Dinamo: Schaduwstation met iTrain over 1 blokuitgang.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Dinamo: Schaduwstation met iTrain over 1 blokuitgang.
Vandaag op de Dinamo gebruikersdag kreeg ik erg vaak de vraag hoe je nu je schaduwstation gemakkelijk kan schakelen met relais. Daarom heb ik besloten om mijn uitleg op papier te zetten en te delen. De oplossing is vrij simpel met de hulp van iTrain 3.0. Het is dus mogelijk om d.m.v. 1 blokuitgang meerder sporen te voeden. Dit is enorm handig voor een schaduwstation wat erg in de kosten zal schelen. Hier volgt een korte uitleg hoe je het voor elkaar kan krijgen.
Wat heb je nodig:
1 Blokuitgang van de TMxx voorzien van 2 detecties
Per 4 schaduwsporen een relaisprint DR4 van Picommit
iTrain 3.0 of hoger
Het principe is gebaseerd op de Draaischijfbesturing van DTC. iTrain bekijkt welke blokken in een stationselement zijn voorzien van een relais en koppelt deze blokken aan elkaar. Als een trein een blok in wilt rijden of verlaten dan schakelt iTrain dat blokrelais in en blokkeert hij het andere relais net zolang tot de trein geheel in of uit dat blok is. Er kan dus maar 1 actie tegelijk uitgevoerd worden.
Fysieke uitvoering
Als eerste verbind je alle doorgaande spoorstaven A aan elkaar en sluit je die aan op de A uitgang van het gewenste blok op de CD16 of de TM44.
Op de DR4 zitten 4 relais met elk 2 wisselcontacten.
Nu houd je de detecties b1 en b3 over. Dit is de in secties opgedeelde spoorstaaf, die je elk naar het relais print brengt. OP het relais zie je een aansluiting COM, NO (Normally open) en NC (Normally Closed). De draad die je zojuist van spoorstaaf B1 hebt gelegd sluit je aan op de NO contact van de eerste terminal van het eerste relais. Datzelfde doe je met de melder B3 op het tweede terminal van dat relais. Dit herhaal je voor elke opstelspoor zodat elk spoor een eigen relais heeft die de detecties van dat opstelspoor schakelt.
De ena laatste handeling is het aansluiten van de B1 en B3 aansluiting van de CD16/TM44. De B1 breng je naar de eerste COM aansluiting op het relais en die verbind je door naar elke eerste COM aansluiting van de volgende relais die je gebruikt. Dat zelfde doe je ook met de Bë vanaf de CD16 of TM44. Die breng je naar de tweede contact en lus je door.De laatste stap is het aansluiten van het relais op de OC32.
Na het inregelen via de OC32config ben je fysiek klaar voor de strijd. Je kunt het testen door een relais te schakelen en een bezetmelding te simuleren in DinamousersCC.
instellen in iTrain 3.0
Dit is vrij eenvoudig te doen. Zorg eerst ervoor dat de betreffende blokken deel uit maken van een station. Teken om de blokken een stationselement en stel deze vervolgens in. Volg hiervoor de handleiding.
Heb je het station klaar dan begin je door in elk blok een relais te tekenen en die een naam te geven en het adres en interface die erbij hoort. De stand is “aan/uit”.
De volgende stap is het invullen van de adressen. Zorg wel dat elke bezetmelder en blokelement zijn voorzien van een unieke naam. Hierbij geef je alle binnenkomstmelder B1 echter wel hetzelfde adres. Die van de B1 welke je hebt gebruikt vanuit je systeem. Ditzelfde doe je ook weer met de B2, B3 en eventueel B4. Datzelfde geld ook voor het blokelement. Van uitgaande dat je blokuitgang 1 gebruikt van TMxx 1 dan zouden alle B1 melders in het station het adres 1.1 moeten hebben, alle B3 melders 1.9. Alle blokelementen hebben adres 1.1.
De wijs je elke blok zijn eigen relais toe. Dit doe je door naar het tabblad opties te gaan van dat blok. Hier vind je de optie “relais” waar je het juiste relais selecteert. Klik vervolgens op “vul automatisch” en je zult zien dat iTrain op de tabbladen volgende en vorige zal beginnen met dat relais. Op het schakelbord verschijnt een klein wit kader om de bezetmelders van dat blok.
