Pagina 1 van 1

peco code 55

Geplaatst: 16 jun 2013 20:25
door Reinder
Beste modelliefhebbers

ik ben mij aan het verdiepen in peco code 55 en ze hebben nu twee linker wissels de 391 en 392 en ook de 395, 396.
Wat is nu daar het verschil tussen, alleen dat ze korter zijn?

Re: peco code 55

Geplaatst: 16 jun 2013 20:40
door Wim
de 391 en 392 buigen met een andere boog af van de wissel.

de 391/392 doen dat met 12' en de 395/396 met 18'

:W

Re: peco code 55

Geplaatst: 16 jun 2013 21:12
door Reinder
Maar ze zijn wel met de 10 gradenbocht toch weer gelijk te krijgen aan het doorgaand spoor

Re: peco code 55

Geplaatst: 16 jun 2013 21:18
door Wim
Owh, ik begreep:

dat de 12" zijn met een boog van 305 mm en de 18" met een boog van 457mm :?

Dus toch een andere straal afbuigend............. google bron :+

Re: peco code 55

Geplaatst: 16 jun 2013 21:28
door evo
het nummerings systeem is een beetje verwarrend:
sl391/395 = code80 (14/8 graden)
sl391f/395f = code55 (beiden 10 graden)

met f is finescale code 55, zonder f is code 80

Re: peco code 55

Geplaatst: 16 jun 2013 22:13
door Reinder
Ok maar om een lang verhaal kort te houden zijn de 161 en 162 dus korter en krappere wisselboog dus?

Re: peco code 55

Geplaatst: 17 jun 2013 06:49
door evo
161, 162?? deze ken ik niet

In code 55 heeft Peco 3 maten wissels:
sl391/92f: 124mm lang r=304mm
sl395/96f: 137mm lang r=457mm
sl388/89f: 164mm lang r=913mm
Alle drie hebben ze een hoek van 10 graden, dwz dat je ze door elkaar kunt gebruiken. Alleen in code 80 heb je kortere wissels, ST5/6

Overigens is bovenstaande allemaal op het interweb te vinden met een simpele google zoekopdracht.

Re: peco code 55

Geplaatst: 17 jun 2013 07:34
door Reinder
Dankje evo

Het is nu duidelijk voor mij

Re: peco code 55

Geplaatst: 19 jun 2013 17:36
door H&M
Beste EVO, ik moet je hier even corrigeren:
Van de 6 genoemde wissels zijn de SL-395/96 (zonder "F") alleen Code 80 en niet Code 55.
De andere 4 zijn inderdaad van Code 55 wissels. Het verschil zit hem vooral in de railhoogte.

Ze kunnen wel samen met Code 55 gebruikt worden om meer mogelijkheden te krijgen, maar dat vergt enige aanpassingen. Zie onderstaande afbeelding.

Groeten,
Wim Eijck

Re: peco code 55

Geplaatst: 19 jun 2013 17:44
door Maurits71
Beste Wim,

Met alle respect, maar zonder je eigen voor te stellen en zonder toestemming direct reclame maken voor je eigen toko vindt ik niet echt netjes.

Eerst even de juiste weg bewandelen lijkt me hier meer op zijn plaats..

Gr.

M.

Re: peco code 55

Geplaatst: 19 jun 2013 17:59
door H&M
Beste Maurits,

Ik heb pas vanochtend als lid opgegeven. Dat was naar aanleiding van dit draadje.
Maar ik was nog niet in de gelegenheid om me voor te stellen.
En nou moet ik waarschijnlijk ook oppassen, HOE ik dat ga doen?!
Sorry daarvoor! Wel heb ik eerst contact opgenomen met hlubbers, die met het volgende schreef:

Het is zeker niet mijn bedoeling om alleen maar commercieel bezig te zijn, maar ik denk dat ik in sommige gevallen terzake doende antwoorden/oplossingen zou kunnen aandragen met informatie, die gewoon standaard op mijn website staat.
Ik heb gewoon niet goed opgelet waar ik mee bezig was, het kan inderdaad ook anders.
Ik heb het bericht nog kunnen wijzigen.


Is het dan wel toegestaan om mijn website te noemen in het onderschrift?
Anders haal ik die gewoon weg.

Kortom: Mijn welgemeend excuus!
Wim.

Re: peco code 55

Geplaatst: 19 jun 2013 19:21
door Maurits71
beste Wim.

Mij maakt het verder niet uit, als Hans het goed vindt prima toch het is zijn site. behalve lid zijn en lol hebben hier heb ik verder geen belangen.

zou zeggen, vertel even op het eerste keer gedeelte wie je bent , maar goed dat is iets wat je zelf maar even moet bekijken :D

M.

Re: peco code 55

Geplaatst: 19 jun 2013 20:41
door evo
H&M schreef:Beste EVO, ik moet je hier even corrigeren:
Van de 6 genoemde wissels zijn de SL-395/96 (zonder "F") alleen Code 80 en niet Code 55.
De andere 4 zijn inderdaad van Code 55 wissels. Het verschil zit hem vooral in de railhoogte.
Beste Wim, 395/6 bestaan wel in 55, ik heb ze in mijn baan gebruikt, je moet even je feiten checken voor je iemand "corrigeert", dat voorkomt verwarring bij anderen.
Je kunt ze zelfs bij Hans kopen: http://www.n-spoorstore.nl/n-spoorstore ... ory_id=360

Re: peco code 55

Geplaatst: 19 jun 2013 22:06
door H&M
Je hebt HELEMAAL gelijk, Edwin. Mijn excuses. :oops:
Ik had enkel gekeken naar SL-395/96F (geïsoleerd puntstuk) en niet naar SL-E395/96F en daar zat mijn denkfout in.

Re: peco code 55

Geplaatst: 19 jun 2013 23:15
door Reinder
Welke type moet ik nemen dan van de 55 Als ik ze hey zelfde wil laten werken als de fleischmann

Re: peco code 55

Geplaatst: 20 jun 2013 06:04
door evo
Ik weet niet hoe Fleischmann werkt, maar zou aanraden om de E versie (eletrofrog) te nemen met geschakeld puntstuk. Dit is iets meer gedoe met aanleggen, maar levert een veel betrouwbare baan op.

@ Wim: geen probleem, het peco nummersysteem is niet zo doorzichtig (zal wel door Engelsen bedacht zijn :lol: )

Re: peco code 55

Geplaatst: 20 jun 2013 09:02
door Reinder
Bij fleischmann denken de wissels mee

Dus staat de wissel rechtdoor dan heeft het aftakkende spoor geen stroom

Re: peco code 55

Geplaatst: 21 jun 2013 16:38
door evo
OK, dat is het zelfde bij Peco electrofrog wissels, alleen wordt aangeraden het puntstuk dan te isoleren en apart met een schakelaar of relais aan te sturen. Het nadeel van de "denkende" wissels is nl. dat een beetje vuil (of lijm, of verf) op de wissel het contact al kan verbreken. Vooral na het ballasten is het een drama om alles weer werkend te krijgen als je geen geschakeld puntstuk hebt (spreek uit ervaring...).