modulebaan
modulebaan
Ben zelf al meerdere jaren bezig met het realiseren van een mooie baan.
Zo gaande weg leer je telkens meer hoe het wel moet en zeker hoe het niet moet.
Door zo'n leerproces en mijn koppigheid,... mijn oude baan afgebroken en opnieuw gestart met modulebakken.
Deze baan was mij te groot en daardoor duurde het mij te lang om zo'n baan "af" te krijgen
Afgezien van de kosten ben ik te kritisch om alles netjes afgewerkt te krijgen
ben dus met modules bezig wat mij beter ligt.
Deze zijn overzichtelijk en ik kan hierin beter mijn ideen in kwijt..
Toch sluipen er weer fouten in. mijn klimspiraal aan de lage kant gehouden waardoor ik de panto's niet omhoog kan houden stom stom stom maar ja voor de rest ben ik best tevreden.
Ben nu o.a. bezig met de bovenleiding die ik dus nu puur voor de sier maak.
Maar als het voor de sier is wil ik dit toch wel netjes en redelijk realistisch hebben.
Mijn huidige bovenleiding was van hobbex en naar mijn mening te grof.
Viessmann heeft mooie fijne masten , maar ook de rijdraad was mij te grof.
Hierdoor ook op het forum een draadje geopend en daardoor veel nuttige tips gekregen (dank mannen!) en nu dunne rijdraad gemaakt.
Ben nog aan het wachten op de nieuwe masten om alles te installeren.
Voor zover eerst mijn baan,
Zal later wat meer foto's plaatsen om een beter idee te krijgen van mijn baan.
Groeten
Rudi
Zo gaande weg leer je telkens meer hoe het wel moet en zeker hoe het niet moet.
Door zo'n leerproces en mijn koppigheid,... mijn oude baan afgebroken en opnieuw gestart met modulebakken.
Deze baan was mij te groot en daardoor duurde het mij te lang om zo'n baan "af" te krijgen
Afgezien van de kosten ben ik te kritisch om alles netjes afgewerkt te krijgen
ben dus met modules bezig wat mij beter ligt.
Deze zijn overzichtelijk en ik kan hierin beter mijn ideen in kwijt..
Toch sluipen er weer fouten in. mijn klimspiraal aan de lage kant gehouden waardoor ik de panto's niet omhoog kan houden stom stom stom maar ja voor de rest ben ik best tevreden.
Ben nu o.a. bezig met de bovenleiding die ik dus nu puur voor de sier maak.
Maar als het voor de sier is wil ik dit toch wel netjes en redelijk realistisch hebben.
Mijn huidige bovenleiding was van hobbex en naar mijn mening te grof.
Viessmann heeft mooie fijne masten , maar ook de rijdraad was mij te grof.
Hierdoor ook op het forum een draadje geopend en daardoor veel nuttige tips gekregen (dank mannen!) en nu dunne rijdraad gemaakt.
Ben nog aan het wachten op de nieuwe masten om alles te installeren.
Voor zover eerst mijn baan,
Zal later wat meer foto's plaatsen om een beter idee te krijgen van mijn baan.
Groeten
Rudi
Re: modulebaan
Mooie binnenkomer Rudi
Dat perfectionistische herken ik helemaal
Mooie plaatjes, zou die met je nieuwe bovenleiding er ook bijzetten
Mvg,
Ad
Dat perfectionistische herken ik helemaal
Mooie plaatjes, zou die met je nieuwe bovenleiding er ook bijzetten
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
hier is dan een foto met een tijdelijke montage van mijn bovenleiding
Onderste rijdraad was die van hobbex.
Rudi
Onderste rijdraad was die van hobbex.
Rudi
Kan je in je spiraal geen bovenleiding (draad of stripje) aanbrengen zodat de pantograaf bij inrijden van de tunnel naar beneden gedrukt kan worden (maar niet zo laag dat de pantograaf naar beneden klikt), en bij uitrijden weer op de optisch juiste hoogte komt? Of is daar ook geen ruimte voor?
Bart
Bart
@Bart
Daar had ik dus ook over nagedacht.
Ik heb geprobeerd om met oude railstaven omgekeerd boven de rails te monteren, maar door mijn eigen ongeduld op dat moment mislukte dit
Ik ben van doel om dit nog een keer te proberen het is mooier als de panto's de bovenleiding raken ...
