Pagina 1 van 1
Baanplan Lessmore
Geplaatst: 27 jan 2013 00:33
door Neverdull
Hallo mensen,
Hierbij dan mijn voorlopige baanontwerp met Anyrail. Het is een aanpassing aan Minitrix (Peco flexrails durf ik niet aan) en vereenvoudiging van een bestaand ontwerp wat ik schaamteloos
heb gepikt van een Amerikaanse website. Zoveel mogelijk ruime bochten R4, geen keerlus, voor het omkeren van de rijrichting wil ik de draaischijf gebruiken. Ook geen helix en geen schaduwstation, maar slechts 1 tunnel met een passeer-spoor. Het wordt een regionaal baantje en de maximale treinlengte wordt 50 cm. De treinen wil ik digitaal aansturen, de rest voorlopig gewoon analoog. Uiteindelijk heb ik de bedoeling om een paar treintjes tegen elkaar in te laten rijden, moet ik misschien dan toch nog aan de computer.
Ik sta open voor kritiek, opmerkingen en verbeteringen, in dit stadium zijn alle opties nog open.
Voorlopig ga ik eerst een ovaaltje uitleggen op een behangplaktafel, die ga ik gebruiken als programmeerspoor en om allerlei praktische vaardigheden te oefenen. Ballasten heb ik bijvoorbeeld ook nog nooit gedaan. Sterker nog, ik heb zelfs nog nooit een soldeerbout vastgehouden, dus ik begin maar eens met een cursusje solderen.
groeten, Aad
Re: Baanplan Lessmore
Geplaatst: 27 jan 2013 00:59
door René
Haha, herkenbaar, ik begon ook zo zonder ervaring... maar heb toch Peco-rails genomen en een beetje autodidactisch leren solderen en het is geweldig goed gelukt. Een beetje durf is wel leuk met deze hobby. Je baanplan ziet er niet zo verkeerd uit, maar ik ben daar geen expert in. Hier op het forum zijn gasten die daar veel meer kijk op hebben. Ruime bochten nemen vind ik wel een hele goede keus overigens. Het ballasten heb ik eerst geprobeerd met een stukje rails op een plankje. Het is meestal makkelijker dan je denkt. Veel succes!
Re: Baanplan Lessmore
Geplaatst: 27 jan 2013 09:07
door Wim
Hallo Aad,
ik zie een ondergrond van 120 x 240 cm? Dus dan moet je zorgen dat je er van beide kanten bij kan.
Verder ieder baanplan heeft toch iets mee van de ontwerper. Ruime bochten is een prima keus.
Keuze van rails en onervaren, vind ik een uitdaging. Gaande weg leer je veel.
Re: Baanplan Lessmore
Geplaatst: 27 jan 2013 10:42
door Maurits71
waarom durf je peco niet aan ?
als je een zaagje kan vast houden en een draadje aan een stukje rails kan solderen is het DE rails die je het bese kan gebruiken, easy betaalbaar en zoooo mooi.
koop gewoon een paar stukjes en probeer het, kost je 10 euro en je weet alles.
Re: Baanplan Lessmore
Geplaatst: 27 jan 2013 12:51
door Lemland
Voor het leren van solderen kan ik je deze info aanraden:
http://www.nproject.org/nl/solderen/sol ... leren.html
Bart
Re: Baanplan Lessmore
Geplaatst: 27 jan 2013 12:52
door shoven
Aardig begin van je baan Aad. Eerst een oefenbaantje is een heel goed idee. Een tip: investeer in een goede soldeerbout. Die van een tientje doen het ook, maar een regelbare is toch wel erg prettig. Bij Mecktronics heb je voor een paar centen een soldeerstationnetje en een paar goede punten voor je bout.
Het baantje is leuk, maar vooral om te rangeren. In essentie is het een rondje. Ik zou niet te bang zijn voor een keerlus, daar zijn prima oplossingen voor, en het voegt veel toe aan je baan v.w.b. de variatie in de treinenloop.
In het begin wilde ik ook analoog gaan, maar daar was ik snel van genezen toen ik eenmaal het verschil met digitaal zag.
