Waarom is de Mallard van Minitrix eigenlijk groen van kleur
-
Onderwerp starter - Berichten: 223
- Lid geworden op: 24 nov 2008 15:48
Waarom is de Mallard van Minitrix eigenlijk groen van kleur
Waarom is de Mallard van Minitrix eigenlijk groen van kleur, die vraag houd mij bezig, de Mallard een beroemde loc was Blauw en zo staat hij ook in het museum.
Maar Minitrix heeft hem in het groen uitgebracht, ik weet wel dat er zusterlocs van de Mallerd zijn en die waren inderdaad groen, of zou de Mallerd ook een tijdlang in groen hebben rondegereden.
Ik kom op die vraag omdat ik vanmiddag deze loc geschonken kreeg
hier het model
Maar Minitrix heeft hem in het groen uitgebracht, ik weet wel dat er zusterlocs van de Mallerd zijn en die waren inderdaad groen, of zou de Mallerd ook een tijdlang in groen hebben rondegereden.
Ik kom op die vraag omdat ik vanmiddag deze loc geschonken kreeg
hier het model
Mijn vrouw en ik verzamelen modeltreinen in diverse schalen, en van vele fabrikaten voor mijn treinfoto's zie http://www.flickr.com/photos/35830155@N05
Re: Waarom is de Mallard van Minitrix eigenlijk groen van kleur
Zoals je op deze Wikipeddia kan lezen was de A4 Mallard tijdelijk tussen 1952 en 1963 in het groen. Jouw versie van Minitrix zou dus wel degelijk bestaan hebben.
groeten,
groeten,
Re: Waarom is de Mallard van Minitrix eigenlijk groen van kleur
Klopt: er is wel een blauwe versie van de " Sir Nigel Gresley" van minitrix, dit is trouwens in het heden ook de enige blauwe A4 die ook daadwerkelijk rijvaardig is, en ook maandelijks hoofdlijnritten maakt: de Mallard staat, net zoals " onze" 3737 in het museum, in afwachting van betere tijden...
JanD
JanD
-
Onderwerp starter - Berichten: 223
- Lid geworden op: 24 nov 2008 15:48
Re: Waarom is de Mallard van Minitrix eigenlijk groen van kleur
Mag ik je heel hartelijk danken, dat je wel rustig het Wikipedia verhaal hebt gelezen, had het zelf ook gevonden, maar ja te snel gekeken en niet rustig de gehele tekst gelezenSaraan schreef:Zoals je op deze Wikipeddia kan lezen was de A4 Mallard tijdelijk tussen 1952 en 1963 in het groen. Jouw versie van Minitrix zou dus wel degelijk bestaan hebben.
groeten,
(brunswick green from 4 July 1952 and regaining her original LNER garter blue for preservation in 1963)
Dick
Mijn vrouw en ik verzamelen modeltreinen in diverse schalen, en van vele fabrikaten voor mijn treinfoto's zie http://www.flickr.com/photos/35830155@N05
Re: Waarom is de Mallard van Minitrix eigenlijk groen van kleur
Zonder dank, Dick! Graag gedaan. Trouwens, gezien dit een Minitrix model is bestemt voor de Engelse markt, wat is de schaal van dit model? 1/160 of 1/148? Heb je een idee? Ik ben namelijk eventueel geïnteresserd in hun class 9F dat hier (in België en meer algemeen op het vaste land) tijdens de tweede wereldoorlog werd ingezet onder het WD programma (als ik goed ingelicht ben).
groeten,
Michiel
groeten,
Michiel
Re: Waarom is de Mallard van Minitrix eigenlijk groen van kleur
Hoi Michiel,
ze zijn 1:148. Ikzelf rijd enkel met Brits stoom, dus ik heb er al helemaal geen last van, maar mijn ervaring is toen ik nog een Brits/Duitse baan had, dat e.e.a. voor de hobbyist, niet voor de klinknageltellers, heel goed samen kan, als je maar niet dezelfde type's van verschillende schaalgrootten op dezelfde baan laat rijden. Verschillende Locs hebben nou eenmaal verschillende grootte: zo heb ik een br 4300 ( ook pacific), die in het niet valt naast de Mallard, maar dat is in het echt ook zo!