Doe dit met alle blokken en dan zou het moeten gaan werken. Zodra je verbinding maakt met iTrain en je schakelt 1 van de relais aan dan moeten de andere uit blijven. Schakel je vervolgens een ander relais aan dan gaat eerst de vorige uit voordat de nieuwe selectie aan gaat. Dan heb je het goed ingesteld.
Succes met uitproberen. Heb je vragen of zie je fouten in mijn uitleg wat altijd mogelijk is dan hoor ik het graag. Maar laat vooral weten of de methode je bevalt
Groetjes Martin Domburg
Domburg Train Support
Wat heb je nodig:
1 Blokuitgang van de TMxx voorzien van 2 detecties
Per 4 schaduwsporen een relaisprint DR4 van Picommit
iTrain 3.0 of hoger
Het principe is gebaseerd op de Draaischijfbesturing van DTC. iTrain bekijkt welke blokken in een stationselement zijn voorzien van een relais en koppelt deze blokken aan elkaar. Als een trein een blok in wilt rijden of verlaten dan schakelt iTrain dat blokrelais in en blokkeert hij het andere relais net zolang tot de trein geheel in of uit dat blok is. Er kan dus maar 1 actie tegelijk uitgevoerd worden.
Fysieke uitvoering
Als eerste verbind je alle doorgaande spoorstaven A aan elkaar en sluit je die aan op de A uitgang van het gewenste blok op de CD16 of de TM44.
Op de DR4 zitten 4 relais met elk 2 wisselcontacten.
Nu houd je de detecties b1 en b3 over. Dit is de in secties opgedeelde spoorstaaf, die je elk naar het relais print brengt. OP het relais zie je een aansluiting COM, NO (Normally open) en NC (Normally Closed). De draad die je zojuist van spoorstaaf B1 hebt gelegd sluit je aan op de NO contact van de eerste terminal van het eerste relais. Datzelfde doe je met de melder B3 op het tweede terminal van dat relais. Dit herhaal je voor elke opstelspoor zodat elk spoor een eigen relais heeft die de detecties van dat opstelspoor schakelt.
De ena laatste handeling is het aansluiten van de B1 en B3 aansluiting van de CD16/TM44. De B1 breng je naar de eerste COM aansluiting op het relais en die verbind je door naar elke eerste COM aansluiting van de volgende relais die je gebruikt. Dat zelfde doe je ook met de Bë vanaf de CD16 of TM44. Die breng je naar de tweede contact en lus je door.De laatste stap is het aansluiten van het relais op de OC32.
Na het inregelen via de OC32config ben je fysiek klaar voor de strijd. Je kunt het testen door een relais te schakelen en een bezetmelding te simuleren in DinamousersCC.
instellen in iTrain 3.0
Dit is vrij eenvoudig te doen. Zorg eerst ervoor dat de betreffende blokken deel uit maken van een station. Teken om de blokken een stationselement en stel deze vervolgens in. Volg hiervoor de handleiding.
Heb je het station klaar dan begin je door in elk blok een relais te tekenen en die een naam te geven en het adres en interface die erbij hoort. De stand is “aan/uit”.
De volgende stap is het invullen van de adressen. Zorg wel dat elke bezetmelder en blokelement zijn voorzien van een unieke naam. Hierbij geef je alle binnenkomstmelder B1 echter wel hetzelfde adres. Die van de B1 welke je hebt gebruikt vanuit je systeem. Ditzelfde doe je ook weer met de B2, B3 en eventueel B4. Datzelfde geld ook voor het blokelement. Van uitgaande dat je blokuitgang 1 gebruikt van TMxx 1 dan zouden alle B1 melders in het station het adres 1.1 moeten hebben, alle B3 melders 1.9. Alle blokelementen hebben adres 1.1.
De wijs je elke blok zijn eigen relais toe. Dit doe je door naar het tabblad opties te gaan van dat blok. Hier vind je de optie “relais” waar je het juiste relais selecteert. Klik vervolgens op “vul automatisch” en je zult zien dat iTrain op de tabbladen volgende en vorige zal beginnen met dat relais. Op het schakelbord verschijnt een klein wit kader om de bezetmelders van dat blok.
