Paul's How-to: Sporen elektrisch aansluiten op bloksystemen
Geplaatst: 18 jan 2014 17:32
In de vorige How-to hebben we de voorbereiding gemaakt voor het aansluiten en verbinden van draden met diverse functies. In deze How-to wil ik de toepassing wat meer beschrijven en hoe je het beste naar deze connectoren kunt toewerken vanaf de sporen.
Vooraf aan het aansluiten van de draden onder de baan is het belangrijk dat je alle onderdelen die je nodig hebt, zoals die connectoren al klaar hebt. Doe je dit niet, dan ga je onder het werk allemaal concessies doen waar je later spijt van krijgt.
Omdat ik zelf ook bezig ben met wat ik beschrijf zal er nog een deel volgen op dit bericht.
Bij het aansluiten van de sporen is het belangrijk dat je vooraf al weet in hoeveel detecties de blokken verdeeld moeten worden en welk blok waar komt. Op de rails kun je met een markeer stift eerst een streep je zetten waar je een draad wilt en een dubbel streepje waar je gaat onderbreken. Kijk dan eerst of je niet nog wat wilt wijzigen voor dat je begint met boren en slijpen.
Het is belangrijk de blokken te nummeren en goed na te denken over een goede codering. Als voorbeeld mijn bij mijn stations module van toepassing: S7.03.B3
S = Spoor (Staat er P in plaats van S met het zelfde nummer dan is het een sein dat hoort bij dat stop/detectie punt)
7 = Spoor hoofd-nummer (elk ander spoor dat niet in het verlengde ligt heeft een ander hoofdnummer)
03= Spoor sub-nummer (alle sporen/blokken in het station in het verlengde net als perron 7a en 7b, maar dan in nummers en ook werkend voor als er geen perron ligt)
B3= Detectie deel tussen 0 en 3 (dit hoort bij Dinamo, 0 inrij deel, 1 en 2 midden, en 3 uitrij deel)
De basis van het blok:
Met deze code weet je precies waar de draad voor dient, en dat is belangrijk voor het aan te sluiten zonder fouten te maken en dat je volgend jaar ook nog weet hoe het nu in elkaar steekt.
Bij elke detectie waar dus een draad van het spoor naar onder de baan steekt, is het verstandig zo kort mogelijk, indien er plaats is de draden op een vertint printje te solderen en de code te noteren. Dit houdt het geheel overzichtelijk en is makkelijk bij het vinden van storingen met de multi meter. Je hoeft dan niet te zoeken waar die draad van het spoor naar toe gaat, hij zit namelijk bijna exact onder het betreffende spoor.
De printjes voor twee draden van de sporen maak je op een printje van vier. Vaak moet je meerdere draden hier op aansluiten en dan is een beetje extra ruimte altijd handig, bovendien is een plaatje van twee moeilijk te plakken. Het plakken doe je met hete lijm. (zie mijn andere how-to, hoe je deze printjes maakt)
Plaats de printjes een beetje uitelkaar zodat je er boven kan schrijven. Plaats geen meerdere sporen op dezelfde print, want dan kom je er later niet meer uit hoe het nu zat. Alles moet in een oogopslag duidelijk zijn.
De complete module/modelspoorbaan, sluit je nu zo aan zonder de interconncties te maken. Eerst dus alle printjes aansluiten en de connectoren monteren.
Voor de "interconnectie" bedrading, tussen de spoor printjes en de connectoren etc, kun je het beste ringbandjes plakken met hete lijm. Deze koop je bij de kantoorhandel, 80-120 pagina's is het mooist.
Hier zie je alle ringbandjes al geplakt. De lampjes zijn al wel aangesloten. Ook op vierpolige strookjes. Lampje op de buitenkanten, 12V= + (geel) en -(bruin) in het midden. Vaak is de draad van een lampje geel bruin of zwart bruin. Tussen bruin en bruin zet je dan het weerstandje en de gele of zwarte draad op de schakel draad (zwart). Aan het eind van de loop zet ik dan een schakelaar tussen geel (12v +) en zwart (schakel) zodat ik de lampjes nog aan en uit kan zetten per groep. Hier een voorbeeld schema:
Alles is nu klaar om te verbinden. Later meer...
