Pagina 1 van 2

Blokken indeling G.B.

Geplaatst: 06 aug 2013 07:05
door Ad_M
Goede dag allemaal,

Graag jullie hulp en input aub (ik weet dat ik de "zoveelste" ben hiermee) :D
Een kopietje van mijn vraag staat ook bij GeordieBurgh.

We willen met Koploper aan de slag, dus hebben we blokken nodig
In mijn hoofd zit het volgende qua blok indeling, maar heb geen flauw idee of dit goed / correct of noem maar op is
Zo ver ik heb kunnen lezen lijkt dit te kunnen (zwarte secties zijn de detectiepunten van het gekleurde blok):
Afbeelding
Motivatie:

Onder normale omstandigheden wordt op de buitenbaan rechtsom gereden en binnen linksom
Maar de het zou ook kunnen dat bij het omlopen verkeerd spoor gereden wordt (weet niet of dit kan / mag?)

Station
Meerdere punten gemaakt om meerdere treinen op het perron te kunnen stallen (perron sectie A en B)
Oranje sectie is een goederen spoor
Langste trein is een ICR met stuurstand (1800 met sleep van 6 incl. stuurstand)

Ik weet niet goed wat ik met de bochten links aan moet
Neem aan dat koploper wilt weten of een trein bijna de wisselstraat nadert

Tankplaat:
3 secties zodat je ook kan stoppen op de tankplaat en de seinen aangestuurd kunnen worden
Paars uitloopspoortje:
Goederen overslag willekeuring

Rangeerdeel boven
4 secties zodat je hier 3 kleinere GTW's / Koploper stammetjes altijd kan laten vertrekken
Of een lange sleep hier kwijt kan op een van de sporen

Wat denken jullie hiervan?
Is dit correct of zit ik helemaal scheef? :lol:
Als dit varkentje gewassen is kan ik de draden aan de rails gaan solderen en meters gaan maken, op naar mooie dingen maken :mrgreen:

Mvg,
Ad

Re: Blokken indeling G.B.

Geplaatst: 06 aug 2013 11:22
door enderscw
Zelf ben ik ook nog aan het stoeien qua blokken en het indelen ervan, maar zorg er iedergeval voor dat je blokken minstens net zo lang zijn als je langste trein.
Volgens mij zou je de bochten onderin ook ongedetecteerd kunnen laten. maar daar ben ik niet zeker van.

Gr.

Wouter

Re: Blokken indeling G.B.

Geplaatst: 06 aug 2013 16:31
door FidOo
Ik ben ook niet helemaal thuis in de blokkenindeling. Maar je blokken mogen absoluut korter zijn. Dit isnamelijk alleen voor een keerlus van toepassing!

Verder zag ik een detectie tussen 2 wissels in de wisselstraat midden onder in. Deze lijkt mij nutteloos. Ook melders midden in het blok zijn niet nuttig. Je hebt volgens mij alleen maar een Inrij en Uitrij melder nodig. Het stuk er tussen kun je kiezen of je die terugmelden. Ik moet alleen eerlijk bekennen dat ik de meerwaarde hiervan Ben vergeten. Aangezien ik met Itrain rij en mijn blokken uit 2 secties bestaan en die beide terug gemeld worden.

Ik hoop dat de kenners je nog wat verduidelijking kunnen geven.

Re: Blokken indeling G.B.

Geplaatst: 06 aug 2013 18:47
door dentheo
Wanneer je wilt dat een afgehaakt wagentje, in het midden van een blok, gedetecteerd wordt, dan moet je het middelste deel van een blok "WEL" een bezetmelder geven.

Re: Blokken indeling G.B.

Geplaatst: 06 aug 2013 19:00
door maarten
dentheo schreef:Wanneer je wilt dat een afgehaakt wagentje, in het midden van een blok, gedetecteerd wordt, dan moet je het middelste deel van een blok "WEL" een bezetmelder geven.
Plus dat ELK wagonnetje (een beetje) stroom moet verbruiken anders wordt ie alsnog niet gezien. :geek: Bij een andere detectiemethode (bijv. magneetjes en reedswitches) is de plaats waar hij stilvalt bepalend of hij gezien wordt of niet.

