Pagina 1 van 1

baan hooploos

Geplaatst: 18 jan 2013 17:06
door kitemasters
hallo,

jaren terug was ik bezig met een ho baan maar door verhuizing heb ik die poging afgebroken
en alles verkocht. ik had ook een beginsetje van fleischmann met een paar wagons.
nu verveelde ik me een beetje :roll: en ben ik maar een bouwdoosje gaan frutsen
een locloodsje van volmer en zo ging het idee weer spelen weer aan een baantje te gaan werken.
niet zo groot natuurlijk het moet leuk blijven vandaar al de keuze voor N-spoor 75 x 50 moet al
kunnen dacht ik nog :roll:
goed na wat snuffelen in mijn boekjes kwam ik het volgende baanplan tegen
(Bijlage - Overzicht)
volgens de beschrijving moet dit met 100 x 180 wel te doen zijn en het heeft veel punten die mij erg aanspreken.
- kwa afmeting is dit voor mij wel het maximaal haalbare
- niet het standaard rechte baan verloop wat de meeste baanplannen die ik zie erg voorspelbaar maakt
- een bergje, beekje station fabriekje kortom alles is wel aanwezig

gelukkig staat er ook een plattegrondje in het boekje
(Bijlage - Spoorplan)
dus ben ik maar gaan proberen om dit uit te tekenen ik heb wintrack maar daar ben ik (nog) niet zo bedreven mee.
zelf teken ik liever met rhino waar ik redelijk mee overweg kan maar de gevorderde trein-bouwer heeft het natuurlijk al in de gaten
er zitten een aantal wat ik noem " Escher " eigenschappen in de tekening.
kortom je kunt het wel tekenen maar maken is nog wat anders :lol:
om te beginnen al zitten er veel boogstralen (Radius) in die niet standaard zijn vandaar vraag
1) in hoevere kun je dit met flexrail oplossen (fleischmann rail met onderbeding) en kun je deze ook inkorten of is dit af te raden ?.
de wissels en vooral de kruising komen niet overeen met aangeboden materiaal zo is bv de kruising van Fleischmann 30 graden maar op de
tekening zou dit veel meer moeten zijn. hier zal ik dus stevig moeten aanpassen en het stukje bij de kruising zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn
op zo,n kleine ruimte daarom,
2) kent iemand een baanplan wat hier op lijkt en ongeveer de zelfde mogelijkheden bied.
op de tekening is ook moeilijk te zien of er nu twee of drie niveaus zijn het lijkt op 2 maar rechts gaat het spoor vanaf het schaduwstation
na een kwart bocht over een ander spoor en dit is kwa helling volgens mij niet haalbaar. ook in de helix geeft dat al problemen.
3) hoeveel ruimte heb je minimaal nodig om onder een spoor door te kunnen (ja ik heb de zoekfunctie gebruikt er word gesproken over 5 cm
en een helling van 3% dan heb je dus bijna 2 meter nodig om 5 cm te stijgen) ik zoek de minimale grens.

verder zijn alle tips welkom ;)
gr.

Afbeelding

Afbeelding

Re: baan hooploos

Geplaatst: 18 jan 2013 17:23
door Wim
Hallo Kitemaster,

grappig plan en op veel punten uitvoerbaar.
Inderdaad zul je erg rekening moeten houden met helling (niet >3%)
en minimale doorrijhoogtes (min 5 cm) bij kruizingen van sporen zoals het plaatje aan geeft.

Op mijn draadje:
viewtopic.php?f=14&t=4819&start=140#p76406

zie je een soort gelijk plan, met veel cirkels en hoogtes verschillen.
Dat was ook een uitdaging op een baan van 80 x 180 cm.

Veel plezier met de puzzel.

