Ik heb al menige avond achter de computer doorgebracht om met het programma SCARM een baanplan in elkaar te zetten. Maar telkens stuit ik op niet aansluitende rails. Doe ik iets verkeerd? Is dit normaal? Begrijp ik misschien één of andere samenhang (of combinaties) tussen railnummers niet?
Zelfs een station met 5 sporen/3 peronnen krijg ik niet "sluitend" (?????) (ben bezig met Minitrix-rails)
ontwerp(beginners)probleem
ontwerp(beginners)probleem
Groeten, Roger
Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Re: ontwerp(beginners)probleem
Ik heb zelf geen ervaring met SCARM of Minitrix rails, maar het zou misschien helpen om een plaatje bij te voegen van wat er nou precies mis gaat.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Roger,
Zelf heb ik Fleischmann op de baan liggen.
Maar normaal gesproken heb je hele rails, halve rails en kwart rails. Bij Flm 222, 111, 55.
Een wissel heeft de lengte 111 mm, en daar hoort een bocht bij om hem op een vaste afstand te krijgen.
Er zijn wissels van 15gr en 24gr.
Dan komen de bochten, R1 + R2 en R3 + R4, de groepjes zitten ook steeds op een vaste afstand tov elkaar.
Daarnaast heb je nog flexrails om grotere stukken vloeiend te laten lopen.
Wat ik je aan wil raden is om een catologus van Minitrix te downloaden en daarin kan je zien wat zoal mogelijk is.
Zoek naar "minitrix railgeometrie"
Zelf heb ik Fleischmann op de baan liggen.
Maar normaal gesproken heb je hele rails, halve rails en kwart rails. Bij Flm 222, 111, 55.
Een wissel heeft de lengte 111 mm, en daar hoort een bocht bij om hem op een vaste afstand te krijgen.
Er zijn wissels van 15gr en 24gr.
Dan komen de bochten, R1 + R2 en R3 + R4, de groepjes zitten ook steeds op een vaste afstand tov elkaar.
Daarnaast heb je nog flexrails om grotere stukken vloeiend te laten lopen.
Wat ik je aan wil raden is om een catologus van Minitrix te downloaden en daarin kan je zien wat zoal mogelijk is.
Zoek naar "minitrix railgeometrie"
Al bedankt voor de snelle reacties!
Ik heb even gekeken bij Fleischmann en zie inderdaad hele, halve en kwart lengtes, en waarbij een lenge van een wissel (111mm) overeenkomt met een halve lengte wissel.
Maar bij Minitrix ontdek ik nu nog even geen logica in de raillengten, en al helemaal niet in de overeenkomst met de lengtes van de wissels.
Volgens mij ontstaat hierdoor ook mijn "probleem".
Ik zal komend weekend mij even hierin verdiepen. En eventueel ook even een plaatje op het forum zetten!
Ik heb even gekeken bij Fleischmann en zie inderdaad hele, halve en kwart lengtes, en waarbij een lenge van een wissel (111mm) overeenkomt met een halve lengte wissel.
Maar bij Minitrix ontdek ik nu nog even geen logica in de raillengten, en al helemaal niet in de overeenkomst met de lengtes van de wissels.
Volgens mij ontstaat hierdoor ook mijn "probleem".
Ik zal komend weekend mij even hierin verdiepen. En eventueel ook even een plaatje op het forum zetten!
Groeten, Roger
Hoi Roger,
Bij minitrix is die logica er zeker ook, het is alleen wat minder duidelijk. Je kan dit terugvinden in de trix catalogus. Kijk bijvoorbeeld eens hier http://catalog.lokshop.de/TRX/2006/E/image_324.html
Groet,
wouter
Bij minitrix is die logica er zeker ook, het is alleen wat minder duidelijk. Je kan dit terugvinden in de trix catalogus. Kijk bijvoorbeeld eens hier http://catalog.lokshop.de/TRX/2006/E/image_324.html
Groet,
wouter
Proost,
Wouter
Wouter
Ik ben ook aan het stoeien met Scarm. En dat lukt aardig!
Ik probeer een toekomstige opstelbaan voor het 2e onderstation te creeen.
Nu bouw ik het spoor op vanaf links met Roco-N en pas de laatste rechte rail aan tot de rechtse-wissel met een flex die ik in Scarm op lengte knip.
Alles vanaf links, bouw ik ook op met vaste railsstukken.
Ik probeer een toekomstige opstelbaan voor het 2e onderstation te creeen.
Nu bouw ik het spoor op vanaf links met Roco-N en pas de laatste rechte rail aan tot de rechtse-wissel met een flex die ik in Scarm op lengte knip.
Alles vanaf links, bouw ik ook op met vaste railsstukken.
Hallo Roger,
Ik ben ook bezig met minitrix en heb mijn ontwerp gemaakt met anyrail. Is goed passend te krijgen.
Je kunt de tolerantie zelf ook nog instellen/wijzigen.
In ieder geval succes,
Aad
Ik ben ook bezig met minitrix en heb mijn ontwerp gemaakt met anyrail. Is goed passend te krijgen.
Je kunt de tolerantie zelf ook nog instellen/wijzigen.
In ieder geval succes,
Aad