Riedkircher Tal
Geplaatst: 30 jan 2014 08:14
Hallo Forumgenoten,
Sinds ik me heb voorgesteld heb ik weinig meer van me laten horen. Omdat mijn toenmalige baan-in-wording me niet geheel beviel ben ik eerst bezig geweest met het oplossen van problemen (met name met het automatisch rijden). Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om niet meer verder te gaan emmeren maar op een schoon velletje opnieuw te beginnen. Hieruit is voortgekomen het "Riedkircher Tal".
Eenvoudiger, kleiner en handzamer zijn de belangrijkste eigenschappen van de baan. Gecombineerd met Peco code 80 rails (ivm het risico op te hoge railflenzen va mijn oude treinen). Omdat ik 'm zo nu en dan op een beurs wil kunnen laten zien moet het in 'm auto passen en in m'n eentje te tillen zijn (mag best met meer keren heen en weer lopen, dat wel).
Ik wilde in elk geval niet breder dan 122 cm uitkomen, en eigenlijk ook niet dieper dan 61 cm. Dat laatste is niet gelukt, het is 70 cm geworden. Daarmee past het nog goed in m'n auto, dus dat is okee. Het geheel zal op termijn op een speciaal gemaakt kastje worden geplaatst, waarmee het in combinatie met een achtergrond en een fries de uitstraling van een aquarium moet krijgen.
Uitgangspunten voor Riedkircher Tal
Een gevarieerde treinenloop. Ondanks het kleine formaat van de baan moet het niet zo zijn dat er maar twee treintjes hun rondjes kunnen rijden. Er moet dus een schaduwstation komen dat ruimte biedt voor meerdere stammetjes van voldoende lengte.
Uitwerking: een schaduwstation met 6 opstelsporen (3 dubbele), minimaal geschikt voor treinen van 85 cm. Dat is voldoende voor een e-loc met vier lange rijtuigen er achter, welke een doorgaande d-trein vormen.
Een realistische treinenloop. Treinen rijden doorgaans geen rondjes, ze rijden heen en weer tussen A en B. Een trein die eerst de ene kant op rijdt moet daarom van mij van de andere kant weer terug komen. In verband met praktische overwegingen hoeft de loc dan niet zozeer aan de andere kant te staan.
Uitwerking: Vanuit het schaduwstation kan links- en rechtsom worden gereden over het hoofdspoor. Omdat het traject enkelsporig is zijn hiervoor dus twee keerlussen benodigd, één rond het schaduwstation en één in het hoofdspoor dat door het station loopt.
Ver doorgevoerde automatisering. De treinenloop moet automatisch zijn, want dat vind ik leuk om uit te werken (IT blijft kriebelen). Vanwege de aard van de baan (aquarium) zou het 't mooist zijn als het geheel vanuit de luie stoel bediend kan worden. Afstandbesturing met een tablet dus!
Uitwerking: Ik ben inmiddels bezig mijzelf bekend te maken met Rocrail, in verband met de mogelijkheid een android-client in te zetten voor de afstandsbediening. Ook is het mogelijk om het serverdeel van Rocrail op een Raspberry Pi (RasPi) te zetten, een complete linux mini-pc op iets-groter-dan-creditcard formaat voor weinig. Onderzoek heeft uitgewezen dat ik hier niet de eerste mee ben, dus het moet kunnen! Ook een overweging is de inzet van een mini-itx pc, die in tegenstelling tot de RasPi ook met Windows overweg kan. Dat maakt het wat simpeler, maar wel weer iets groter. Tweedehands ook niet zo duur...
Interessante leukigheidjes. Rokende schoorstenen van huizen, de bekende lasser, etc. Dat soort zaken wil ik er ook graag in verwerken om het interessant te maken om naar te kijken. Misschien ook wel dag-nacht verlichting...
Daarnaast...
Een groot station hoeft voor mij op deze baan niet. Er is ook geen ruimte voor. Het dalstation zal meer een halte worden, en het bergstation een klein tweesporig kopstation met omloopmogelijkheid.