Re: Blokken indeling G.B.

Geplaatst: 06 aug 2013 23:49
door Ad_M
Heren mijn dank voor jullie reacties, tof! :mrgreen:

Ik heb / gebruik S88SD16-n van Rosoft voor de terugmelding / blokken
Van de gekleurde segmenten (middelste deel) is de bedoeling dat deze niet gedetecteerd zijn, alleen de zwart gekleurde delen hangen aan de S88SD16-n
Deze delen zijn minimaal een FL 9101 rail lengte van 111 mm tot max een 9100 (222 mm), is dit genoeg?
De niet gedetecteerde delen gaan hangen aan DCC voeding met een (zware) gelijkrichtingsschakeling er tussen zodat de rail spanning overal gelijk is ivm de blok detectie S88SD16-n
De blokken zijn iets langer of even lang als mijn langste trein die rond gaat tuffen op GeordieBurgh :)

Zoals ik al aangaf is het de bedoeling dat bijv. een of twee kleinere GTW,s bij perron 1a en perron 1b kunnen staan
Vandaar het extra detectie blok op de perrons, mijn redenatie is hier dat koploper moet weten dat hier een trein staat?

@FidOo, jij had het over het detectie stuk bij de wissels onder rechts dat loos is
Is dit omdat een trein niet stil hoort te staan op een wissel op een station?
Als dat zo is, dan kan ik het perron niet gebruiken over de volle lengte van het rechte schuine stuk... (beginners fout?) :oops:

dentheo & maarten, klopt wat jullie zeggen
Maar is het de bedoeling elke sleep te voorzien van een weerstandje?
Ik dacht dat koploper zelf de ingevoerde lengte van een sleep mee nam qua detectie, wat nog niet betekend dat als je een deel van je sleep verliest, dit opgemerkt wordt

Mijn vraag aan jullie is dan, rijdt er bij elke digital rijder een wagon met een weerstand in de eindwagen van jullie sleep?
Ik dacht namelijk dat het geen vereiste was?

Wederom jullie meningen input hierover aub
Elk stukje info wordt zeer gewaardeerd, ik heb / wil nog veel (te) leren ;)

Mvg,
Ad

Re: Blokken indeling G.B.

Geplaatst: 07 aug 2013 06:45
door enderscw
Ik zou de bochten ongedetecteerd laten. De beztemelder in het rode blok op het station (aan de wisselkant) zou ik opschuiven tot in de bocht, dit geeft je meer ruimte op het station.
En volgens mij, maar dat weet ik niet helemaal zeker maar als je alle sporen op het station 2 kanten op wil kunnen rijden moet je dacht ik in het midden 2 detectie punten invoegen om op die manier ook echt 2 blokken te creeren.

Gr,

Wouter

Re: Blokken indeling G.B.

Geplaatst: 07 aug 2013 10:27
door dentheo
Ad_M schreef: dentheo & maarten, klopt wat jullie zeggen
Maar is het de bedoeling elke sleep te voorzien van een weerstandje?
Ik dacht dat koploper zelf de ingevoerde lengte van een sleep mee nam qua detectie, wat nog niet betekend dat als je een deel van je sleep verliest, dit opgemerkt wordt
Ik tracht elk wagentje detecteerbaar te maken.
Detectie moet voor de blokbeveiliging, maar kan ook erg handig zijn bij het vroeger vrijgeven van wisselstraten enz.
Ik vindt het bijvoorbeeld een beetje gek dat een losse lok of railbusje, een ganse wisselstraat blijven blokkeren, dit terwijl ze al een meter verder zijn...

Maar dat kan altijd nog, je kan elk stukje dat aan de "gelijkrichterspanningsval" hangt altijd nog losmaken en aan een bezetmelder hangen.

Re: Blokken indeling G.B.

