Beperkte oppervlakte, maar wel uitdagingen

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
hoeby
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 dec 2012 10:04

Beperkte oppervlakte, maar wel uitdagingen

Bericht door hoeby »

Ik ben al enige tijd aan het rondneuzen en aan het ontwerpen in anyrail.
In eerste instantie wilde ik veelste veel. Iedere vrije centimeter was ik aan het plannen om deze te bezetten. Maar kwam erachter dat het niet zo'n goed idee was om dat te doen.
Graag wil ik een mooi station, maar mijn afmetingen van het baanplan zijn niet zo groot. Groter dan 100x158 cm kan ik niet gaan.
Daarom ga ik diagonaal werken.

Ik heb nu de eerste opzet klaar van het station. Het is zover al uitgewerkt, zodat zichtbaar is hoe het straks eruit moet komen te zien. Het is alleen niet de bedoeling dat het in 1x zo gemaakt wordt. Maar dat langzaam uitgebreid kan worden.
Doch wil ik jullie idee/mening over het design. Het idee is om straks ook terugmeld decoders en dergelijke in dit baanplan te gaan toevoegen.

Ik heb enkele wissels erin gelegd, die alleen maar laten zien dat uitbreiding voor rangeer mogelijk is, maar ga dit voorlopig niet maken. Het spoor gaat al zakken nadat het station stop (dus in de bochten tussen station en kruiswissels). Dit om zo dicht mogelijk bij de 3% te blijven, maar dat ga ik niet helemaal redden, denk op ongeveer 3,4 of 3,5% uit te komen.
Bijlagen
13012201 part 1.jpg
13012201 part 1.jpg (65.08 KiB) 2791 keer bekeken


Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: Beperkte oppervlakte, maar wel uitdagingen

Bericht door Wim »

Eerste bemerkingen van mij dan:

-probeer iets verder van de kant af te blijven.
-welke bochten gebruik je? zijn wel erg krap........
-mooie opstelling dat wel.
-3,4 a 3,5% is voor veel locjes (met wagonnen) te veel.


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Beperkte oppervlakte, maar wel uitdagingen

Bericht door Michiel »

Naar mijn smaak is het plan iets te geforceerd, maar ieder zijn ding. Ik begrijp dat je graag rijdt en graan een groot station zou willen hebben. Mijn suggesties om eens mee te spelen:

- je kan 2 helixen kwijt in de linksboven- en rechtsonderhoek. Dan kan je je helling waarschijnlijk beperken tot 3%.
- ik zou het middenspoor weglaten, waardoor je wisselstraat een stuk eenvoudiger wordt, en minder strak tegen de boord moet lopen.


succes met de ontwikkeling van je plan, maar persoonlijk zou ik inspiratie zoeken bij stations op nevenlijnen ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

de nspoorder
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 jan 2013 23:31

Re: Beperkte oppervlakte, maar wel uitdagingen

Bericht door de nspoorder »

Hallo Michiel,


Hebt u daar oude fotos van dat station ano1920 of misschien kunt u opzoekwerk doen via internet of eventueel bibliotheek of iets dergelijks ,dat doen we, trouwens ook voor de Japanse baan die we gaan bouwen , We doen opzoek werk om zo goed als het kan het stadion van Tokyo weer te geven...het is maar een suggestie.

De NSpoorder



Onderwerp starter
hoeby
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 dec 2012 10:04

Re: Beperkte oppervlakte, maar wel uitdagingen

Bericht door hoeby »

Ik gebruik momenteel de bochten R1 en R2.
Heb ook naar de R3 en R4 gekeken, maar dan kom ik aleen maar op een dubbel rondje uit, gezien de beperkte ruimte.

De baan ligt niet op het randje. Ik heb een print screen gemaakt en met paint uitgeknipt tot allen het baanplan. Hier ben ik niet precies genoeg mee geweest. Maar aan de rechtkant is meer plaats dan je op het plaatje zou zeggen.
Betreffende de helling, dan moet ik eens precies gaan meten waar ik zo op uitkom. En ander moet ik andere dingen gaan verzinnen

De middelste baan zou inderdaad weg kunnen. Maar die gaf mij juist het idee om te kunnen doorrijden met de trein, zonder dicht langs de stations te moeten. Als het beter is om deze weg te doen. Dan is het inderdaad een goede optie om de stations op de nevenlijnen te maken


Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: Beperkte oppervlakte, maar wel uitdagingen

Bericht door Wim »

Ik heb die R1 bocht eens in een helix gezet. (Scarm)
Dan krijg je met een helling van 3% nog maar ong. 33 a 34 mm hoogtewinst.
Dat is dus al te krap.