Doe dit met alle blokken en dan zou het moeten gaan werken. Zodra je verbinding maakt met iTrain en je schakelt 1 van de relais aan dan moeten de andere uit blijven. Schakel je vervolgens een ander relais aan dan gaat eerst de vorige uit voordat de nieuwe selectie aan gaat. Dan heb je het goed ingesteld.
Succes met uitproberen. Heb je vragen of zie je fouten in mijn uitleg wat altijd mogelijk is dan hoor ik het graag. Maar laat vooral weten of de methode je bevalt
Groetjes Martin Domburg
Domburg Train Support
Laatst gewijzigd door martindomburg op 20 jan 2014 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Dinamo: Schaduwstation met iTrain over 1 blokuitgang.
Ik werd doe leon van Perlo op een foutje gewezen in mijn uitleg. Ik heb de tekst gewijzigd zodat het goed zal gaan werken.
De schakeling moet werken over de B staaf ipv de A staaf. Er kunnen situaties voordoen waarbij je anders alsnog een spookdetectie zou kunnen krijgen.
Groetjes
De schakeling moet werken over de B staaf ipv de A staaf. Er kunnen situaties voordoen waarbij je anders alsnog een spookdetectie zou kunnen krijgen.
Groetjes
Re: Dinamo: Schaduwstation met iTrain over 1 blokuitgang.
Martin, bedankt voor de uitleg.
Ik heb er wel nog een vraag over. In principe heb je maar 2 bezetmelders, vanuit iTrain gezien dan. Ik neem aan dat als je met posities wilt werken dat bezetmelder b1 van spoor 1 even lang moet zijn als de bezetmelder b1 van spoor 2, enz. ?
Grtz.
Peter
Ik heb er wel nog een vraag over. In principe heb je maar 2 bezetmelders, vanuit iTrain gezien dan. Ik neem aan dat als je met posities wilt werken dat bezetmelder b1 van spoor 1 even lang moet zijn als de bezetmelder b1 van spoor 2, enz. ?
Grtz.
Peter
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Dinamo: Schaduwstation met iTrain over 1 blokuitgang.
Nee hoor dat stel je per spoor in bij itrain. Alleen de adressen zijn hetzelfde. Voor de rest is de opzet hetzelfde als anders. Je kan dus best verschillende lengtes hebben want elke bezetmelder op je schakelbord is uniek. Enkel het adres is gelijk van de binnenkomstmelders en datzelfde geld ook voor de stopmelders.
Elk spoor is een uniek blokelement in iTrain
Elk spoor is een uniek blokelement in iTrain
Re: Dinamo: Schaduwstation met iTrain over 1 blokuitgang.
Martin, helemaal duidelijk!
Makkelijker kan het volgens mij niet
Grtz.
Peter
Makkelijker kan het volgens mij niet
Grtz.
Peter
-
- Moderator
- Berichten: 4687
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Dinamo: Schaduwstation met iTrain over 1 blokuitgang.
Sank You Master!
Scheelt aanzienlijk in de kosten! Ga het nog wel 100x overlezen, maar moet goedkomen!
Groet,
Alwin
Scheelt aanzienlijk in de kosten! Ga het nog wel 100x overlezen, maar moet goedkomen!
Groet,
Alwin
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Dinamo: Schaduwstation met iTrain over 1 blokuitgang.
dus als ik het goed begrijp
1 gezamelijke inrij melder en dan per opstel spoor 1 bezetmelder. ?
M.
1 gezamelijke inrij melder en dan per opstel spoor 1 bezetmelder. ?
M.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Dinamo: Schaduwstation met iTrain over 1 blokuitgang.
Nee
Elk spoor heeft een eigen inrijmelder, stopmelder en blolelement.
Alleen hebben alle inrijmelders hetzelfde adres. Alle stopmelders hetzelfde adres en alle blokelementen hetzelfde adres.
Omdat itrain telkens maar 1 relais activeert ziet hij maar 1 spoor. En niet allemaal.
Groetjes
Elk spoor heeft een eigen inrijmelder, stopmelder en blolelement.
Alleen hebben alle inrijmelders hetzelfde adres. Alle stopmelders hetzelfde adres en alle blokelementen hetzelfde adres.
