Pagina 1 van 1

keerlus.

Geplaatst: 04 sep 2008 21:29
door g.hammers
hallo.

ben al een tijdje aan het stoeien met het baan ontwerp.
De bouw is welliswaar begonnen,maar ik heb nog veel vrijheid om zaken te veranderen.
Zodoende kreeg ik weer eens een ander idee.
Echter toen ik dit een goed bekeek,bleek ik eigelijk een keerlus gemaakt te hebben.
wanneer dit zonder problemen zou kunnen werken geeft dat wel veel meer vrijheid in het ontwerp.
Nu weet ik dat hier oplossingen voor zijn, maar die zijn niet probleemloos te noemen.
Wat is op dit moment de beste remedie?.

groet.

gerhard.

Re: keerlus.

Geplaatst: 04 sep 2008 21:43
door Saraan
Het hangt er vanaf welk systeem je gebruikt. Ga je digitaal, of gewoon analoog? De oplossing is totaal verschillend. (de vraag of je 2- of 3-rail hebt, heeft op een N-spoor forum niet veel zin, mijn gedacht! :D )

Re: keerlus.

Geplaatst: 04 sep 2008 23:05
door martinb
Hier staat een opsomming van oplossingen. (Klik) Vooral de <ultieme keerlus oplossing> voor digitaal bevalt prima. (Staat helemaal onderaan die pagina)

Als je analoog gaat rijden is de oplossing met diode's makkelijk om toe te passen.

Hangt er dus inderdaad vanaf of je analoog of digitaal gaat rijden zoals saraan ook al aangeeft.

Re: keerlus.

Geplaatst: 05 sep 2008 11:35
door g.hammers
bedankt voor de antwoorden.
inderdaad eerst iets kortsluiten en dan ompolen is niet erg netjes.
en gebeurt het ompolen dan sneller als het uitschakelen van de IB?
nogmaals bedankt.

Gerhard. ;)

Re: keerlus.

Geplaatst: 05 sep 2008 11:39
door martinb
Ja, geen enkel probleem gaat allemaal prima. (Met de LK100 van Lenz trouwens ook nooit problemen gehad)

Re: keerlus.

Geplaatst: 05 sep 2008 13:31
door Saraan
Er bestaat een een kant-en-klare kortsluitloze versie: Müt KSM2
een link vind je hier:
http://www.muet-digirail.de/modellbahn/ ... 0170425970
Dit is, als je digitaal werkt natuurlijk!

Re: keerlus.

Geplaatst: 05 sep 2008 13:37
door 1op160
Nog een klein extra vraagje... nu het toch over keerlussen gaat.
Moet een trein (als deze ook wagons heeft met stroomafname voor bijvoorbeeld verlichting) helemaal in het vak passen waar de keerlusmodule op wordt aangesloten ?

Gr, Michel

Re: keerlus.

Geplaatst: 05 sep 2008 14:29
door Saraan
In het geval van die Müt KSM2 moet inderdaad het schakelblok langer zijn dan de langste trein. Dat is belangrijk, anders schakelt ie verkeerd. De 2 detectiesecties (voor en na het schakelblok) mogen klein zijn, zoals een 10-tal cm. Het schakelblok mag wel verdeeld zijn in meerdere stopsecties of dergelijke. Dat is geen probleem.

Re: keerlus.

Geplaatst: 07 sep 2008 20:03
door martinb
Klopt helemaal. Nog een aanvulling: ook bij de LK100 van Lenz moet je hele trein erin passen.