Rudi
Daar had ik dus ook over nagedacht.
Ik heb geprobeerd om met oude railstaven omgekeerd boven de rails te monteren, maar door mijn eigen ongeduld op dat moment mislukte dit
Ik ben van doel om dit nog een keer te proberen het is mooier als de panto's de bovenleiding raken ...
Rudi
Hoi Rudi,
Ik vond je oude baan zeker geslaagd, (oke de krappe minitrix wissels nagelaten) maar ben benieuwd naar je modules!
De eerste foto's zien er zeker goed uit! Het water is ook mooi gemaakt.
En hobbex is inderdaad wat grof en vergelijkbaar met Vollmer/Minitrix bovenleiding. Maar wel een stuk voordeliger!
Mocht je van het oude spul af willen dan heb ik eventueel wel interesse.
Edit: een optie is om bv 1,5 of 2,5mm² massief draad te gebruiken, of een flexrail doormidden knippen over de lengte richting zodat je 1 rail met halve biels over houdt en die dan lijmt.
Ik vond je oude baan zeker geslaagd, (oke de krappe minitrix wissels nagelaten) maar ben benieuwd naar je modules!
De eerste foto's zien er zeker goed uit! Het water is ook mooi gemaakt.
En hobbex is inderdaad wat grof en vergelijkbaar met Vollmer/Minitrix bovenleiding. Maar wel een stuk voordeliger!
Mocht je van het oude spul af willen dan heb ik eventueel wel interesse.
Edit: een optie is om bv 1,5 of 2,5mm² massief draad te gebruiken, of een flexrail doormidden knippen over de lengte richting zodat je 1 rail met halve biels over houdt en die dan lijmt.
@fidoo
Foto's kunnen aardig bedriegen hoor !!
Als je dichterbij stond was het een stuk minder mooi
Die halve biels.... lijkt idd wel een goede optie zal zeker proberen thx
Rudi
Foto's kunnen aardig bedriegen hoor !!
Als je dichterbij stond was het een stuk minder mooi
Die halve biels.... lijkt idd wel een goede optie zal zeker proberen thx
Rudi
-
Ik ben dan zelf nog vollop dingen aan het uitproberen en zelf zie je de dingen die "mislukt zijn" zelf altijd het beste.
Maar ik vindt de foto's van je oude en nieuwe baan echt wel super goed eruit zien hoor, hoop dat mijn baan er ook ooit eens zo uitziet. Dan ben ik dik en dik tevreden.
Maar ik vindt de foto's van je oude en nieuwe baan echt wel super goed eruit zien hoor, hoop dat mijn baan er ook ooit eens zo uitziet. Dan ben ik dik en dik tevreden.
-
Hoi Rudi,
Zelf heb ik ook Hobbex bovenleiding. Het is inderdaad wat grof. Daar tegenover staat dat het ook iets kan hebben. Ik blijf het een lastige keuze vinden (mede door de moeilijke verkrijgbaarheid), maar ik ga tóch hiermee door.
Ik vind overigens jouw vorige baan hartstikke mooi (behoudens de wat scherpe wissels) en vraag mij dus af wat je daar nog allemaal aan had willen doen. Alleen dat stukje toch maar afbouwen?
Je module ziet er ook perfect uit. Ga zo door!!
Groeten,
Walter
Zelf heb ik ook Hobbex bovenleiding. Het is inderdaad wat grof. Daar tegenover staat dat het ook iets kan hebben. Ik blijf het een lastige keuze vinden (mede door de moeilijke verkrijgbaarheid), maar ik ga tóch hiermee door.
Ik vind overigens jouw vorige baan hartstikke mooi (behoudens de wat scherpe wissels) en vraag mij dus af wat je daar nog allemaal aan had willen doen. Alleen dat stukje toch maar afbouwen?
Je module ziet er ook perfect uit. Ga zo door!!
Groeten,
Walter
@Walter
Je hebt zeker gelijk wat betreft de degelijkheid , want het zal mij benieuwen hoe de rijdraad het zal doen als ik daadwerkelijk de panto's er tegen aan zet
Moeilijk verkrijgbaar bedoel je de hobbex bovenleiding? op e-bay word hobbex wel veel aangeboden.
