Seehafen Kiel Loks

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

Onderwerp starter
FidOo

Seehafen Kiel Loks

Bericht door FidOo »

Yes, we gaan langzaam eens van start om een begin te maken met het verslavende werk van het "Kustomizen" van loks!

Het verhaal:

Mijn lieftallig vriendinnetje komt uit Kiel (D), Ik heb hier ook een aantal cursussen gevolgt bij Raytheon Anschutz. Dit bedrijf zit naast de sluizen van het Kieler Kanaal. Langs dit kanaal bevindt zich een mooi stukje Havenspoor had ik uitgevonden op Google Maps.
Dus in alle nieuwsgierigheid ben ik daar eens naar toe gereden na de cursus. En wat trof ik daar aan:
Een wegrottende Stoomlok en een V60 achtige(tis een MAK 450C) diesel.
En een Köf stond er ook.

Toen ik ineens op marktplaats een Arnold Köf Seehafen Kiel tegen kwam sloeg de vonk over.
Ik moest en zou hem hebben! (kreeg ik voor mn verjaardag)
Daarna moest en zou ik ook de trix MAK Seehafen Kiel hebben.
Maarja dit is het enige wat er zo te koop is.

Dus dan maar zelf aan de slag:

Zie hier voor het overzicht: Seehafen Kiel Loks

De volgende loks wil ik hebben/bouwen:
MaK 400037 1961 450 C C-dh
HVB "1",
(op basis van een V60/werklok FLM, donorloks in bezit)

MaK 800190 1978 G 1100 BB B'B'-dh
HVB "2"
(op basis van een V100, nog niet zeker, V100 in bezit, geen idee hoe ik de ombouw moet doen)

MaK 220059 1960 240 C C-dh
HVB "3"
(op basis van een V60/werklok FLM, donorloks niet in bezit)

MaK 1000853 1991 G 1203 BB B'B'-dh
SK "4"
(Trix MAK in bezit)

MaK 1000012 1959 1000D D-dh
HVB "5"
(Op basis van een V65 arnold, wordt blauw en krijgt dus niet het orange kleedje als de rest, donorlok in bezit)

Vossloh 1001137 2001 G 1206 B'B'-dh
SK "6"
(op basis van de Piko G1206, Donorlok in bezit)

(de kof ontbreekt in het lijstje, omdat deze niet door MAK gebouwd is. Foto's )

Eventueel een Voith Gravita BB10 in Northrail kleurtjes van Brawa. (eerst de rest)

Ik heb er dus al 2 die kant en klaar zijn:

Een Trix MAK 1203 (welke dus wel conform werkelijkheid is) en een Arnold Köf II "Louise" (een gelimiteerde uitgave, en zeer duur)

Afbeelding

daarnaast op Ebay voor een heel schappelijk prijsje (70,- inc verzenden naar NL) ook de volgende Piko G1206 kunnen winnen:

Afbeelding

Ook via Ebay, voor 55,- inc verzenden, een arnold V65
Afbeelding

Op het verlanglijstje staat nog:
Voith Gravite 10BB in Northrail kleurtjes.
Afbeelding

De bedoeling is om hier t.z.t een diorama voor maken, van Kiel-Wik / Suchsdorf. (waar Voith Turbo Lokomotive zich bevindt) en waar dit materieel dienst heeft gedaan langs de Haven

(sommige links moet je even op klikken i.v.m. Copyright)[/quote]

Als eerste wil ik de V65 ombouwen.

Hiervoor heb ik al een airbrush aangeschaft en de juiste kleur blauw.
Het enige wat ik nog nodig heb is: Filler/putty, Masking Tape.
En ik moet de decals gaan maken, heb zelf al papier en dergelijke gehaald, maar mijn inktjet print niet zo mooi,
Dus overweeg om ze ergens toch op transparant papier en in het WIT/overige te laten printen.
Daarvoor ben ik nog op zoek naar een goed adres waar ik dat kan laten doen.

Uiteraard zal ik zoveel mogelijk foto's maken tijdens de verbouwingen.

Tot zo ver de (lange) intro.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Jeroen

Re: Seehafen Kiel Loks

Bericht door Jeroen »

Ik mis nog een zinnetje in je uitgebreide verhaal!

Bijvoorbeeld:"Ik neem dat volgend jaar allemaal mee naar Lochem!"

Is dat wat? :mrgreen:

Grtz,

J.

Afbeelding

Ron

Bericht door Ron »

Dat wordt een heel project.
Leuk om te gaan volgen.

gr. Ron.

Ik rommel maar wat aan!

