Ik ben bezig me voor te bereiden om mijn baan binnenkort aan te gaan leggen. Nu vroeg ik me af wat voor draaddikte ik moet nemen om de voedingsdraden aan de rails te solderen. Een deel van de draadjes loopt via de terugmelddecoders van Huib Maaskant (BMD16-SD2), maar dat maakt voor het verhaal niet zo zeer uit.
Een tweede vraag is of ik nu wel of niet een viertal diodes aan het begin van mijn ringleiding moet plaatsen. Ik gebruik zwarte draden voor de massa, rode draden voor de andere uitgang van mijn Twin Center. Moet ik hier diodes aan het begin plaatsen of is dat overbodig?
Mvg,
Martin (geen held op elektronicagebied)
Draaddiktes
Draaddiktes
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Draaddiktes
Op http://www.nproject.nl/modelspoor/draad ... lbaan.html staat een generieke tabel waarmee je het kunt uitrekenen. Als het om het laatste stukje draad gaat van de terugmelder naar de spoorstaaf gebruik ik zelf 0.5 mm draad uit een CAT5 computer kabel. Goedkoop, en dik genoeg voor dat doel. (Er rijdt toch maar één trein in één baanvak, dus veel stroom zal daarin niet worden getrokken.