@ fidoo
Al mijn "oude "bovenleiding moest ik eerst verkopen wilde ik met andere beginnen ( blijven dure tijden nietwaar! )
De oude baan was in eerste instantie wel mooi hoor maar toch de fouten die ik had gemaakt zaten al in de basis waardoor ik ook al een br52 heb zien sneuvelen
Je leert gaande weg ook telkens meer ook via andere collega bouwers dat je andere inzichten ontwikkeld .
Ik heb hier nog een paar foto's
Water vond ik altijd wel mooi op een baan dus op zoek naar ideeën en mat. om dit te maken.
Kunsthars en "watereffects" bereik je heel veel mee.
Groeten
Rudi
Je hebt zeker gelijk wat betreft de degelijkheid , want het zal mij benieuwen hoe de rijdraad het zal doen als ik daadwerkelijk de panto's er tegen aan zet
Moeilijk verkrijgbaar bedoel je de hobbex bovenleiding? op e-bay word hobbex wel veel aangeboden.
@ fidoo
Al mijn "oude "bovenleiding moest ik eerst verkopen wilde ik met andere beginnen ( blijven dure tijden nietwaar! )
De oude baan was in eerste instantie wel mooi hoor maar toch de fouten die ik had gemaakt zaten al in de basis waardoor ik ook al een br52 heb zien sneuvelen
Je leert gaande weg ook telkens meer ook via andere collega bouwers dat je andere inzichten ontwikkeld .
Ik heb hier nog een paar foto's
Water vond ik altijd wel mooi op een baan dus op zoek naar ideeën en mat. om dit te maken.
Kunsthars en "watereffects" bereik je heel veel mee.
Groeten
Rudi
-
Dat water is wel erg mooi gelukt. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen??
Gr. Niels.
Rudi,
Deze meneer uit Duitsland kent ook een boel trucjes:
http://www.meine-n-welt.de/Baubericht/E ... _bach.html
De bovenleiding is goed gelukt, alleen de bolletjes proberen iets kleiner te maken, kan met schuurpapier, vijl, dremel.
Deze meneer uit Duitsland kent ook een boel trucjes:
http://www.meine-n-welt.de/Baubericht/E ... _bach.html
De bovenleiding is goed gelukt, alleen de bolletjes proberen iets kleiner te maken, kan met schuurpapier, vijl, dremel.
Dank, Rudi.
Ik kende inderdaad maar 1 modelbouwwinkel in Den Haag die Hobbex verkoopt. E-bay is een optie waar ik nog niet aan gedacht heb.
Ik kende inderdaad maar 1 modelbouwwinkel in Den Haag die Hobbex verkoopt. E-bay is een optie waar ik nog niet aan gedacht heb.
-
- Moderator
- Contacteer:
Rudi,rudi schreef: Toch sluipen er weer fouten in. mijn klimspiraal aan de lage kant gehouden waardoor ik de panto's niet omhoog kan houden stom stom stom
is het niet een idee om in de klimspiraal gewoon een messingdraadje te spannen / tegen het plafond te plakken zodat je panto's ietsjes omlaag gaan en als ze de spiraal verlaten weer geleidelijk door de draad te volgen omhoog komen?
groetjes,
hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
@ BenQ
Ziet er idd wel leuk uit mooi met zo'n waterrad .
@ sithlord76
Water maken is leuk om te doen.
Zo heb ik het gedaan;
Begin eerst op papier de vorm te bedenken dan de basis uitzagen en de randen maken van steekschuim dat had ik dus niet gedaan.......
Steekschuim overvloedig verlijmen met houtlijm.
Als dat klaar is de bodem kleuren met donkere kleuren zwart en een beetje blauw .
Met een rotsmal de eerste grotere rotsen gegoten en die in de kade en op de bodem geplakt.
Hier en daar de onderkant van de rotsen bij schuren zodat ze vlak zijn en de juiste hoogte krijgen
Vervolgens heb ik fijn grind gepakt en met een hamer een gedeelte tot bijna poeder geslagen ( goed om de frustraties kwijt te raken ).
Het poedergrind heb ik ook gebruikt om de bodem in te wrijven. De grotere stuken gebroken grind eerst op de rivierbedding strooien en vervolgens het fijnere grind er om heen.