Ik vind de detaillering wel belangrijk. Ik wil dit dan ook gaan proberen in hoge mate door te voeren. Mooie scenery met mooie gebouwen, zo echt mogelijke begroeiing, bestrating, berotsing, etc... Het zal een beste klus worden, maar als ik de treinenloop maar naar m'n zin kan krijgen zal dit met veel trial-and-error op den duur wel voor elkaar komen.
Voor nu genoeg geklets, eerst maar eens wat plaatjes van het ontwerp.
Het schaduwstation. De blauwe sectie is de keerlus-sectie waarop één van de twee extreme keerlussen op zal worden aangesloten.
De klim naar het dalstation en het dalstation zelf. vanuit de klimspiraal aan de rechterkant door in de klimspiraal aan de linkerkant waarvandaan een aansluiting op de dalstation-lus aftakt. De rode sectie is de tweede keerlussectie. Vlak voor het station takt het bergspoor af, dat direct na het perron de klim inzet.
De klim naar het bergstation, met paradespoor, en het bergstation. De klimspiraal zit recht boven de linker klimspiraal vanuit het schaduwstation. Het bergstation ligt op 32 cm boven het schaduwstation.
En een schematische weergave, zoals de baan in RocRail is opgenomen.
Overzicht van de zichtbare sporen met een voorlopig idee van de scenery. Het idee is dat de berg midden achterin de baan staat, waardoor er ook een interessant aanzicht vanaf links en rechts is. De hoeken aan de voorkant moeten iets afgerond gaan worden, zodat het geheel wat compacter lijkt dan het werkelijk is. De donkergrijze weg is de hoofdweg door het dal, een twee baans asfaltweg die hier en daar wat onderhoud kan gebruiken.
De halte bestaat uit een perron van aangestampte... tussen houten perronranden, een onverhard parkeerterrein en een klein kantoortje voor de kaartverkoop. Ik heb een leuk huisje van MBZ gevonden dat hiervoor wel geschikt is.
Langs de weg komt een elektriciteitsleiding aan houten palen. Aan een aantal van deze palen komt ook de straatverlichting te hangen. Ik wil dit gaan doen door het licht van een led via een glasvezel door de paal naar de lamp te leiden. Het zal nog wel zoeken worden naar de juiste vorm, maar de eerste test (licht vanuit de lamp door een vezel leiden) geeft hoop!
Intussen is de bouw van start gegaan. Het frame is inmiddels gemaakt en opgehangen. Het hangt nu nog op blokken aan de muur (en een pootje op het bureau) maar dat moet met de tijd veranderen. Ik wil er een kastje onder maken waar bovenin de elektronica komt te hangen en verder opbergruimte is voor al die leuke verzameldingen die uiteindelijk zoveel rommel geven.
Riedkircher Tal zal op 22 maart te zien zijn op de beurs in Zutphen. Ik wil dan in elk geval het schaduwstation en de halte (2 sporen) voorzien hebben van rails, en aangesloten hebben. Dan kunnen er in elk geval wat treinen hun rondjes rijden, en misschien ook pendelen naar de halte. De rails en wissels zijn inmiddels ontvangen vanuit UK, dus daar zal het niet van afhangen! Uiteindelijk wil ik het geheel dus met Rocrail gaan besturen, maar voor Zutphen is dat waarschijnlijk iets te ambitieus. In dat geval zal ik het daar met Koploper gaan regelen, waar ik nu nog wat beter mee uit de voeten kan.
Dat is het even voor nu, wordt vervolgd!
Groet,
Robbert-Jan.
Sinds ik me heb voorgesteld heb ik weinig meer van me laten horen. Omdat mijn toenmalige baan-in-wording me niet geheel beviel ben ik eerst bezig geweest met het oplossen van problemen (met name met het automatisch rijden). Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om niet meer verder te gaan emmeren maar op een schoon velletje opnieuw te beginnen. Hieruit is voortgekomen het "Riedkircher Tal".
Eenvoudiger, kleiner en handzamer zijn de belangrijkste eigenschappen van de baan. Gecombineerd met Peco code 80 rails (ivm het risico op te hoge railflenzen va mijn oude treinen). Omdat ik 'm zo nu en dan op een beurs wil kunnen laten zien moet het in 'm auto passen en in m'n eentje te tillen zijn (mag best met meer keren heen en weer lopen, dat wel).