Re: baan hooploos

Geplaatst: 19 jan 2013 01:39
door kitemasters
plaatjes er bij gezet :) en ik vroeg me al af wat die cijfers waren maar niet op het idee gekomen
dat het gewoon de hoogte zou kunnen zijn :oops:
dit betekend wel dat het inhaalspoor op een hellend vlak ligt.
(weet niet of 3 spoortjes al een schaduwstation mag heten)
vraag me af of dit wel vaker voorkomt ik bedacht dat ik er dan natuurlijk geen wagons
kan stallen zonder loc omdat ze dan natuurlijk de heuvel afrollen.

ik had vandaag wat weinig tijd dus wel even naar naar je draadje gekeken maar morgen toch eens helemaal doorlezen
zag er leuk uit en wil er in ieder geval meer van lezen.

iemand nog wat aanwijzingen over het inkorten van flexrails ?

Re: baan hooploos

Geplaatst: 19 jan 2013 08:49
door Wim
kitemasters schreef:
iemand nog wat aanwijzingen over het inkorten van flexrails ?
De gangbare opties zijn:
- knippen,
- zagen en
- dremel (slijpen)

die laatste pas ik vaak toe en is voor mij de beste optie.

Re: baan hooploos

Geplaatst: 20 jan 2013 11:15
door kitemasters
nog even over de helling 3%
de diameter in de helix is ongeveer 43 cm lang verhaal kort
ik kan er niet meer dan 4.33 cm hoogte verschil uithalen in een omloop.
in de nem norm wordt aangegeven dat 3,7 cm voldoende zou zijn maar is me niet
duidelijk of dit met of zonder bovenleiding is.
vandaar mijn vraag wat de minimale doorgangshoogte is.

Afbeelding

Re: baan hooploos

Geplaatst: 20 jan 2013 14:27
door Wim
Deze maat +5mm heb ik aangehouden voor de hoogtes.
Advies via dit forum was om 6 0f 6,5 cm aan te houden!

viewtopic.php?f=14&t=4819&start=110#p79135

Re: baan hooploos

Geplaatst: 21 jan 2013 11:29
door Detlev
Ik denk dat je ook eerst even moet testen hoe jouw treintjes zich houden bij hellingen. Gezien de lengte (of eigenlijk kortte) van het station zijn het korte treintjes en die hebben vaak minder problemen met een helling boven de 3%. Dan kun je dus iets meer stijgen.

ff grof berekend: diameter 43, dus omtrek ongeveer 135. Twee wikkelingen, dus totale lengte 270. Als je dan 4% aanhoudt kun je al bijna 11cm omhoog.

Re: baan hooploos

Geplaatst: 09 dec 2014 21:54
door Sloopy N
Hallo Kitemasters
Ik zag dat je van plan bent om deze baan te bouwen.
Ik heb deze baan in het verleden al helemaal gebouwd en er veel plezier van gehad.
Alleen in het dal moest ik de sporen anders leggen.

als je tips nodig hebt of fotos wilt hebben van de baan laat maar weten.

Ik heb de baan inmiddels afgebroken om een nieuwe grotere baan te bouwen.
Groetjes,
Ton (Sloopy N)

Re: baan hooploos

Geplaatst: 13 aug 2016 22:21
door kitemasters
ja wat kan ik zeggen, je bouwt een 3d printer een gitaar wat klusjes in huis en hoppa
je bent hier alweer 2 jaar niet geweest :o

@Sloopy N mocht je hier nog rondhangen, ik zou heel graag je foto`s zien.

verder heb ik het plan iets uitgebreid door 2 klimspiralen toe te voegen kon ik het ondergronds rangeerterein
groter maken en de ondergrondse rijtijd verlengen.

virtueel heb ik nu dit

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: baan hooploos

Geplaatst: 14 aug 2016 07:41
door MarcoFM12
Ziet er interessant uit !

Waarom een ondergronds rangeer gedeelte ipv een schaduwstation ?

Re: baan hooploos

Geplaatst: 14 aug 2016 14:52
door kitemasters
eh ja was me nog niet bewust van het verschil :? maar ik zie nu dat er alleen
zijsporen getekend zijn (doodlopend) in werkelijkheid komen er links ook 2 a 3 wissels
zodat je 2 a 3 inhaalsporen hebt en dan nog wat wagons kan verstoppen.

lijkt mij leuker als er iets anders terug komt op het station als vertrok.
heb ook nog zitten puzzelen om in het middenvlak een keerlus te passen
maar dat wordt erg krap.