Aanvullen met kleine takjes en ander zwerfavfal wat er in kan drijven.
Daarna alles vast gelijmd met waterige houtlijm en als dit droog was met blanke lak besmeerd voor een "diepere" glans.
Na drogen twee componenten hars gemixt en die er rustig overheen gegoten zorg dat alles waterpas staat !!! en dat je nergens piepschuim hebt gebruikt hars en piepschuim is niet een geweldige combie
Even een tipje; zorg dat alles twee tot drie maanden goed kan worden geventileerd er hang n.l. een luchtje aan vrouwen vinden dit vaak niet echt prettig en ook kinderen heb ik gemerkt
Na drogen met watereffects stroming e.d. aanbrengen en accentueren met witte verf
Groeten
Rudi
Ziet er idd wel leuk uit mooi met zo'n waterrad .
@ sithlord76
Water maken is leuk om te doen.
Zo heb ik het gedaan;
Begin eerst op papier de vorm te bedenken dan de basis uitzagen en de randen maken van steekschuim dat had ik dus niet gedaan.......
Steekschuim overvloedig verlijmen met houtlijm.
Als dat klaar is de bodem kleuren met donkere kleuren zwart en een beetje blauw .
Met een rotsmal de eerste grotere rotsen gegoten en die in de kade en op de bodem geplakt.
Hier en daar de onderkant van de rotsen bij schuren zodat ze vlak zijn en de juiste hoogte krijgen
Vervolgens heb ik fijn grind gepakt en met een hamer een gedeelte tot bijna poeder geslagen ( goed om de frustraties kwijt te raken ).
Het poedergrind heb ik ook gebruikt om de bodem in te wrijven. De grotere stuken gebroken grind eerst op de rivierbedding strooien en vervolgens het fijnere grind er om heen.
Aanvullen met kleine takjes en ander zwerfavfal wat er in kan drijven.
Daarna alles vast gelijmd met waterige houtlijm en als dit droog was met blanke lak besmeerd voor een "diepere" glans.
Na drogen twee componenten hars gemixt en die er rustig overheen gegoten zorg dat alles waterpas staat !!! en dat je nergens piepschuim hebt gebruikt hars en piepschuim is niet een geweldige combie
Even een tipje; zorg dat alles twee tot drie maanden goed kan worden geventileerd er hang n.l. een luchtje aan vrouwen vinden dit vaak niet echt prettig en ook kinderen heb ik gemerkt
Na drogen met watereffects stroming e.d. aanbrengen en accentueren met witte verf
Groeten
Rudi
Rudi, ja ik snap hem, dat is ook de reden waarom ik vroeg of je het nog had (ik zag nog wat paaltjes op de nieuwe foto's)rudi schreef:@Walter
@ fidoo
Groeten
Rudi
Walter, Meijer & Blessing in Rotterdam verkoopt ook Hobbex, heb ik 2 van de startsetjes vandaan.walter schreef:Dank, Rudi.
Op ebay wordt het ook veel aangeboden zoals Rudi zei. Let wel op de prijzen en verzendkosten. Soms is de aanschaf prijs laag maar rekenen ze zeer hoge verzendkosten waardoor het alsnog duurder is als een ander!!!
@ Joost
Verzendkosten zat ik ook mee totdat mijn "lieve broer"in Duitsland ging wonen en ik zijn adres gebruik.
heb trouwens via e-bay deze winkel ontdekt http://www.behr-mobile.eu redelijk goedkoop met producten en de verz.kosten zijn €7,5 naar Ned.
Groeten
Rudi
Verzendkosten zat ik ook mee totdat mijn "lieve broer"in Duitsland ging wonen en ik zijn adres gebruik.
heb trouwens via e-bay deze winkel ontdekt http://www.behr-mobile.eu redelijk goedkoop met producten en de verz.kosten zijn €7,5 naar Ned.
Groeten
Rudi
Laatst gewijzigd door rudi op 06 nov 2013 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudi, je link doet het niet.
Dit is de goede: http://www.behr-mobile.eu/
Dit is de goede: http://www.behr-mobile.eu/
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
In afwachting op de bovenleiding masten , maar begonnen om een achtergrond te maken.
Mijn achtergrond wil ik met wat meer diepte maken.
