Ombouw Lima TGV
Geplaatst: 20 mar 2013 15:31
Ik heb van een vriend een Lima TGV lok meegekregen met problemen.
Alleen geen idee hoe ik dat ding moet demonteren.
Heb het met de zg diamethode geprobeerd maar het lijkt wel of een van de vorige eigenaars de boel heeft vastgeplakt.
Het scheelde niet veel of ik had de voorhamer gepakt.
Maar hij is open, met een alternatief voor de diamethode, een dun geslepen voegspijker.
Had de zijkanten los maar hij zit dan nog aan de koppelkant met een lipje met haak vast.
Maar die liet ook los.

Er is niet veel schade, alleen van de kap een randje af en het donkergrijze driehoekje onder de neus heb ik losgetrokken.
Het raam zat er niet te vast in, moet ook opnieuw vastgelijmd worden.

Zo nu verder met schoonmaken en smeren.
De motor was toch verder heen dan ik hoopte, van de collector was een plaatje doormidden, de koolborstels waren 1 mm lang.

In de Lima TGV zit een verrotte motor.
Ga deze vervangen voor een Machima motor 10x12 lang 24 mm.
Om de Machima er in te kunnen lepelen moesten de steuntjes weg, met een dremel verwijdert.
Pal naast de steuntjes was de vloer iets verhooogd, dit ook verwijdert.
De worm van de oude motor verwijdert en opgeboort tot 1,5 mm.
Er zit ook nog een ringetje tussen de worm en de motor, deze opgeboort tot 1,6 mm.
Er zit aan beide kanten een as, de as aan de achterkant in een plastic tandwiel gestoken, ook opgeboort tot 1,6 mm.
Het tandwiel iets aangepast zodat deze in de oude motorsteun past. Daarin vastgelijmd.
De motor in de lok vastgezet met Kristal Clear, hoop dat dit sterk genoeg is.

Doordat het blauwe tandwiel erzit past het gewicht niet, dit iets aangepast.


Op deze foto kan je het ringetje zie, zit meteen links van de worm.
Als de Kristal Clear droog is gaan we draadjes aan de motor solderen en kijken hoe die nu rijd.
De lok met nieuwe motor op de baan.

Waar je wel op moet letten is dat het plateautje onder de motor helemaal glad moet worden gemaakt.
En dan ligt de motor nog iets te hoog. Dit moeten oplossen door een ringetje tussen het afdekplaatje (zwart) van de worm en het wormhuis.
De motor wordt anders naar beneden gedrukt en gaat een stuk moeilijker draaien.

Trein met kap:

Op deze video rijd hij rustig rond. In Dinamo stand 25. Kan terug naar 12 dan rijdt hij nog goed.
http://youtu.be/QVT8nUUehgU
Alleen geen idee hoe ik dat ding moet demonteren.
Heb het met de zg diamethode geprobeerd maar het lijkt wel of een van de vorige eigenaars de boel heeft vastgeplakt.
Het scheelde niet veel of ik had de voorhamer gepakt.

Maar hij is open, met een alternatief voor de diamethode, een dun geslepen voegspijker.
Had de zijkanten los maar hij zit dan nog aan de koppelkant met een lipje met haak vast.
Maar die liet ook los.

Er is niet veel schade, alleen van de kap een randje af en het donkergrijze driehoekje onder de neus heb ik losgetrokken.
Het raam zat er niet te vast in, moet ook opnieuw vastgelijmd worden.

Zo nu verder met schoonmaken en smeren.
De motor was toch verder heen dan ik hoopte, van de collector was een plaatje doormidden, de koolborstels waren 1 mm lang.

In de Lima TGV zit een verrotte motor.
Ga deze vervangen voor een Machima motor 10x12 lang 24 mm.
Om de Machima er in te kunnen lepelen moesten de steuntjes weg, met een dremel verwijdert.
Pal naast de steuntjes was de vloer iets verhooogd, dit ook verwijdert.
De worm van de oude motor verwijdert en opgeboort tot 1,5 mm.
Er zit ook nog een ringetje tussen de worm en de motor, deze opgeboort tot 1,6 mm.
Er zit aan beide kanten een as, de as aan de achterkant in een plastic tandwiel gestoken, ook opgeboort tot 1,6 mm.
Het tandwiel iets aangepast zodat deze in de oude motorsteun past. Daarin vastgelijmd.
De motor in de lok vastgezet met Kristal Clear, hoop dat dit sterk genoeg is.

Doordat het blauwe tandwiel erzit past het gewicht niet, dit iets aangepast.


Op deze foto kan je het ringetje zie, zit meteen links van de worm.
Als de Kristal Clear droog is gaan we draadjes aan de motor solderen en kijken hoe die nu rijd.
De lok met nieuwe motor op de baan.

Waar je wel op moet letten is dat het plateautje onder de motor helemaal glad moet worden gemaakt.
En dan ligt de motor nog iets te hoog. Dit moeten oplossen door een ringetje tussen het afdekplaatje (zwart) van de worm en het wormhuis.
De motor wordt anders naar beneden gedrukt en gaat een stuk moeilijker draaien.

Trein met kap:

Op deze video rijd hij rustig rond. In Dinamo stand 25. Kan terug naar 12 dan rijdt hij nog goed.
http://youtu.be/QVT8nUUehgU