Pagina 1 van 3

Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 08 aug 2013 11:10
door Jelle
Ik heb helemaal opnieuw begonnen met het bouwen van een modelbaan. Ik moest van locatie verhuizen en kon in de 'nieuwe kamer' niet de 'oude tafels' met analoge baan plaatsen. Dus een nieuwe tafel gebouwd en nu pak ik deze gelegenheid gelijk aan om de baan digitaal voor te bereiden. Ik reed al wel digitaal met mijn locs, nu wil ik straks ook de gehele baanbesturing digitaal hebben, dus moet ik daar nu al vast rekening mee houden.

Mijn bedoeling is om straks met de spullen van Rosoft te digitaliseren omdat ik, uit de verhalen die ik zo links en rechts gelezen heb, het idee krijg dat ik dan een prima systeem krijg waar ik zonder al te veel moeilijkheden mee uit de voeten kan.

Om die voorbereiding gaat het nu, omdat het geheel nog redelijk onbekend voor mij is en ik een paar dingen nog nergens tegen gekomen ben, blijf ik met een aantal vragen zitten.

Voor een bloksysteem heb je dus ook bezetmelders nodig. Op mijn toekomstige baan gaat het verkeer op hetzelfde spoor twee richtingen uit. (niet op het zelfde moment natuurlijk) Dan komt er aan het begin van dat blok een melder en aan het einde. Is het systeem zo 'slim' dat het in de gaten heeft of het een binnenkomende trein is of uitgaande trein? En hoelang moeten die melders zijn, is dat een loc-lengte of volstaat een korter stukje?

Wie kan mij duidelijkheid geven? En natuurlijk, iedere andere en verdere hulp is heel erg welkom.

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 08 aug 2013 11:29
door Sweex
Hoi Jelle,

Er zijn veel draadjes en artikelen geschreven over het digitaal besturen van de modelbaan, dus ik raad je aan zoveel mogelijk te lezen. Dan worden veel vragen waarschijnlijk al beantwoord. Wil je met een centrale gaan rijden of met de computer?

Voor een uitleg over blokken raad ik je dit artikel van N-Project aan: http://www.nproject.org/nl/modelspoor-d ... lders.html

Wat betreft je vraag: Een trein komt aan een kant van je blok binnen. Dan weet "het systeem" dus van welke kant er ingereden is.

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 08 aug 2013 11:30
door Ad_M
Hoi Jelle,

Wij zitten in de zelfde fase en hebben zo beetje dezelfde vragen als jou
Zie ook ons draadje Blokken indeling G.B..

Wij gaan ook voor de blokmelders van Rosoft en gebruiken de s88XPressNetLi met Multimaus om te koppelen aan de PC
Wat ik tot nu toe ZEKER weet is:
- blokken minimaal zo lang als je langste trein
- rail lengte voor je actieve terug melders hou ik op een standaard FL 9101 = 111 mm
- een blok kan bestaan uit: |---|---------------|---| --> gedetecteerd - niet gedetecteerd - gedetecteerd
Wat in mijn beleving inhoud: detectie -> remtraject treinstel -> stop punt / totale stilstand
- wisselstraten zoekt het programma zelf uit (op dit moment gaan wij voor koploper)

Voor het twee kanten uitrijden zit ik ook met dezelfde vragen (edit, weet ik nu dus ook na het antwoord van Sweex)
Ik ga ook jou draadje volgen, en zal alles met je delen wat ik leer, zodat je je eigen mening kan opbouwen ;)

Mvg,
Ad

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 08 aug 2013 11:42
door dentheo
Mijn tegenvraag is dan...wat willen jullie eigenlijk voorbereiden ?
Zaagsnedes zijn achteraf nog aan te brengen, draadjes aan zijkant rail solderen blijft ook mogelijk.

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 08 aug 2013 13:44
door maarten
@dentheo: maar aan de onderkant van de rails kun je dan niet meer solderen. ;)

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 08 aug 2013 14:21
door dentheo
Klopt , maar als je voor die details gaat, dan zou ik ook in digitaal voor het detail gaan.
Dan zou ik eerst investeren in een proefbaantje digitaal.
Dan zul je snel ondervinden dat de minimum lengte van een stopsectie afhangt van de minimum snelheid van het treintype enz.
enz, enz. ( koploper "termen").

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 08 aug 2013 14:50
door FidOo
Ad_M schreef:Hoi Jelle,

Wij zitten in de zelfde fase en hebben zo beetje dezelfde vragen als jou
Zie ook ons draadje Blokken indeling G.B..