Omdat itrain telkens maar 1 relais activeert ziet hij maar 1 spoor. En niet allemaal.
Groetjes
Re: Dinamo: Schaduwstation met iTrain over 1 blokuitgang.
ok all clear
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Dinamo: Schaduwstation met iTrain over 1 blokuitgang.
Vraagje. Is dit nu hetzelfde als het HCCM voorbeeld in het document "Blokken koppelen met relais" van Leon?
Bij het voorbeeld over de dubbele schakeling worden de blokuitgangen gebruikt waar de trein heen gaat of vandaan komt. Dat zou ook bij deze uitwerking kunnen. Dan heb je eigenlijk helemaal geen aparte blokuitgang nodig voor je schaduwsporen.
Als ik het goed begrepen heb dan moet het iig in koploper in te stellen zijn. Voor andere software weet ik het nog niet. Zelf moet ik RocRail daar goed voor bekijken. Maar als het in iTrain gewoon kan werken dan heb ik iig een alternatief achter de hand. Koploper is sowieso voor mij geen optie. Dat is voor windows.
Bij het voorbeeld over de dubbele schakeling worden de blokuitgangen gebruikt waar de trein heen gaat of vandaan komt. Dat zou ook bij deze uitwerking kunnen. Dan heb je eigenlijk helemaal geen aparte blokuitgang nodig voor je schaduwsporen.
Als ik het goed begrepen heb dan moet het iig in koploper in te stellen zijn. Voor andere software weet ik het nog niet. Zelf moet ik RocRail daar goed voor bekijken. Maar als het in iTrain gewoon kan werken dan heb ik iig een alternatief achter de hand. Koploper is sowieso voor mij geen optie. Dat is voor windows.
gr
Renzo
Dinamo, Rocrail, XTrackCad, OpenBSD, NS/NL
Renzo
Dinamo, Rocrail, XTrackCad, OpenBSD, NS/NL
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Dinamo: Schaduwstation met iTrain over 1 blokuitgang.
Hoi Renzo,
Dat is ook een optie alleen minder efficient omdat een trein dan niet voor het schaduwstation kan wachten op toegang. Ook voor de positie werking is dat nadelig
Het zal de flow van treinen ophouden wat weer een belemmering kan vormen.
Groetjes
Dat is ook een optie alleen minder efficient omdat een trein dan niet voor het schaduwstation kan wachten op toegang. Ook voor de positie werking is dat nadelig
Het zal de flow van treinen ophouden wat weer een belemmering kan vormen.
Groetjes
Re: Dinamo: Schaduwstation met iTrain over 1 blokuitgang.
Ter info, op dit moment is het (nog) niet mogelijk om 2 met relais geschakelde blokken achter elkaar te plaatsen.
Om meer treinen in mijn schaduwstation kwijt te kunnen heb ik de totale lengte van 2 meter per spoor opgeknipt in twee delen van 1 meter. Vervolgens heb ik gebruik gemaakt van de relais methode.
1ste meter wordt door een relais geschakeld welke aan bv blok nr 1 hangt, vervolgens wordt het 2e deel door een ander relais geschakeld, welke aan bv blok nr 2 hangt.
Bij korte treinen werkt dit perfect, echter als een trein langer als 1 meter is dan worden 2 blokken geblokkeerd, logisch natuurlijk. Echter nu worden de betreffende relais niet vrijgegeven. Dit resulteert in het niet meer bereikbaar zijn van de overige sporen in het schaduwstation (de relais blijven bezet, binnen iTrain worden de relais als een soort "wisselstraat" gezien en deze is dus bezet). De relais benodigd voor de andere sporen kunnen zodoende niet geschakeld worden.
Ik heb dit bij Xander (iTrain) aangekaart, wellicht dat in een toekomstige versie van iTrain het schakelen van meerdere achter elkaar liggende blokken d.m.v. de relais methode wel ondersteund gaat worden, dit is echter op dit moment niet duidelijk.
Mochten er vragen/opmerkingen over bovenstaand zijn dan hoor ik dat graag van jullie.
Hierbij de link naar het draadje op het iTrain forum:
http://berros.eu/itrain/forum/viewtopic.php?f=41&t=4004
Grtz.