Onderwerp starter
FidOo

Bericht door FidOo »

Het is inderdaad een aardige uitdaging die ik aan ga. Wordt voor het eerst dat ik een airbrush ter hand neem. Daarnaast moet er aan diverse loks het. En ander verbouwd worden!

Jeroen het is inderdaad de bedoeling dat in ieder geval de loks in Lochem te zien zullen zijn. Misschien de 1100B niet want heb nog geen idee hoe ik die moet gaan bouwen! Maar we hebben nog ff!

M.v.g. Joost van Dijk

Onderwerp starter
FidOo

Bericht door FidOo »

Zo tijd voor de eerste echte bouwupdate!

We zijn begonnen om de Piko uit elkaar te halen en te ontdoen van alle componenten die van een kleurtje moeten worden voorzien. Helaas bleek de lok al eens door de vorige eigenaar verbouwd te zijn, want de ragfijne hekjes zaten soms vastgelijmd waardoor bij het verwijderen sommige hekjes verbogen. :evil: .. gelukkig valt de schade mee.

2 foto's van de opbouw zonder en met primer.

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast heb ik de arnold V65 onder handen genomen. Hier moest het een en ander aan verbouwd worden zodat hij op het origineel MAK 1000D gaat lijken.

De veranderingen: Verlichting lantaarns verwijderen en nieuwe lampen aanbrengen, rooster op de voorzijde heeft verticale sleuven ipv horizontaal, uitlaat tussen vensters aan voorzijde, dak plaatsen, rooster op achterzijde geplaatst.

Na de aanpassingen heb ik de 2 loks van hun eerste 2 laagjes primer voorzien.

De MAK 1000D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier heb ik ook een proefkapje van zo'n standmodel uitgetest..
Zo kan ik controleren of het spuiten goed gaat, en of de diverse merken verf/primer elkaar niet aantasten.

De kleur blauw moet nog wat donkerder, had de eerste keer een beetje wit er bij gemengd zodat ik de kleur nog wat donkerder kon maken.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door FidOo op 18 sep 2020 09:51, 2 keer totaal gewijzigd.

M.v.g. Joost van Dijk

bisschop
Kleinserie/Commercieel

Bericht door bisschop »

Hoi Joost,

Om te airbrushen is oefenene een goed idee.
Goed op gang zo te zien.
Mocht je problemen hebben of vragen stel ze gerust er zijn hier zat mensen die vaker een trein spuiten.

En dat probleem van de hekjes van de piko is bij mij bekend ik heb er 2 omgeboud en bij deze zaten ze ook op een enkel puntje vast gelijmd en deze waren nieuw uit de fabriek.

Voor wit printen heb ik wel een adres via pb.

groetjes en succes,
Rob

Bouwt modeltreinen van de NS

Onderwerp starter
FidOo

Bericht door FidOo »

Ik had niet veel tijd om mooie foto's te schieten, dus even snel 2 foto's genomen.

Eerst kreeg de 1000D zn 2e blauwe laagje:

Afbeelding

Daarna zijn we met orange aan de slag gegaan:
Nadat ik eerst geprobeerd had een Motip Autolak Stift (die de perfecte kleur had) te verdunnen met diverse dingen, thinner / terpetine / ruitenwisselvloeistof kant en klaar, wat dus uitliep op een mislukking en resulteerde in een verstopte airbrush.. (waar ik een dik half uur mee bezig ben geweest om hem weer schoon te krijgen)

Hierna heb ik maar 2 humbrol enamel potjes genomen, en deze gemixt totdat het kleurtje naar mn zin was. Deze verdunt met thinner en gaan.
Zie hier het eerste kleurtje orange:

Afbeelding

Let op, de lak is nog nat op de foto's.

Overigens merk ik wel dat ik de primer eigenlijk nog wel een laagje had mogen geven. Heel soms wil het op bepaalde hoekjes net niet lekker hechten.
En soms verdun ik net ff te veel.
Laatst gewijzigd door FidOo op 18 sep 2020 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.

M.v.g. Joost van Dijk

ns1200

Bericht door ns1200 »

Hallo Fidoo

Had je al een adres voor je decals.

Ik laat de mijne altijd printen bij www.decalprint.de in duitsland.
Maken super prints ook in wit. Heb het adres van Jos (Sjoef) Vaak is samen bestellen goedkoper door de porto en
minimale afmeting van het papier.

Groetjes Rick

Love Kit Bashing and Home Made Structures

Onderwerp starter
FidOo

Bericht door FidOo »

Rick,

Had al wat adressen doorgekregen.
Deze had ik inderdaad ook al gevonden, maar goed om te horen dat jullie er goeie ervaringen mee hebben!