Geplaatst: 08 aug 2013 11:43
door Ad_M
FidOo schreef:Ik ben ook niet helemaal thuis in de blokkenindeling. Ook melders midden in het blok zijn niet nuttig. Je hebt volgens mij alleen maar een Inrij en Uitrij melder nodig. Het stuk er tussen kun je kiezen of je die terugmelden.
Ik hoop dat de kenners je nog wat verduidelijking kunnen geven.
Hierover heb ik dus nog wel een brandende vraag

Om de perron in een 1a en 1b te verdelen voor bijv. twee GTW's maar ook zo dat er een volle lengte ICR kan staan met stuurstand
Hoe moet dat dan op het perron:
|---|----------|---|--------------|---|
Of:
|---|---------|---||---|----------|---|

Een link waar ik dit kan lezen/leren wordt ook gewaardeerd, ik heb het nog niet specifiek gevonden met zoeken (zoek misschien niet met de juiste "termen")

Waarom deze vragen, ik wil de draden aan de onderzijde van mijn spoor solderen, dus achteraf een draad aan de zijkanten solderen doe ik niet zo graag (tenzij het echt niet anders kan ;) )

Mvg,
Ad

Re: Blokken indeling G.B.

Geplaatst: 08 aug 2013 12:20
door Hoontje
Misschien dom mijnerzijds, maar gewoon 2 blokken maken en koploper voor de icr zo programeren dat hij in beide blokken past werkt niet?

Groet

Hoontje

Re: Blokken indeling G.B.

Geplaatst: 08 aug 2013 12:25
door enderscw
Naar mijn weten vul je het vak dan zo in |---|----1a-----|---||---|-----1b-----|---| 2 blokken voor de GTW's 1a en 1b en 1 compleet blok voor de IC. Loc laat je stoppen in 1a en je hebt de hele lengte. Dat de IC moet stoppen in 1a en 1b moet negeren als stop is in te stellen in koploper.
Eigenlijk precies het zelfde wat Hoontje zegt

http://members.ziggo.nl/pahasoft/kopl80-pdf.zip 't zijn wel 400 pagina's aan handleiding.

Gr,

Wouter

Re: Blokken indeling G.B.

Geplaatst: 08 aug 2013 13:16
door Ad_M
Tnx heren :D

Dan kan de zaag er in en nog belangrijker....nog meer Lezen :mrgreen:


Mvg,
Ad

Re: Blokken indeling G.B.

Geplaatst: 08 aug 2013 13:37
door enderscw
Ad_M schreef:Tnx heren :D

Dan kan de zaag er in en nog belangrijker....nog meer Lezen :mrgreen:


Mvg,
Ad
Als je daarmee bedoeld de blokken ''zagen'' kan ik je dit adviseren Fleischmann 9403, plastic rail schoentjes werkt prima en je houd je rails heel.

gr.

Re: Blokken indeling G.B.

Geplaatst: 10 aug 2013 14:27
door Willempie
rveijkwwnl schreef:Hallo allen,

Wagondetectie - je kan weerstandslak gebruiken maar deze lak is nogal variabel in weerstand, gebruik bij DCC liever een weerstandje welke je ertussen soldeert. Bij AC is dit moeilijker aangezien men dan een sleepcontact moet gaan voeren
Ronald
Goh ik ga de bak met chips en het bier maar vast klaar zetten. Wat een onzin wordt hier geschreven zeg zeker over het AC deel.
En vergeet niet goed voor je zelf te zorgen, want iemand anders gun je het brood niet in de mond heb ik elders begrepen in een epilstel van je.

Re: Blokken indeling G.B.

Geplaatst: 10 aug 2013 14:55
door enderscw
Maar het is toch een fictieve spoorbaan?
Als Ad dit nou mooi vind met deze indeling waarom zou t dan weer op de schop moeten?

Re: Blokken indeling G.B.

Geplaatst: 10 aug 2013 17:51
door evo
rveijkwwnl schreef:AF FIKKIE - IN JE HOK
Waarom? Ik ben eigenlijk benieuwd naar een nadere verklaring. Waarom is de weerstandswaarde kritisch? Waarom is dat voor AC nog moeilijker? Hoe is AC relevant voor N (of bedoel je DCC)? Wat moeten we met een sleepcontact?
En dan hebben we het niet eens over het vage verhaal over de stroomvoerende koppelingen (merk, type, prijs?) ...

