Pagina 1 van 3
Kalldorf
Geplaatst: 24 mar 2013 23:30
door Martin K
Ruim een jaar geleden gestart met de opbouw van mijn nieuwe modelbaan. Na lang puzzelen is dit het ontwerp geworden. Belangrijkste is het station waar een dubbelsporige hoofdlijn overgaat naar enkelspoor. Ook takt er net voor het station nog een zijlijn in op de hoofdlijn. Het speelt zich af ergens in het zuiden van Duitsland tussen 1985 en 1995.
Vanuit het station gaan de dubbelsporige en enkelsporige hoofdlijn samen met de zijlijn in een spiraal naar het schaduwstation. Dit is een groot schaduwstation waardoor de treinen via alle lijnen weer terug kunnen rijden naar het station.
Het schaduwstation, de spiraal en de aansluiting van de zijlijn zijn gereed. Ik ben nu bezig met de bouw van het station. Ondergronds zijn de rails en wissels van Fleischmann, bovengronds Peco code 55. Binnenkort wat foto's van de bouw.
Groet, Martin,
Re: Kalldorf
Geplaatst: 26 mar 2013 21:58
door Martin K
Hierbij wat foto's van de bouw van de baan.
Re: Kalldorf
Geplaatst: 27 mar 2013 09:06
door mdedeugd
Hallo Martin.
Hartelijk welkom op N spoor.
Whoow
. maar dit is echt heel mooi begonnen.
Sucses en veel plezier.
Groetjes.
Martin de Deugd
Re: Kalldorf
Geplaatst: 27 mar 2013 11:29
door erik
Deze baan ziet er nu al indrukwekkend uit.
Re: Kalldorf
Geplaatst: 27 mar 2013 23:28
door Ad_M
Goed bezig Martin!!
Leuk railplan
Zal je zeker gaan volgen
Mvg,
Ad
Re: Kalldorf
Geplaatst: 28 mar 2013 21:55
door Martin K
Bedankt voor de positieve reacties!
De bovenstaande foto's van de spiraal in aanbouw en het schaduwstation zijn alweer wat ouder. Nu een paar foto's van vandaag.
Op de eerste foto is te zien hoe de vier sporen vanuit de spiraal verder gaan in twee enkelsporige lijnen en een dubbelsporige lijn. Zodra het zichtbare deel van de baan begint takt een van de zijlijnen in op de hoofdlijn. De aansluiting is gemaakt met de slanke wissels van peco (code 55). De wissel liggen zo dat als er tegelijk twee treinen aankomen de trein op de hoofdlijn linkerspoor gaat rijden. Maar dat gaat koploper allemaal mooi regelen
Volgende foto is van het eerste deel van het station. De wissels liggen op hun plek maar zijn nog niet voorzien van aandrijving. Daarvoor ga ik de Conrad wissel motoren gebruiken. De rails zijn vastgelijmd met boekbinderslijm van de Pipo.
groet,
stand van zaken
Geplaatst: 13 jun 2013 21:38
door Martin K
Inmiddels verder met de tweede en grootste wisselstraat van de baan. Het ontwerp is iets aangepast. Ik heb toch een engels wissel gebruikt om elders twee wissels te laten vervallen. Ik heb het gebouwd op een nog uit te nemen deel van de baan. Dat maakt het werk een stuk eenvoudiger en comfortabeler.
De wissels worden aangedreven met de Conrad aandrijvingen. Dat vraagt wel enige planning om die allemaal een plekje te geven onder de plaat. Het monteren gaat eenvoudig.
Stukje uit de bedding snijden, een gat van 10 mm onder de wissel te boren en in de bedding een rechthoekige uitsparing maken.
De aandrijving plak ik eerst op de juiste plaats met dubbelzijdig tape, vervolgens schroef ik ze vast. Als laatste controleren of de tongen van de wissels goed aanliggen om ontsporingen te voorkomen.
Nu alles goed testen en dan de plaat vastzetten op de definitieve plek.
Re: Kalldorf
Geplaatst: 05 okt 2013 22:34
door Martin K
Hallo,
Hier een overzicht van de voortgang van mijn modelbaan. Belangrijkste is dat de treinen weer rijden. De computer met Koploper is aangesloten. Afgelopen tijd bezig geweest met alle instellingen goed te zetten. Ook de locomotieven weer aan het rijden krijgen kost wat tijd. Maar inmiddels rijden de meeste weer vrolijk rond.
Onderstaand het overzicht in Koploper en het aangepaste ontwerp.
Re: Kalldorf
Geplaatst: 06 okt 2013 09:24
door mdedeugd
Hallo beste Martin naamgenoot
.
Hartelijk welkom op het gezellige N spoorforum
Ziet er echt top uit man
Complimenten goed bezig..
Martin de Deugd
Re: Kalldorf
Geplaatst: 06 okt 2013 20:57
door Martin K
Sporenschema's zijn leuk, maar foto's zijn leuker om naar te kijken.
Re: Kalldorf
Geplaatst: 08 okt 2013 12:11
door Paul B
Goed bezig!
Ik maak me wel een beetje zorgen over dat schuine dak boven een baan van 100 cm diep. Ga je voorzorgsmaatregelen treffen om gemakkelijk bij de achterste twee sporen te kunnen - die niet in zicht zijn dus misschien onder een berg verdwijnen?
Re: Kalldorf
Geplaatst: 08 okt 2013 22:48
door Martin K
Zorgen maken is niet nodig hoor. Die sporen zijn vanaf de onderzijde nog te bereiken om een ontspoorde trein weg te halen. En ook vanaf de achterzijde (schuifwandje onder het schuine dak) kan ik er nog bij. Het is inderdaad wel de bedoeling iets van een heuveltje te maken om de sporen onder te verbergen.
