Pagina 1 van 1
aandrijving Peco wissels in schaduwstation
Geplaatst: 26 feb 2013 19:05
door Appie173
Hola eenieder,
Ik twijfel over de wisselaandrijvingen in het schaduwstation. Er komen Peco-wissels te liggen maar over de wisselmotoren van Peco hoor ik niet zulke goed verhalen. Iets met servo's zal al snel neerkomen op een ondergrondse oplossing. Dat lijkt me wat overdreven voor een schaduwstation. Zijn er ook bovengrondse mogelijkheden om Peco wissels aan te drijven?
Mvg, Albert Nijenhuis
Re: aandrijving Peco wissels in schaduwstation
Geplaatst: 26 feb 2013 20:07
door shoven
Ja. Peco heeft een wisselaandrijving die je aan de zijkant monteert, de PL-11.
Ik heb er zelf geen ervaring mee. Kost 7 pond bij
Hatton's.
Of het goedkoper is, is de vraag... Voor ongeveer hetzelfde geld drijf je ze aan met servo's via een OC32.
Re: aandrijving Peco wissels in schaduwstation
Geplaatst: 26 feb 2013 21:14
door Frank_N
Hoi Albert,
Je schrijft: er komen Peco wissels te liggen in mijn schaduwstation.
Als je
dat nog niet gedaan hebt zou ik voorstellen veel goedkoper electrische wissels van een ander merk te gebruiken.
Want dat zaakje ligt toch uit het zicht
De aandrijvingen en wissels zijn (vooral minitrix en Flm..) 2e hands goed aan te komen. Voor veel minder als 7 Pond....
Bovendien heb je voor de uitrij wissels (afhankelijk van de opzet van je schaduw-station) geen aandrijvingen nodig, als je de betreffende veertjes vewijderd, zodat de wissels opengereden worden
De mooie Peco's kan je dan voor de rest van je baanplan gebruiken
Re: aandrijving Peco wissels in schaduwstation
Geplaatst: 26 feb 2013 21:19
door evo
Frank_N schreef:Als je
dat nog niet gedaan hebt zou ik voorstellen veel goedkoper electrische wissels van een ander merk te gebruiken.
Want dat zaakje ligt toch uit het zicht
De aandrijvingen en wissels zijn (vooral minitrix en Flm..) 2e hands goed aan te komen. Voor veel minder als 7 Pond....
Bovendien heb je voor de uitrij wissels (afhankelijk van de opzet van je schaduw-station) geen aandrijvingen nodig, als je de betreffende veertjes vewijderd, zodat de wissels opengereden worden
Ik ben zelf niet op de hoogte van Minitrix, Fleischmann prijzen, maar ik kan me vaag herinneren dat iemand een tijdje geleden op dit forum voorgerekend heeft dat Peco wissels goedkoper zijn.
En let op: open rijden van wissels kan natuurlijk alleen als ze een geïsoleerd puntstuk hebben!
Re: aandrijving Peco wissels in schaduwstation
Geplaatst: 26 feb 2013 21:23
door stargazer
ik gebruik de conrad wissel aandrijving die weken ook prima
maar die moeten wel van onder worden aangesloten
Re: aandrijving Peco wissels in schaduwstation
Geplaatst: 26 feb 2013 22:51
door shoven
De Peco's kosten nieuw iets van 8 of 9 pond, daarvoor heb je een nieuwe wissel. Zoiets betaal je ook voor een 2e hands Mtx of Flm wissel. Voor aandrijvingen een vergelijkbaar verhaal. Je vergelijkt hier nieuw met 2e hands.
Een Conrad aandrijving is idd een aardig alternatief.
Re: aandrijving Peco wissels in schaduwstation
Geplaatst: 26 feb 2013 23:28
door Ad_M
Een tweedehands elektrisch Fleischmann wissel zit rond de 12 euro, pas dan op want er zijn twee keuren in omloop (licht en donkere bedding)
Bij een schaduw station zal dat weinig uitmaken, is mijn mening
Het hoogte verschil als je code 55 gebruikt moet je dan even creatief oplossen...
Echter over de Conrad aandrijvingen hoor ik van verschillende clubs / module houders wisselende verhalen dat deze op lange termijn niet zo betrouwbaar zijn
Neem mijn woord er niet voor en informeer zelf ook eens in het rond en vorm je eigen mening
Ik zat met hetzelfde vraagstuk, ik ga nu voor Fleischmann in het schaduw station en Peco wissels met de ServoSwitch met Servo van Rosoft (ik rij DCC via een Multimaus)
Servo's via een OC32 zitten ook ongeveer om die zelfde prijs, zoals hierboven al verteld werd, maar je moet gewoon afwegen wat voor jou werkt
Re: aandrijving Peco wissels in schaduwstation
Geplaatst: 27 feb 2013 22:26
door Jos
Bij mij is alles peco met servo's. ook het schaduwstation wordt door koploper bestuurd, dus waarom dan nog handbediening?
Wissels zonder geleidend hartstuk wil ik niet in mijn schaduwstation. Daar blijven treinen te makkelijk op stilvallen.
