Pagina 1 van 1

Baandelen in analoog

Geplaatst: 21 jun 2009 11:41
door Lanrovertjuhh
Hoi,
nu ik eindelijk mijn rails heb ben ik dus maar begonnen met mn nieuwe baan..
Bezig met treintjes in te rijden (Sommige rijden bijna altijd maar 1 kant op :? )
Nu wil ik dus omdat ik gewoon analoog rijd, een soort rangeerterrein enz.
Zijn er speciale knopjes ofzoiets waardoor je dus de draadjes uit je trafo steekt en door hem om te zetten bepalen of er wel of geen stroom door komt?
Ik weet dat het ook gewoon kan met de wissels die "nietjes" of wat het ook zijn eruit trekken, maar soms kan dat niet.

Re: Baandelen in analoog

Geplaatst: 21 jun 2009 11:53
door Hookies
Lanrovertjuhh schreef: Ik weet dat het ook gewoon kan met de wissels die "nietjes" of wat het ook zijn eruit trekken, maar soms kan dat niet.
Draadbruggen bedoel je.

Hoezo rijden je treinen maar één kant op?

Mvg,
Martin

Re: Baandelen in analoog

Geplaatst: 21 jun 2009 11:56
door Lanrovertjuhh
De andere kant moet je hem duwen of brand alleen de lichten.
Draadbruggen, kwam niet op de naam..
Maar soms wil ik dus stukken rails geen stroom geven m.b.v. geisoleerde railasjes en dan iets van een schakelaar ofzo, die zoek ik dus of die bestaan.

Re: Baandelen in analoog

Geplaatst: 21 jun 2009 12:01
door Hookies
Met wat voor besturingsapparaat rijd je dan?

Re: Baandelen in analoog

Geplaatst: 21 jun 2009 12:01
door Lanrovertjuhh
Gewoon analoog trafo, maar die treinen moeten misschien eens een opknapbeurtje krijgen..

Re: Baandelen in analoog

Geplaatst: 21 jun 2009 12:13
door Hookies
Dat zou kunnen. Ik heb verder geen kennis van analoog behalve hoe het 35 jaar geleden was. Maar er zijn hier zat kenners die je vast verder kunnen helpen. Lijkt me sterk dat niemand een antwoord voor je heeft, zowel wat achteruit rijden betreft als het stroomloos schakelen.

Re: Baandelen in analoog

Geplaatst: 21 jun 2009 12:21
door Reinder
jw kan een aan en uit schakelaar er tussen plaatsen zodat het spoor stroomloos wordt maar dan moet je de sporen wel isoleren

Reinder

Re: Baandelen in analoog

Geplaatst: 21 jun 2009 12:25
door Lanrovertjuhh
Ja dat bedoel ik dus, bestaan die?

Re: Baandelen in analoog

Geplaatst: 21 jun 2009 12:38
door Reinder
ja die kun je bij de elektronica-zaak wel krijgen moet je effe zeeggen wat je wilt en dan helpen ze je graag scheelt een hoop centjes in plaats van bij de modelzaak maar dat kan natuurlijk ook

Reinder

Re: Baandelen in analoog

Geplaatst: 21 jun 2009 18:21
door Lanrovertjuhh
Weet iemand hoe die heten en of toevallig conrad o.i.d ze heeft?

Re: Baandelen in analoog

Geplaatst: 21 jun 2009 19:34
door spoor65
Rick,

Wat ik mij als eerste afvraag, welke rails gebruik jij, daar je zelf al aan geeft, dat je draadbruggen kunt verwijderen in de wissels, alleen niet bij allemaal.

idd kun je van een aantal type en merken wissels zogenaamde zelfdenkende wissels maken, door die draadbruggen te verwijderen. dit kan oa met de minitrix wissels, en ik d8 ook met de FLM wissels.

Mijn gedachten gang omtrent stroomloos zetten van bepaalde spoordelen, als het kan, zeker in jouw geval, doe het dan via die wissels, en ga niet ook nog eens extra schakelaars halen om dit mee te regelen.

Mogelijk dat je een aantal wissels hebt die hiervoor niet geschikt zijn, maar probeer die dan te gebruiken op een plek waar deze zelfdenkende functie ook niet nodig is.