Aan de smalle kant van de baan denk ik erover het spoor door een rijtje stadshuizen te laten afdalen om zo meer ruimte voor het stadje te maken. Maar dat moet ik nog verder uitdenken.
Groet
Martin
Re: Kalldorf
Geplaatst: 10 okt 2013 20:27
door Traibergen
Leuk begin!
Re: Kalldorf
Geplaatst: 29 jun 2014 21:59
door Martin K
Hoogste tijd voor een korte foto update. Ik ben inmiddels weer wat verder met de opbouw van de baan. De draaischijf (peco) met lokloods (faller) zijn er gekomen. De draaischijf is (nog?) handbediend.
groet, Martin
Re: Kalldorf
Geplaatst: 29 jun 2014 22:06
door bob vermeulen
Hallo
Leuke baan zo om te zien het baan werk spreekt me wel aan.
Ben ook bezig met z'n BW waar een kleine lokschupen bij staat
mvrgr Bob
Re: Kalldorf
Geplaatst: 02 jul 2014 15:16
door Robert_N-Nm
Das een net gedimensioneerd stationsgebouw tov het aantal perronsporen. Straalt rust uit.
Re: Kalldorf
Geplaatst: 02 feb 2015 23:57
door michael45
Hoi ik zie dat jij die Peco draaischijf hebt. die wil ik ook gaan kopen. Heb alleen een vraagje die je misschien kan beantwoorden.
hoe wordt het spoor van stroom voorzien op de draaibrug?
groeten
Michael
Re: Kalldorf
Geplaatst: 11 feb 2017 21:22
door Martin K
Sinds veel te lange tijd weer een berichtje over de voortgang van mijn modelbaan. De baan is al wat meer aangekleed maar uiteraard nog lang niet af.
Wel paar keuzes waar ik achteraf wat minder tevreden mee ben:
De Conrad wisselmotoren die ik heb gebruikt, functioneren niet altijd probleemloos. Bij de engelse wissel zijn ze al vervangen door servo's en waarschijnlijk gaat dat bij meer wissels gebeuren.
Het schaduwstation heeft 14 sporen, dat lijkt heel wat maar blijkt toch wat te krap om al het materieel op te plaatsen.
De grootste wisselstraat ligt toch wat te ver naar achteren op de baan. Ballast aanbrengen wordt hier erg lastig.
Maar verder rijden de treinen meestal probleemloos. Ik gebruik Koploper waarbij de treinen volgens een vaste dienstregeling rijden met de tijd die twee zo snel gaat.
Het spoor verdwijnt onder de brug in een enkelsporige tunnel en maakt een boog onder de "stad" en loopt dan onder de heuvel terug naar het schaduwstation.
De 103 wacht op de volgende rit.
Het landschap is opgebouwd met Styrisol platen van 2 cm dik.
Het BW.
De kolentrein op de hoofdlijn wijkt uit naar het linkerspoor zodat deze parallel met de 218 het station in kan rijden.
Re: Kalldorf
Geplaatst: 12 feb 2017 01:39
door marco
Schitterende baan martin mooi sporen plan ook.
Dat van die conrad aandrijvingen ken ik helaas
Ik gebruik ook alleen nog maar servos.
Re: Kalldorf
Geplaatst: 27 jun 2020 21:06
door Martin K
Re: Kalldorf
Geplaatst: 17 jan 2021 21:49
door Martin K
Hierbij weer een korte update. Afgelopen jaar besloten om Koploper als besturing software te vervangen. Het programma wordt helaas niet meer verder ontwikkeld vanwege het overlijden van de maker. Jarenlang met veel tevredenheid gebruik gemaakt van het programma. Reden om over te stappen was vooral dat ik het automatisch rijden wat actiever wilde combineren met handmatig rijden.
Na een uitgebreide vergelijking van programma's (RocRail, Itrain, WinDigipet) gekozen voor TrainController Zilver. Een kostbaar programma maar het bied veel mogelijkheden voor handmatig rijden. Het werkt heel prettig en hoewel ik nog niet alle mogelijkheden ontdekt heb, is het snel te leren.
Onderstaand het sporenschema in TrainController.
Het is mogelijk om met sneltoetsen van-naar rijwegen in te stellen vandaar de letters en cijfers bij de knopjes.
Een ander aanpassing is de aanleg van drie extra opstelsporen. Deze sporen liggen aan de voorzijde van de baan en vormen mogelijk de aanzet tot een verdere uitbreiding van de baan op de wat langere termijn. Omdat Traincontroller goed werkt met 1 bezetmelder per blok was het mogelijk de extra blokken met de bestaande bezetmelders uit te rusten.
Nog zonder rails.
Voorzien van rails en valbeveiliging.
Re: Kalldorf
Geplaatst: 18 jan 2021 08:34
door Ad_M
Dat zijn stappen en een best wel ingrijpende verandering, goed bezig Martin
Mvg,
Ad
Re: Kalldorf
Geplaatst: 13 jun 2021 22:00
door Martin K
Re: Kalldorf
Geplaatst: 14 jun 2021 10:27
door piksov
Hele leuke baan!
Guus
Re: Kalldorf
Geplaatst: 14 jun 2021 22:49
door bpieters
michael45 schreef: ↑02 feb 2015 23:57
Hoi ik zie dat jij die Peco draaischijf hebt. die wil ik ook gaan kopen. Heb alleen een vraagje die je misschien kan beantwoorden.
hoe wordt het spoor van stroom voorzien op de draaibrug?
groeten
Michael
In het midden bij de draaias zijn koperen strips meegeleverd die zorgen ervoor dat de stroom vanaf de stamlijn altijd de juiste polarisatie heeft.