Pagina 1 van 1

Stroomloos baandeel voor wissel

Geplaatst: 29 mei 2013 09:19
door Janneman
Beste medespoorders,

Misschien is dit probleem al aan de orde geweest maar ik kan het niet vinden, zoja dan graag een verwijzing naar de link/draadje.

Ik ben bezig mijn baan op te bouwen en nu stoot ik op een probleem.
Als een trein voor een wissel moet stoppen wordt er een geïsoleerd stuk in gebouwd waar door de loc geen stroom meer krijgt.
Nu is het mijn bedoeling dat ik ga rijden met getrokken treinen en geduwde treinen met stuurstand wagen en de loc achteraan.
Een trein is ongeveer 80 tot 90 cm lang.
Ik moet dus een stuk rail stroomloos maken die minstens 100 cm lang is.
Het probleem is nu dat als dat stuk rail stroomloos is de getrokken trein stop op het begin van het stroomlose deel en dat is te ver van de wissel af.
Heeft iemand enig idee hoe ik dit probleem op kan losse zodat de getrokken trein toch voor de wissel stopt.

Bijvoorbaat bedankt voor het meedenken.

Groet, Jan

Re: Stroomloos baandeel voor wissel

Geplaatst: 29 mei 2013 09:57
door Maurits71
Ik kan met je meedenken indien je digitaal rijdt met bezetmelders. als je analoog rijdt dan hou ik me mond even.

Re: Stroomloos baandeel voor wissel

Geplaatst: 29 mei 2013 10:53
door Krab
Hoi Jan ,
dat probleem had ik bij een van mijn vorige banen ook.
Dan moet je de stroom van de stuurstand naar de achterop lopende lok voeren ,
die mag dan zelf geen stroom van rails nemen .
Dan word het wel een vast samenstelling van lok met rijtuigen ,de draden lopen dan door de rijtuigen .


mvg Sjaak

Re: Stroomloos baandeel voor wissel

Geplaatst: 29 mei 2013 12:25
door Detlev
Ik kan wel iets bedenken met een extra relais (ervan uitgaande dat je relais bistabiel zijn):

één relais dient om het korte stuk (A) stroomloos te maken. Staat deze in de rijden-stand dan wordt gewoon stroom geleverd naar de onderbroken rail.
Staat A in de stand voor stoppen dan moet de dan aangesloten poot (dus de andere kant van waar je de rijstroom invoert) een tweede relais (B) (kunnen) schakelen waarmee de rest van de meter spoor stroomloos gemaakt kan worden.

Als je dan de draaistellen van de stuurstand aan elkaar verbindt dan schakelt een stuurstand, bij het inrijden van het korte blok, de overige 80cm uit en stopt de hele trein.

Betekent wel dat het signaal voor 'ga weer rijden' beide relais in de rij-stand moet zetten.

Als de lok voorop rijdt dan stopt die gewoon in het korte blok en maakt het niet zoveel uit wat er daarachter gebeurt. Waarschijnlijk zal dan nog steeds het tweede deel stroomloos worden.

Bijgevoegd een plaatje van wat ik bedoel.

Re: Stroomloos baandeel voor wissel

Geplaatst: 29 mei 2013 17:33
door Janneman
Heren dank voor jullie reacties.

Maurits71, stel dat dat ik digital ga ben ik dan verplicht een PC of een Laptop te gebruiken.
Ik heb een Intellibox, wel één van de eerste maar hij doet het nog en heb moeite met het begrijpen van hoe wat werkt.

Vr Gr, Jan

Re: Stroomloos baandeel voor wissel

Geplaatst: 29 mei 2013 20:08
door Maurits71
nee dat ben je niet verplicht om digitaal te rijden, echter het maakt je leven wel een stuk makkelijker, zoek op je gemakkie maar eens op dit forum staan diverse artikelen over dit onderwerp

maar ik zie dat je in middelburg woon.

deze meneer woont niet zover bij je vandaan en je bent niet de eerste ( ik en met mij nog velen zijn je al voor gegaan die ook niets wisten) die dankzij zijn goede adviezen nu digitaal rijden

http://nordkappe.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=44

zijn naam is Rob.

gr.

M.

Re: Stroomloos baandeel voor wissel

Geplaatst: 29 mei 2013 20:27
door anne w
Beste Jan,

Tijdens het jubileum van de Lahtalbahn afgelopen weekend, was er ook een n-demobaan besuurd door een Raptor, een soort IB en automatisering ineen, dus geen laptop of pc nodig om te bereiken wat jij wilt bereiken.

De volgende keer dat je die demobaan kunt bekijken is "Houten" op 29 juni a.s.

Groet, Anne W

Re: Stroomloos baandeel voor wissel

Geplaatst: 30 mei 2013 07:05
door Janneman
Heren nogmaals mijn dank.