Wij gaan ook voor de blokmelders van Rosoft en gebruiken de s88XPressNetLi met Multimaus om te koppelen aan de PC
Wat ik tot nu toe ZEKER weet is:
- blokken minimaal zo lang als je langste trein
- rail lengte voor je actieve terug melders hou ik op een standaard FL 9101 = 111 mm
- een blok kan bestaan uit: |---|---------------|---| --> gedetecteerd - niet gedetecteerd - gedetecteerd
Wat in mijn beleving inhoud: detectie -> remtraject treinstel -> stop punt / totale stilstand
- wisselstraten zoekt het programma zelf uit (op dit moment gaan wij voor koploper)

Voor het twee kanten uitrijden zit ik ook met dezelfde vragen (edit, weet ik nu dus ook na het antwoord van Sweex)
Ik ga ook jou draadje volgen, en zal alles met je delen wat ik leer, zodat je je eigen mening kan opbouwen ;)

Mvg,
Ad

Dit is dus NIET waar. Dat had ik ook in het andere draadje gezegd. Koploper weet de Lengte van je COMPLETE trein. (bv 100cm) en als deze trein in een blok van bv 50cm rijdt Dan houdt koploper het vorige blok ook gewoon bezet!

PS als je een helix gaat bouwen dan is een zaagsnede achteraf natuurlijk ruk... plus solderen kan dan ook wel eens heel lastig gaan worden. Dus snap ik best dat je wilt voorbereiden.

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 08 aug 2013 15:32
door Jelle
Prachtig, nu al zoveel reacties.
En uit al de reacties proef ik toch echt dat er geen eenduidig beeld is tot nu toe.

Voor mij geld in ieder geval dat ik alles wil gaan voorbereiden omdat ik nog geen rosoft-materiaal heb. (Ik heb gesolliciteerd naar de functie van president-directeur van Shell, maar helaas niet aangenomen)
Totdat ik het materiaal kan aanschaffen wil ik al wel het een en ander doen qua baanopbouw en misschien ook nog wel scenery. Anders zit ik nog een tijd te kijken naar een tafel die een beetje nutteloos stof staat te verzamelen waar ik ook niet vrolijker van wordt.
Door nu een nieuwe baan te bouwen kan ik straks toch rijden, al is het nog niet volledig digitaal. En dat is voor mij toch het eerste belang. Verder zie ik niet echt iets in het achteraf zagen van rails om overal je melders te kunnen plaatsen. Het lijkt mij beter en zeker mooier om dat nu al mee te nemen. Bovendien komen er stukken in de baan te zitten waar ik achteraf niet de mogelijk heb om te 'zagen/slijpen'.

@ Ad, ik ben blij dat ik niet de enige ben op dit punt. Ik had jouw draadje ook al gelezen. En daar natuurlijk ook mijn volgknopje aan gezet. Maar er blijven voor mij toch nog wat onduidelijkheden en dan met name over het twee-richting verkeer op één spoor en hoe dat dan zit met de melders.

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 08 aug 2013 17:48
door HTteG
Jelle over twee-richtingen verkeer hoef je nu niet in te zitten. Dit komt in welk computer programma je ook gaat gebruiken ter sprake als je de baan gegevens gaat invoeren. Ik zelf heb voor N altijd 20-30 cm per melder sectie genomen en dat is altijd voldoende voor een mooi rem gedrag. Heb je korte spoortjes deel je het gewoon in twee sectie's. Mocht je met hoge snelheidstreinen gaan rijden en het de bedoeling is om je modelbaan als een circuit te gaan gebruiken dan zullen ze te kort zijn, dat zal overigens wel niet denk ik.
Als je voorbereid neem dan gelijk een goede kleur combinatie voor je melders en de sectie zonder melder. Mocht je punt-stukken moeten schakelen neem hier dan ook een afzonderlijke kleur voor daar zul je veel plezier van hebben. En wat zeker noodzakelijk is codeer alles voor later en maak een bestandje aan in exel b.v. of op een baan tekening.
Veel plezier met het uitwerken van je baan.

Groet Henk

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 08 aug 2013 19:27
door Ad_M
FidOo schreef: Dit is dus NIET waar. Dat had ik ook in het andere draadje gezegd. Koploper weet de Lengte van je COMPLETE trein. (bv 100cm) en als deze trein in een blok van bv 50cm rijdt Dan houdt koploper het vorige blok ook gewoon bezet!
Joost, in die optiek dat is helemaal correct wat je zegt
Ik sta gecorrigeerd

Mvg,
Ad

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 08 aug 2013 20:44
door Jelle
V.w.b. twee-richtingen verkeer zat ik even in de knoop met de melders omdat er steeds wordt gesproken over verschillende melders die dus in feiten één melder zijn, de ene keer in, de andere keer uit.