Re: Baanplan Lessmore
Geplaatst: 27 jan 2013 12:54
door Lemland
p.s.: erg leuk baanplan, heb er eigenlijk geen op- en aanmerkingen over. Heb je ook een schets van hoe hoog welke rails ligt? En (dus) wat de hellingen worden?
Bart
Re: Baanplan Lessmore
Geplaatst: 27 jan 2013 14:19
door Neverdull
Bedankt voor de soldeertips, ik ga gelijk een goeie bout kopen. De tafel moet op wieltjes worden gezet, anders kan ik niet overal bij.
Wat Peco betreft vind ik door de wisselaandrijvingen en de enorme hoeveelheid aan soldeerpunten dit toch niet mijn eerste keus, dan maar iets minder natuurgetrouw. Heb op een aantal fora al gelezen dat de peco aandrijvingen stroom vreten en aan 1 kant blijven hangen en zag op het Nproject een tekening met een wisselverbinding met 22
soldeerpunten.
In de baan heb ik een hoogteverschil gepland van 10 cm bij de kruisende sporen linksboven t.o.v. het station. Helaas kom ik dan wel uit op een hoog stijgingspercentage van 4% omdat anders de sporen rechtsboven geen ruimte genoeg hebben om elkaar te kruisen. Maar het rijden zal vast wel lukken met de korte treintjes(max 50 cm) die ik in gedachten heb.
Via internet heb ik wel al het digitale mobiele station van Trix besteld(Ecos veel te duur en te uitgebreid) met toebehoren en ook een drietal digitale stoomlokjes, dus de experimenteerfase zit er aan te komen.
groeten Aad
Re: Baanplan Lessmore
Geplaatst: 27 jan 2013 14:33
door Lemland
Dat van die soldeerpunten: is dat echt een Peco-dingetje dan? Volgens mij gaat het om een zo bedrijfszekere opbouw en dan wil je misschien elke stukje rails van tenminste twee aansluitingen (met een ringleiding) voorzien. Wij gebruiken Fleischmann maar hebben ook een flink aantal gesoldeerde draadjes per wissel.
Bart
Re: Baanplan Lessmore
Geplaatst: 27 jan 2013 15:53
door shoven
Peco is vooral flex, volgens mij scheelt dat juist soldeerpunten. De Peco wisselaandrijvingen zijn idd herriebakken, ik vind het niks. Een mooi alternatief is servo's, daarvoor zijn vele oplossingen leverbaar (wel digitaal bedenk ik me nu). Qua prijs zijn servo's ook interessant.
Ik zou nog eens goed oriënteren, er zijn hier veel draadjes over dit onderwerp. En oefen flink met de verschillende technieken, dan worden sommige opties ook minder afschrikwekkend.
Re: Baanplan Lessmore
Geplaatst: 28 jan 2013 00:04
door Neverdull
Ieder railtje een draadje aansolderen
? Dan is de modelspoorhobby er ook niet veel op op vooruit gegaan. Mijn Märklinbaan van meer dan 40 jaar geleden reed op slechts één aansluitsnoertje, en als je op de trafoknop drukte om van rijrichting te veranderen kreeg de lok zo'n puls dat ie van enthousiasme bijna uit de rails sprong!
Heb gekeken naar servo's, maar dat is giga ingewikkeld en veel improvisatie. Schijnt trouwens ook analoog te kunnen.
Ik trek voorlopig mijn eigen plan en ga experimenteren, en kom wel weer in de lucht als ik echt begonnen ben met de bouw.
groeten Aad
Re: Baanplan Lessmore
Geplaatst: 28 jan 2013 08:10
door Maurits71
Tja, ik heb het vage gevoel dat je op bepaalde punten teveel op het verkeerde been bent gebracht. natuurlijk kan je 100 draadjes aan een stukkie rails solderen echter ik heb alles peco, een draadje per stuk van pak em beet 1.50 meter. wissels stuur ik aan met servo's en servo switchen van vriend Wim en that's all.
baan rijdt als een zonnetje en waar het niet goed rijd komt omdat ik niet geduldig bent geweest, maar goed dat heb je met fleischmann of Minitrix ook.
maar goed, jou baan, jou plan, jou feestje en inderdaad te beste om zelf uit te zoeken wat voor jou het prettigst is. ( het wiel is al uitgevonden, nu nog uitvinden hoe je deze kan laten draaien
)
gr.
