Loconet, zonder ingewikkeld commandstation

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
basjansen

Loconet, zonder ingewikkeld commandstation

Bericht door basjansen »

Ik ben nog maar kort in de wereld van de modeltreinen en ben mij aan het orienteren op een digitaal systeem wat makkelijk uitbreidbaar is. Nu kwam ik op LocoNet tereecht. Dit ziet er erg gaaf uit. Je kunt klein beginnen en langzaam uitbreiden.

Wat ik nog niet heb is een command station, en ik ben ook niet van plan er een te kopen :) Naar mijn idee kan een computer ook alles wat een command station kan.

Er is alleen 1 ding wat niet goed gaat. Railsync. Een LocoBooster kan de RailSync (DCC) signalen van LocoNet op de rails zettten. Een computer kan via Seriele interface een LocoBuffer aansturen en zo loconet signalen genereren.
Het enige wat nog nodig is, is dus een 'apparaat' dat Loconet signalen kan omzetten naar RailSync signalen en teruggeven aan het Loconet. Dat is dus wat een command station kan, maar om daar nou zoveel geld aan uit te geven... Je krijgt er een hoop knopjes en displays bij die je toch niet gebruikt.
Weet iemand of daar een oplossing voor bestaat? Wellicht zelfbouw?

Fleischmann piccolo Loc DB serie 218 V160 Lekker prutsen met Delta Booster 6604 en RocRail

Detlev

Re: Loconet, zonder ingewikkeld commandstation

Bericht door Detlev »

Ik meen daar toevallig net over gelezen te hebben bij Rocrail... Oh ja, Digital Direct. Was ik al eerder tegengekomen: DDX

Maar als je een 'goedkope' command station zelf wilt bouwen kun je ook kijken bij MrDirect

Onderwerp starter
basjansen

Bericht door basjansen »

Hoi Detlev,

Dat klopt inderdaad. Daar ben ik nu ook al mee aan het experimenteren. Ik doe het nu via een Delta booster, maar vind het nog wel riskant vanwege de directe aansluiting op de com-poort en mogelijke kortsluitingen.
Dus ik was eigenlijk op zoek naar een wat robuuster systeem. Ook lijkt het mij handig om niet direct aan 1 systeem vast te zitten, maar over een paar jaar te kunnen switchen zonder alles te moeten vervangen. LocoNet lijkt daar ideaal voor.

Fleischmann piccolo Loc DB serie 218 V160 Lekker prutsen met Delta Booster 6604 en RocRail

Wim Ros
Elektronica/Commercieel

Bericht door Wim Ros »

Railsync heb je alleen nodig als je boosters via het Loconet aanstuurt. En daarmee Loc commando's mee wil versturen. Voor het aansturen via een normale booster, dus zoals je nu doet via DDX of MrDirect heb je geen Rail-cync nodig.

LocoNet wisselcommando's en terugmelders hebben geen Rail-sync signaal nodig, alleen een 12V voeding op 1 en 6 is voldoende. Het enigste wat je nodig hebt is een programma, dat naast de booster (DCC,MOT) aansturing ook een apart tweede systeem kan aansturen, wat dan het LocoNet protocol ondersteund, een standalone loconet systeem (Interface, Supply) doet dan de rest.
De meeste programma's kunnen meerdere digitale systemen aansturen.
Speciaal voor dit doel KLIKKERDE KLIK
En deze voor een Rail-Sync (boosteraansluiting) http://www.modellbahn-online.de/index.p ... onetbuchse

Mvg
Wim.

Onderwerp starter
basjansen

Bericht door basjansen »

Hmm.. ineressant Wim. Dat is natuurlijk ook een optie. DCC voor de treinen naar de baan sturen met een andere booster. Accesoires en terugmelders via Loconet
Ik ga er eens naar kijken.

Wim Ros
Elektronica/Commercieel

Bericht door Wim Ros »

basjansen schreef:Hmm.. ineressant Wim. Dat is natuurlijk ook een optie. DCC voor de treinen naar de baan sturen met een andere booster.
LocoNet en DCC staan geheel los van elkaar
DCC gaat via een Booster en LocoNet is voor de communicatie met de randapperatuur.
Eigenlijk staat het helemaal los van elkaar.
Zie ook het XPressNet en DCC loc aansturing, XPressNet is voor de onderlinge communicatie tussen bijvoorbeeld de interface en de centrale of de handeregelaar en de centrale.

