Blok indeling vraag

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ad_M
Berichten: 4096
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Blok indeling vraag

Bericht door Ad_M »

Hoi hoi, we hebben even jullie hulp nodig:

Ik weet dit is geen koploper forum, maar wil het hier toch even proberen voor ik op het andere forum gaat vragen
Voor GeordieBurgh heb ik een blok vraag, dan kan ik zsm verder met zagen

Ik zit met de volgende situatie, het stations deel met de wissel:
Afbeelding
Wissels mogen niet in een blok, heel logisch en doe ik ook niet
Maar zoals je ziet zou ik toch graag mijn lok laten stoppen aan het eind van het perron, bij lange treinen (dus in het begin van het groene blok, deze mag bezet blijven)
Dan kunnen de treinen op de twee blokken op het doodlopende spoor (paars) er maar even niet uit en blijft deze ook bezet tot de trein op dit spoor weg is van het wissel

Is dat mogelijk en zo ja, hoe moet ik de blokken dan indelen / inzagen?
(lengte na de wissel is iets meer dan een FL 9101 = +/- 150 mm tot einde perron)
Voor de overdreven duidelijkheid, sommige zware start stop blokken lijken hier een zwarte streep
Dit zijn in de praktijk twee gescheiden blokken, echter het groene gedeelte bij het perron is wel een blok nu (en kan nog aangepast worden indien nodig)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1115
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Blok indeling vraag

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Het zijn drie blokken, de groene bocht met wissel, het paarse spoortje en het blauwe stuk voorbij de wissel. De wissel wordt bij dat blok betrokken waar de enkelspoors kant naar toe staat. De gedachte er achter is dat dit spoor altijd bezet raakt om het even welk spoor je kiest.

Groeten,
Joop


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ad_M
Berichten: 4096
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Blok indeling vraag

Bericht door Ad_M »

Hoi Joop,

Dank je voor je reactie en uitleg :)
Het blok principe denk ik te snappen, wissel is een eigen blok wat koploper automatisch koppelt en bezet houdt
Je uitleg is zeker correct :D
Denk echter dat ik het verkeerd / niet volledig formuleert...
Krijg echter het volgende niet in mijn kop:
Wanneer de trein verkeerd spoor rijdt van rechts naar links, hoe kan ik hem op het eerste detectie (inrij / signaleringen segment) laten stoppen
Zou graag ook dit detail goed krijgen

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1470
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Blok indeling vraag

Bericht door evo »

Hoi Ad,
Dit beantwoordt niet jouw vraag, maar lost misschien wel je probleem op: waarom verplaats je de wissel niet een eind naar links? Evt zelfs als boogwissel?


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2943
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Blok indeling vraag

Bericht door Maurits71 »

als je een spoor van twee kanten inrij dan is krijg je --- > inrij sectie - stop sectie. of stopsectie - inrij sectie <--------, dat regelt koploper voor je.

in jou geval kan je koploper vertellen dat het vorige blok bij een te lange trein bezet moet blijven, hierdoor wordt het doodlopende spoor dus niet vrij gegeven.

wat me wel opviel. je gebruikt op de spoor 1 en spoor 3, drie bezet meld secties ?, is dit om een trein op 2 verschillende plekken te laten stoppen ?, indien ja, maak er nog een vierde bij dan kan je twee treinen tegelijk laten stoppen.

gr.

M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 317
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Blok indeling vraag

Bericht door Wim Ros »

Beste Ad,

Op de inrijder kun je hem niet laten stoppen, wel op melders erna. Je kunt je blok verdelen m.b.v. meerdere melders. Die zeg allemaal 222mm lang zijn. Dan kun je op basis van de lengte van je trein in koploper bij blokeigenschappen alternatieve stopplaatsen aanmaken, en dan zal de trein lang of kort op de gewenste plaats langs je perron stoppen.

Meerdere blokken bezet houden kan ook, dat regel je via aanvullende blokeigenschappen en ook op basis van lengtes blok en trein. Daarmee kun je opgeven wat er bezet moet blijven als de trein te lang is voor het blok.

Verder denk ik dat je de begrippen melders en blokken door elkaar haalt of verkeerd omschrijft.
Dit was een uitgelezen vraag voor op het koploperforum, daar geplaatst blijft waardevolle informatie bij elkaar en is gemakkelijker terug te vinden.

Mvg
Wim.



rob schellenbach
Berichten: 204
Lid geworden op: 25 dec 2010 17:33
Locatie: Amstelveen

Re: Blok indeling vraag

Bericht door rob schellenbach »

Hi Ad ,

Je vraag is denk ik , kan je de bezetmelder links naast de wissel als gemeenschappelijke melder gebruiken voor het
blok groene bocht en het blauwe stations spoor .

voor wat ik via goole vond zou dat moeten kunnen , maar daar vond ik wel allemaal mensen met problemen hiermee .

Je zou ook in de groene bocht nog een meld punt kunnen maken , iets meer naar links van de laatste stations melder .
dan heb je ; groene bocht blok met 2 meld punten en stations spoor blok met 3 meld punten .
het mooiste zou natuurlijk zijn als je de wissel wat meer naar links kan zetten .