Ik heb ook nog 3 A4tjes met de ster van de Geallieerde in de WW2 af te drukken in wit (in opdracht van iemand anders!).
Dus speelt de prijs ook een rol.

Ik had www.star-copy.nl gevonden en daar vragen ze 4,50 per vol A4tje. Das erg goedkoop. Maar de feedback is niet zo geweldig.
Had ook nog een duitse site gevonden waar ze 70,- per vol A4 vroegen.
Ik denk dat ik voor de grap eens star-copy ga proberen, is t niks dan wordt het www.decalprint.de

Bedankt voor de feedback.

M.v.g. Joost van Dijk

ns1200

Bericht door ns1200 »

Is de prijs van star copy ook voor een heel vel wit?
Dat is zeker het proberen waard.

Ga ik ook eens kijken.

Grt Rick

Love Kit Bashing and Home Made Structures

Onderwerp starter
FidOo

Bericht door FidOo »

@Rick, zover ik begrijp is het voor een heel A4tje met wit. Heb van Sjoef wel begrepen dat de kwaliteit minder is ten opzichte van Decalprint.
Maar op de site van MartinB staat een voorbeeldje en dat vind ik er oke uit zien.
http://www.nproject.org/nl/algemene-tip ... maken.html
Misschien dat volledige logo's of afbeeldingen niet zo mooi zijn bij hun, en ze geven aan dat ze geen wit onder kleuren printen waardoor die kleuren door zouden schijnen als je ze op een gekleurd oppervlak plakt.
Maar aangezien het bij 3 A4tjes zijn met alleen maar sterretjes in het wit vind ik het wel de moeite waard om het te proberen.
Voor logo's ga ik wel een andere oplossing proberen. Misschien eens zelf proberen, heb tenslotte nog 5 A4tjes witte decalpapier liggen voor een inktjet printer.

@Voortgang:
De 2 loks zitten nu volledig in hun primaire kleur. Blauw 4 lagen en Orange 4 lagen.
Heb het onderstel van de 1000D al in het matrood gezet. Ook de tanks en trappen die aangegoten zijn op het gedeelte tussen de opbouw en onderstel heb ik met een kwastje en engelengeduld rood gekregen. Nu moeten de trapleuningen nog blauw gekwast worden.
Dan rest mij alleen nog de zilvere striping op de huif. (deze ga ik proberen te spuiten!)

De G1206, daar heb ik de hekjes hun eerste laagje lichtblauw gegeven. Deze is wel mooi gedekt maar zet er toch nog een 2e laagje overheen.
Dat doe ik tegelijkertijd met de onderste band op de opbouw van de lok. Deze blauw en witte banden ga ik ook spuiten.

Dan wordt het decals laten maken en plakken...

Edit: Toch even een paar foto's van de voortgang.

Als eerste 2 foto's van de G1206. De eerste foto is voor de kleur, de 2e een kloos-up van t spuitwerk.

Afbeelding

Afbeelding

Dan de 1000D met 2 foto's van de opbouw en 1 van het onderstel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door FidOo op 18 sep 2020 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.

M.v.g. Joost van Dijk

Doolemeister

Bericht door Doolemeister »

Beste Joost,

Volg het project al een tijdje, maar moet zeggen, mooi gespoten!
Ben benieuwd naar het resultaat.

Groet,

Arjan

Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel

Onderwerp starter
FidOo

Bericht door FidOo »

Bedankt Arjan,

Ik doe m'n best, en als ik mezelf even een veer in mn r**t mag steken ben ik best tevreden met het resultaat, zeker omdat ik nog nooit een airbrush had vast gehouden voordat ik aan deze loks begon.

M.v.g. Joost van Dijk

Onderwerp starter
FidOo

Bericht door FidOo »

Tja lijkt alles van een leie dakkie te gaan.. zit er toch wat tegen..
Gisteravond heb ik de loks afgeplakt om de gekleurde banden te spuiten. Dat is ff rotwerk maar t resultaat is wel goed.

Heb gelijk de hekjes (die ik per ongeluk de verkeerde kleur blauw had gegeven) gelijk ook in de goeie kleur gezet.
Moet zeggen dat ik Matte verf echt veel prettiger vind om te spuiten.

