hoger zijn, iets wat natuurlijk niet de bedoeling is.
Hier heb ik dus een aantal platen PVC gezaagd. Deze gaan dienen als bodem van iedere lade.
Gelukkig hadden wij ook nog draadgootdeksels die waren afgekeurd en die de fabrikant niet terug hoefde toen hij ons van een nieuwe lading deksels voorzag. Hiervan heb ik stroken gezaagd, lange waar wagons op kunnen staan en korte (32 mm) die als afstand dienen tussen de plateaus waarop de wagons staan.
De breedte van alle stroken is 23mm.
Verder heb ik het handvat van de koffer aan de andere kant gezet, staan de wagons bij het meenemen ook netjes op de wielen i.p.v. op het dak.
Vaak zegt een plaatje meer dan een paar lange zinnen.
De omhoog staande strookjes met de gaten (handvatten) heb ik met popnagels op de PVC-plaat gemaakt; kon ik gelijk kracht gebruiken bij het in- en uit de koffer halen van een compleet plateau.
Voor de rest is het een kwestie van stug doorstapelen van de niveaus waarop de wagons staan.
De lagen heb ik met Faller-lijm vastgezet. Nu is dit niet geschikt om erg veel kracht op te zetten, maar het ging mij even om de ruwe vorm. Hierna heb ik de op maat gezaagde stukjes onderling met PVC-lijm nagestreken (de lijm die ook wordt gebruikt bij o.a. rioolbuizen, electrische leidingen, etc.) Deze lijm heb ik met een klein kwastje opgebracht. De lijm zelf kost bij de Gamma ca. € 8,-. In principe werkt deze manier van bouwen zeer snel.
Het resultaat spreekt voor zich.
Met twee avondjes plakken een koffer met een bergruimte voor 143 wagons
Normaliter heb ik wagons uit tijdperk-II, EN wagons die ik zelf mooi vind.
Voor mij betekent dat een simpele bouw; echt lange wagons heb ik niet.
Mijn langste personenwagons zijn of de 3-assige van Fleischmann en die langen Schwalbacher van Arnold (niet op foto).
Nog een overzicht
De afwerking kan het beste gebeuren met een strook vilt. Op een stoffenmarkt verkrijgbaar voor minder dan € 5,-/meter.
De stof heb ik al in huis inclusief een stuk DIN-rail van 35 mm. De vakjes zijn 32 mm hoog, dus dat was voor mij een goed hulpmiddel om het vilt te snijden.
Helaas wordt de koffer niet afgewerkt. Ik was net klaar met de bouw toen mijn broertje langskwam. Hij had nog een ladekastje met 42 laatjes; ongeveer even hoog als de bakjes die ik gemaakt had (30mm i.p.v. 23mm).
Voor de goede orde: uiteraard zou bovenstaand ook met hout (triplex o.i.d.) gemaakt kunnen worden.
Met dank aan Jos: ik had zijn beschrijving van 'Photo bucket' toch weer nodig.
Succes met uw knutselideeën op dit gebied.
m-spoor.
De kern van dit idee had ik ooit eens gelezen op Nproject.org. Martin, nog dank voor dit goede idee.
Bij de kringloop kocht ik voor maar liefst € 1,50 een koffer, waar de naam van de eigenaar nog opstond.
Helaas kan ik de naam van de eigenaar niet ontcijferen.
Op ons bedrijf wordt veel PVC gebruikt als isolatie voor electrische componenten, zoals hoofdschakelaars, verdeelrailen, etc..
Zonder dit PVC zou de omloopsnelheid van collega's stukken hoger zijn, iets wat natuurlijk niet de bedoeling is.
Hier heb ik dus een aantal platen PVC gezaagd. Deze gaan dienen als bodem van iedere lade.
Gelukkig hadden wij ook nog draadgootdeksels die waren afgekeurd en die de fabrikant niet terug hoefde toen hij ons van een nieuwe lading deksels voorzag. Hiervan heb ik stroken gezaagd, lange waar wagons op kunnen staan en korte (32 mm) die als afstand dienen tussen de plateaus waarop de wagons staan.
De breedte van alle stroken is 23mm.
Verder heb ik het handvat van de koffer aan de andere kant gezet, staan de wagons bij het meenemen ook netjes op de wielen i.p.v. op het dak.
Vaak zegt een plaatje meer dan een paar lange zinnen.
De omhoog staande strookjes met de gaten (handvatten) heb ik met popnagels op de PVC-plaat gemaakt; kon ik gelijk kracht gebruiken bij het in- en uit de koffer halen van een compleet plateau.
Voor de rest is het een kwestie van stug doorstapelen van de niveaus waarop de wagons staan.
De lagen heb ik met Faller-lijm vastgezet. Nu is dit niet geschikt om erg veel kracht op te zetten, maar het ging mij even om de ruwe vorm. Hierna heb ik de op maat gezaagde stukjes onderling met PVC-lijm nagestreken (de lijm die ook wordt gebruikt bij o.a. rioolbuizen, electrische leidingen, etc.) Deze lijm heb ik met een klein kwastje opgebracht. De lijm zelf kost bij de Gamma ca. € 8,-. In principe werkt deze manier van bouwen zeer snel.
Het resultaat spreekt voor zich.
Met twee avondjes plakken een koffer met een bergruimte voor 143 wagons
Normaliter heb ik wagons uit tijdperk-II, EN wagons die ik zelf mooi vind.
Voor mij betekent dat een simpele bouw; echt lange wagons heb ik niet.
Mijn langste personenwagons zijn of de 3-assige van Fleischmann en die langen Schwalbacher van Arnold (niet op foto).
Nog een overzicht
De afwerking kan het beste gebeuren met een strook vilt. Op een stoffenmarkt verkrijgbaar voor minder dan € 5,-/meter.
De stof heb ik al in huis inclusief een stuk DIN-rail van 35 mm. De vakjes zijn 32 mm hoog, dus dat was voor mij een goed hulpmiddel om het vilt te snijden.
Helaas wordt de koffer niet afgewerkt. Ik was net klaar met de bouw toen mijn broertje langskwam. Hij had nog een ladekastje met 42 laatjes; ongeveer even hoog als de bakjes die ik gemaakt had (30mm i.p.v. 23mm).
Voor de goede orde: uiteraard zou bovenstaand ook met hout (triplex o.i.d.) gemaakt kunnen worden.
Met dank aan Jos: ik had zijn beschrijving van 'Photo bucket' toch weer nodig.
Succes met uw knutselideeën op dit gebied.
m-spoor.