Expirement NS mDDM

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Expirement NS mDDM

Bericht door Chris83 »

Ik heb laatst een dubbeldekker waggon direct meegeverfd met mijn benelux loc en nu was ik wat ouwe spoorweg boekjes aant bekijken en daar zag ik de mDDM staan!
ik heb al eens een stuurstand rijtuijg gemaakt van hout. Nu dacht ik laat ik eens gaan proberen een motor rijtuig te maken!

Lijkt me niet makkelijk die stuurstand is van een massief stukje hout en de motor wagen kan niet van massief hout gemaakt.
Dus vandaar het Expirement!

Materialen:
- Plastic video band doos, voor de wanden is lekker dun
- Tomix motor TM - 03 + een los draaistelletje van Tomix
- Een of andere blister verpakking voor de raampjes
- Zelf gegoten stoeltjes
- Houten sier profiel half rond. voor het dak

Foto met het voorbeeld op de achtergrond.
Afbeelding


Groeten Chris
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Expirement NS mDDM

Bericht door Jos »

Mooi experiment Chris. Ik heb er zelf ook over nagedacht. De mDDDM is een stuk korter dan het standaard rijtuig.
De echte moeilijkheid zit hem in het middelste draaistel, dat moet naar buiten toe bewegen. Zelfs voor de grootste boogstraal van Fleischmann heb je al een forse uitslag nodig. Het draaistel valt dan buiten de opbouw. En om dat mogelijk te maken moet je een fors stuk uit de bovenbouw halen, waardoor het in mijn ogen geen gezicht meer is.

Groetjes,
Jos



Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Expirement NS mDDM

Bericht door Saraan »

Tomix produceert ook een aantal Japanse locomotieven die ook een dergelijke midden-draaistel hebben. De techniek om dit draaistel zijdelinks te bewegen is er dus al in verwerkt. Misschien kan je een onderstel van dit type locomotieven gebruiken? Dat zou een stuk schelen in complexiteit.
Afbeelding
(zomaar een willekeurige foto opgesnord ter illustratie)


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Expirement NS mDDM

Bericht door Chris83 »

dat is wel een goed idee die loc, maar ik ga eerst kijken of het al lukt voor het oog, daarna zie ik de draaistellen wel.

voor het midden draaistel, daar zit nu de motor, als ik die omdraai zit het motorblok in het zicht van de raampjes, maar dan kan ik wel met de middeltste as een shuifgeval maken.

En op me foto staan de assen al zo, zodat je kunt zien aan de hand van de wagon op de achtergrond hoe groot ie word.
Ongeveer 12 cm


Groeten Chris

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Expirement NS mDDM

Bericht door Saraan »

Een ander probleem ter overweging is de situatie bij de knik aan het het begin en eind van een helling. Met 3 draaistellen komt er steeds 1 los van de rails, en als dit net het aangedreven stel is.... Je zal een verende ophanging moeten voorzien van minstens een van de draaistellen om dit probleem op te vangen. ;)


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Wesley
Berichten: 335
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:53

Re: Expirement NS mDDM

Bericht door Wesley »

Of je hellingen vloeiend leggen natuurlijk. Vooral als de helling naar beneden ingezet wordt kan het een probleem zijn omdat dan het voorste draaistel los kan komen (onderaan een helling zal het het middelste draaistel zijn, dat komt waarschijnlijk wel weer op de rails). Maar hoe vloeiender het erbij ligt, hoe minder groot je probleem is.


Swiftly and with style !
Afbeelding

Onderwerp starter
Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Expirement NS mDDM

Bericht door Chris83 »

hmm interessant :) zou zoiets als de roco clean wagon helpen zoals dat blokje er onder hangt? met een net iets te groot schroefje van de binnenkant vast zetten.
dan heeft het draaistel wat speling. en het gat wat ovaal maken naar de zij kanten toe, zou ie onder het onderstel uit moeten kunnen schuiven.
Strax ff een scherp mes aanschaffen voor dat plastic in repen te snijden :)
Dan kan ik toch al aan de onderkant beginnen :)

Toch weer goed om zoiets te poste voordat het er uit ziet als een trein, handige tips allemaal :)


Groeten Chris

Onderwerp starter
Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Expirement NS mDDM

Bericht door Chris83 »

Afbeelding

Update:
Ik ben begonnen dus met een onderstel met het middelste draaistel dat kan schuiven.
is nog grof, maar ik moet uhm nog uit gaan testen op de club baan en wil graag weten of dit werkt.

