Pagina 1 van 1

Lorch am Rhein

Geplaatst: 28 jun 2013 17:03
door Ibasdenboer
Goedenavond,

Ik ben vorige jaar al begonnen met de ruwbouw van de baan en heb de eerste paar meters al gelegd in het schaduwstation maar door school is het helaas daar bij gebleven. Nu wil ik het toch weer gaan oppakken en de baan af te maken. Ik wil het baanplan anders gaan doen zoals ik het eerst in gedachte had. Het word een station langs de rein zoals je waarschijnlijk al had gelezen in de titel, verder krijgt het dorpje de naam Lorch. Mijn idee is om een klein station te maken met daaromheen nog genoeg plaats voor scenery. De baan word uiteindelijk volledig bestuurd door/met iTrain in combinatie met de Roco MultiMaus. Nu heb ik de afgelopen dagen zitten klooien in AnyRail en ben op het volgende uit gekomen:

Afbeelding

Het word dus een station met 4 sporen op een doorgaand dubbel spoorlijn. Verder wil ik links onderaan de baan een moderne locloods voor 2 locs.
Aan beide kanten van de baan komt een helix naar en van het schaduwstation. Ik zat eerst nog te denken aan een paradebaan maar ik denk dat dat te vol word en het ten kosten gaat van het uiteindelijke resultaat. Nu is mijn vraag aan jullie of er nog aanmerkingen zijn op mijn plan en of tips.

Ik maak gebruik van Peco code 55 en zit nog te twijfelen over de aandrijving van de wissels. Op de vorige baan had ik de wissel aandrijving van Peco zelf maar die waren gewoon extreem luidruchtig. Dus zit nu te kijken naar servo's alleen het nadeel is dat ik al wat wissel decoders heb liggen en het is zonde om die weg te doen. Dus ik zit hier nog even over te twijfelen.
Ik hoor graag jullie meningen over mijn baanplan.

Met vriendelijke groet,

Bas

Re: Lorch am Rhein

Geplaatst: 28 jun 2013 17:34
door Wim
Tja,

met deze tafel/baanplan kun je nog wel wat creatieve ideeën gebruiken.

1- deze is nog niet af, dat ziet iedereen,
2- dat gebogen spoor langs een klein idyllisch stationnetje vind ik geen gezicht.
3- meerdere aanvullingen en bemerkingen zullen wel volgen...

Re: Lorch am Rhein

Geplaatst: 28 jun 2013 17:52
door Reinder
Ik vind dat wel mooi hoor z'n gebogen station, is iets heel anders en als het spoor daarnaast de natuurlijke loop van de rivier volgt kun je een mooi baan creëren. ik zou wel iets meer spoor doen, niet veel maar goederenloods ofzo is altijd erg leuk. of iets voor een autoslaaptrein

Re: Lorch am Rhein

Geplaatst: 28 jun 2013 20:50
door evo
Wim schreef:Tja,

met deze tafel/baanplan kun je nog wel wat creatieve ideeën gebruiken.

1- deze is nog niet af, dat ziet iedereen,
2- dat gebogen spoor langs een klein idyllisch stationnetje vind ik geen gezicht.
3- meerdere aanvullingen en bemerkingen zullen wel volgen...
Sorry, maar hier ben ik het helemaal niet mee eens:
1 - Waarom zou het nog niet af zijn? omdat de tafel nog niet vol ligt met rails?
2 - De bocht is misschien wat scherp, maar in principe niks mis met een gebogen station, wel mooi eigenlijk.
3 - Nou eigenlijk niet dus, ik vind het wel een hele slimme, doordachte start. Niet te veel willen, en ook wat ruimte voor scenery overhouden.

Hoe ziet het onzichtbare deel eruit?

Re: Lorch am Rhein

Geplaatst: 28 jun 2013 22:19
door spoor65
Wim schreef:Tja,

met deze tafel/baanplan kun je nog wel wat creatieve ideeën gebruiken.

1- deze is nog niet af, dat ziet iedereen,
2- dat gebogen spoor langs een klein idyllisch stationnetje vind ik geen gezicht.
3- meerdere aanvullingen en bemerkingen zullen wel volgen...
Kunnen wij niet allemaal nog wel de nodige creatieve ideeën gebruiken,
is dat nu niet net 1 van de hoofdredenen dat wij hier elkaar treffen op het forum,
om ideeën te kunnen uitwisselen en elkaar daar in te helpen.

Tja Wim,

wel een erg kort door de bocht antwoord dus he.

voor de rest sluit ik mij graag aan bij evo.

mvg

Freddy

Re: Lorch am Rhein

Geplaatst: 28 jun 2013 22:31
door Wim
evo schreef:
Wim schreef:Tja,

met deze tafel/baanplan kun je nog wel wat creatieve ideeën gebruiken.

1- deze is nog niet af, dat ziet iedereen,
2- dat gebogen spoor langs een klein idyllisch stationnetje vind ik geen gezicht.
3- meerdere aanvullingen en bemerkingen zullen wel volgen...
Sorry, maar hier ben ik het helemaal niet mee eens:
1 - Waarom zou het nog niet af zijn? omdat de tafel nog niet vol ligt met rails?
2 - De bocht is misschien wat scherp, maar in principe niks mis met een gebogen station, wel mooi eigenlijk.
3 - Nou eigenlijk niet dus, ik vind het wel een hele slimme, doordachte start. Niet te veel willen, en ook wat ruimte voor scenery overhouden.

