Perronblokken en -secties bij verschillende treinlengtes
Geplaatst: 09 apr 2013 20:05
Hallo eenieder,
Ik ben me aan het inlezen in de digitale wereld, maar zolang je er niet zelf daadwerkelijk mee bezig bent, blijven sommige antwoorden lastig te vinden.
Van Koploper heb ik begrepen dat een blok altijd uit drie secties bestaat; meld-, ongedetecteerd en stopsectie. De trein stopt altijd (indien stoppen gewenst) in de stopsectie.
Bij Itrain kun je met één sectie minder uit. De meldsectie grenst direct aan de stopsectie en de trein stopt (min of meer) op een zelf op te geven afstand van de sectiegrens. Dit geeft twee forse voordelen voor Itrain; minder zagen en draadjes solderen en meer controle over waar de trein stopt. Mijn perronlengte wordt gedimensioneerd op Thalys/ICE3 of een IC met tot 9 rijtuigen. Dan is het wel fijn dat kleiner spul niet ook per se altijd tot het eind van het perron hoeft te rijden.
Toch zijn er ook Itrain-gebruikers die de Koploper-indeling gebruiken. Zijn zij abuis, late bekeerders of heb ik iets verkeerd begrepen? En hoe staat Windigipet of anderen hierin?
Verder doordenkende kom ik op het volgende probleem. Er wordt gezegd dat je kleinste blok altijd nog groter moet zijn dan je langste trein. Ook dan voorzie ik problemen als ik ooit (langetermijn-project) met een ICE1 op volle lengte wil rijden. Die hoeft niet te stoppen op het station want dat zal geen porem zijn, maar komtie er wel langs als de blokken langs de perrons korter zijn. Eenzelfde probleem ontstaat mogelijk bij langere goederentreinen. Ik kan natuurlijk met doorrijsporen in het station gaan werken, maar als die pas ergens buiten het zicht mogen aansluiten op de vrije baan, wordt het ook een rare situatie.
Zijn er slimme trucjes om hier omheen te werken?
Oh ja, met zo'n lang perron zullen er ook treinen zijn die aanmerkelijk korter zijn. Misschien wil ik dan wel met twee treinen achter elkaar aan hetzelfde perron halteren. Dan moeten dat twee blokken zijn, maar de Thalys mag maar in één blok stoppen.
En straks wil ik mogelijk ook met Koplopers en Hondekoppen gaan splitsen en combineren. Kunnen die programma's dat aan, of komt het dan aan op handwerk.
Mvg, Albert Nijenhuis
Ik ben me aan het inlezen in de digitale wereld, maar zolang je er niet zelf daadwerkelijk mee bezig bent, blijven sommige antwoorden lastig te vinden.
Van Koploper heb ik begrepen dat een blok altijd uit drie secties bestaat; meld-, ongedetecteerd en stopsectie. De trein stopt altijd (indien stoppen gewenst) in de stopsectie.
Bij Itrain kun je met één sectie minder uit. De meldsectie grenst direct aan de stopsectie en de trein stopt (min of meer) op een zelf op te geven afstand van de sectiegrens. Dit geeft twee forse voordelen voor Itrain; minder zagen en draadjes solderen en meer controle over waar de trein stopt. Mijn perronlengte wordt gedimensioneerd op Thalys/ICE3 of een IC met tot 9 rijtuigen. Dan is het wel fijn dat kleiner spul niet ook per se altijd tot het eind van het perron hoeft te rijden.
Toch zijn er ook Itrain-gebruikers die de Koploper-indeling gebruiken. Zijn zij abuis, late bekeerders of heb ik iets verkeerd begrepen? En hoe staat Windigipet of anderen hierin?
Verder doordenkende kom ik op het volgende probleem. Er wordt gezegd dat je kleinste blok altijd nog groter moet zijn dan je langste trein. Ook dan voorzie ik problemen als ik ooit (langetermijn-project) met een ICE1 op volle lengte wil rijden. Die hoeft niet te stoppen op het station want dat zal geen porem zijn, maar komtie er wel langs als de blokken langs de perrons korter zijn. Eenzelfde probleem ontstaat mogelijk bij langere goederentreinen. Ik kan natuurlijk met doorrijsporen in het station gaan werken, maar als die pas ergens buiten het zicht mogen aansluiten op de vrije baan, wordt het ook een rare situatie.
Zijn er slimme trucjes om hier omheen te werken?
Oh ja, met zo'n lang perron zullen er ook treinen zijn die aanmerkelijk korter zijn. Misschien wil ik dan wel met twee treinen achter elkaar aan hetzelfde perron halteren. Dan moeten dat twee blokken zijn, maar de Thalys mag maar in één blok stoppen.
En straks wil ik mogelijk ook met Koplopers en Hondekoppen gaan splitsen en combineren. Kunnen die programma's dat aan, of komt het dan aan op handwerk.
Mvg, Albert Nijenhuis