keerlus en bezetmelders
keerlus en bezetmelders
Wie kan mij helpen met oplossen van het keerlus en stop melders in dit schaduwstation
met programmeer en uithaal spoor. zie bijlage.
Graag jullie advies
George
met programmeer en uithaal spoor. zie bijlage.
Graag jullie advies
George
- Bijlagen
-
- schaduwstation.jpg (92.9 KiB) 3081 keer bekeken
Vriendelijke Groet,
Geospoor.
Geospoor.
Re: keerlus en bezetmelders
George
is heel simpel, kijk even op rosoft.info en je hebt een antwoord op je eigen vraag.
je programmeerspoor als onderdeel van je baanplan zou ik NIET doen, allereerst zou je deze volledig moeten isoleren van de rest en 1 foutje, wieltje op de overgang bijvoorbeeld en je programmeert alle decoders op je baan.
gr.
M.
is heel simpel, kijk even op rosoft.info en je hebt een antwoord op je eigen vraag.
je programmeerspoor als onderdeel van je baanplan zou ik NIET doen, allereerst zou je deze volledig moeten isoleren van de rest en 1 foutje, wieltje op de overgang bijvoorbeeld en je programmeert alle decoders op je baan.
gr.
M.
Laatst gewijzigd door Maurits71 op 04 dec 2013 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Maurits
Het programmeer en uit haalspoor worden d.m.v. relais ontkoppeld van de hoofd baan.
Daardoor wordt het traject tussen de twee wissels spanningsloos.
Blijft de vraag waar de in- en uit- rijmelders te plaatsen in het Schaduwstation en hoe
zit het dan met de keerlus vallen de stationssporen daar wel of niet in
Het programmeer en uit haalspoor worden d.m.v. relais ontkoppeld van de hoofd baan.
Daardoor wordt het traject tussen de twee wissels spanningsloos.
Blijft de vraag waar de in- en uit- rijmelders te plaatsen in het Schaduwstation en hoe
zit het dan met de keerlus vallen de stationssporen daar wel of niet in
Vriendelijke Groet,
Geospoor.
Geospoor.
George.
niet lullig bedoelt maar er zijn pakembeet 850 onderwerpen te vinden over waar melders te plaatsen. als je nu even de moeite neem om deze te zoeken, in te tekenen en dan te vragen of dit zo goed is dan heb je binnen 2 seconden een antwoord.
Nu ga je voor de makkelijke weg en laat iemand anders even dit oplossen snappie.
M.
niet lullig bedoelt maar er zijn pakembeet 850 onderwerpen te vinden over waar melders te plaatsen. als je nu even de moeite neem om deze te zoeken, in te tekenen en dan te vragen of dit zo goed is dan heb je binnen 2 seconden een antwoord.
Nu ga je voor de makkelijke weg en laat iemand anders even dit oplossen snappie.
M.
Maurits,
Wat betreft de melders heb ik het volgende bedacht zie figuur 1, 2 en 3.
Waar ik niet uit kom in deze situatie is de keerlus want de sporen 1 t/m 5
in de keerlus of elk spoor een keerlus?
optie 2= trein komt uit helix kiest of spoor 1 T/M 4 of door de keerlus of kiest in de keerlus spoor 1 t/m 4
optie 3= trein komt uit helix kiest of spoor 1 t/m 4 of door de keerlus
optie 4= trein komt uit helix kiest of door de keerlus of kiest in de keerlus spoor 1 t/m 4
Wat betreft de melders heb ik het volgende bedacht zie figuur 1, 2 en 3.
Waar ik niet uit kom in deze situatie is de keerlus want de sporen 1 t/m 5
in de keerlus of elk spoor een keerlus?
optie 2= trein komt uit helix kiest of spoor 1 T/M 4 of door de keerlus of kiest in de keerlus spoor 1 t/m 4
optie 3= trein komt uit helix kiest of spoor 1 t/m 4 of door de keerlus
optie 4= trein komt uit helix kiest of door de keerlus of kiest in de keerlus spoor 1 t/m 4
- Bijlagen
-
- optie-2.jpg (28.25 KiB) 2986 keer bekeken
Vriendelijke Groet,
Geospoor.
Geospoor.
George,
je keerlus is letterlijk de lus tussen je laatste 2 wissels helemaal rechts, het probleem is dat deze te kort is om je langste trein in kwijt te kunnen.
Eigenlijk moet je wissel naar je programmeerspoor/uithaalsporen meer naar links tegen de andere wissel verplaatst worden. Hierdoor wordt je lus groter.
En het is makkelijker als je in je baanplan ook de tafel intekent zodat we kunnen zien hoe het komt te liggen.
je keerlus is letterlijk de lus tussen je laatste 2 wissels helemaal rechts, het probleem is dat deze te kort is om je langste trein in kwijt te kunnen.
Eigenlijk moet je wissel naar je programmeerspoor/uithaalsporen meer naar links tegen de andere wissel verplaatst worden. Hierdoor wordt je lus groter.
