Nogal off topic maar wel een interessante stelling. De banken- en de financiële crisis komt vroeger of later wel weer goed. Eigenlijk maak ik me best zorgen over de toekomst van onze hobby. De meeste jongeren houden zich vooral bezig met social networks, gamen en meer zaken waar je een pc, mobieltje, tablet of game-console voor nodig hebt. De keren dat je op een beurs een vader met een (al dan niet heel sip) kind ziet, is schaars. Jongere generaties geven niet zoveel om modelspoor dan de eerdere, is mijn gevoel. Niet voldoende om daarmee toekomstig de fabrieken lekker te laten produceren. Nu gaat dat nog wel, maar over tien, twintig jaar? Volgens mij zit daar een serieuze (modelspoor-)crisis aan te komen...Paul B schreef:...Is de crisis bijna voorbij?
De toekomst van onze hobby
-
Onderwerp starter - Berichten: 565
- Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
- Locatie: Zuid Holland of Florida
De toekomst van onze hobby
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
-
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 27 jul 2012 09:00
Re: Rijswijk, Nederlandse Modelspoordagen 11 en 12 januari
Dat weet ik niet hoor... Tuurlijk, de huidige generatie is anders. Maar toen ik jong was deed ik ook niets met treintjes. Ja, ik heb ooit een startset van me ouders gehad. Maar buiten spelen en voetballen (en later stappen etc), daar ging het om. De modelspoor komt pas later naar boven heb ik het gevoel. Als je het kan betalen ook...Redskin schreef:Nogal off topic maar wel een interessante stelling. De banken- en de financiële crisis komt vroeger of later wel weer goed. Eigenlijk maak ik me best zorgen over de toekomst van onze hobby. De meeste jongeren houden zich vooral bezig met social networks, gamen en meer zaken waar je een pc, mobieltje, tablet of game-console voor nodig hebt. De keren dat je op een beurs een vader met een (al dan niet heel sip) kind ziet, is schaars. Jongere generaties geven niet zoveel om modelspoor dan de eerdere, is mijn gevoel. Niet voldoende om daarmee toekomstig de fabrieken lekker te laten produceren. Nu gaat dat nog wel, maar over tien, twintig jaar? Volgens mij zit daar een serieuze (modelspoor-)crisis aan te komen...Paul B schreef:...Is de crisis bijna voorbij?
Groet,
Jeroen
Jeroen
Re: De toekomst van onze hobby
Volgens mij hebben deze discussie al eens eerder gevoerd, maar mijn beeld qua jeugd is iets anders. Toen ik 12 was, was ik het enige kind met een treinbaan in mijn wijde omgeving. Niemand op school, niemand in de familie. Ik kende alleen iemand met een tuinbaan in het dorp waar ik was opgegroeid en that's it. Geen grote events, geen uitjes, niks.
Nu zie ik 2 van mijn 3 kinderen enthousiast met treintjes in de weer. Een vriend van Lem heeft ook treinen en het is niet meer iets om wijselijk voor je te houden. De hele maatschappij is technischer geworden. Toen ik 15 was, vond iedereen mijn homecomputer ook raar, niemand had zoiets. Tegenwoordig heeft iedereen PC's, tablets, gadgets. Nerd is (bijna) geen scheldwoord meer. Misschien is daarom de tijd ook rijper voor een technische hobby.
Verder kan ik nu naar Railz Miniworld. Zie ik speciale kinderversies van (ik meen) Marklin. Zie ik Thomas de trein sets. Ik zag op de beurs juist veel ouders met kinderen en grijze duiven zoals ik lijken steeds minder het beeld te bepalen.
En verder zorgt de digitalisering voor een samensmelting. DCC, de Z21, handhelds als de MobileStation: het zorgt voor een leuke nieuwe kant van de hobby die aansluit bij computeren en gamen.