Vooraf aan het aansluiten van de draden onder de baan is het belangrijk dat je alle onderdelen die je nodig hebt, zoals die connectoren al klaar hebt. Doe je dit niet, dan ga je onder het werk allemaal concessies doen waar je later spijt van krijgt.
Omdat ik zelf ook bezig ben met wat ik beschrijf zal er nog een deel volgen op dit bericht.
Bij het aansluiten van de sporen is het belangrijk dat je vooraf al weet in hoeveel detecties de blokken verdeeld moeten worden en welk blok waar komt. Op de rails kun je met een markeer stift eerst een streep je zetten waar je een draad wilt en een dubbel streepje waar je gaat onderbreken. Kijk dan eerst of je niet nog wat wilt wijzigen voor dat je begint met boren en slijpen.
Het is belangrijk de blokken te nummeren en goed na te denken over een goede codering. Als voorbeeld mijn bij mijn stations module van toepassing: S7.03.B3
S = Spoor (Staat er P in plaats van S met het zelfde nummer dan is het een sein dat hoort bij dat stop/detectie punt)
7 = Spoor hoofd-nummer (elk ander spoor dat niet in het verlengde ligt heeft een ander hoofdnummer)
03= Spoor sub-nummer (alle sporen/blokken in het station in het verlengde net als perron 7a en 7b, maar dan in nummers en ook werkend voor als er geen perron ligt)
B3= Detectie deel tussen 0 en 3 (dit hoort bij Dinamo, 0 inrij deel, 1 en 2 midden, en 3 uitrij deel)
De basis van het blok:
Met deze code weet je precies waar de draad voor dient, en dat is belangrijk voor het aan te sluiten zonder fouten te maken en dat je volgend jaar ook nog weet hoe het nu in elkaar steekt.
Bij elke detectie waar dus een draad van het spoor naar onder de baan steekt, is het verstandig zo kort mogelijk, indien er plaats is de draden op een vertint printje te solderen en de code te noteren. Dit houdt het geheel overzichtelijk en is makkelijk bij het vinden van storingen met de multi meter. Je hoeft dan niet te zoeken waar die draad van het spoor naar toe gaat, hij zit namelijk bijna exact onder het betreffende spoor.
De printjes voor twee draden van de sporen maak je op een printje van vier. Vaak moet je meerdere draden hier op aansluiten en dan is een beetje extra ruimte altijd handig, bovendien is een plaatje van twee moeilijk te plakken. Het plakken doe je met hete lijm. (zie mijn andere how-to, hoe je deze printjes maakt)
Plaats de printjes een beetje uitelkaar zodat je er boven kan schrijven. Plaats geen meerdere sporen op dezelfde print, want dan kom je er later niet meer uit hoe het nu zat. Alles moet in een oogopslag duidelijk zijn.
De complete module/modelspoorbaan, sluit je nu zo aan zonder de interconncties te maken. Eerst dus alle printjes aansluiten en de connectoren monteren.
Voor de "interconnectie" bedrading, tussen de spoor printjes en de connectoren etc, kun je het beste ringbandjes plakken met hete lijm. Deze koop je bij de kantoorhandel, 80-120 pagina's is het mooist.
Hier zie je alle ringbandjes al geplakt. De lampjes zijn al wel aangesloten. Ook op vierpolige strookjes. Lampje op de buitenkanten, 12V= + (geel) en -(bruin) in het midden. Vaak is de draad van een lampje geel bruin of zwart bruin. Tussen bruin en bruin zet je dan het weerstandje en de gele of zwarte draad op de schakel draad (zwart). Aan het eind van de loop zet ik dan een schakelaar tussen geel (12v +) en zwart (schakel) zodat ik de lampjes nog aan en uit kan zetten per groep. Hier een voorbeeld schema:
Alles is nu klaar om te verbinden. Later meer...