Op mijn baan komt geen turbo-treintje te rijden, past niet helemaal bij mijn periode ;) Ik houd het liever bij stoom en dieseltjes. Die zijn mijn lust en leven. 8-)

En dan de lengtes voor mijn melders, ver weg de meeste zullen 111mm lang zijn (standaard raillengte met kunststof railschoentjes), maar op sommige plaatsen zouden ze iets korter moeten zijn omdat anders het tussenliggende blok te klein zou worden voor de lengte van mijn treinen. en daar wringt bij mij nog even de schoen...

En zoals het hoort, alle draad in kleur voor zijn functie met labeltjes voor de locatie.

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 08 aug 2013 21:43
door BenQ
Jelle schreef: En dan de lengtes voor mijn melders, ver weg de meeste zullen 111mm lang zijn (standaard raillengte met kunststof railschoentjes), maar op sommige plaatsen zouden ze iets korter moeten zijn omdat anders het tussenliggende blok te klein zou worden voor de lengte van mijn treinen. en daar wringt bij mij nog even de schoen...
Jelle,
Wat bedoel je met tussenliggende blok, je maakt een blok van bv 99,9 cm.
Aan het begin een melder van 11,1 cm en aan het eind een melder van 11,1 cm.
Je houd dan een stuk van 7x 11,1 cm = 77,7 cm dit is dan een niet gemeld stuk.
Als je een blok hebt van bv maar 33,3 cm dan kan je besluiten om er 1 melder van 33,3 cm in te stoppen.
Dit vertel je allemaal aan je baanprogramma.

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 08 aug 2013 22:12
door Jelle
Kan zijn dat ik helemaal op een 'verkeerd spoor' zit... maar ik dacht dat het als volgt ging:

Een trein komt er aan rijden. Hij gaat over het stuk met de melder waar dit aan koploper wordt doorgegeven. In het volgende stuk remt de trein bijvoorbeeld af tot hij stilstaat (o.i.d.)
Hierna vertrekt de trein weer over het derde stuk (met melder) waarna dit betreffende baanstuk weer wordt vrijgegeven.

In mijn beleving, als je alleen het stuk waar de trein afremt nodig hebt (en door koploper bestuurt word) waarvoor dienen dan de melders waar iedereen het altijd over heeft.

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 08 aug 2013 22:35
door BenQ
Jelle,
Je kan een blok met 1, 2 of meer melders maken.
Met 1 melder wordt de melder de lengte van het blok, je kan dan deze melder én als binnenkomstmelder én als remmelder én als stopmelder declareren.
Met 2 melders dan maak je een binnenkomstmelder van bv 11,1 cm, deze melder wordt dan ook je remmelder.
De tweede melder wordt de stopmelder, deze komt aan het eind van het blok.
Rijdt de trein de andere kant op dan wordt de indeling precies andersom (alleen in het baanprogramma).
Heb je 3 melders dan begin je met een binnenkomstmelder, daarna de remmelder en als laatste de stopmelder.
De stukken rails tussen de melders kan je variëren tussen 0 en .... cm.
Net als de lengte van de melders die je kan variëren tussen 11 en .... cm.
Om te beginnen moet de stopmelder zo lang zijn dat de trein netjes kan stoppen binnen de lengte van de melder.
Bij het passeren van de remmelder wordt de snelheid van de trein al omlaag gebracht.

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 08 aug 2013 22:51
door dentheo
Jelle schreef:maar ik dacht dat het als volgt ging:

Een trein komt er aan rijden. Hij gaat over het stuk met de melder waar dit aan koploper wordt doorgegeven. In het volgende stuk remt de trein bijvoorbeeld af tot hij stilstaat (o.i.d.)
Zo gaat het niet. Vanaf de eerste bezetmelder begint de trein te remmen, want hij rijdt dan voorbij het gele sein.
Bij aankomst op de laatste melder van het blok remt hij van bv. 10-15kmh (minimum snelheid treintype) tot 0, dat is de stopsectie.
Of er tussenin "geen" of "meerdere" bezetmelders liggen maakt niets uit.

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 09 aug 2013 05:36
door HTteG
Jelle twee keer 111 mm is toch 222mm ofwel +/- 20 cm. En deze afstand geeft een mooier stop gedrag, anders zouden al je treinen in deze 111 mm tot stilstand moeten komen. Tussen twee melders hoeft geen apart stuk te liggen deze mogen aan een gesloten zijn, geen enkel probleem als er wel een stuk tussen zit met of zonder melder. Zelf heb ik ook een aantal korte spoortjes waarbij de meld stukken tegen elkaar aan liggen. Hier komen ook alleen maar korte treinen binnen. Later in het computer programma kun je alles ingeven om je treinen dat te laten doen wat je wilt.

Henk

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 09 aug 2013 09:00
door Jelle
En alweer bedankt voor alle antwoorden.

Het enige probleempje is nu... Ik snap er nu echt helemaal niets meer van :? :oops:

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 09 aug 2013 09:13
door dentheo
Welk stukje begrijp je niet, dan proberen we het nog eens anders uit te leggen...