Je hebt het trouwens over de 9F-class, als war-loc. Ik heb daar zelf ook veel naar uitgekeken, temeer daar ik er in " onze nederlandse bijbel voor stoomloc's, " Waldorp", er over lees dat deze loc's speciaal ontworpen waren voor dienst in bevrijd europa, maar voor d-day verhuurd zijn geweest aan de grote Engelse maatschappijen. Ze zijn echter nagebouwd, en nu citeer ik Waldorp," van de 1D+goederenlocs die W. Stanier chef locomotiefbouw van de LM&SR waren ontworpen. Maar ze weken er in belangrijke mate vanaf etc.etc." In Nederland reden ze onder de nummers 4301-4537.
Vragen zijn dus: Zijn de aangeboden 9F-machine's de oorspronkelijk door Stanier ontworpen machine's, of zijn dit de z.g. war-loc's? Ik ben er nog niet achtergekomen.
Daarnaast waren er althans in Nederland ook nog 1E-Loc's, serie 5001-5103, die sterk leken op de 1D-serie met een lagere asdruk, maar verder grotendeels gelijk aan de 4300-serie.
Ik neem aan, dat die ook in Belgie gereden hebben, omdat ze met hetzelfde doel door de Britten zijn gemaakt.
De laatste Britse war-loc in Nederland was een rangeer-loc, een z.g. Saddletank ( serie NS 8801-8827). Die zijn ( ook in N, maar wel in 1:148) nog volop te krijgen in Engeland, zij kwamen dan ook gewoon van de Britse " locomotieven-plank"
En, tenslotte zijn er dan nog de Amerikaanse war-loc's, die nauwelijks dienst hebben gedaan in Nederland, maar wel in Belgie.
Enfin, als je er meer zicht op krijgt dan ik hoor ik dat graag van je!
groet, JanD
ze zijn 1:148. Ikzelf rijd enkel met Brits stoom, dus ik heb er al helemaal geen last van, maar mijn ervaring is toen ik nog een Brits/Duitse baan had, dat e.e.a. voor de hobbyist, niet voor de klinknageltellers, heel goed samen kan, als je maar niet dezelfde type's van verschillende schaalgrootten op dezelfde baan laat rijden. Verschillende Locs hebben nou eenmaal verschillende grootte: zo heb ik een br 4300 ( ook pacific), die in het niet valt naast de Mallard, maar dat is in het echt ook zo!
Je hebt het trouwens over de 9F-class, als war-loc. Ik heb daar zelf ook veel naar uitgekeken, temeer daar ik er in " onze nederlandse bijbel voor stoomloc's, " Waldorp", er over lees dat deze loc's speciaal ontworpen waren voor dienst in bevrijd europa, maar voor d-day verhuurd zijn geweest aan de grote Engelse maatschappijen. Ze zijn echter nagebouwd, en nu citeer ik Waldorp," van de 1D+goederenlocs die W. Stanier chef locomotiefbouw van de LM&SR waren ontworpen. Maar ze weken er in belangrijke mate vanaf etc.etc." In Nederland reden ze onder de nummers 4301-4537.
Vragen zijn dus: Zijn de aangeboden 9F-machine's de oorspronkelijk door Stanier ontworpen machine's, of zijn dit de z.g. war-loc's? Ik ben er nog niet achtergekomen.
Daarnaast waren er althans in Nederland ook nog 1E-Loc's, serie 5001-5103, die sterk leken op de 1D-serie met een lagere asdruk, maar verder grotendeels gelijk aan de 4300-serie.
Ik neem aan, dat die ook in Belgie gereden hebben, omdat ze met hetzelfde doel door de Britten zijn gemaakt.
De laatste Britse war-loc in Nederland was een rangeer-loc, een z.g. Saddletank ( serie NS 8801-8827). Die zijn ( ook in N, maar wel in 1:148) nog volop te krijgen in Engeland, zij kwamen dan ook gewoon van de Britse " locomotieven-plank"
En, tenslotte zijn er dan nog de Amerikaanse war-loc's, die nauwelijks dienst hebben gedaan in Nederland, maar wel in Belgie.
Enfin, als je er meer zicht op krijgt dan ik hoor ik dat graag van je!
groet, JanD
Re: Waarom is de Mallard van Minitrix eigenlijk groen van kleur
JanD, bedankt voor de boeiende uitleg. De 9F heeft België eigenlijk alleen maar doorkruist met troepentransport van de havens naar het binnenland, en heeft hier nooit reguliere diensten uitgevoerd. De Minitrix-uitvoering lijkt me de engelse uitvoering, en niet de WD, maar zeker ben ik er ook niet van.