En het is makkelijker als je in je baanplan ook de tafel intekent zodat we kunnen zien hoe het komt te liggen.
simpel.
de keerlus kan je twee kanten oprijden,
als je deze nu inteken tussen de twee rechtse wissels dan ben je er. Ik zit op me werk dus kan het even niet doen voor je maar als je het schema aanhoudt van Wim Ros op rosoft.INFO dan kan je niet fout gaan. standaard onderdeel van deze keerlus zijn 2 of 3 secties welke je gebruikt als stop/ inrij melder of inrij/stop melder die kan je dus gelijk intekenen.
rest, ik weet je hoe lang je schaduw stationssporen zijn, ik heb er voor gekozen om elk opstel spoor op te delen in meerdere secties ( heb je wel 2 x zoveel bezetmelders nodig , of 3 x, of 4 afhankelijk van hoeveel secties. ) maar schaduw sporen heb je nooit genoeg.
gr.
M.
de keerlus kan je twee kanten oprijden,
als je deze nu inteken tussen de twee rechtse wissels dan ben je er. Ik zit op me werk dus kan het even niet doen voor je maar als je het schema aanhoudt van Wim Ros op rosoft.INFO dan kan je niet fout gaan. standaard onderdeel van deze keerlus zijn 2 of 3 secties welke je gebruikt als stop/ inrij melder of inrij/stop melder die kan je dus gelijk intekenen.
rest, ik weet je hoe lang je schaduw stationssporen zijn, ik heb er voor gekozen om elk opstel spoor op te delen in meerdere secties ( heb je wel 2 x zoveel bezetmelders nodig , of 3 x, of 4 afhankelijk van hoeveel secties. ) maar schaduw sporen heb je nooit genoeg.
gr.
M.
Ik denk ook dat de lus een beetje kort is, maar volgens mij is er geen enkel bezwaar om de kopsporen (inclusief wissel) in sectie C van de keerlus op te nemen. dan kun je sectie AB opnemen tussen het uitrijwissel van je schaduwstation en het inrijwissel van je kopsporen. Scheelt weer een cm of 20...
Dit schaduwstation doet allen dienst voor kort materiaal op een
enkelsporig bergspoor
Ik heb het programmeer en uit haal spoor verwijderd uit de keerlus
de wisselstraten in gekleurd en de wissels 5 en 9 aangegeven
daar tussen zit dan de keerlus Wisselstraat 2 valt daar dan buiten ?
zie bijlage
enkelsporig bergspoor
Ik heb het programmeer en uit haal spoor verwijderd uit de keerlus
de wisselstraten in gekleurd en de wissels 5 en 9 aangegeven
daar tussen zit dan de keerlus Wisselstraat 2 valt daar dan buiten ?
zie bijlage
- Bijlagen
-
- optie-2 zonder Pr en Uh spoor.jpg (76.66 KiB) 2926 keer bekeken
Vriendelijke Groet,
Geospoor.
Geospoor.
Ja, de wisselstraat heeft altijd dezelfde polariteit. Dus vlak na wissel 9 sectie AB en vlak voor wissel 5 secties DE. Zo op het oog kun je dan de tussenliggende sectie C minstens net zo groot maken als je opstelsporen en ik neem aan dus ook als je langste trein.
wat is de noodzaak van wissel 5 ?. ik zou die laten vervallen dan is in ieder geval je keerlus gedeelte groot genoeg. en volgens mij los je dan ook wat doorstroom problemen op.
ik zie in je plan dat je dit ss in twee richtingen wil rijden maar dat is feitelijk niet nodig. trein komt binnen, kiest 1 van de 4 opstel sporen en vertrekt via de keerlus, als je dit zo doet dan heb je een mooie doorstroom.
in jou geval, trein staat te wachten op 1-4. komt een nieuwe trein aan die eerst die hele lus moet maken voordat je eerste trein weg kan, iets een voudiger en scheelt je ok nog een wissel.
gr.
M.
ik zie in je plan dat je dit ss in twee richtingen wil rijden maar dat is feitelijk niet nodig. trein komt binnen, kiest 1 van de 4 opstel sporen en vertrekt via de keerlus, als je dit zo doet dan heb je een mooie doorstroom.
in jou geval, trein staat te wachten op 1-4. komt een nieuwe trein aan die eerst die hele lus moet maken voordat je eerste trein weg kan, iets een voudiger en scheelt je ok nog een wissel.
gr.
M.
Dus als ik het goed begrijp zie de keer lus er dan zo uit. zie bijlage
Zo ja dan dank voor je mee denken, ander puzzel ik even door.
George
Zo ja dan dank voor je mee denken, ander puzzel ik even door.
George
- Bijlagen
-
- optie-2 zonder Pr en Uh spoor.jpg (80.44 KiB) 2656 keer bekeken
Vriendelijke Groet,
Geospoor.