Begonnen om eerst een kleurtje op te zetten
vervolgens na drogen op de overgang van module naar achterwand een randje gips aanbrengen vanwaar ik verder zal proberen om diepte te creëren.
Als iemand een ander idee/suggestie heeft of ervaring/ mening roept U maar want twee keer het wiel uitvinden is ook niet slim
Groeten
Rudi
Mijn achtergrond wil ik met wat meer diepte maken.
Begonnen om eerst een kleurtje op te zetten
vervolgens na drogen op de overgang van module naar achterwand een randje gips aanbrengen vanwaar ik verder zal proberen om diepte te creëren.
Als iemand een ander idee/suggestie heeft of ervaring/ mening roept U maar want twee keer het wiel uitvinden is ook niet slim
Groeten
Rudi
Vandaag begonnen met enkele masten te verouderen.
De plasticlook proberen te vervangen met een meer verweerder uiterlijk
Bij een afspanmast een betonanker gemaakt om het e.e.a. realistischer te maken.
Hier nog een foto met een eerste opstelling.
In de loop van de week verder om de draad af te maken zodat deze definitief kan ophangen.
Groeten
Rudi
De plasticlook proberen te vervangen met een meer verweerder uiterlijk
Bij een afspanmast een betonanker gemaakt om het e.e.a. realistischer te maken.
Hier nog een foto met een eerste opstelling.
In de loop van de week verder om de draad af te maken zodat deze definitief kan ophangen.
Groeten
Rudi
Hoi Rudi,
Ik zag je start van je achtergrond. Een goed begin. Het is het halve werk. Ik wil je nog graag wat kleine tips meegeven voor als je verder gaat.
Kijk even naar buiten, waar je ook zit... Wat zie je? Een deel landschap en een groot deel lucht. Wil je diepte in je achtergrond maken, zal je een stukje landschap moeten tekenen met perspectief erin. Ik zal het proberen uit te leggen. Een landschap kan volstaan met contouren van heuvels. Hoe verder de diepte in, hoe vager de heuvels van kleur worden. (heiig in de verte) (grijs of paars) Hoe hoger op de achtergrond (lees dichterbij) hoe blauwer de lucht geschilderd kan worden. (niet te blauw.) Kijk maar naar buiten. heuvels op de voorgrond kunnen dan weer helder van kleur gemaakt worden. Zodat je een verloop ziet van helder op de voorgrond en vager in de achtergrond.
Het landschap heeft wegen, paden en bomen rijen. Schilder die in je landschap schuin weg of in een bocht. DAT geeft nu die diepte je achtergrond. Als je het kan combineren met een weg op je tafel die schuin naar de achtergrond loopt, wordt het helemaal leuk.
Kijk eens bij mij op mijn diorama's of beter, google eens naar Bob Ross. Deze schilder is echt virtuoos.
Succes met schilderen. Het is echt leuk hoor.
Groetjes Ronald
Ik zag je start van je achtergrond. Een goed begin. Het is het halve werk. Ik wil je nog graag wat kleine tips meegeven voor als je verder gaat.
Kijk even naar buiten, waar je ook zit... Wat zie je? Een deel landschap en een groot deel lucht. Wil je diepte in je achtergrond maken, zal je een stukje landschap moeten tekenen met perspectief erin. Ik zal het proberen uit te leggen. Een landschap kan volstaan met contouren van heuvels. Hoe verder de diepte in, hoe vager de heuvels van kleur worden. (heiig in de verte) (grijs of paars) Hoe hoger op de achtergrond (lees dichterbij) hoe blauwer de lucht geschilderd kan worden. (niet te blauw.) Kijk maar naar buiten. heuvels op de voorgrond kunnen dan weer helder van kleur gemaakt worden. Zodat je een verloop ziet van helder op de voorgrond en vager in de achtergrond.
Het landschap heeft wegen, paden en bomen rijen. Schilder die in je landschap schuin weg of in een bocht. DAT geeft nu die diepte je achtergrond. Als je het kan combineren met een weg op je tafel die schuin naar de achtergrond loopt, wordt het helemaal leuk.
Kijk eens bij mij op mijn diorama's of beter, google eens naar Bob Ross. Deze schilder is echt virtuoos.
Succes met schilderen. Het is echt leuk hoor.
Groetjes Ronald
Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!