De kleine 3-asser zadeltank-lok (J94 van Graham Farish) heeft wel permanente dienst in de Belgische havens uitgevoerd als rangeerlok tijdens de oorlog, en sommige zijn in de havens achtergelaten en hebben na de oorlog nog verder dienst gedaan. GF heeft naar mijn idee geen WD uitvoering, maar omschildering/omnummering lijkt me wel haalbaar.
Van de Amerikaanse oorlogslocomotieven in N heb ik maar 1 mogelijke kandidaad teruggevonden: de "Pershing" van Bachmann. Maar dan moeten wel de beide bufferbalken zelf gemaakt worden. Er zijn nog een paar verschillen, maar het zou toch een vrij overtuigend schaal N oorlogsmodel kunnen zijn, dat door Frankrijk in grote getale is aangekocht na de oorlog.
Maar voor de rest blijken oorloglocomotieven in model vrij onvindbaar. Jammer, want het zou toch een vrij grote markt kunnen aanspreken. Ze werden zowat in heel Europa, Noord-Afrika en klein-Azie ingezet.
groeten,
De kleine 3-asser zadeltank-lok (J94 van Graham Farish) heeft wel permanente dienst in de Belgische havens uitgevoerd als rangeerlok tijdens de oorlog, en sommige zijn in de havens achtergelaten en hebben na de oorlog nog verder dienst gedaan. GF heeft naar mijn idee geen WD uitvoering, maar omschildering/omnummering lijkt me wel haalbaar.
Van de Amerikaanse oorlogslocomotieven in N heb ik maar 1 mogelijke kandidaad teruggevonden: de "Pershing" van Bachmann. Maar dan moeten wel de beide bufferbalken zelf gemaakt worden. Er zijn nog een paar verschillen, maar het zou toch een vrij overtuigend schaal N oorlogsmodel kunnen zijn, dat door Frankrijk in grote getale is aangekocht na de oorlog.
Maar voor de rest blijken oorloglocomotieven in model vrij onvindbaar. Jammer, want het zou toch een vrij grote markt kunnen aanspreken. Ze werden zowat in heel Europa, Noord-Afrika en klein-Azie ingezet.
groeten,
Re: Waarom is de Mallard van Minitrix eigenlijk groen van kleur
Nog even dan: Een van de WD-Loc's, nr 90733, heeft in Nederland dienst gedaan als nr 4464.
In 1947 is hij verkocht aan Zweden, die hem op hun beurt weer terugverkochten aan de Britten. Daar heeft ie jaren staan te roesten, maar is uiteindelijk gekocht en gereviseerd door de Keighley&Worth Valley Railway, die hem twee jaar geleden weer onder nr 90733 in dienst hebben genomen! Op de site van deze museumbaan staan foto's van hem, bovendien heeft " Pennysteam" op Utube een paar filmpjes van deze loc!
jand
In 1947 is hij verkocht aan Zweden, die hem op hun beurt weer terugverkochten aan de Britten. Daar heeft ie jaren staan te roesten, maar is uiteindelijk gekocht en gereviseerd door de Keighley&Worth Valley Railway, die hem twee jaar geleden weer onder nr 90733 in dienst hebben genomen! Op de site van deze museumbaan staan foto's van hem, bovendien heeft " Pennysteam" op Utube een paar filmpjes van deze loc!
jand
-
Onderwerp starter - Berichten: 223
- Lid geworden op: 24 nov 2008 15:48
Re: Waarom is de Mallard van Minitrix eigenlijk groen van kleur
Volgens mij is dit gewoon 1:160 ik heb namenlijk tientallen spoor N modellen bij elkaar staan en de Mallard springt er niet uit wat grote betreft.
En ik meende vroeger wel eens gelezen te hebben dat het gewoon 1:160 was tenminste in die tijd dat de Mallard door Minitrix werd uitgeleverd.
De rest van de verhalen heb ik door de drukte hier nog niet kunnen lezen, van het hoe en wat, maar deze stoomloc is beslist niet op de Engelse schaal N.
ps ik ben verzamelaar van spoor N sinds het begin van deze spoorwijdte en weet dus aardig goed waar ik over praat.
Dick
En ik meende vroeger wel eens gelezen te hebben dat het gewoon 1:160 was tenminste in die tijd dat de Mallard door Minitrix werd uitgeleverd.