Peter
Om meer treinen in mijn schaduwstation kwijt te kunnen heb ik de totale lengte van 2 meter per spoor opgeknipt in twee delen van 1 meter. Vervolgens heb ik gebruik gemaakt van de relais methode.
1ste meter wordt door een relais geschakeld welke aan bv blok nr 1 hangt, vervolgens wordt het 2e deel door een ander relais geschakeld, welke aan bv blok nr 2 hangt.
Bij korte treinen werkt dit perfect, echter als een trein langer als 1 meter is dan worden 2 blokken geblokkeerd, logisch natuurlijk. Echter nu worden de betreffende relais niet vrijgegeven. Dit resulteert in het niet meer bereikbaar zijn van de overige sporen in het schaduwstation (de relais blijven bezet, binnen iTrain worden de relais als een soort "wisselstraat" gezien en deze is dus bezet). De relais benodigd voor de andere sporen kunnen zodoende niet geschakeld worden.
Ik heb dit bij Xander (iTrain) aangekaart, wellicht dat in een toekomstige versie van iTrain het schakelen van meerdere achter elkaar liggende blokken d.m.v. de relais methode wel ondersteund gaat worden, dit is echter op dit moment niet duidelijk.
Mochten er vragen/opmerkingen over bovenstaand zijn dan hoor ik dat graag van jullie.
Hierbij de link naar het draadje op het iTrain forum:
http://berros.eu/itrain/forum/viewtopic.php?f=41&t=4004
Grtz.
Peter
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Dinamo: Schaduwstation met iTrain over 1 blokuitgang.
Hey Martin,
Dit is inderdaad een interessante optie om uit te voeren. Echter, ik moet de aansluitingen zien in plaats van te lezen: of te wel, is het mogelijk om een plaatje te uploaden van het aansluitschema (ik weet Martin dat jij vaker al zoiets getekend hebt ). Dat zou voor mij een stuk duidelijker zijn. Mag gewoon het meest simpele paint/ingescande tekening zijn.
Dit is inderdaad een interessante optie om uit te voeren. Echter, ik moet de aansluitingen zien in plaats van te lezen: of te wel, is het mogelijk om een plaatje te uploaden van het aansluitschema (ik weet Martin dat jij vaker al zoiets getekend hebt ). Dat zou voor mij een stuk duidelijker zijn. Mag gewoon het meest simpele paint/ingescande tekening zijn.
grt,
Thijs
Am Waldrand
Thijs
Am Waldrand
Re: Dinamo: Schaduwstation met iTrain over 1 blokuitgang.
Het duurt nog even maar 13 dec 2014 is Houten Digitaal.
Daar staan oa Martin Domburg.
Ik zal er staan met een demobaantje die een schaduwstation schakelt met relais, het schaduwstation heeft 4 sporen.
De wissels zullen met servo's en de OC32 gestuurd worden.
Zal proberen om dan een uitleg bij mij te hebben op papier.
In viewtopic.php?f=14&t=7807 staat een bouwbeschrijving.
Daar staan oa Martin Domburg.
Ik zal er staan met een demobaantje die een schaduwstation schakelt met relais, het schaduwstation heeft 4 sporen.
De wissels zullen met servo's en de OC32 gestuurd worden.
Zal proberen om dan een uitleg bij mij te hebben op papier.
In viewtopic.php?f=14&t=7807 staat een bouwbeschrijving.
Re: Dinamo: Schaduwstation met iTrain over 1 blokuitgang.
Hey Ben,
Ik volg jou draadje al, en ben erg benieuwd hoe dat verder ontwikkeld. 13 december is nog de vraag, is mijn werkweekend, hopelijk kan ik vrij krijgen, we gaan het zien. Vandaar de vraag ook, en ik denk ook voor meerdere, dat het soms fijn is als er dingen zoals aansluitschema's gepost worden. In ieder geval, ik denk veel in beelden, dus als je mij een lap tekst voorschotelt vind ik dit moeilijker dan een simpel schemaatje. Maar goed, als ik specifieke vragen heb tzt dan ho(o)r(en) jij/jullie wel van me
Ik volg jou draadje al, en ben erg benieuwd hoe dat verder ontwikkeld. 13 december is nog de vraag, is mijn werkweekend, hopelijk kan ik vrij krijgen, we gaan het zien. Vandaar de vraag ook, en ik denk ook voor meerdere, dat het soms fijn is als er dingen zoals aansluitschema's gepost worden. In ieder geval, ik denk veel in beelden, dus als je mij een lap tekst voorschotelt vind ik dit moeilijker dan een simpel schemaatje. Maar goed, als ik specifieke vragen heb tzt dan ho(o)r(en) jij/jullie wel van me
grt,
Thijs
Am Waldrand
Thijs
Am Waldrand
Re: Dinamo: Schaduwstation met iTrain over 1 blokuitgang.