Geospoor.
dat is inderdaad mijn gedachte, met dien verstande dat je hem iets anders moet aansluiten, maar dat terzijde.
plaatje even gejat van Wim Ros zijn website ( www.rosift.info )
weet alleen nog steeds niet waarom je zo vasthoudt aan die wissel 5
plaatje even gejat van Wim Ros zijn website ( www.rosift.info )
weet alleen nog steeds niet waarom je zo vasthoudt aan die wissel 5
Maurits, door Wissel 5 kun je alle sporen in 2 richtingen gebruiken. Anders zie ik ook weinig nut.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Als je wissel 5 (én 6) weglaat kun je nog steeds alles in twee richtingen gebruiken. Je moet het grijs getekende spoor toch vrijhouden. Enige echte 'voordeel' zou kunnen zijn dat je er op deze manier (dus met de wissels) voor kunt kiezen een trein binnen te laten rijden en meteen weer naar buiten terwijl de 4 opstelsporen bezet zijn. Zonder die wissels zou je eerst een opstelspoor vrij moeten maken.
, die gedachte had ik al, echter is compleet overbodig, nutteloos en gaat problemen geven met een fatsoenlijke doorloop vandaar mijn opmerking weglaten en lekker wat geld besparen.shoven schreef:Maurits, door Wissel 5 kun je alle sporen in 2 richtingen gebruiken. Anders zie ik ook weinig nut.
en rijden in twee richtingen is ook onzinnig, want de locs worden zwz al gedraaid door de keerlus.
die secties AB en DE mogen veel korter, 20cm elk (10+10) is meer dan genoeg.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Maurits,
Ik had bedacht om dit als door gaande keerlus te gebruiken.
Ik zal van mijn ontwerp baanplan het zicht gedeelte op het forum (Baanplan) posten.
Ik had bedacht om dit als door gaande keerlus te gebruiken.
Ik zal van mijn ontwerp baanplan het zicht gedeelte op het forum (Baanplan) posten.
Vriendelijke Groet,
Geospoor.
Geospoor.
Vraag ik mij dus eigenlijk af waarom je een doorgaande keerlus wilt hebben met daarnaast 4 schaduwsporen.
Ik sluit me aan bij de gedachte dat wissel 5 weinig tot geen toegevoegde waarde heeft.
gewoon even mijn (basis) idee over het doel van een schaduwstation:
opstelruimte maken voor extra materiaal is er natuurlijk 1 van.
maar wat ik persoonlijk nog het belangrijkste vind van het schaduwstation, is dat jouw spoorbaan daarmee veel langer lijkt dan die is. zonder schaduw station, dus bij het direct terugkeren van de trein na de keerlus, zie je dus daadwerkelijk ook gelijk die zelfde trein weer opduiken. als er echter eerst een paar andere treinen terug komen, alvorens trein A, lijkt dat veel mooier, echter.
Alleen aan een klein enkelsporig lijntje, zoals bv het kamper lijntje, zie je binnen een half uur de zelfde trein weer terug komen, en daarvoor hoeft die nog niet te keren ook.
daarnaast gaat ook mijn voorkeur uit naar een zo eenvoudig mogelijk schaduwstation, gewoonweg omdat die vaak moeilijker bereikbaar is, en dus hoe eenvoudiger des te minder vaak je er bij hoeft om shit te ruimen.
gewoon ff mijn 2 centjes
mvg
Freddy
Ik sluit me aan bij de gedachte dat wissel 5 weinig tot geen toegevoegde waarde heeft.
gewoon even mijn (basis) idee over het doel van een schaduwstation:
opstelruimte maken voor extra materiaal is er natuurlijk 1 van.
maar wat ik persoonlijk nog het belangrijkste vind van het schaduwstation, is dat jouw spoorbaan daarmee veel langer lijkt dan die is. zonder schaduw station, dus bij het direct terugkeren van de trein na de keerlus, zie je dus daadwerkelijk ook gelijk die zelfde trein weer opduiken. als er echter eerst een paar andere treinen terug komen, alvorens trein A, lijkt dat veel mooier, echter.
Alleen aan een klein enkelsporig lijntje, zoals bv het kamper lijntje, zie je binnen een half uur de zelfde trein weer terug komen, en daarvoor hoeft die nog niet te keren ook.
daarnaast gaat ook mijn voorkeur uit naar een zo eenvoudig mogelijk schaduwstation, gewoonweg omdat die vaak moeilijker bereikbaar is, en dus hoe eenvoudiger des te minder vaak je er bij hoeft om shit te ruimen.
gewoon ff mijn 2 centjes
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Als reactie op het kamperlijntje. rijden bij mij niet allen treinstellen op het berg
spoor maar ook de BS300 Strassen-schienen-Bus vandaar de keerlus in SS3.
spoor maar ook de BS300 Strassen-schienen-Bus vandaar de keerlus in SS3.
Vriendelijke Groet,
Geospoor.
Geospoor.
nu snap ik even niet meer waar dit over gaat. het maakt toch geen fluit uit met wat voor materiaal je rijdt feit blijft dat als je een opstel spoor hebt met een doorgaand spoor je dus de trein die net uit het zicht verdwijnt in voorkomende gevallen ook weer de trein is die tevoorschijn komt. we blijven hangen op de wel of geen noodzaak van die wissel 5, waarbij mijn gedachte is , ik zou het niet doen, echter het is jou baan en als jij het wel wilt doen dan is dat toch prima