Wissels met geleidend hartstuk
-
Onderwerp starter - Berichten: 11
- Lid geworden op: 06 dec 2013 19:38
Wissels met geleidend hartstuk
Beste digi-experts,
De bij het door mij zojuist aangeschafte z21 starterspakket meegeleverde bochtwissels lijken een verstorende werking te hebben op het rijgedrag van de loc die tot dezelfde set behoort. Pas toen ik de bochtwissels vervangen had door varianten met geisoleerd (plastic) hartstuk wilde de loc onder alle omstandigheden de wissel oversteken zonder een kortsluitings-situatie te creeren of in ieder geval te triggeren op de controller.
Dit probleem manifesteerde zich steevast bij het naderen, niet bij het verlaten, van het inhaalspoor. Ik weet dat wissel bij het verlaten van het inhaalspoor in de juiste positie moet staan om geen kortsluiting te veroorzaken vanwege het geleidend hartstuk.
De condensator in de aansluitrails heb ik afgekoppeld door een van de pootjes van de condansator door te knippen; ik weet niet of ik de condensator helemaal van de rails moet isoleren? Maw het andere pootje ook doorknippen?
De bij het door mij zojuist aangeschafte z21 starterspakket meegeleverde bochtwissels lijken een verstorende werking te hebben op het rijgedrag van de loc die tot dezelfde set behoort. Pas toen ik de bochtwissels vervangen had door varianten met geisoleerd (plastic) hartstuk wilde de loc onder alle omstandigheden de wissel oversteken zonder een kortsluitings-situatie te creeren of in ieder geval te triggeren op de controller.
Dit probleem manifesteerde zich steevast bij het naderen, niet bij het verlaten, van het inhaalspoor. Ik weet dat wissel bij het verlaten van het inhaalspoor in de juiste positie moet staan om geen kortsluiting te veroorzaken vanwege het geleidend hartstuk.
De condensator in de aansluitrails heb ik afgekoppeld door een van de pootjes van de condansator door te knippen; ik weet niet of ik de condensator helemaal van de rails moet isoleren? Maw het andere pootje ook doorknippen?
Re: Wissels met geleidend hartstuk
Schermvlieger, weet je naam nog niet...
Heb je het hier over de FLM bochtwissels met geleidend hartstuk?
Mvg,
Ad
Heb je het hier over de FLM bochtwissels met geleidend hartstuk?
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
-
Onderwerp starter - Berichten: 11
- Lid geworden op: 06 dec 2013 19:38
Re: Wissels met geleidend hartstuk
Beste Ad,
Mijn naam is Sandor, aangenaam.
Inderdaad betreft het Flm wissels 9168 en 9169 respectievelijk.
Mvg,
Sandor, dus
Mijn naam is Sandor, aangenaam.
Inderdaad betreft het Flm wissels 9168 en 9169 respectievelijk.
Mvg,
Sandor, dus
Re: Wissels met geleidend hartstuk
Hoi Sandoor, ben geen digiexpert hoor
Maar heb dit gedrag ook gehad in mijn startset
Ik merkte op dat dit gedrag vooral ontstond als een van de wissels niet gelijk stond met de ander (en dat terwijl de doorverbindingsdraadjes er netjes in zaten)
Dus wil je ze gebruiken, zorg dat ze simultaan geschakeld worden
Uiteindelijk ben ik van de bochtwissels afgestapt en later leerde ik (o.a. hier) dat je de (FLM) R1 bochten, zeker in het zicht en bij sommige loc's, beter niet moet gebruiken
En dat de bocht wissels ook niet echt het juiste materiaal is om in te zetten voor je te bouwen baan (geen regel zonder uitzondering...)
Mijn 2 cent
Succes bij je bouw
Mvg,
Ad
Maar heb dit gedrag ook gehad in mijn startset
Ik merkte op dat dit gedrag vooral ontstond als een van de wissels niet gelijk stond met de ander (en dat terwijl de doorverbindingsdraadjes er netjes in zaten)
Dus wil je ze gebruiken, zorg dat ze simultaan geschakeld worden
Uiteindelijk ben ik van de bochtwissels afgestapt en later leerde ik (o.a. hier) dat je de (FLM) R1 bochten, zeker in het zicht en bij sommige loc's, beter niet moet gebruiken
En dat de bocht wissels ook niet echt het juiste materiaal is om in te zetten voor je te bouwen baan (geen regel zonder uitzondering...)