De reden waarom? Eigenlijk heel eenvoudig,

Indien je via de wissels delen van je baan stroomloos zet, zal er op die betreffende wissel dus ook geen trein kunnen ontsporen.
Mocht je gebruik maken van en een wisselschakelaar, om de wissel om te zetten, en daarnaast nog eens een schakelaar, om het betreffende baandeel stroomloos te maken of juist weer stroom op te zetten, dan is de kans op ontsporingen denk ik al groter, daar je dan het wissel vooral niet moet vergeten, als je stroom op het spoor zet, maar tevens is het een beetje een overbodige extra schakeling, als je het net zo makkelijk direct via wissel kunt regelen, wisselschakelaar zul je tenslotte toch al nodig zijn.

mocht je toch willen schakelen, zoek eens naar een beginset/knutseldoos voor electronica, daar zitten de meest simpele schakelaartjes al in, die je dan wel zou kunnen gebruiken.

mvg
Freddy(spoor65)

Re: Baandelen in analoog

Geplaatst: 21 jun 2009 22:26
door Chris83
Lanrovertjuhh schreef:Weet iemand hoe die heten en of toevallig conrad o.i.d ze heeft?

Ja hier deze heb ik zelf vaak gebruikt en ga ik weer gebruiken :)
Er zijn wat kleine varianten van.
AfbeeldingTuimelschakelaar

http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... width=1680

Bij de regen boog electronica zaak koste ze 25 cent per stuk

Re: Baandelen in analoog

Geplaatst: 22 jun 2009 14:41
door Lanrovertjuhh
Ok, dus daar steek je dan je 2 draadjes in en via de andere kant er weer uit en zo kan je dan dus dat baandeel stroomloos zetten

Re: Baandelen in analoog

Geplaatst: 22 jun 2009 17:42
door Jos
Dat ligt eraan of je een enkelpolige of dubbelpolige omschakelaar hebt.
Bij een enkelpolige breng je slechts in 1 railstaaf isolatiepunten aan, de andere wordt vast met de trafo verbonden.
De andere draad gaat naar het middelste contact van de schakelaar en 1 van de contacten aan de zijkant verbind je met de railstaaf.
Bij een dubbelpolige omschakelaar moet je allebei de staven isoleren en dus via de schakelaar voeden. Dat is dus extra werk.

Groetjes,
Jos

Re: Baandelen in analoog

Geplaatst: 23 jun 2009 13:54
door Lanrovertjuhh
Oke dat worden dan dus enkelpolige..
Ik heb namelijk sommige erg lange rechte delen waar ik soms welleens treinen stilzet (Klinkt beetje vreemd, maar als je mn baanplan ziet (die ik hier ff niet heb) snap je het wel)
En dan kan je dus niet met behulp van 1 wissel een trein stilzetten.
spoor65 schreef: ....Indien je via de wissels delen van je baan stroomloos zet, zal er op die betreffende wissel dus ook geen trein kunnen ontsporen....
Waarom ontsporen?

Re: Baandelen in analoog

Geplaatst: 23 jun 2009 20:02
door spoor65
Waarom ontsporen?

Nou, met een beetje loc kun je mss de wissels nog wel open rijden, maar als je wissel in de andere richting staat, terwijl jij er de trein over laat lopen, is de kans redelijk aanwezig dat er wagons/rijtuigen uit het spoor gaan lopen, oftewel ontsporen

je kunt het natuurlijk altijd proberen, maar mijn ervaring van open rijden van wissels is dusdanig, dat, als ik nu nog analoog zou rijden, het zeker niet zou willen toepassen.

Vandaar dus mijn opmerking.

Stroomloos zetten dmv de wissel met stopwisselfunctie voorkomt dit dus, daar automatisch het spoor in de rijrichting stroom heeft, en de andere richting stroomloos zal staan.

mvg

Freddy(spoor65)

Re: Baandelen in analoog

Geplaatst: 23 jun 2009 22:20
door Reinder
deze is wel bruikbaar maar die eerder vernoemt ook hoor
852930 - 89 conrad bestelnr

Reinder

Re: Baandelen in analoog

Geplaatst: 23 jun 2009 22:22
door Reinder
nog beter effe zoeken bij conrad op Tuimelschakelaars Dan heb je ook kleinere versies

Reinder