De rest van de verhalen heb ik door de drukte hier nog niet kunnen lezen, van het hoe en wat, maar deze stoomloc is beslist niet op de Engelse schaal N.
ps ik ben verzamelaar van spoor N sinds het begin van deze spoorwijdte en weet dus aardig goed waar ik over praat.
Dick
Mijn vrouw en ik verzamelen modeltreinen in diverse schalen, en van vele fabrikaten voor mijn treinfoto's zie http://www.flickr.com/photos/35830155@N05
Re: Waarom is de Mallard van Minitrix eigenlijk groen van kleur
Dick, dan vermoed ik dat de 9F ook op 1/160ste is, want ze hebben hiervoor een duits onderstel gebruikt, en er een engelse kast op gezet. Dat verhoogt mijn interesse om een 9F in mijn verzameling op te nemen, en bij tijds om te bouwen/schilderen naar een "WD" oorlogsversie.
groetjes,
groetjes,
Re: Waarom is de Mallard van Minitrix eigenlijk groen van kleur
Heren, met behulp van mijn zoon, omdat ik zo'n kluns ben met het plaatsen van foto's:
Voor de Sir Nigel Gresley van Hornby/Minitrix, en achter de Silver Fox van Graham Farish!
JanD
Re: Waarom is de Mallard van Minitrix eigenlijk groen van kleur
Vergis ik me nu of zijn die precies even groot?
En GF doet toch alleen 1:148?
En GF doet toch alleen 1:148?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Waarom is de Mallard van Minitrix eigenlijk groen van kleur
dat bedoel ik dus! Waarbij ik ook nog even wil opmerken, dat, inderdaad, vroeger, de Britse Loc's en Rijtuigen qua detail botte boeren waren vergeleken met de Duitse machine's, maar dat dat tegenwoordig absoluut niet meer het geval is! Daarnaast: Engelse Loc's waren/zijn in wekelijkheid veel simpeler qua opbouw en allerlei toeters en bellen. Ik had een, helaas veel te vroeg overleden vriend, een NS-ontwerper/ingenieur, die me altijd voorhield dat de Britse Loc's
veel simpeler waren qua opbouw, maar ook qua onderhoud: reden voor de NS en haar voorgangers om haar blik naar het westen te richten bij de aanschaf van nieuwe loc's, ipv naar het oosten!
jand
veel simpeler waren qua opbouw, maar ook qua onderhoud: reden voor de NS en haar voorgangers om haar blik naar het westen te richten bij de aanschaf van nieuwe loc's, ipv naar het oosten!
jand
Laatst gewijzigd door jand op 05 aug 2009 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Waarom is de Mallard van Minitrix eigenlijk groen van kleur
Nou, je punt lijkt gemaakt Jan.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Waarom is de Mallard van Minitrix eigenlijk groen van kleur
Soms betaalt het uit, als je je specialiseert en je verdiept in een bepaalde richting!
jd
jd
Re: Waarom is de Mallard van Minitrix eigenlijk groen van kleur
Ik zie hier ook helemaals niets storends. Ze passen prima bij elkaar.
Re: Waarom is de Mallard van Minitrix eigenlijk groen van kleur
Ik zal het eens gaan checken; ik zit straks 3 weken in Engeland, dan passeren we vast wel 'toevallig' een treinenboer.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Waarom is de Mallard van Minitrix eigenlijk groen van kleur
En zo zie je maar dat zelfs een aankomend speciallist zich kan vergissenverzameldirk schreef:Volgens mij is dit gewoon 1:160 ik heb namenlijk tientallen spoor N modellen bij elkaar staan en de Mallard springt er niet uit wat grote betreft.
En ik meende vroeger wel eens gelezen te hebben dat het gewoon 1:160 was tenminste in die tijd dat de Mallard door Minitrix werd uitgeleverd.
De rest van de verhalen heb ik door de drukte hier nog niet kunnen lezen, van het hoe en wat, maar deze stoomloc is beslist niet op de Engelse schaal N.
ps ik ben verzamelaar van spoor N sinds het begin van deze spoorwijdte en weet dus aardig goed waar ik over praat.
Dick
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 223
- Lid geworden op: 24 nov 2008 15:48
Re: Waarom is de Mallard van Minitrix eigenlijk groen van kleur
Mijn Mallard zit gewoon in een Minitrix doosje in de gewone groene kleurstelling.
Ik heb intussen in Duitsland op een forum nog eens gevraagd of die weten of Minitrix grotere kappen maakte voor Engeland.