Trix 14922.
Ik heb zelf de stads- en berghelix in mijn baan ontworpen. Op het basisstation.
En ben bewust met meerlengte en de bovenliggende baan naast die van de onderliggende baan uitgekomen.

Hier is dat een beetje te zien:
viewtopic.php?f=14&t=4819&start=150#p76278



Onderwerp starter
hoeby
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 dec 2012 10:04

Re: Beperkte oppervlakte, maar wel uitdagingen

Bericht door hoeby »

Ik weet niet of ik weg kom met een helix.
Het dubbele spoor neemt dan toch aardig ruimte in. Misschien eerst maar eens een test opstelling maken zoals ik het nu heb ontworpen. Mijn treinen zijn niet zeer lang omdat daar de ruimte niet voor is. Tevens kan dit nadelig werken als ik terugmeld decoders ga gebruiken.

Dan ga ik eerst testen met mijn v100, dit is de lichtte trein die ik nu heb, eens zien hoe deze ermee omgaat.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Beperkte oppervlakte, maar wel uitdagingen

Bericht door Wim H »

Hallo ...(?)...
Je hoeft niet direct een nevenlijn te nemen, je kunt ook voor een enkelsporige hoofdlijn gaan. Dat geeft net iets meer ademruimte in je wisselstraten (en in de klimspiralen als je die wilt) terwijl je toch met hoogwaardige treinen kunt rijden.
Daarnaast zou ik er geen diagonaal station van maken omdat dat (zoals Michiel al aangaf) erg geforceerd over komt. Wat is er mis met een dubbel ovaal? Je maakt 2 niveaus, boven het zichtbare station en aan de achterzijde dalen beide lijnen naar het lagergelegen schaduwstation. Als je dan het zichtbare station niet strak parallel langs de rand van je baan legt, maar een beetje diagonaal, kun je toch een leuk effect krijgen.
Misschien kan het baanplan in onderstaande link je insprireren? Hoewel het net iets groter dan wat jij beschikbaar hebt, laat het al zien dat een dubbelsporige baan lastig gaat worden.
viewtopic.php?f=20&t=5596
Groet, Wim



Onderwerp starter
hoeby
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 dec 2012 10:04

Re: Beperkte oppervlakte, maar wel uitdagingen

Bericht door hoeby »

Een dubbel spoor is niets mis keer. Maar ik ben bang dat het me snel gaat vervelen. Ik kan maar 2 niveau's maken, maar zonder bergen en dergelijke. Ik moet de baan namelijk onder mijn bed opslaan als ik er niets mee doe. Als je dan bij een dubbele ovaal de treinen steeds ziet rijden, lijkt mij dat snel te vervelen. Daaronder had ik voor de huidige opzet gekozen dat de treinen een niveau zakken als ze het station verlaten.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Beperkte oppervlakte, maar wel uitdagingen

Bericht door Wim H »

Ik denk dat we langs elkaar heen praten. Met een dubbel ovaal bedoel ik geen dubbelsporige baan die één ovaal maakt. Juist niet, het is een enkelsporige baan die twee cirkels (ovalen) maakt. Zie het schetsje.
Afbeelding
Op het bovenste niveau (zwart) maak je een station met passeersporen, op het onderste (verborgen) niveau (rood) maak je een schaduwstation (hier niet getekend). Als je dan enkelspoor gebruikt moeten de treinen steeds op elkaar wachten wat het voor de modelspoorder juist interessant maakt. Je blijft bezig met de treinen, ipv dat je ze laat rijden en alleen maar toekijkt.
Dit geeft je dan ook de mogelijkheid je treinen tijdelijk uit het zicht te parkeren in het schaduwstation. De twee niveuas hoeven niet ver uit elkaar te liggen, 6 cm is voldoende. Dan past het ook gemakkelijk onder je bed. Het enige waar je op moet letten dat je wel bij de treinen in je schaduwstation kunt komen (je moet een hand tussen de twee niveaus kunnen krijgen. Als je het schaduwstation aan de voorzijde legt en niet te groot maakt (3 sporen is voldoende) dan zou het geen probleem moeten zijn.
Groet, Wim


Plaats reactie