Neemt niet weg dat de markt een enorme klap gaat krijgen maar dat zit niet in de jeugd maar ouderen. Waarom? Domweg omdat wat nu nog de grootste groep is binnen 10-20 jaar naar een verzorgingshuis gaat (of Het Eeuwige Rangeerterrein) en de hobby moet stoppen of verkleinen. Gevolgen zijn dan tweeledig: minder nieuwe aanschaffen en de markt wordt nog meer overspoeld met tweedehandsspul (wat tegen die tijd al voor een groot deel digitaal zal zijn).
Bart
Nu zie ik 2 van mijn 3 kinderen enthousiast met treintjes in de weer. Een vriend van Lem heeft ook treinen en het is niet meer iets om wijselijk voor je te houden. De hele maatschappij is technischer geworden. Toen ik 15 was, vond iedereen mijn homecomputer ook raar, niemand had zoiets. Tegenwoordig heeft iedereen PC's, tablets, gadgets. Nerd is (bijna) geen scheldwoord meer. Misschien is daarom de tijd ook rijper voor een technische hobby.
Verder kan ik nu naar Railz Miniworld. Zie ik speciale kinderversies van (ik meen) Marklin. Zie ik Thomas de trein sets. Ik zag op de beurs juist veel ouders met kinderen en grijze duiven zoals ik lijken steeds minder het beeld te bepalen.
En verder zorgt de digitalisering voor een samensmelting. DCC, de Z21, handhelds als de MobileStation: het zorgt voor een leuke nieuwe kant van de hobby die aansluit bij computeren en gamen.
Neemt niet weg dat de markt een enorme klap gaat krijgen maar dat zit niet in de jeugd maar ouderen. Waarom? Domweg omdat wat nu nog de grootste groep is binnen 10-20 jaar naar een verzorgingshuis gaat (of Het Eeuwige Rangeerterrein) en de hobby moet stoppen of verkleinen. Gevolgen zijn dan tweeledig: minder nieuwe aanschaffen en de markt wordt nog meer overspoeld met tweedehandsspul (wat tegen die tijd al voor een groot deel digitaal zal zijn).
Bart
Re: De toekomst van onze hobby
Ik vind het wel een goeie redenatie van Liverpool.
Ja ik was een echte nerd en zat liever binnen als buiten. Speelde veel Rollercoaster en Transport tycoon toen ik een jaar of 14/15 was. Maar ik werkte in de zomervakantie me de tandjes zodat ik daarna treinen kon kopen. (ik kan me een zomer herinneren waar ik als 15 jarige 900,- gulden had verdient, en daarna de beurs in de Brabanthallen bezocht en met 100,- gulden terug kwam)
Laten we wel zijn, het blijft een dure hobby. Een startsetje kost al gauw 150 euro denk.
Dus is het pas interessanter als je wat ouder wordt en je ook wat meer verdient. Alleen denk ik wel dat iemand het sneller oppakt als hij er vanaf jongs af aan mee in aanraking is gekomen.
Ja ik was een echte nerd en zat liever binnen als buiten. Speelde veel Rollercoaster en Transport tycoon toen ik een jaar of 14/15 was. Maar ik werkte in de zomervakantie me de tandjes zodat ik daarna treinen kon kopen. (ik kan me een zomer herinneren waar ik als 15 jarige 900,- gulden had verdient, en daarna de beurs in de Brabanthallen bezocht en met 100,- gulden terug kwam)
Laten we wel zijn, het blijft een dure hobby. Een startsetje kost al gauw 150 euro denk.
Dus is het pas interessanter als je wat ouder wordt en je ook wat meer verdient. Alleen denk ik wel dat iemand het sneller oppakt als hij er vanaf jongs af aan mee in aanraking is gekomen.
-
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 23 feb 2012 20:23
Re: De toekomst van onze hobby
Ik heb vroeger altijd met de H0 marklin trein van mn opa gespeeld, was ik hele dagen mee zoet te krijgen. Maar later onderandere door de komst van de pc etc in de vergetelheid geraakt.
Paar jaar geleden goede vriend erbij gekregen met een H0 zolderbaan waarmet de vonk weer wat kwam. En nadat een klasgenoot met een N baan begon de keuze gemaakt om er ook mee te beginnen. En nu ik meer geld(vaste baan ipv student) heb merk ik dat het veel makkelijker word en de afweging sneller gemaakt word om iets aan te schaffen of een baan te maken.