Mijn 2 cent
Succes bij je bouw
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
-
Onderwerp starter - Berichten: 11
- Lid geworden op: 06 dec 2013 19:38
Re: Wissels met geleidend hartstuk
Hoi Ad,
Het vreemde is dat de loc soms een aantal rondjes blijft rijden en zonder de wisselconfiguratie te veranderen opeens weer tot stilstand komt op het betreffende punt. Overigens bij het binnenlopen van de wissel, niet bij het verlaten; het komt niet omdat er geen stroom staat op het baanstuk, maar omdat de besturingseenheid "denkt" dat er kortsluiting is. De loc komt tot stilstand wanneer de eerste wielen de tong van de wissel raken.
Met de wissels zonder geleidend hartstuk heb dit probleem niet.
Sja en die bochtwissels; ik ben bang dat ik zonder deze dingen onvoldoende inhaal- en omloop mogelijkheden over hou om nog leuk met de baan die ik wil bouwen te kunnen spelen.
Mvg,
Sandor
Het vreemde is dat de loc soms een aantal rondjes blijft rijden en zonder de wisselconfiguratie te veranderen opeens weer tot stilstand komt op het betreffende punt. Overigens bij het binnenlopen van de wissel, niet bij het verlaten; het komt niet omdat er geen stroom staat op het baanstuk, maar omdat de besturingseenheid "denkt" dat er kortsluiting is. De loc komt tot stilstand wanneer de eerste wielen de tong van de wissel raken.
Met de wissels zonder geleidend hartstuk heb dit probleem niet.
Sja en die bochtwissels; ik ben bang dat ik zonder deze dingen onvoldoende inhaal- en omloop mogelijkheden over hou om nog leuk met de baan die ik wil bouwen te kunnen spelen.
Mvg,
Sandor
Re: Wissels met geleidend hartstuk
De Fleischmann wissels hebben de polariatie van het puntstuk ook op de wisseltongen staan. Dat heeft als vervelend gevolg dat de openstaande tong een verschillende polariteit heeft dan de naastliggende rail. Hierdoor kan er kortsluiting optreden wanneer de wielflens tegen de openstaande tong strijkt. Normaal, volgens de NEM norm, zou dat net niet mogen gebeuren, maar toevallige constructie- en montageafwijking worden onmiddellijk afgestraft.
Het precies afstellen van de flensafstand van de boosdoener verhelpt meerstal het probleem. 6-assige locs durven een permanent probleem te zijn, als ook 5 starassige stomers (vb BR50, 51, 52).
Plijsters om het probleem te omzeilen zijn onder andere de binnenkant van de tong een slijtvaste laklaag geven (let op dat je de wissel niet vast verft!), of net voor de wissel een strijkrail plaatsen.
Een laatste lapmiddel is, om de rail van de wissel te voeden via een autogloeilamp (12V / 18W) in een van de 2 voedingsdraden. Hierdoor zal de central niet uitschakelen wanneer er een kortstondige kortsluiting ontstaat. De lamp dient dan als stroombegrenzer.
Het precies afstellen van de flensafstand van de boosdoener verhelpt meerstal het probleem. 6-assige locs durven een permanent probleem te zijn, als ook 5 starassige stomers (vb BR50, 51, 52).
Plijsters om het probleem te omzeilen zijn onder andere de binnenkant van de tong een slijtvaste laklaag geven (let op dat je de wissel niet vast verft!), of net voor de wissel een strijkrail plaatsen.
Een laatste lapmiddel is, om de rail van de wissel te voeden via een autogloeilamp (12V / 18W) in een van de 2 voedingsdraden. Hierdoor zal de central niet uitschakelen wanneer er een kortstondige kortsluiting ontstaat. De lamp dient dan als stroombegrenzer.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Wissels met geleidend hartstuk
http://www.wiringfordcc.com/switches.htm
Als ik het even goed beluister (ik ken die wissels niet) schakel je bij deze wissels met het puntstuk OOK de tongen, kortom een DCC UNfriendly wissel. Combineer dat met strijkrail op de verkeerde maat en wielstellen die mogelijkerwijs niet kloppen qua maatvoeren en je heb het optimale scenario voor permanent gedoe.