Afbeelding

het middelste draaistel kan opzei bewegen, ik wil op het plaatje met de stip in het midden een schroef op zijn kop zetten, zodat ie tussen de balkes die je ook in het midden ziet op en neer kan schuiven.

Afbeelding

Voor het geheel wat leuk uit te laten zien heb ik een tekening van internet gekopieert en op schaal aangepast, uitgeprint en op het plastic geplakt.

Afbeelding

Tot zover deze reportage :D volgende week weer.

Moet ik de banken van de dubbeldekker dan toch blauw maken? als deze ervoor rijd?


Groeten Chris

Rick
Berichten: 1640
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Expirement NS mDDM

Bericht door Rick »

Eerste klasse is blauw, de tweede klasse is groen.


Gebruikersavatar

Wesley
Berichten: 335
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:53

Re: Expirement NS mDDM

Bericht door Wesley »

Gifgroen zelfs, 't doet pijn aan d'ogen :mrgreen: .


Swiftly and with style !
Afbeelding

Onderwerp starter
Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Expirement NS mDDM

Bericht door Chris83 »

Na gisteren nog een update, ik heb een testbaan aangelegd waar een R1 bocht in zit, wissels liggen en een wel hele abnormale helling.
Afbeelding

Mddm middelste draaistel functioneerd heel goed, alle assen zijn voorzien van stroom afname (6 assen! moet wel nog met elkaar verbonden worden)
Afbeelding
Afbeelding


Ik heb nog een video van de helling proef:
Afbeelding

En een video van de rondjes op de test baan:
Afbeelding


Groeten Chris

Lanrovertjuhh
Berichten: 92
Lid geworden op: 25 mar 2009 14:24

Re: Expirement NS mDDM

Bericht door Lanrovertjuhh »

Nice! Maar hoe ga je dat doen met de echte kappen/voorkant?


Groetjes,
Rick
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Expirement NS mDDM

Bericht door Jos »

Mijn ogen zijn te traag om de trein bij te houden :mrgreen:
Zo te zien werkt het, maar het draaistel hoort deels onder de kap te verdwijnen en dat gaat je volgens mij niet lukken?

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Expirement NS mDDM

Bericht door shoven »

Wel erg heftig hellinkje. Als-ie dat kan, moet een normale geen probleem zijn.
Dat rondje gaat wel heeeel snel, het doet me denken aan de racebaan van vroeger, autootjes die maar net in de baan bleven en een voortdurend uitbrekende achterkant hadden. Those were the days... 8-)
Ik ben net als Jos wel benieuwd hoe dat gaat lukken met die kap.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Expirement NS mDDM

Bericht door Chris83 »

ja die snelheid dat moest wel ander bleef ie stil staan op de wissels op dit moment is alleen de voorste as met stroom afname aangesloten, maar later is dat dus geen probleem, dan moet ie net zo rustig rijden als de class 66.

Ik moet de kap nog wat laten zakken, dat kan er is nml genoeg ruimte voor de motor.
Die kap dat is nu mijn volgende stap.
Daar ga ik van de week mee expirimenteren. De deuren gebruik ik van ic materieel die ik voor mijn benelux stuurstand eraf heb gehaald en nog wat sloop materieel dat ik heb liggen.
De kop ga ik denk ik uit kleine stukjes plastic opbouwen of ik gebruik het malletje van de benelux stuurstand die ik dan vervolgens het afgietsel van aanpas, maar dat zie ik nog wel.