Maar ik merk wel dat het bij mij generatie(22~25, ben zelf 24) veel minder leeft en word het nog veel weggezet/weggelachen als een nerd/ouderen hobby. Echter bij de wat ouderen kunnen zich er meer bij vinden(ook vaak jeugd sentiment naar de oude Marklin treinen) en de jongere generatie kunnen wel warm ervoor gemaakt worden, zeker bij het zien van indrukwekkende banen.
Paar jaar geleden goede vriend erbij gekregen met een H0 zolderbaan waarmet de vonk weer wat kwam. En nadat een klasgenoot met een N baan begon de keuze gemaakt om er ook mee te beginnen. En nu ik meer geld(vaste baan ipv student) heb merk ik dat het veel makkelijker word en de afweging sneller gemaakt word om iets aan te schaffen of een baan te maken.
Maar ik merk wel dat het bij mij generatie(22~25, ben zelf 24) veel minder leeft en word het nog veel weggezet/weggelachen als een nerd/ouderen hobby. Echter bij de wat ouderen kunnen zich er meer bij vinden(ook vaak jeugd sentiment naar de oude Marklin treinen) en de jongere generatie kunnen wel warm ervoor gemaakt worden, zeker bij het zien van indrukwekkende banen.
Re: De toekomst van onze hobby
Ik hoor juist geluiden dat de digitalisering de hobby weer een boost geeft. Een grote interesse van de jeugd, computers, is nu te gebruiken om met relatief weinig moeite een treinbaan te besturen. Ook hier op het forum zie ik wel wat jonge aanwas.
Maar feit blijft dat de hobby duur is en dat is met name voor de jeugd een obstakel.
Al met al zie ik het niet zo somber in, hoewel je wel merkt dat fabrikanten last hebben van de crisis, op een dure hobby bezuinig je sneller.
PS: Bart, met zo'n ZX 81 ben ik ook begonnen!
Maar feit blijft dat de hobby duur is en dat is met name voor de jeugd een obstakel.
Al met al zie ik het niet zo somber in, hoewel je wel merkt dat fabrikanten last hebben van de crisis, op een dure hobby bezuinig je sneller.
PS: Bart, met zo'n ZX 81 ben ik ook begonnen!
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: De toekomst van onze hobby
De geschiedenis leert het ons al een beetje, en de toekomst zal het ons opnieuw verder leren.
Ooit jaren geleden, kocht je jouw eerste treintje gewoon bij een plaatselijke speelgoedwinkel (waardoor nu natuurlijk ook iedereen die niet beter weet, nog steeds praat over speelgoedtreintjes i.p.v. modelspoortreinen)
Mijn eerste treintjes kocht ik bij speelgoedhuis 101 (welke natuurlijk al weer bijna 30 jaar geleden de winkel gesloten heeft.)
maar geen nood, ook speelgoed van Ulsen en van Morselt hadden daarna hun eigen modelbouw afdelingen met volop mogelijkheden voor modelspoor/bouw
en niet te vergeten, ook Bart Smit kwam later er bij en hadden altijd een mooi modelbouw kelder met volop treinen.
In die tijd merkte je ook, dat jongeren, door in de winkel de treinen te kunnen zien, toch sneller wel wat kochten.
Maar ja, eind jaren 80 zaten we ook met z`n allen in een crisis, winkels gingen of sluiten of er werd behoorlijk het mes gezet in het assortiment.
Bart Smit ging zelfs zo ver dat de hobby hoeken geheel afgeschaft werden, alleen de snelle handel was nog lucratief genoeg.
Vanaf die tijd had je eigenlijk alleen nog de speciaal zaken voor modelbouw en modeltreinen.
Hierdoor mis je als modelspoor fabrikant natuurlijk al de eerste impuls aankopen van kinderen die van hun opa en oma of vader en moeder iets uit mag zoeken in een speelgoedwinkel.