Ik weet niet of je al begonnen bent met de baan in koploper intevoeren ,
als dit zo is kun je in demo mode kijken wat het doet .


Groet

Rob Schellenbach

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 317
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Blok indeling vraag

Bericht door Wim Ros »

Rob,

Deze situatie is op te lossen met alternatieve stopplaatsen in het blok en met het langer bezet houden van het blok er achter. Zoals aangegeven in mijn vorige reactie, niets moeilijks aan en standaard aanwezig in koploper.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ad_M
Berichten: 4096
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Blok indeling vraag

Bericht door Ad_M »

Geweldig deze response 8-)
Dat had ik niet verwacht :mrgreen:

Edwin, Maurits, Wim en Rob, bedankt voor jullie reacties!!!
@Wim, bedankt voor al deze waardevolle informatie, o.a. van die meerdere punten had ik al tussen de regels gelezen
Heerlijk dat het bevestigd is, hier kan ik zeker wat mee

@Edwin, jou reactie heeft me toch aan het denken gezet samen met die van Rob mbt het verplaatsen van de wissel...
De FL bochtwissels heb ik wel liggen met messing hartstuk, maar worden me overal afgeraden te gebruiken en past "gelukkig" niet in deze bocht
Wel jammer van het verkanten, maar dat komt wel goed ;)
Zal dan moeten gaan denken aan een Peco wissel tussen mij Piccolo rails, echter welke?
Zal er eens induiken wat er op code 80 te krijgen is...

@Maurits, ik neem ook jou tip mee samen met die van Wim, om extra blokken (lees 2) bij het station te maken met extra melders
Dan kunnen ook de hele kleine stammetjes (zoals Geordie zijn Thomas) of een kleine GTW op de "juiste" plek stoppen

Ik heb weer wat huiswerk, mijn dank :D

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

FidOo
Berichten: 5961
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Blok indeling vraag

Bericht door FidOo »

Ad, ik nog wel een Minitrix r3/4 bochtwissel liggen. Is wel zonder gepolariseerd hartstuk. Eventueel ook r1/2. Mocht je interesse hebben moet je even een pb sturen.

PS ik zou de 3weg wissel en de daarop aansluitende wissel ook 1 railstukje naar rechts leggen. Dan heb je daar ook niet meer die rare melder tussenin. Plus het komt mooier uit bij het perron!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 317
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Blok indeling vraag

Bericht door Wim Ros »

FidOo schreef:PS ik zou de 3weg wissel en de daarop aansluitende wissel ook 1 railstukje naar rechts leggen. Dan heb je daar ook niet meer die rare melder tussenin.
Joost, waarom zou dat perse een melder zjn, het kan toch ook gewoon een stukje rails in de vrije baan zijn die je toe kunt kennen aan de wisselstraat.
Maar mijn advies is laat het er maar gewoon tussen, verkleind de kans op ontsporingen.

Mvg
Wim.



FidOo
Berichten: 5961
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Blok indeling vraag

Bericht door FidOo »

Wim, Dat had Ad zelf gezegd, om de lok aan het einde van het perron te kunnen laten stoppen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 317
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Blok indeling vraag

Bericht door Wim Ros »

Joost,

Volgens mij gaat de vraag om het rood omkaderde deel van het sporenplan.
Maar een loc voorbij een wissel laten stoppen is niet echt een goed plan, een beter plan is dan om het sporenplan zo aan te passen dat de langste trein tussen de wissels van de wisselstraat past, of om de gebruikte treinen korter te maken. In uitzonderlijke gevallen kun je 2 of meer blokken bezet houden op basis van lengte (blok, trein) Maar hiermee leg je je zelf wel veel beperkingen op wat betreft de rij mogelijkheden.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ad_M
Berichten: 4096
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Blok indeling vraag

Bericht door Ad_M »

Allen mijn dank!!!

Het blokprobleem is opgelost als volgt, nogmaals dank voor de adviezen :D
Wissel verlegd en vervangen door een Peco bocht wissel:

Afbeelding

Wat is dat Peco spul toch heerlijk om mee te werken, heel veel vrijheid en meteen een zooi 9100 vervangen met betonflex
Wel pittig om dat stukje FL flex goed te laten aansluiten op de Peco wissel..., nog wat rommelen om het netjes te krijgen...

Zie verder het GeordieBurgh draadje

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2943
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Blok indeling vraag

Bericht door Maurits71 »

Let je nog wel ff op het knikje onder aan je wissel.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ad_M
Berichten: 4096
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Blok indeling vraag

Bericht door Ad_M »

Maurits71 schreef:Let je nog wel ff op het knikje onder aan je wissel.
Als dat stukje FL flex niet netjes aan wilt sluiten, na wat rommelen (zie boven), dan is het maar jammer van de centen...
Maar dan gaat er toch echt een stuk Peco flex op :mrgreen:

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

jeepney
Berichten: 674
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:57

Re: Blok indeling vraag

Bericht door jeepney »

Een beetje bijbuigen als de rails vast ligt en dan krijg je het knikje er waarschijnlijk uit en hoef je niks te vervangen.

Henk


Plaats reactie