Thijs,
Ben zelf ook nogal beeldend ingesteld.
Dus er zal ook een schema bij staan.
Zal deze ook op het forum zetten, moet alleen nog zien hoe ik dat kan doen.
Op het iTrain-forum kan ik een zipfile posten.
Ben zelf ook nogal beeldend ingesteld.
Dus er zal ook een schema bij staan.
Zal deze ook op het forum zetten, moet alleen nog zien hoe ik dat kan doen.
Op het iTrain-forum kan ik een zipfile posten.
Re: Dinamo: Schaduwstation met iTrain over 1 blokuitgang.
Haha, dan hebben we dat gemeen. Ik zou het heel erg prettig vinden. Wat ik me nog afvroeg. In de uitleg van Martin staat een voorbeeld met een DR4 printje, jij doet dit niet. Is daar een reden voor? En wat is nou eigenlijk het verschil tussen de TM-H en TM44? Of is de TM44 meer plug & play? Ik ga proberen naar Houten te komen, kan ik in ieder geval veel vragen stellen en veel zien rondom dinamo.BenQ schreef:Thijs,
Ben zelf ook nogal beeldend ingesteld.
Dus er zal ook een schema bij staan.
Zal deze ook op het forum zetten, moet alleen nog zien hoe ik dat kan doen.
Op het iTrain-forum kan ik een zipfile posten.
grt,
Thijs
Am Waldrand
Thijs
Am Waldrand
Re: Dinamo: Schaduwstation met iTrain over 1 blokuitgang.
TM-H hoort bij de tweede generatie en de TM44 hoort bij de derde generatie (grofweg).
De TM44 heeft 4 blokken en per blok 4 melders en de TM-H heeft 8 blokken en 2 melders per blok en een niet gemeld gedeelte.
De TM44 heeft één spanning nodig, de rijspanning. Die worden intern naar de benodigde spanningen gebracht.
De TM-H heeft drie spanningen nodig, 5 V, 12 V en de rijspanning, deze wordt geleverd door de IPM en die is een stuk duurder.
Eén blok van de TM44 en de TM-H zijn ongeveer even duur.
De DR4 is een printje die de stroom over 4 servo's verdeelt en de spanning op 5 volt zet en waar je dus 2 stroomdraden (+ en -) en 8 data draden op aansluit uit de OC32.
Deze staan, 2 stuks, op de laatste foto waar de servo's op aangesloten zijn.
De TM44 heeft 4 blokken en per blok 4 melders en de TM-H heeft 8 blokken en 2 melders per blok en een niet gemeld gedeelte.
De TM44 heeft één spanning nodig, de rijspanning. Die worden intern naar de benodigde spanningen gebracht.
De TM-H heeft drie spanningen nodig, 5 V, 12 V en de rijspanning, deze wordt geleverd door de IPM en die is een stuk duurder.
Eén blok van de TM44 en de TM-H zijn ongeveer even duur.
De DR4 is een printje die de stroom over 4 servo's verdeelt en de spanning op 5 volt zet en waar je dus 2 stroomdraden (+ en -) en 8 data draden op aansluit uit de OC32.
Deze staan, 2 stuks, op de laatste foto waar de servo's op aangesloten zijn.
Re: Dinamo: Schaduwstation met iTrain over 1 blokuitgang.
Het verhaal van de TM-H en TM44 is duidelijk, dank daarvoor. Maar volgens mij hebben wij niet over hetzelfde, jij hebt het denk ik over de SP4. Ik bedoel de DR4 relais printje van Dinasys. Waarom gebruik je die niet maar een eigen gemaakte relaisprint?BenQ schreef: De DR4 is een printje die de stroom over 4 servo's verdeelt en de spanning op 5 volt zet en waar je dus 2 stroomdraden (+ en -) en 8 data draden op aansluit uit de OC32.
