Pagina 1 van 1

Baanplan Wouter

Geplaatst: 01 apr 2013 18:51
door enderscw
Goedenavond,

Mijn naam is Wouter en ik ben van plan een nieuwe baan te gaan bouwen en deze via Koploper aan te gaan sturen, nu ben ik kompleet onbekend met Koploper en het fenomeen ''blokken & bezet melders'', nu heb ik in m'n baan plan geprobeerd een beeld te scheppen voor me zelf over de werking en posities van bezet melders.

De donker oranje stukken zijn de bezet melders en de overige kleuren er tussen de blokken, wissels heb ik buiten de blokken om gehouden en zullen apart van spanning worden voorzien.(ik had gelezen dat deze nooit in een blok zitten)

Mijn vraag is of jullie is een kijkje kunnen nemen naar het plan en mij kunnen vertellen of 't er een beetje logisch uitziet qua blok opbouw en posities van de bezet melders.

Afbeelding
Onderlaag met schaduw station.

Afbeelding
Bovenlaag met station en een klein stukje rangeerspoor.

Groetjes,

Wouter

Re: Baanplan

Geplaatst: 01 apr 2013 20:48
door Wim
Welkom Wouter,

op zich een mooi begin (ik rij zelf analoog)
Dus met koploper heb ik weinig.

Re: Baanplan Wouter

Geplaatst: 02 apr 2013 13:08
door shoven
Als je je sporen in het schaduwstation in een 'wieber' vorm zet (parallelogram) zijn ze allemaal even lang...

Dus zoiets:

__________________
....\_______________\
.....\_______________\_______

Re: Baanplan Wouter

Geplaatst: 02 apr 2013 13:35
door enderscw
Ik snap wat je bedoeld, 'k heb alleen even geen idee hoe ik dat in Anyrail zet, is 't idee met blokken secties en bezet melders goed?

Groet

Re: Baanplan Wouter

Geplaatst: 02 apr 2013 17:03
door shoven
Dit is wel zo'n beetje het idee. Een melder aan het begin en eind van het blok.
Sommige van je blokken lijken nu 1 grote bezetmeld-sectie, maar dat een slip of the mouse lijkt me?

Een wieber in Anyrail:

Re: Baanplan Wouter

Geplaatst: 02 apr 2013 17:27
door enderscw
Ah, 'k snap m :). Thanks!

Als t goed is, is alles onderverdeeld ik hou een lengte van 111mm elke keer vrij voor de bezet melder.
Alle wissels vallen buiten de blokken en staan onder constante spanning.

Re: Baanplan Wouter

Geplaatst: 02 apr 2013 19:02
door enderscw
shoven schreef:Dit is wel zo'n beetje het idee. Een melder aan het begin en eind van het blok.
Sommige van je blokken lijken nu 1 grote bezetmeld-sectie, maar dat een slip of the mouse lijkt me?

Een wieber in Anyrail:
Afbeelding
Ik heb een verandering gemaakt na je suggestie.

Ik vind het een mooie verandering :)
Dank daar voor.

Re: Baanplan Wouter

Geplaatst: 07 apr 2013 10:25
door enderscw
Zijn er verder nog mensen die dingen weten waar ik rekening mee moet houden? Anders ga ik binnenkort beginnen met het opbouwen van het frame :)

Re: Baanplan Wouter

Geplaatst: 07 apr 2013 19:25
door Zolderspoor
Hoi Wouter.

Of er nog meer valt op te merken? Ik denk het wel.
Ik vind de stationsopbouw niet logisch. Vrij algemeen gangbaar is dat doorgaande treinen zo veel mogelijk recht doorgaande wissels berijden. Daar vind ik hier maar heel weinig van terug. Van R naar L rijdend beginnen we met een krom liggend wissel. Nog een keertje over steken naar het perron geraken we in feite op het spoor van de tegenrichting plus dat al een stukje perron voor gebruik verloren is.
Van L naar R rijdend is het allemaal aftakkende wissels, uitgaande van de veronderstelling dat de noordzijde van het perron al in gebruik is voor de tegenrichting. Het enige recht doorgaande spoor ten zuiden van het perron uitrijdend naar rechts is het uithaalspoor. Het stationsgebouw ligt aan een rangeerspoor.

Doorgaand spoor, ook voor halterende treinen, is in de regel zo veel mogelijk over recht liggende wissels. En als er al een krom liggend wissel moet worden bereden, dan liever bij vertrek dan bij aankomst omdat dan de snelheid lager is.
Als je een nieuw station gaat ontwerpen, probeer dan ook eens een spoor geschikt te maken voor een niet-stoppende goederentrein, dus niet direct langs een perron.

Re: Baanplan Wouter

Geplaatst: 08 apr 2013 17:31
door enderscw
Dank Rob voor de aanmerkingen, Ik zal is het een en ander aan gaan passen en eventueel een nieuw station ontwerpen.