Re: Blokken indeling G.B.

Geplaatst: 10 aug 2013 19:48
door Ad_M
Hoi,

Iedereen heeft recht om zijn feedback te geven zolang het maar respectvol naar elkaar toe is, dank allen 8-)
Ik ga er van uit dat iedereen hier iets positiefs bij te dragen heeft, ook al kan het nog zo verkeerd overkomen
Niet iedereen is communicatief vaardig (ik heb ook veel te leren), dus rustig vragen wat er bedoeld wordt aub :D

@Ronald qua baan heb je gelijk, echter is GeordieBurgh samen met mijn zoon van 11! ontworpen (tuurlijk kloppen zaken hier niet! :lol: )
Neem aan dat dat elke vader zijn zoon van 11 niet in alles afschiet om dat het zo niet in het echt is ;)
Zo fictief als het maar kan en was eigenlijk een kleine testbaan die uitgegroeid is tot "iets" meer waar we nu samen lol mee maken
Hij blijft nu zoals die is, MET al zijn fouten, Geordie vind het mooi zo
Het wordt nu voor mij de sport alles met de scenery zo kloppend mogelijk te maken, dat is mijn deel van de baan

Ok, ik heb echter nog wel de zelfde vragen die Edwin ook heeft
Het euvel met weestandslak ken ik van vroeger, dat is correct en begrijp ik, weet echter niet of dit verbeterd is?
Het is veel beter om een smd weerstandje op je wielstel te zetten, alleen is dit een hel om te implementeren

Hierna begin ik je kwijt te raken en heb ik meer uitleg van je nodig...

Wat je vergelijking met AC = wisselstroom is snap ik hier niet hier met N
In analoog is N volledig gelijkstroom en digitaal heb je wel een soort wisselstroom
En hoe bedoel je het koppeling verhaal?
Bij sleepcontact, bedoel je dan de contactjes die we ook gebruiken voor verlichting of bij de wielstellen of het Mar***n :twisted: gebeuren (moet ik heb bijna nog schrijven ook.... :lol: )

En hier komen dus dezelfde vragen boven van Edwin:
evo schreef:Waarom is dat voor AC nog moeilijker? Hoe is AC relevant voor N (of bedoel je DCC)? Wat moeten we met een sleepcontact?
En dan hebben we het niet eens over het vage verhaal over de stroomvoerende koppelingen (merk, type, prijs?) ...
Kan je dit voor ons toelichten wat je hier bedoeld aub Ronald?

Re: Blokken indeling G.B.

Geplaatst: 10 aug 2013 20:24
door BenQ
Afbeelding
De smd op de as geplakt.

Heb eerst met de diamantschijf de binnenkant van het wiel en de as wat ruw gemaakt en daarna de SMD met zilverlak vastgezet.
Zilverlak is wel een duur goedje.

Re: Blokken indeling G.B.

Geplaatst: 10 aug 2013 21:35
door Ad_M
@Ronald, ok, dank je, weer een stukje verder dat ik / we? begrijpen welke koppelingen je nu bedoelt
En ik kan nu ook invullen met wat je bedoeld qua schakeling met koppelingen, slepers en onderbrekingen ;)

Met je laatste opmerking heb ik moeite deze positief te interpreteren, behalve dat we veel op internet kunnen vinden bij o.a. onze eigen forum leden
(Zoeken opmerking + Link naar Martin zijn site)
Nogmaals dank voor je inbreng

@Ben, mooi plaatje
Hoe lang koste je dat om de smd te monteren?

Mvg,
Ad

Re: Blokken indeling G.B.

Geplaatst: 10 aug 2013 22:00
door BenQ
Ad,
Het ging eerst mis omdat ik de as en wiel niet had voorbewerkt.
Daardoor geen contact tussen het wiel en de as.
Denk dat het uiteindelijk totaal 5 min werk was, het is wel gepriegel.
Het is alweer een poos geleden, maart 2012.