Mocht ik gelijk hebben is er weinig aan te doen anders dan ALLES aanpakken en rectificeren. De rest is gepunnik in de marge en zal de problemen enkel verhullen
Als ik het even goed beluister (ik ken die wissels niet) schakel je bij deze wissels met het puntstuk OOK de tongen, kortom een DCC UNfriendly wissel. Combineer dat met strijkrail op de verkeerde maat en wielstellen die mogelijkerwijs niet kloppen qua maatvoeren en je heb het optimale scenario voor permanent gedoe.
Mocht ik gelijk hebben is er weinig aan te doen anders dan ALLES aanpakken en rectificeren. De rest is gepunnik in de marge en zal de problemen enkel verhullen
Paul Bender
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
-
Onderwerp starter - Berichten: 11
- Lid geworden op: 06 dec 2013 19:38
Re: Wissels met geleidend hartstuk
Daar kijk ik van op, want alle benoemde onderdelen, inclusief een aansluitrail met ontstoringscondensator, zijn in de z21 starset van Flm inbegrepen. Dat gaat out of the box dus nooit werken, laat staan voor mensen die niet weten dat het kruisen van dergelijke wissels ook al voor kortsluiting zorgen kan.
Re: Wissels met geleidend hartstuk
In de startset van Minitrix zitten ook bochtwissels..
Ook niet zo'n denderend idee, dat bleek toen ik dat baantje wou gebruiken om PC rijden digitaal te "leren".
Het bleek ook een test voor de stroomafname van mijn oude lokomotieven, dat was niet het doel, maar wel meegenomen.
Maar of dat zo goed is in een "starter"set ???
Ook niet zo'n denderend idee, dat bleek toen ik dat baantje wou gebruiken om PC rijden digitaal te "leren".
Het bleek ook een test voor de stroomafname van mijn oude lokomotieven, dat was niet het doel, maar wel meegenomen.
Maar of dat zo goed is in een "starter"set ???
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Re: Wissels met geleidend hartstuk
Inderdaad. Er is hier al vaker over geklaagd, maar het dringt nog niet door bij de fabrikanten. Het nut van een railtje met ontstoringscondensator in een digitale set ontgaat mij. En ook het meeleveren van problematische bochtwissels is een zet die ik niet snap.schermvlieger schreef:Daar kijk ik van op, want alle benoemde onderdelen, inclusief een aansluitrail met ontstoringscondensator, zijn in de z21 starset van Flm inbegrepen. Dat gaat out of the box dus nooit werken, laat staan voor mensen die niet weten dat het kruisen van dergelijke wissels ook al voor kortsluiting zorgen kan.
De rails uit startsets is sowieso meestal onbruikbaar, want bevat veel R1.
De enige bruikbare bochtwissel die ik ken is die van Peco, die zijn lekker ruim qua boogstraal (914mm/457mm). Andere fabrikanten voeren ze meestal uit als een R1/R2 combinatie (hoewel ik ook een R3/R4 heb horen waaien - van Flm?).
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Wissels met geleidend hartstuk
Hallo allemaal,
toch nog een aanvulling op de wissels met een geleidend hartstuk.
Ik had ook gedoe met mijn wissels, en was die dingen helemaal zat.
Ik ben er echter achter gekomen wat de oorzaak van mijn problemen was.
De contactjes die voor de hartstuk polarisatie zorgen waren helemaal geoxideerd.
Ik heb e.e.a. opgeschreven:
http://www.piksov.com/index.php?id=wissel-reparatie.php
Doe er je voordeel mee.
Guus
toch nog een aanvulling op de wissels met een geleidend hartstuk.
Ik had ook gedoe met mijn wissels, en was die dingen helemaal zat.
Ik ben er echter achter gekomen wat de oorzaak van mijn problemen was.
De contactjes die voor de hartstuk polarisatie zorgen waren helemaal geoxideerd.
Ik heb e.e.a. opgeschreven:
http://www.piksov.com/index.php?id=wissel-reparatie.php
Doe er je voordeel mee.
Guus