Zie hier de G1206:

Afbeelding

Terwijl dat lag te drogen ook de 1000D onder handen genomen:
Het zilvere streepje zit er redelijk goed op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar de oplettende kijkert is misschien al wat opgevallen. Her en der is dus de lak losgelaten van de primer en trok ik het er als een velletje vanaf. (zeker toen ik de maskingtape er weer vanaf trok)

Afbeelding

Hier had ik dus wel ff de tring in. Had dit niet gebeurd was het lakwerk namelijk klaar! Maar waarom dit is gebeurd snap ik eigenlijk niet, de G1206 staat in dezelfde primer met het zelfde merk lak..
We gaan wel even kijken of het enigszins te fixen valt, anders gaat alles er af (geen idee hoe) en dan compleet opnieuw beginnen..

Om even rustig te worden heb ik met de kwast alle leuningen van geel naar blauw omgetoverd en het onderstel, tanks, trapjes, en zelfs de wielen van de mat rooie kleur voorzien.

Afbeelding

Afbeelding

We hobby-en rustig verder
Laatst gewijzigd door FidOo op 18 sep 2020 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.

M.v.g. Joost van Dijk

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Hoi Joost,

Gaat lekker, zeker voor de eerste keer zelf de boel spuiten
Echt prut van dat dak, misschien dat de betere spuiters je hierbij een tip kunnen geven wat de oorzaak zou kunnen zijn
Denk dat je hier alleen het dak van kan schuren en dan het opnieuw kan spuiten, afhankelijk waar de verf heeft losgelaten en oneffenheden zijn
Anders zou ik voorstellen alles te ontdoen van verf en opnieuw te beginnen, om de boel super strak te houden

Misschien mosterd naar de maaltijd :oops:
Bij het spuiten van modellen, is mij geleerd van licht naar donker te spuiten (niet dat ik het zo goed kan, maar wel een goed bedoelde tip ;) )
Ik zie je hier namelijk moeite doen om een zilveren bies zo strak mogelijk te spuiten
Als je de boel eerst zilver spuit, daarna de bies afpakt met dunnen masking tape, krijg je een super strakke bies die overal evenwijdig is
Echter moet je dat wel zo voor je hele model doen, anders krijg je kleur verschil

Succes met het dak, weet zeker dat je heel tevreden gaat worden met je werk

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

RonaldB

Bericht door RonaldB »

Hoi Joost,

Alhoewel ik de laatste jaren weinig heb gespoten, weet ik uit ervaring dat de verf eerst goed moet uitharden voor je er over heen gaat met tape. Daarnaast is de ene tape de andere niet. IK heb laatst een tape gekocht waar op de verpakking stond, "voor gevoelige lak"..... Ik heb hem alleen nog niet uitgeprobeerd.
Wat ook kan helpen is dunne lagen spuiten. Het lijkt als of de lak dan niet dekt. Spuit je met acryllak dan is die in een mum van tijd droog en klaar voor de volgende laag lak.
Als je een kleur hebt afgelakt, kan ook helpen deze laag te sealen met een blanke of matte blanke lak/vernis. Dit beschermt dan de gekleurde laag lak.
Ik vond tip van Ad ook goed. Van licht naar donker werken. Maar ehh......afplakken ...ik weet uit ervaring dat dit het meest vervelende en precieze werkje is.

Wat betreft het dak. Dat is enorm vervelend. Maar uithuilen en opnieuw beginnen. Ik wens je veel sterkte.
Groeten Ronald

Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!

Onderwerp starter
FidOo

Bericht door FidOo »

Na even een momentje van bezinning ga ik vanavond het model gewoon in de gootsteenontstopper of mr Muscle mikken.
Wil gewoon geen half werk hebben.

@RonaldB, er zullen ongetwijfeld veel verschillen in Tape, Ik gebruik nu de 10mm van revell. Deze kleeft wel behoorlijk.
Maar het vreemde is dat de G1206 in precies dezelfde omstandigheden gespoten is.
Primer is Motip WIT.
Kleur is Humbrol Enamel, verdunnt met Thinner van Humbrol. (ja duur, maar werkt goed)
Ik heb de lak juist in hele dunne lagen gespoten omdat ik ook bang ben voor druipers die erg opvallen op de kleine details.
Ik wacht altijd totdat het stof-droog is met de nieuwe laag.
Dus ik denk dat ik het misschien te veel verdund heb.

De verf was minstens 48 uur geleden gespoten nadat ik met tape aan de slag ging.

@Ad, bedankt voor het compliment, als de lak niet los gelaten had dan had ik zeer tevreden geweest.

Wat betreft licht naar donker heb je gelijk, ik denk ook dat ik de zilvere lijn eerst eenvoudig opzet, om vervolgens met 1mm tape hem af te plakken. Werkt toch prettiger.
Al moet ik zeggen dat ik de verf wel goed vind dekken.

voor de 1206 geldt bv ook dat over de blauwe balk nog een witte lijn moet komen, we gaan zien of het lukt, anders gaan wordt het blauw gewoon wit en vervolgens plak ik ook daar een 1mm tape overheen en spuit ik daarna blauw.