Groeten Chris

Onderwerp starter
Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Expirement NS mDDM

Bericht door Chris83 »

Lanrovertjuhh schreef:Nice! Maar hoe ga je dat doen met de echte kappen/voorkant?
ik heb even geen tijd gehad, nouja had wel wat tijd maar als ik moe ben doe ik niks aan modelbouw, dan kan er vanalles sneller mis gaan. Ik ben druk bezig geweest met mijn toekomstige woning, ik wil er zo snel mogenlijk in en dat betekent ook een treinbaan gaan bouwen!

De aardige dakdekkers hebben lekker veel zink platen en resten achtergelatenvan 1,1 mm dikte, is goed te buigen en knippen.
Nu had ik zo een idee om daarmee aan de slag te gaan.
ik houd het dit weekend een beetje rustig, gewoon wat dingetjes uit proberen en eens zien of ik iets aan die kap kan gaan doen.
en me benelux wil ik ook afmaken.
oh en wat extra sikken maken, heb er een mal van gemaakt :)


Groeten Chris

Onderwerp starter
Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Expirement NS mDDM

Bericht door Chris83 »

Expiriment gaat verder!

mijn eerste keer dat ik met zink werk, dus even de maten afgetekent op een stukje zink en vervolgens voorzichtig uit geknipt:
Afbeelding

Vervolgens ben ik gaan buigen, hard duwen voor de bochten zeg!
Toen bleek dat ie 2 mm te breed was.
Afbeelding

Eindelijk wat op maat gebogen, maar dan kloppen de zijkanten niet meer.
Ik dacht zo laat ik maar verder gaan, kijke wat ik nog meer fouten ik tegenkom.
het onderstel past er in iedergeval mooi onder:
Afbeelding

Afbeelding

En de kop moet nog vormgegeven worden.
Nu moet ik weer een nieuwe gaan uit tekenen en opnieuw beginnen dus om hem smaller te maken en dan us kijke of dat werkt, om uiteindelijk weer opnieuw te beginnen en de raapjes eruit halen voordat ik ga buigen..


Groeten Chris

Onderwerp starter
Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Expirement NS mDDM

Bericht door Chris83 »

Veel te druk gehad op het moment, maar dat zink dat wil niet echt.. deuken blijf je toch echt zien.

nu is er gelukkig wat meer te vinden op dit forum:
john.s schreef: zo, nu moet de kop van de stuurstand worden gemaakt.
Als eeste heb ik een plaat styreen genomen, 3mm dik.
daarvan maak je 2 stukken die het profiel hebben van de kap, en worden dan op elkaar gelijmd.

Daarna heb ik nog 2 stukken styreen onder het raamgedeelte gelijmd en een enkele boven het raamgedeelte.
Hierna wordt het meer 'fingerspitzengefuhl' , met een mesje en veel vijlen moet de vorm van de kop gemaakt worden.

De onderste koplampen en sluitlichten zijn gemaakt door, per kant, 2messing pijpjes met een buitendiameter van 2mm tegen elkaar aan te solderen en op een lengte van 3 a 4 mm af te zagen.
Dan in de kop 2 gaatjes van 1,9mm vlak naast elkaar boren. met een minivijltje vijl je de gaten zodanig dat de 2 pijpjes er precies in passen.

De spijlen in het raam zijn gemaakt van restjes van een stukje hekwerk.

Het verfwerk is nog niet optimaal, hoewel het op de foto veel slechter uit de verf komt als bij het werkelijke model.
Ik moet de boel echter wel bijwerken, want ik ben nog niet tevreden.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?p=7725

Dus ik ga us kijke of ik hier wat mee kan, nu nog een leuke donor wagon zoeken en 2 koppen maken :) want die zijn toch wel zo ongeveer hetzelfde voor de stuurstand
en het motor gedeelte.


Groeten Chris

Onderwerp starter
Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Expirement NS mDDM

Bericht door Chris83 »

Bij deze dan maar, Project is afgelopen maar kan wel nog handig zijn voor onze lezers.

Ik ben nog steeds niks meer opgeschoten.
De tijd zal weer nieuws brengen :)


Groeten Chris
Plaats reactie