Mvg
Wim.

evo

Bericht door evo »

Je zou dus Loconet kunnen gebruiken voor de bezetmelders en de aansturing van je wissels en seinen en los daarvan (bv) een MultiMaus kunnen gebruiken voor het DCC signaal op de rails (met het printje van Wim voor de communicatie met de PC). Een programma als Rocrail kan de Loconet buffer en de MM tegelijk aansturen.

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Wim Ros
Elektronica/Commercieel

Bericht door Wim Ros »

Edwin,

Dat zou kunnen maar dat heeft voor een Multi-Maus niet echt veel nut.
Wissels kun je gewoon met DCC wisseldecoders aansturen, net zo handig.
De terugmeldingen gaan via de s88XPressNetLI bijvoorbeeld.

Mvg
Wim.

evo

Bericht door evo »

Wim, natuurlijk is dat een simpelere oplossing. Maar ja, als iemand perse loconet wil gebruiken en toch een goedkope centrale wil....

(semi off-topic:)Ik ben trouwens onlangs bezig geweest een aantal verschillende DCC oplossingen met elkaar te vergelijken (de meeste zelfbouw), en Wims oplossing is de goedkoopste, vooral omdat je voor weinig een MM kunt scoren op Ebay. Dus als het om het geld gaat, hoef je niet veel verder te zoeken.

Groeten,

Edwin

Wim Ros
Elektronica/Commercieel

Bericht door Wim Ros »

Edwin,

Als je perse Loconet wil gebruiken met een goedkopere centrale kijk dan eens naar de Daisy van Uhlenbrock art nummer 66200.
Kan Bas zijn Lok-Boss ook op aansluiten.

Mvg
Wim.

Onderwerp starter
basjansen

Bericht door basjansen »

Dr valt me nog even een ander idee in:
Kan de LokBoss niet dienen als soort booster? Computer - loconet - LokBoss - rails
Je kunt immers ook twee LokBoss-en achter elkaar zetten...

evo

Bericht door evo »

Ik wist niet dat de daisy een centrale was (ik dacht een handregelaar). De daisy is niet veel duurder dan een MM. In dat geval ben je met een daisy en wat zelfbouwspullen van MGV klaar voor een compleet Loconet systeem met PC besturing via Rocrail.

Groeten,

Edwin

evo

Bericht door evo »

basjansen schreef:Je kunt immers ook twee LokBoss-en achter elkaar zetten...
Volgens mij is in dat geval de 2e lokboss alleen een extra regelknop, en geen booster.
Laatst gewijzigd door evo op 07 sep 2013 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Groeten,

Edwin

Wim Ros
Elektronica/Commercieel

Bericht door Wim Ros »

evo schreef:In dat geval ben je met een daisy en wat zelfbouwspullen van MGV klaar voor een compleet Loconet systeem met PC besturing via Rocrail.
Of gewoon wat spulletjes van RoSoft, en koploper of iTrain of noem het verder maar op.
Einde verhaal. suc6

Wim.
Laatst gewijzigd door Wim Ros op 06 sep 2013 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.

evo

Bericht door evo »

Wim,
Even voor de duidelijkheid: ik heb geen enkel belang bij welke genoemde leverancier dan ook, en ik probeerde gewoon een vraag te beantwoorden van iemand die blijkbaar uit was op een puur Loconet systeem, excuses als ik daarbij de indruk gewekt heb iemands bankrekening te willen spekken. Ik heb zelfs nog vermeld dat de Rosoft/MM oplossing de goedkoopste is, dus ik begrijp je reactie niet zo goed.
Laten we verder vooropstellen dat ik het zeer waardeer als mensen software/hardware ontwikkelen en die ter beschikking stellen en/of verkopen, zodat anderen ze ook kunnen gebruiken, dit geldt zowel voor Rosoft/Koploper als voor Rocrail/OpenDCC/MGV/JMRI/MERG en anderen.

Groeten,

Edwin

Onderwerp starter
basjansen

Bericht door basjansen »

Ah!
Wim Ros schreef:Of gewoon wat spulletjes van RoSoft
"Wij van WC-Eend.."

Ik had inderdaad de modules van MGV ook al gezien. Beide opties zien er interessant uit. Ik heb er geen haast mee, dus ga er nog eens over nadenken.

Plaats reactie