Kortsluiten van de trafo
Geplaatst: 21 jun 2013 12:07
Omdat ik mijn baan wil aansturen met een Arduino loop ik tegen een vraagstuk op. (De reden van Arduino is heel simpel, ik wil digitaal kunnen rijden, ik heb maar 2 treinen en 7 meter spoor.
Om de trein nu van links naar rechts te laten lopen lukt mbv een relais en PWM schakeling.
Vervolgens ben ik blokken gaan invoeren, dit betekend meer relais toevoegen.
Tot slot kan ik twee treinen laten rijden op meerdere PWM signalen.
So far so good.
Nu wil ik de treinen van rechts naar links laten rijden. en daar komt mijn vraag, want als ik trein A naar links laat gaan en trein B naar rechts en dan bij voorkeur zonder de trafo op te blazen.
Om het PWM signaal om te draaien heb ik een H-brug nodig en dan geeft het gewenste resultaat.
Echter als ik dan kijk naar mijn rails heb ik twee opties.
1. Ik laat 1 railstaaf intact, maar loop dan het probleem dat als er er ergens een trein naar links gaat en een andere naar rechts er kortsluiting kan ontstaan.
2. Ik zaag beide assen door en loop het risico op stil vallen van treinen. Heeft iemand hier een goed doordacht advies over?
(IMG volgt asap)
Om de trein nu van links naar rechts te laten lopen lukt mbv een relais en PWM schakeling.
Vervolgens ben ik blokken gaan invoeren, dit betekend meer relais toevoegen.
Tot slot kan ik twee treinen laten rijden op meerdere PWM signalen.
So far so good.
Nu wil ik de treinen van rechts naar links laten rijden. en daar komt mijn vraag, want als ik trein A naar links laat gaan en trein B naar rechts en dan bij voorkeur zonder de trafo op te blazen.
Om het PWM signaal om te draaien heb ik een H-brug nodig en dan geeft het gewenste resultaat.
Echter als ik dan kijk naar mijn rails heb ik twee opties.
1. Ik laat 1 railstaaf intact, maar loop dan het probleem dat als er er ergens een trein naar links gaat en een andere naar rechts er kortsluiting kan ontstaan.
2. Ik zaag beide assen door en loop het risico op stil vallen van treinen. Heeft iemand hier een goed doordacht advies over?
(IMG volgt asap)