M.v.g. Joost van Dijk

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Joost,

Kijk of bel eens met Airbrush Services Almere (ja, een beetje ver voor jou...)
Denk dat ze je daar ook met veel plezier een stukje verder kunnen helpen (nee, ik heb geen aandelen, alleen goede ervaringen met ze :geek: )

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
FidOo

Bericht door FidOo »

Ad, ik weet dat Airbrush Almere zeer goed is. Maar ik vind het echt te ver weg, plus met hulp van internet en de mensen hier is alle info beschikbaar.
Het blijft ook gewoon een kwestie van uitproberen, het is geen exacte wetenschap.

Maar goed, we kunnen beginnen aan poging 2. De lok is helemaal ontdaan van verf.
Gootsteenontstopper (HG Vloeibare meuk) werkt zeer goed, na een uurtje of 3 in een schaalje was alles er af.
Maar wanneer we verder gaan weet ik niet want we zijn een lang weekendje naar de schoonfamilie. Dus volgende week pas weer nieuws.

M.v.g. Joost van Dijk

Doolemeister

Bericht door Doolemeister »

Beste Joost,

Das wel balen, maar goed dat je positief blijft en door gaat!
Voor het afplakken gebruik ik zelf scotch tape (Groen), deze hecht prima tijdens spuiten en laat daarna makkelijk los.
Het is maar een idee.

Groet,

Arjan

Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Joost ik zat te denken, je hebt ook pennen in zilver (en goud). Was dat niets geweest voor je zilveren bies?

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

neudalhausenstadbahn

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik heb zelf geen goede ervaringen met dat soort pennen( of geen verf of te veel verf=grote druppels) maar goed is ook al zeker 10 jaar geleden dat ik die dingen gebruikt heb. Ik zou bij die bies gewoon voor een dun penseel gaan of een trekpen, als je er in geoefend bent kan je het daar behoorlijk strak mee krijgen vind ik.

Ps; neem aan dat bekend is dat ik niks spuit en afplak omdat dat voor mij niet werkt maar heeft z'n eigen manier van werken ;)

Groetjes Michiel

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
FidOo

Bericht door FidOo »

Bedankt jongens maar ik hou het wel bij afplakken en spuiten. Ik heb bij diverse mensen rond gekeken en dat i. Voor mij het meest praktisch.

Overigens heb ik de foto's nog eens goed bekeken en blijkbaar was zilver niet helemaal de juiste kleur. Het moest Wit zijn. :oops: :oops:

Met mijn vaste hand lijnen trekken is geen goed plan..
Die trappetjes en leuning verven op het onderstel van de lok is echt al erg zat!

M.v.g. Joost van Dijk

Onderwerp starter
FidOo

Bericht door FidOo »

In een weekje vakantie nog even bij mn schoonouders geweest. Helaas was het een beetje te windig en regenachtig om nog wat foto's te maken. Maar we zijn wel weer verder gegaan met het kleine spul.

Allereerst een foto van het compleet opnieuw geschilderde onderstel. Vergelijk het maar eens met de foto in de eerste post.

Afbeelding

Ook het nieuwe laagje blauw, let niet op de rooie schittering dat is alleen op de foto!

Afbeelding

Ook heeft de 1206 zn witte streep gekregen en wat vervuiling op de uitlaat en roosters.
Helaas is de witte lijn de eerste keer uitgelopen door slechte verf. De 2e keer was wel strak, ik heb het blauw en Wit wat uitgelopen is naderhand nog bijgewerkt! Zie de volgende foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door FidOo op 18 sep 2020 09:50, 2 keer totaal gewijzigd.

M.v.g. Joost van Dijk

Onderwerp starter
FidOo

Bericht door FidOo »

I.p.v. toch opnieuw te spuiten en te pimpen heb ik hem zo gehouden, vooral ook om eens uit te proberen om zelf decals te maken en plakken en doen.

Dus zie hier het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Het resultaat op 30cm afstand is goed, op 5cm afstand is het genadeloos. Dan valt echt alles op.
Mocht ik het ooit opnieuw willen doen dan pimp ik hem helemaal! A

De blauwe lok spuit ik eerst nog die witte balk. Daarna gaan daar nog 2 decals er op en is die ook klaar.

Natuurlijk wel verzegelen met blanke lak.
Laatst gewijzigd door FidOo op 18 sep 2020 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.

M.v.g. Joost van Dijk

Plaats reactie