Hoe ziet het onzichtbare deel eruit?
Ik heb bewust zo gereageerd omdat ik wel een reactie had verwacht, uit de expert-hoek :lol:

Ik heb gelezen dat er een onderliggend deel is, dus ik verwacht nog wel wat van Bas.
Een station (groot of klein) gezien op dit forum, geeft wel indrukken... hoe het er uit kan zien.
Maar een recht station en gebogen spoor, geeft voor de passagiers maar 1 instappunt of............... de preisers lopen via de rails :o
Ruimte voor scenery en verder doordachte baan, laat ik aan de bouwer over.
Iedere heeft voor zich een beeld (zo ook Bas) hoe het er uiteindelijk uit moet gaan zien.

Even voor de goede orde, ik ben een herintreder, jij een ver gevorderde, dus daar zou ik mij niet mee willen meten.
Het is trouwens Bas zijn topic en die beslist in deze. Het zijn ook maar bemerkingen vanuit mijn kennis en kunde.

Wat blijft is een mooi begin van een gebogen tafereel.


Klopt Freddy, we willen elkaar helpen! Dat is zeker ook mijn insteek.

Re: Lorch am Rhein

Geplaatst: 28 jun 2013 22:59
door Ibasdenboer
Okee, De bochten komen ook gewoon beter te liggen op de baan zelf, kreeg ze ook niet helemaal goed zoals ik ze wilde hebben in AnyRail. Ben nu trouwens wel bezig met de bochten beter te krijgen in het sporen plan, dus een update van dat volgt later. In de bijlage zit het schaduw station zover ik het nu ongeveer heb liggen. De binnenste schaduw sporen staan er nog niet op omdat ik er nog niet helemaal er over uit ben hoe ik die wil hebben liggen en hoeveel opstel sporen ik wil. Maar dit komt goed. Nu is mijn vraag vooral of ik de wissels goed heb geplaatst in jullie ogen, in mijn ogen denk ik van wel maar ik kan natuurlijk weer wat over het hoofd zien. Nu dacht ik zelf om van te voren te bepalen dat blokken maar in 1 richting bereden kunnen worden zodat ik maar 2 tergmelders nodig moet hebben in 1 blok. Is dit handig, of kan ik er beter 3 gebruiken zodat er in elk blok aan beide kanten een melder zit waar de trein op kan stoppen?

Ik heb liever niet te veel sporen omdat ik denk dat dan het eind resultaat minder is. Ik zou verder misschien nog wel iets kunnen doen voor bijvoorbeeld de auto's in de autoslaap trein te krijgen, of een spoor bij het station voor klein vracht zoals post of iets dergelijks. De baan gaat bij ook meer om het bouwen en de techniek die er achter zit, ik ben ook niet echt van het rangeren van treinen. Ik vind het leuker als de treinen mooi voorbij kunnen rijden en dat er genoeg afwisseling is tussen de treinen zodat ik niet telkens de zelfde trein voorbij zie komen.

Afbeelding

Groeten, Bas

Re: Lorch am Rhein

Geplaatst: 29 jun 2013 06:01
door evo
Hoi Bas,
Ik begrijp niet helemaal hoe je schaduwstation aansluit op de zichtbare sporen, maar afgezien daarvan zou je kunnen overwegen om één van de twee wisselstraten in het schaduwstation te spiegelen, daardoor worden al je opstelsporen (ongeveer) even lang. Nu is je buitenste kort en je binnenste lang.

Re: Lorch am Rhein

Geplaatst: 29 jun 2013 13:04
door Paul B
Sowieso moet je wel rekening houden met de perrons, nu liggen alle vier de sporen van het station op dezelfde afstand van elkaar, terwijl je eigenlijk ergens nog perrons tussen moet proppen.
Ik vind het een mooie uitdaging, zo'n station in een bocht. Steven heeft er een fraaie gebouwd. Een tweede puntje bij jouw station zou kunnen zijn dat het stationsgebouw nu in de hoek komt te liggen en je eigenlijk daarachter nauwelijks meer wat stad kan bouwen. Dat oogt wellicht een beetje vreemd. Je zou misschien kunnen overwegen om het stationsgebouw aan de binnenbocht te leggen?

Re: Lorch am Rhein

Geplaatst: 29 jun 2013 13:27
door Jeroen
Kijk, over dit soort baanplannen kan ik wel wat zeggen. Dat lukt me doorgaans niet over enorme emplacementen met omloopsporen, rangeersporen, bijsporen, opsporen, desporen, en viasporen. Om nog maar te zwijgen over paradadetettassporen, plantensporen, karresporen en paddestoelensporen.

Lekker leeg, lekker ruim! Station zou ik zelfs nog wat kleiner bemeten. Klein stationsgebouwtje erbij (ik neem aan dat dit gebouw slecht 'het idee' weergeeft ipv het gekozen gebouw?) en klaar. Paradespoor zou ik zeker niet doen. Concentreer je op de mooie uitvoering van de scenery.

Schaduwstation snap ik ook nog niet helemaal. Je kunt een enkelspoors spiraal overwegen aan beide kanten en op het zichtbare gedeelte de illusie wekken dat het dubbelsporig is. Beperkt je wel in de treinenloop.....maar kan wel.

Grtz,

Jeroen

Re: Lorch am Rhein

Geplaatst: 05 jul 2013 13:59
door tv_man
Op zich leuk een station in een bocht, maar het moet een heel flauwe bocht zijn, want het laatste wat je wilt hebben is dat wagons uitsteken zoals ze in krappe bochten plegen te doen en het is vervelend als je preisers moeten springen om op het perron te geraken. Ook past het stationsgebouw mooier bij een flauwe bocht, zoals hij er nu bij staat past het mijns inziens niet helemaal bij elkaar.

Misschien de hoofdlijn eensporig maken, dan spaar je namelijk weer wat ruimte qua wissels en kan je de bocht flauwer maken.

Zeker pluspunten voor het niet evenwijdig aan de tafelrand bouwen!