Pagina 1 van 1
Isolatielasjes
Geplaatst: 01 jul 2009 23:29
door Hookies
Heren en dames, hoe gaan jullie om met isolatielasjes. Die dingen van Fleischmann/Roco bijvoorbeeld. Korten jullie de spoorstaaf waar het isolatielasje wordt geplaatst iets in of laat je de andere spoorstaaf iets open staan bij de aansluiting?
Mvg,
Martin
Re: Isolatielasjes
Geplaatst: 02 jul 2009 00:06
door Jos
Ik laat hem gewoon een stukje openstaan. Lekker Kedeng Kedeng
Groetjes,
Jos
Re: Isolatielasjes
Geplaatst: 02 jul 2009 03:43
door Rob Fongers
Martin,
Open staan, lekker kedeng hahahaa, gebruik ze eigelijk niet meer omdat ik de rails doorslijp. Daarna rails wel fixeren met secondelijm want en toe gebeurd het dat deze gaat kruipen en dan heb je op 2 bezetmelders dezelfde melding.
Grtz Rob
Re: Isolatielasjes
Geplaatst: 02 jul 2009 06:26
door Hookies
Ik vroeg het me opeens af omdat iemand er over begon, al was dat wel een h0-rijder. Ik vind dat kedeng kedeng ook wel wat hebben. 's Nachts horen we ook altijd een trein over een brug hier in de buurt kedeng-kedengen. Overigens gebruik ik isolatielasjes en heb ik enkele doorgeslepen rails, maar dat zijn dan stukken die aan een wissel zitten. Het kleine deel van een 9100 (22 cm) is dan om draadjes aan te brengen zodat de wissel ook goede voeding krijgt en dan na een kleine 6 cm komt de eerste melder van 16 cm lengte. Als ik 9101's neem (11 cm), dan is dat een mooie stopmelder in mijn schaduwstationsporen en die krijgen dan een isolatielasje.
Te zijner tijd zal ik goed opletten of ik dubbele meldingen ga krijgen omdat de railstaaf met een geslepen stukje gaat kruipen. Ik verwacht het eigenlijk niet, want mijn slijpingen zijn toch wel iets ruimer dan een isolatielasje, maar we zullen zien. Weet ik in elk geval al één mogelijke oorzaak als er dubbele meldingen komen.
Mvg,
Martin
Re: Isolatielasjes
Geplaatst: 02 jul 2009 08:47
door shoven
Ik sleep ze eerst ook door, maar dat gaf toch teveel gedoe met stukjes die niet goed op de bedding bleven zitten. Nu gebruik ik gewoon de Flm isolatielasjes, werkt prima. Ik soldeer draden gewoon aan de wissel, maar je zou ook een 9103 (55,5mm) met een draad eraan vast kunnen gebruiken met daarna de meldsectie. Dan hoef je niet te slijpen. En met 2 9103's heb je weer een 9101.
Re: Isolatielasjes
Geplaatst: 02 jul 2009 10:10
door Hookies
Tot nu toe geen probleem ondervonden met de geslepen delen. In mijn baanplan zitten wel enkee 9103's, maar ik probeer zo min mogelijk van die kleine passtukjes te gebruiken. Ik heb ook enkele bogen aan één staaf doorgeslepen met een dremel. Dat kwam voor mijn plan wel goed uit, ook qua lengte van de opstelsporen.
Uit alle reacties begrijp ik wel dat niemand de spoorstaaf iets korter maakt zodat de rail aan beide zijden (de kant met isolatielas en de andere staaf) compleet aansluit.
Mvg,
Martin
Re: Isolatielasjes
Geplaatst: 02 jul 2009 11:35
door Hookies
Zo ziet kedeng kedeng er bij mij dan uit:
Lekker uitvergroot en ingezoomd, maar bedenk dat zo'n railtje 16 mm breed is en van spoorstaaf tot andere spoorstaaf 13 mm. Dat geeft een beter beeld over welke orde van grootte we het dan hebben.
Mvg,
Martin
Re: Isolatielasjes
Geplaatst: 02 jul 2009 11:52
door Rob Fongers
Helemaal geen probleem Martin
Grtz Rob