Vooral Maurits71 wil ik bedanken, ik ga zeker proberen contact met deze man op te nemen.
Detlev, dank voor het schetsje maar hoe bedien ik de relais, ik bedoel waar haal ik het schakelsignaal vandaan.
Het systeem van Krab is ook een optie maar een 80 cm lange draad door een hele trein in het maatje N zie ik niet zitten daar dan de kans op ontsporen meer aanwezig is. Ik moet er niet aan denken een hele trein uit een tunnel te peuteren.

Ik ga eerst maar eens proberen conact te leggen met meneer Rob alvorens verder te gaan met de baan layout.

Nogmaal dank
Vr Gr Jan

Re: Stroomloos baandeel voor wissel

Geplaatst: 30 mei 2013 08:59
door Detlev
Jan,

Het schakelsignaal van het eerste relais haal je op dezelfde manier als je nu je wissel schakelt/sein omzet wat dan ook. Ik ken je techniek niet voldoende om dat zo te kunnen zeggen, maar je maakt nu ook een stuk stroomloos, hoe doe je dat?

Het schakelsignaal van het tweede deel wordt geleverd door het stuurstandrijtuig/de loc. Daarom moet je de draaistellen van de stuurstand aan elkaar verbinden: De achterste wielen krijgen dan nog stroom die door de voorwielen weer op de rails gezet wordt. En omdat relais A is omgezet wordt die stroom dan als schakelstroom voor relais B gebruikt.

Het allerleukste aan deze schakeling, bedenk ik me net, is dat het korte stroomloze stuk waarschijnlijk niet veel meer dan de lengte van een draaistel hoeft te zijn. Hierdoor kun je de stopafstand tot de wissel heel nauwkeurig beïnvloeden.

Re: Stroomloos baandeel voor wissel

Geplaatst: 30 mei 2013 15:49
door eercb
Hoi,

Je kunt dit deel van de baan ook stroomloos maken door een lichtsluis in te bouwen die de sectie stroomloos maakt. Met een extra handschakelaar kun je deze functie aan of uitzetten, zodat je de trein ook weer kan laten vertrekken.

bent dan niet afhankelijk van trek of duwcombinaties oid.... een trein vlak voor de wissel? dan valt de stroom uit. Er zijn wel schema's online... Met zo een systeem kun je ook in een schaduwstation werken en het is door twee sluisjes te gebruiken ook mogelijk om bij gewenste stop het eerste sluisje de trein langzamer te laten rijden en bij de tweede pas de complete stop, dan moet je sectie wel verlengd worden om een duwcombi bij de eerste sluis ook te laten reageren.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Groet,

Eric

Re: Stroomloos baandeel voor wissel

Geplaatst: 30 mei 2013 16:02
door martinb
stel dat dat ik digital ga ben ik dan verplicht een PC of een Laptop te gebruiken. Ik heb een Intellibox, wel één van de eerste maar hij doet het nog en heb moeite met het begrijpen van hoe wat werkt.
Ja en Nee kan het wat je wilt met digitaal. Echter... je begin vraag was analoog (ik vergelijk het even met een donders mooie fiets) en als je het met digitaal gaat oplossen heb je het al snel over een http://0.tqn.com/d/exoticcars/1/0/w/I/- ... tadorJ.jpg

dus zeker kan dat, maar dan heb je het echt over andere bedragen, maar ook heel andere oplossingen m.i. Aan de andere kant... als je toch tzt digitaal wilt gaan... stop dan NU met analoog denken en bouwen. Ga dan met alles wat je nieuw maakt over op digitaal. Is voor velen een pittige (denk) stap, maar als je die eenmaal hebt gezet.... :P

Re: Stroomloos baandeel voor wissel

Geplaatst: 30 mei 2013 16:48
door Maurits71
Graag gedaan Jan, ik begreep dat Wim Ros al wist waar je woonde en dat jij van de bestuurbare vliegtuigjes ben. deze twee heren kunnen jou alles uitleggen in Jip en Janneke taal ( dat is tenminste de taal die ik alleen maar begrijp )en voor je het weet rijdt het hele spulletje ( al dan niet digitaal. )

gr.

M.

Re: Stroomloos baandeel voor wissel

Geplaatst: 30 mei 2013 17:41
door Janneman
Wim Ros is inderdaad jaren terug bij mij thuis geweest om me te helpen.
Maar ik moest toen een keuze maken, vliegen met RC vliegtuigen en aan wedstrijden mee doen of met de treinen verder gaan.
Het werdt dus vliegen wat, als het goed is een gezelschapsport is. ;)
Ik ben nu op een punt gekomen, door lichamelijke omstandigheden, dat ik mijn interesse moest gaan verleggen. :(
Het is nu vliegen in de vakantie en thuis een nieuwe spoorbaan op bouwen met de nodige problemen die hier bij komen kijken. :o

Gr, Jan