Pagina 1 van 1
Wat kleine probleempjes bij overgang analoog-digitaal
Geplaatst: 21 mei 2009 12:03
door Sjoerd
Hallo,
Ben net nieuw hier en ook net overgegaan van analoog naar digitaal. Het inbouwen gaat vrij makkelijk en het programmeren is goed te doen. Loop alleen toch tegen wat kleine dingen aan. Zo heb ik in mijn koploper en wadloper ook een decoder gezet en rijden ze goed. Echter de verlichting van de achterste wagon is niet aangesloten op de decoder en blijft constant branden met beide kleuren. Dit ziet er natuurlijk niet zo heel mooi uit.
Is hier een goede oplossing voor of gewoon de draden door de wagons en koppelingen heen trekken?
Verder wil ik graag weten wat je regeld met de motorregeling en inpulsbreedte bij een minitrix decoder nr. 66838. Het boekje heeft het over klokanker motoren, maar hoe zien die eruit? Heb deze decoders in een 6400, 6500 en 1600 gezet.
Re: Wat kleine probleempjes bij overgang analoog-digitaal
Geplaatst: 21 mei 2009 12:16
door -Henk-
Hallo Sjoerd
In de achterste wagon kan je een functie decoder plaatsen
Mvg
Henk
Re: Wat kleine probleempjes bij overgang analoog-digitaal
Geplaatst: 21 mei 2009 18:45
door spoor65
Sjoerd,
Tja hoe ziet een klokanker motor er uit, denk toch, dat het wel in de beschrijving van je loc staat, wat voor type motor de fabrikant heeft geplaatst,
indien de bewuste locs idd klokanker motoren hebben, dan zeker de aangegeven waarden voor jouw decoder instellen, omdat anders de motor uiteindelijk de geest kan gaan geven, blijkbaar,
Trix waarschuwd hier voor in de handleiding van de betreffende decoder, dat in dat geval, er geen garantie op de beschadigde motor gegeven word.
Mvg
Freddy(spoor65)
Re: Wat kleine probleempjes bij overgang analoog-digitaal
Geplaatst: 21 mei 2009 19:04
door -Henk-
Ik ben tot op heden nog nooit een beschrijving van het motortje wat in een N-spoor lok zit tegengekomen
Maar ik begrijp dat een klokanker motor geen koolborstels heeft
Dus als je een lok hebt waar in de onderdelen lijst het type koolbostel wordt getoont dan kan je er van uit gaan dat het geen klokanker motor is
Mvg
Henk
Re: Wat kleine probleempjes bij overgang analoog-digitaal
Geplaatst: 21 mei 2009 19:51
door Robert_N-Nm
Een andere benaming voor klokanker is Faulhaber (en er zijn ook Maxxon motoren van dit type) en inderdaad er zitten geen koolborsteltjes meer in. Minimale slijtage dus en geen gehannes meer. Even googlen levert vast wel een paar plaatjes op.
Deze klokanker-motoren zitten (bij minitrix dan) in de modellen van metaal zoals de BR 44, 45, 57, V200.0 en E52. Echter de meeste grootseriefabrikanten gebruiken (in spoor N dan) geen Faulhaber motoren, hooguit vijfpolige. Kleinserieloks hebben meestal wel klokankers.
Met de impulsbreedte heeft te maken met de motoraansturing. Het fijne weet ik er niet van en de selectrixhandboeken die ik heb zijn er nogal vaag over. Ze komen niet verder dan dat waarde 1 voor korte impulsen zorgt en 4 voor lange.
Voor klokankers en vijfpolige motoren is waarde 1 meestal voldoende, 2 kan ook nog al hoewel 2 en 3 vooral voor 3polige motoren worden aanbevolen.
Robert
Re: Wat kleine probleempjes bij overgang analoog-digitaal
Geplaatst: 21 mei 2009 20:03
door Jos
Hoi Sjoerd,
Voor de verlichting in de achterste wagons (front- en sluitseinen) zijn 3 oplossingen:
- Plaats een functiedecoder en ze schakelen mee met de rijrichting.
- Haal het wotte lampje eruit of isoleer het contact met een stukje plakband. De rode lichten bramden dan constant. Dit kan als je treinen altijd dezelfde kant oprijden.
- Werk met stroomvoerende koppelingen, daarme kun je de verlichting koppelen aan je decoder. Dit is de duurste methode.
Groetjes,
Jos
Re: Wat kleine probleempjes bij overgang analoog-digitaal
Geplaatst: 22 mei 2009 08:44
door Sjoerd
Heren, harstikke bedankt zo kom ik weer een stapje verder bij het digitaal rijden!!