We hebben de markt in zien zakken, maar gelukkig kwam er internet en online winkels, waardoor toch weer een stukje markt werd terug gewonnen, en zoals Steven al zei, door de combinatie modelspoor/pc vind de jeugd maar ook de jongtimers onder ons, die ook al aardig met pc en digitaal vertrouwd zijn geraakt, toch weer de interesse en de aansluiting in onze hobby.
Gelukkig ook, en zeker in onze schaal, hebben enkele winkeliers, waaronder onze eigen H@ns, hun nek durven uitsteken, en bijzondere mooie dingen voor
elkaar weten te krijgen, zoals bv de prachtige staalwagons naar nederlands voorbeeld, waardoor andere fabrikanten toch ineens weer zagen, verrek er zit muziek (lees omzet) in dat soort kleine serie bouw, waardoor er gelukkig steeds meer fabrikanten toch weer met mooi spul gaat komen.
Al met al een goede basis om ook deze crisis te overleven.
En met elke crisis blijven natuurlijk de sterksten over, hij die een risico durft te nemen, zoals piko, komt een heel eind, ze hebben een basis weten te leggen voor de toekomst, door in de crisistijd te investeren in nieuwe modellen en (her)nieuw(d)e markten.
Ik heb er wel vertrouwen in.
mvg
Freddy
Ooit jaren geleden, kocht je jouw eerste treintje gewoon bij een plaatselijke speelgoedwinkel (waardoor nu natuurlijk ook iedereen die niet beter weet, nog steeds praat over speelgoedtreintjes i.p.v. modelspoortreinen)
Mijn eerste treintjes kocht ik bij speelgoedhuis 101 (welke natuurlijk al weer bijna 30 jaar geleden de winkel gesloten heeft.)
maar geen nood, ook speelgoed van Ulsen en van Morselt hadden daarna hun eigen modelbouw afdelingen met volop mogelijkheden voor modelspoor/bouw
en niet te vergeten, ook Bart Smit kwam later er bij en hadden altijd een mooi modelbouw kelder met volop treinen.
In die tijd merkte je ook, dat jongeren, door in de winkel de treinen te kunnen zien, toch sneller wel wat kochten.
Maar ja, eind jaren 80 zaten we ook met z`n allen in een crisis, winkels gingen of sluiten of er werd behoorlijk het mes gezet in het assortiment.
Bart Smit ging zelfs zo ver dat de hobby hoeken geheel afgeschaft werden, alleen de snelle handel was nog lucratief genoeg.
Vanaf die tijd had je eigenlijk alleen nog de speciaal zaken voor modelbouw en modeltreinen.
Hierdoor mis je als modelspoor fabrikant natuurlijk al de eerste impuls aankopen van kinderen die van hun opa en oma of vader en moeder iets uit mag zoeken in een speelgoedwinkel.
We hebben de markt in zien zakken, maar gelukkig kwam er internet en online winkels, waardoor toch weer een stukje markt werd terug gewonnen, en zoals Steven al zei, door de combinatie modelspoor/pc vind de jeugd maar ook de jongtimers onder ons, die ook al aardig met pc en digitaal vertrouwd zijn geraakt, toch weer de interesse en de aansluiting in onze hobby.
Gelukkig ook, en zeker in onze schaal, hebben enkele winkeliers, waaronder onze eigen H@ns, hun nek durven uitsteken, en bijzondere mooie dingen voor
elkaar weten te krijgen, zoals bv de prachtige staalwagons naar nederlands voorbeeld, waardoor andere fabrikanten toch ineens weer zagen, verrek er zit muziek (lees omzet) in dat soort kleine serie bouw, waardoor er gelukkig steeds meer fabrikanten toch weer met mooi spul gaat komen.
Al met al een goede basis om ook deze crisis te overleven.
En met elke crisis blijven natuurlijk de sterksten over, hij die een risico durft te nemen, zoals piko, komt een heel eind, ze hebben een basis weten te leggen voor de toekomst, door in de crisistijd te investeren in nieuwe modellen en (her)nieuw(d)e markten.
Ik heb er wel vertrouwen in.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2