Deze staan, 2 stuks, op de laatste foto waar de servo's op aangesloten zijn.
grt,
Thijs
Am Waldrand
Thijs
Am Waldrand
Re: Dinamo: Schaduwstation met iTrain over 1 blokuitgang.
De Sp04 is inderdaad voor de servo's.
En ik Denk dat ben zelf de relais printen maakt puur vanwege de prijs. Maar dat Is een vermoeden.
En ik Denk dat ben zelf de relais printen maakt puur vanwege de prijs. Maar dat Is een vermoeden.
Re: Dinamo: Schaduwstation met iTrain over 1 blokuitgang.
Sorry voor mijn verkeerd begrijpen van het printje, moet die namen nog leren uit elkaar te houden.
Ik had al een aantal relais gekocht voor iets en wist niet dat de DR4 bestond toen ik de plannen maakte.
De DR4 is met 4 relais en ik heb 29 relais nodig, dus dat zijn 8x DR4, 8x € 30,25 = € 242. (bouwpakket, gemaakt kosten ze € 35,50)
De relais kosten €2,54 + 2 diodes € 0,20 + printplaat € 3,00 per stuk is totaal per relais ± € 3,00 = € 12,00 per 4.
Was nog vergeten de printplaatklemmen, deze kosten € 0,61 per relais, totaal wordt dan € 3,61 x 4 = € 14,44 per 4.
Het maken van de printen vind ik leuk dus de keuze is dan gauw gemaakt.
Ik had al een aantal relais gekocht voor iets en wist niet dat de DR4 bestond toen ik de plannen maakte.
De DR4 is met 4 relais en ik heb 29 relais nodig, dus dat zijn 8x DR4, 8x € 30,25 = € 242. (bouwpakket, gemaakt kosten ze € 35,50)
De relais kosten €2,54 + 2 diodes € 0,20 + printplaat € 3,00 per stuk is totaal per relais ± € 3,00 = € 12,00 per 4.
Was nog vergeten de printplaatklemmen, deze kosten € 0,61 per relais, totaal wordt dan € 3,61 x 4 = € 14,44 per 4.
Het maken van de printen vind ik leuk dus de keuze is dan gauw gemaakt.
Re: Dinamo: Schaduwstation met iTrain over 1 blokuitgang.
Het Ben,
Duidelijk verhaal. Ik blijf de ontwikkelingen volgen van jou draadje. Ik zag ook dat je naar de dagen in Amersfoort gaat, vanuit PiCommIT? Heb je daar ook een eigen demo-baan bij je?
Duidelijk verhaal. Ik blijf de ontwikkelingen volgen van jou draadje. Ik zag ook dat je naar de dagen in Amersfoort gaat, vanuit PiCommIT? Heb je daar ook een eigen demo-baan bij je?
grt,
Thijs
Am Waldrand
Thijs
Am Waldrand
Re: Dinamo: Schaduwstation met iTrain over 1 blokuitgang.
Thijs,
Ga dit woensdag met Frans Staal overleggen, een vriend heeft dan een workshop Draaischijf en ik ga mee.
Als tegenprestatie vroeg Frans of ik één of meerdere dagen in Amersfoort wilde staan.
En dat wordt vrijdag 17 okt.
Ga dit woensdag met Frans Staal overleggen, een vriend heeft dan een workshop Draaischijf en ik ga mee.
Als tegenprestatie vroeg Frans of ik één of meerdere dagen in Amersfoort wilde staan.
En dat wordt vrijdag 17 okt.
Re: Dinamo: Schaduwstation met iTrain over 1 blokuitgang.
Helaas, vrijdag moet ik werken. In ieder geval veel plezier danBenQ schreef:Thijs,
Ga dit woensdag met Frans Staal overleggen, een vriend heeft dan een workshop Draaischijf en ik ga mee.
Als tegenprestatie vroeg Frans of ik één of meerdere dagen in Amersfoort wilde staan.
En dat wordt vrijdag 17 okt.
grt,
Thijs
Am Waldrand
Thijs
Am Waldrand