Dick
Ik heb intussen in Duitsland op een forum nog eens gevraagd of die weten of Minitrix grotere kappen maakte voor Engeland.
Dick
Mijn vrouw en ik verzamelen modeltreinen in diverse schalen, en van vele fabrikaten voor mijn treinfoto's zie http://www.flickr.com/photos/35830155@N05
Re: Waarom is de Mallard van Minitrix eigenlijk groen van kleur
Aangezien Britse locs iets kleiner zijn de locs op het vasteland zullen ze in model (1:148) dus ruwweg even groot zijn als locs die wel 1:160 zijn.verzameldirk schreef:Volgens mij is dit gewoon 1:160 ik heb namenlijk tientallen spoor N modellen bij elkaar staan en de Mallard springt er niet uit wat grote betreft.
Re: Waarom is de Mallard van Minitrix eigenlijk groen van kleur
Het onderstel: dat kan kloppen: mijn blauwe loc heeft problemen gehad met de drijfstangen, die vervangen zijn door minitrix-drijfstangen van een BR-01. Kan dus dat het onderstel van Hornby/Minitrix in de 1:160 schaal gemaakt zijn: slim met het oog op kostenbesparing. Maar wanneer --zo op het oog althans-- er uiterlijk weinig verschil in grootte is tussen een Minitrix/Hornby-Loc en een GF, vermoed ik toch wel dat er wat betreft de opbouw uit is gegaan van 1: 148. GF is dat in ieder geval.
Hoe het ook zijn moge: ik beeindig hiermee in ieder geval mijn bijdrage aan dit topic: klaarblijkelijk past mijn toonzetting/commentaar niet in dit forum, gezien het hatelijke commentaar dat ik op mijn bijdrage van sommigen krijg.
Ajuus.
JanD
Hoe het ook zijn moge: ik beeindig hiermee in ieder geval mijn bijdrage aan dit topic: klaarblijkelijk past mijn toonzetting/commentaar niet in dit forum, gezien het hatelijke commentaar dat ik op mijn bijdrage van sommigen krijg.
Ajuus.
JanD
Re: Waarom is de Mallard van Minitrix eigenlijk groen van kleur
Da's nou jammer Jan. Mij was dat niet opgevallen, maar goed; niet iedereen leest de bijdragen op dezelfde manier en dan ontstaat er wel eens een vervelend gevoel terwijl dat misschien niet bedoeld was.jand schreef:Hoe het ook zijn moge: ik beeindig hiermee in ieder geval mijn bijdrage aan dit topic: klaarblijkelijk past mijn toonzetting/commentaar niet in dit forum, gezien het hatelijke commentaar dat ik op mijn bijdrage van sommigen krijg.
Ajuus.
JanD
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Waarom is de Mallard van Minitrix eigenlijk groen van kleur
JanD, ik vond je bijdrage boeiend en informatief. Ik vind het ook jammer dat je het hierbij laat, want eerlijk gezegd zie ik ook niet onmiddellijk waar er hatelijke commentaar werd gegeven. Maar goed, ik hoop dat we later de draad van de schaal van engelse Minitrix en oorlogmodellen kunnen oppikken, want ik blijf nieuwsgierig naar de mogelijkheden en opportuniteiten.
groetjes,
groetjes,
-
Onderwerp starter - Berichten: 223
- Lid geworden op: 24 nov 2008 15:48
Re: Waarom is de Mallard van Minitrix eigenlijk groen van kleur
Ik sta hier ook verbaasd over, ik heb een leuke topic gestart, en nu dan deze reactie ik begrijp niet wat er beledigend was.
p.s ik begin langzaam maar zeker wel te denken dat Minitrix op een gegeven moment gewerkt heeft met 1:160 onderstellen en iets grotere opbouwen/kappen.
Dick
p.s ik begin langzaam maar zeker wel te denken dat Minitrix op een gegeven moment gewerkt heeft met 1:160 onderstellen en iets grotere opbouwen/kappen.
Dick
Mijn vrouw en ik verzamelen modeltreinen in diverse schalen, en van vele fabrikaten voor mijn treinfoto's zie http://www.flickr.com/photos/35830155@N05
Re: Waarom is de Mallard van Minitrix eigenlijk groen van kleur
Dit is nog een draadje over de schaal van de engelse Minitrix modellen. Ik plaats het hier voor wat het is. Maar het bevestigd wel een bepaald vermoeden.
groetjes,
groetjes,