En als ik met de hand wil schakelen klik ik gewoon in koploper op de wissel en hij gaat om. Kan ik gewoon lekker in mijn stoel blijven zitten
Groetjes,
Jos
Re: aandrijving Peco wissels in schaduwstation
Geplaatst: 27 feb 2013 22:34
door shoven
Eens. Ik heb nog e.e.a. aan oude wissels in het schaduwstation liggen, zonder geleidend hartstuk en dat blijft gevoelig voor stilvallen. Ik ga dat ergens in de komende tijd vervangen. Je moet geen omkijken hebben naar je schaduwstations.
Re: aandrijving Peco wissels in schaduwstation
Geplaatst: 27 feb 2013 22:51
door Ad_M
Wordt zo een erg informatief draaitje zo Albert
Zet me ook weer aan het denken, beter leren van jullie ervaringen dan zaken fout uitvoeren
Ben benieuwd wat we nog meer mogen lezen hierover?
Mvg,
Ad
Re: aandrijving Peco wissels in schaduwstation
Geplaatst: 27 feb 2013 23:42
door Frank_N
Zoals ik al opperde: Het "openrijden" van commerciele wissels kan goed als je de veertjes welke de wisseltongen bekrachtigen onder het wissel verwijderd
Re: aandrijving Peco wissels in schaduwstation
Geplaatst: 04 mar 2013 21:58
door ns1200
Hallo allemaal.
Hoe zit het met het open rijden van de peco sl-e wissels. Ik ben nu bezig met de opbouw van mijn bakken en heb een partij servo's liggen maar weet eigenlijk niet hoe die aan gesloten moeten worden. Voor m'n schaduwstation weet ook niet wat het makkelijkste is. de peco schakelaars voor opbouw zijn interessant.
Als ik dan de andere kant kan open laten scheelt dat wel.
Wie kan mij helpen.
Re: aandrijving Peco wissels in schaduwstation
Geplaatst: 05 mar 2013 00:32
door Jos
Nee, deze wissels moet je voorzien van een polarisatieschakeling en altijd in de juiste stand schakelen.
Groetjes,
Jos
Re: aandrijving Peco wissels in schaduwstation
Geplaatst: 05 mar 2013 21:15
door evo
ns1200 schreef:Wie kan mij helpen.
Je had ook jezelf kunnen helpen door de vorige pagina te lezen, waar het antwoord op jouw vraag staat
.
Re: aandrijving Peco wissels in schaduwstation
Geplaatst: 05 mar 2013 22:05
door ns1200
Is misschien ook een idee. is dat ik na 15 jaar en een scheiding eindelijk eens verder wil met mijn baan, en vlug ook.
Re: aandrijving Peco wissels in schaduwstation
Geplaatst: 10 mar 2013 23:56
door Paul_DMV
heb goede ervaring met conrad aandrijvingen, heb er onder mijn station zo'n 60 stuks zitten, kost me ongeveer 5 minuten per stuk om te monteren en te stellen.
zie mijn draadje
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... 7&start=50
Re: aandrijving Peco wissels in schaduwstation
Geplaatst: 11 mar 2013 22:47
door mikey
Ha, achterbuurman Paul
Doe ik ook even mee! De conrad motoren zijn perfect om mee te werken. Hier ook even een plaatje van mijn bakken (ik kon het niet laten).
Re: aandrijving Peco wissels in schaduwstation
Geplaatst: 12 mar 2013 11:47
door shoven
En waarmee stuur je ze aan?
Re: aandrijving Peco wissels in schaduwstation
Geplaatst: 12 mar 2013 14:14
door ns1200
Help ik wordt gek als ik al die kabels zie.
Niemand in het zuiden die wat hulp zou kunnen bieden>
Rick
Re: aandrijving Peco wissels in schaduwstation
Geplaatst: 12 mar 2013 14:38
door shoven
Dat valt reuze mee. Een voor een aanbrengen en netjes monteren en testen.
En aan het eind heb je ook zo'n mooie bos met draadjes.
Re: aandrijving Peco wissels in schaduwstation
Geplaatst: 12 mar 2013 15:34
door mikey
ns1200 schreef:Help ik wordt gek als ik al die kabels zie.
Niemand in het zuiden die wat hulp zou kunnen bieden>
Rick
Kom een keer langs op de vereniging van ons
Wellicht is zaterdag 23 Maart op de NMF dagen een excuus. Dan hebben we namelijk open dag.
Re: aandrijving Peco wissels in schaduwstation
Geplaatst: 12 mar 2013 15:40
door ns1200
Helaas Mike,
Den haag is niet naast de deur. Moet ik altijd plannen ivm m'n kids.
grt Rick
Re: aandrijving Peco wissels in schaduwstation
Geplaatst: 22 mei 2016 11:36
door waterlelies
Ik kom nu pas in op dit onderwerp.
Heb veel Peco-wissels.
Met Conrad-aandrijving moeten de veertjes eruit, anders trekt deze het niet.
Nu heb ik om een bepaalde reden enkele Peco-spoelen aangeschaft, deze direct onder het wissel gemonteerd met de pennetjes, en toch werkt het niet goed.
Een kant op gaan de tongen om, de andere kant pakt niet. Het zijn nieuwe aandrijvingen.
Zou het iets met de toegevoerde spanning te maken kunnen hebben? Ik voed ze met 16-18V wisselspanning.