M.
Re: Baanplan Lessmore
Geplaatst: 28 jan 2013 10:17
door Neverdull
[quote] wissels stuur ik aan met servo's en servo switchen van vriend Wim en that's all./[quote]
Helaas, ik ken geen (servo)Wim,
Een stroomdraad per 1,5 m klinkt al heel wat beter
, in ieder geval bedankt voor je reactie.
groeten Aad
Re: Baanplan Lessmore
Geplaatst: 28 jan 2013 10:47
door matthijskuiper
Volgens mij bedoelt hij Wim van rosoft
Re: Baanplan Lessmore
Geplaatst: 28 jan 2013 12:58
door eercb
Hoi Aad,
Als je er niet in thuis bent kan ik me voorstellen dat je er wat tegenop ziet om "zoveel" rails te moeten solderen.... Maar een goede stroom toevoer is van essentieel belang bij een digitale baan... wellicht als over een paar jaar de railcom er een beetje meer inkomt zodat er echt interactie tussen de trein en de centrale is ipv het one-way-traffic, is het minder problematisch dan je vroegere analoge baan....
Op de club werken wij ook met peco.... even daargelaten dat ik zelf geen ballast-man ben, en de wisselmotoren/servos en wat al niet meer liever niet thuis ga toepassen, is peco wel een heerlijk stuk rails tegen een goede prijs.
Ik ben zelf een ontiegelijke fan van Kato Unitrack.... een tweepolig draadje voor de aansturing van de ingebouwde wisselmotoren... en voor de stroomtoevoer is er een soldeerloze oplossing, zo ook het maken van blokken zonder in de railstaven te hoeven flexen... Er zijn veel radii beschikbaar... wellicht een te overwegen alternatief...
Voor wat betreft het flexen: probeer het buiten de bocht te houden of fixeer het te flexen gedeelte zodat er niet zo een rare knik in komt..... Succes met je keuzes... alles heeft zn voors en zijn tegens
Re: Baanplan Lessmore
Geplaatst: 28 jan 2013 19:31
door shoven
Maurits71 schreef:Tja, ik heb het vage gevoel dat je op bepaalde punten teveel op het verkeerde been bent gebracht. natuurlijk kan je 100 draadjes aan een stukkie rails solderen echter ik heb alles peco, een draadje per stuk van pak em beet 1.50 meter. wissels stuur ik aan met servo's en servo switchen van vriend Wim en that's all.
baan rijdt als een zonnetje en waar het niet goed rijd komt omdat ik niet geduldig bent geweest, maar goed dat heb je met fleischmann of Minitrix ook.
maar goed, jou baan, jou plan, jou feestje en inderdaad te beste om zelf uit te zoeken wat voor jou het prettigst is. ( het wiel is al uitgevonden, nu nog uitvinden hoe je deze kan laten draaien
)
gr.
M.
Daarom is mijn advies aan Aad ook: neem de tijd om je te oriënteren, zodat je een goed beeld hebt van de mogelijkheden. Servo's lijken ingewikkeld, maar na de 1e is dat gevoel over.
Nu ik ze heb, vind ik de standaard aandrijvingen helemaal niks meer (maar dat kan ook aan mij liggen
).
En Wim is inderdaad Wim Ros.
Re: Baanplan Lessmore
Geplaatst: 28 jan 2013 20:08
door Maurits71
Dat zei ik vriend Wim
zonder gekkigheid, hoe meer hoe beter maar om in de titel van je baan mee te gaan, het kan maar is niet noodzakelijk. En ik heb het al een paar keer gezegd, zeg het nu weer als ik het voor elkaar krijg om een rijdende baan te maken dan kan iedereen het want ik ben zo'n beetje de grootste b... lu.. die er bestaat op dit gebied.
zonder andere merken tekort te doen, ik kom uit het Fleischmann piccolo tijdperk met rails, wissel aansturingen en de hele plan en ben bewust over gestapt op Peco vanwege het gebruikers gemak, servo's , de eerste is moeilijk maar goed alles is moeilijk de eerste keer, daarna gaat het steeds makkelijker, zelfde voor keerlus modules, sein aansturingen noem maar op vermits je uiteraard wel digitaal gaat.
gr. M.