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 09 aug 2013 13:16
door Jelle
Als voorbeeld, een station bij mij zoals ik het nu heb liggen.
De rode stukken zijn bedoeld voor melders (in mijn visie)
Blauw zijn de sporen aan de perrons.

Maar van wat ik hier lees, klopt dit dus niet en moet het anders gedaan worden. en dan ben ik nu officieel de weg kwijt. :roll:

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 09 aug 2013 13:53
door Sweex
Je hebt daar vijf (ik tel het middelste ook mee) mooie blokken Jelle, niets mis mee! Alleen de rode secties links en rechts hebben in dit plaatje geen significantie. Die horen dan weer bij twee blokken, een links en een rechts van je station.

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 09 aug 2013 14:54
door Jelle
De rode blokjes uiterst links en uiterst rechts horen niet bij het station maar bij de aan- en af-gaande sporen.

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 09 aug 2013 15:07
door FidOo
Jelle,

Wat je getekend hebt klopt als een bus!

De uitdaging ligt meer in kortere opstelsporen en zulke constructies.
Ook ik ben nog niet helemaal achter deze dingen. Ik bedoel als we blokken kunnen maken die simpel uit 1 Melder kunnen bestaan, waarom doen we dat niet altijd dan??? Er zit dus een nadeel aan. Maar welke?

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 09 aug 2013 15:22
door Jelle
FidOo schreef:Jelle,

Wat je getekend hebt klopt als een bus!

De uitdaging ligt meer in kortere opstelsporen en zulke constructies.
Ook ik ben nog niet helemaal achter deze dingen. Ik bedoel als we blokken kunnen maken die simpel uit 1 Melder kunnen bestaan, waarom doen we dat niet altijd dan??? Er zit dus een nadeel aan. Maar welke?
Dat de tekening klopt was mij bekend. Heb ik eigenlijk zo overgenomen van de vele tekeningen over melders die er te vinden zijn.
Een vraag is voor mij nu ook inderdaad; "waarom niet gewoon die één melder", dus het hele stationsspoor één melder maken per perron.

Hoe langer ik er over zit te denken en hoe meer ik erover lees (overal) des te onduidelijker, onlogischer en vreemder het voor mij wordt. Tot nu toe heb ik nog nergens een eenduidig en duidelijk antwoord kunnen vinden.

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 09 aug 2013 16:12
door Sweex
De ene bezetmelder is een inrij melder: Dat vertelt 't systeem: "Hey, een trein! Die moet hier gaan stoppen." Het systeem remt vervolgens de trein af, maar waar ie precies zou stoppen is onduidelijk (dat kan het systeem niet zien). Misschien stopt ie wel te snel, en dan staat de helft van de stam nog in het blok ervoor. Dus wordt er afgeremd, maar niet gestopt. Dat gebeurt pas aan het eind van het blok, op de stop bezet melder. Dan staat je trein als het goed is netjes langs het perron, voor het sein en past ie binnen het blok en houdt dus geen andere blokken of wissels bezet.

Werking:
1) Trein rijdt met snelheid 100% blok binnen. Melder A merkt dit op. Systeem remt trein af tot snelheid 10%.
2) Trein blijft rijden op 10%, stopt dus nog niet.
3) Trein wordt gedetecteerd op melder B, snelheid naar 0%.

Een inrij melder en stop melder (A/B) is geen aparte schakeling. Dat wordt simpelweg bepaald welke bezetmelder binnen het blok als eerste een trein "ziet".

Nou geloof ik dat er ook systemen zijn die je in kunt regelen zodat een trein op een precies punt stopt (afhankelijk van aankomst snelheid en vertraging denk ik), maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

(Sowieso nog geen hands-on ervaring, slechts een jaar lang forum en internet lezen!)

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 09 aug 2013 18:47
door dentheo
Misschien poging tot antwoord. Nadeel één melder: onnauwkeuriger.
Ook al heeft uw lok cruise control, toch varieert zijn snelheid, hoe goed geijkt hij ook is.
Hij is kouder warmer heeft paar wagentjes meer enz.
De computer is "blind", hij ziet dus de werkelijkheid niet.
De afwijking wordt groter bij verder rijden.
Bij een blok van 175cm met één melder is de stopnauwkeurigheid bv. 10% is 17 cm.
Bij stopsectie van 20 cm is stopnauwkeurigheid ook 10% is 2cm. Door het feit dat hij na het leren remmen steeds op lage snelheid op stopsectie komt, waarschijnlijk slechts één centimeter.
In de onzichtbare blokken in mijn spiraal rij ik met één bezetmelder voor het ganse blok.
Een blok dat gevolgd wordt door een wissel (station) heeft bij mij wel steeds een stopsectie, ik wil de lok niet van tijd tot tijd op de wissel.