Re: Blokken indeling G.B.

Geplaatst: 11 aug 2013 07:52
door evo
rveijkwwnl schreef:ff googelen middels "modelspoor koppelingen" en zie dan vooral deze link eens:
http://www.nproject.org/nl/modelspoor-s ... odell.html
Via daar kosten ze € 9,90 per paar + €4 verzendkosten
Goochelen kan ik ook, maar om deze oplossing aan te raden (zeker voor een beginner), lijkt me niet verstandig, de prijs daargelaten.
rveijkwwnl schreef:AC is uitsluitend H0 Märklin (Motorola / Analoog wisselstroom), ...
Dus compleet irrelevant op en N forum, dit soort verhalen brengt alleen maar mensen in verwarring.
rveijkwwnl schreef:dat is toch de bedoeling ipv dat een of andere clown om de hoek komt katten zonder zelf met nuttige info te komen.
Volgens mij legde deze "clown" de vinger op de zere plek :o, want nu weet ik nog steeds niet waarom weerstandslak niet goed zou werken (AC buiten beschouwing gelaten), want daar was het allemaal om te doen. Trouwens, voor de prijs van 1 setje stroomvoerende koppelingen kun je honderden wielen/asjes voorzien van weerstandslak.

Re: Blokken indeling G.B.

Geplaatst: 11 aug 2013 08:42
door maarten
@Edwin: het probleem met weerstandslak is dat het de juiste laagdikte moet hebben om de juiste weerstand te verkrijgen. De moeilijkheid is één keer strijken met je kwast is te veel weerstand, twee keer strijken is te lage weerstand. Daarnaast veranderd de weerstand in de loop der tijd. Een niet helemaal lekkere weerstandswaarde resulteert in een onstabiel bedrijf en kun je missen als kiespijn.

En kunnen we nu weer lief zijn voor elkaar?

Re: Blokken indeling G.B.

Geplaatst: 11 aug 2013 09:10
door Maurits71
Maarten, ik weet dat Ron Fongers van Fantasia honderden waggonnetjes met weerstands lak heeft bewerkt en ik heb hem nog nooit gehoord over dit probleem. Ik zal het hem vandaag wel even vragen hoe en wat.

en @Ronald, even niet lullig bedoelt maar jou berichtgeving is vaak voor normale hobbyisten prietpraat en je maakt het nodeloos ongewikkeld, ik weet dat je graag voor je eigen parochie praat en dat je tov Wim haantjes gedrag vertoond echter dit is niet in de sfeer van dit forum doe dat lekker bij de buren.

gr. M.

Re: Blokken indeling G.B.

Geplaatst: 11 aug 2013 13:12
door Ad_M
Maurits71 schreef:Ik weet dat Ron Fongers van Fantasia honderden waggonnetjes met weerstands lak heeft bewerkt en ik heb hem nog nooit gehoord over dit probleem. Ik zal het hem vandaag wel even vragen hoe en wat.
Dank je wel, ik kijk er naar uit 8-) :mrgreen:
Peace bro's ;)

Mvg,
Ad

Re: Blokken indeling G.B.

Geplaatst: 13 aug 2013 21:50
door evo
rveijkwwnl schreef:Dat anderen andere ervaringen hebben, zijn nog steeds uitsluiten hun ervaringen alleen.
Dit geldt dus voor iedereen, behalve voor jou?
rveijkwwnl schreef:iedereen zo zijn eigen niveau - klaarblijkelijk - velen alhier zijn eenmaal elektronica leken...
Jouw niveau is blijkbaar zo vreselijk hoog dat jij niemand begrijpt en niemand jou begrijpt.

Het leuke van zo'n forum is dat je vaak geen idee hebt wie er aan de andere kant van de conversatie zit, misschien wel een 11 jarige scholier, of toch een gepensioneerd electrotechnisch ingenieur met 50 jaar ervaring en honderden patenten op zijn naam? Voor de zekerheid gaan sommigen maar van het eerste uit in de toon die ze aanslaan...