Ik wilde in elk geval niet breder dan 122 cm uitkomen, en eigenlijk ook niet dieper dan 61 cm. Dat laatste is niet gelukt, het is 70 cm geworden. Daarmee past het nog goed in m'n auto, dus dat is okee. Het geheel zal op termijn op een speciaal gemaakt kastje worden geplaatst, waarmee het in combinatie met een achtergrond en een fries de uitstraling van een aquarium moet krijgen.
Uitgangspunten voor Riedkircher Tal
Een gevarieerde treinenloop. Ondanks het kleine formaat van de baan moet het niet zo zijn dat er maar twee treintjes hun rondjes kunnen rijden. Er moet dus een schaduwstation komen dat ruimte biedt voor meerdere stammetjes van voldoende lengte.
Uitwerking: een schaduwstation met 6 opstelsporen (3 dubbele), minimaal geschikt voor treinen van 85 cm. Dat is voldoende voor een e-loc met vier lange rijtuigen er achter, welke een doorgaande d-trein vormen.
Een realistische treinenloop. Treinen rijden doorgaans geen rondjes, ze rijden heen en weer tussen A en B. Een trein die eerst de ene kant op rijdt moet daarom van mij van de andere kant weer terug komen. In verband met praktische overwegingen hoeft de loc dan niet zozeer aan de andere kant te staan.
Uitwerking: Vanuit het schaduwstation kan links- en rechtsom worden gereden over het hoofdspoor. Omdat het traject enkelsporig is zijn hiervoor dus twee keerlussen benodigd, één rond het schaduwstation en één in het hoofdspoor dat door het station loopt.
Ver doorgevoerde automatisering. De treinenloop moet automatisch zijn, want dat vind ik leuk om uit te werken (IT blijft kriebelen). Vanwege de aard van de baan (aquarium) zou het 't mooist zijn als het geheel vanuit de luie stoel bediend kan worden. Afstandbesturing met een tablet dus!
Uitwerking: Ik ben inmiddels bezig mijzelf bekend te maken met Rocrail, in verband met de mogelijkheid een android-client in te zetten voor de afstandsbediening. Ook is het mogelijk om het serverdeel van Rocrail op een Raspberry Pi (RasPi) te zetten, een complete linux mini-pc op iets-groter-dan-creditcard formaat voor weinig. Onderzoek heeft uitgewezen dat ik hier niet de eerste mee ben, dus het moet kunnen! Ook een overweging is de inzet van een mini-itx pc, die in tegenstelling tot de RasPi ook met Windows overweg kan. Dat maakt het wat simpeler, maar wel weer iets groter. Tweedehands ook niet zo duur...
Interessante leukigheidjes. Rokende schoorstenen van huizen, de bekende lasser, etc. Dat soort zaken wil ik er ook graag in verwerken om het interessant te maken om naar te kijken. Misschien ook wel dag-nacht verlichting...
Daarnaast...
Een groot station hoeft voor mij op deze baan niet. Er is ook geen ruimte voor. Het dalstation zal meer een halte worden, en het bergstation een klein tweesporig kopstation met omloopmogelijkheid.
Ik vind de detaillering wel belangrijk. Ik wil dit dan ook gaan proberen in hoge mate door te voeren. Mooie scenery met mooie gebouwen, zo echt mogelijke begroeiing, bestrating, berotsing, etc... Het zal een beste klus worden, maar als ik de treinenloop maar naar m'n zin kan krijgen zal dit met veel trial-and-error op den duur wel voor elkaar komen.
Voor nu genoeg geklets, eerst maar eens wat plaatjes van het ontwerp.
Het schaduwstation. De blauwe sectie is de keerlus-sectie waarop één van de twee extreme keerlussen op zal worden aangesloten.
De klim naar het dalstation en het dalstation zelf. vanuit de klimspiraal aan de rechterkant door in de klimspiraal aan de linkerkant waarvandaan een aansluiting op de dalstation-lus aftakt. De rode sectie is de tweede keerlussectie. Vlak voor het station takt het bergspoor af, dat direct na het perron de klim inzet.
De klim naar het bergstation, met paradespoor, en het bergstation. De klimspiraal zit recht boven de linker klimspiraal vanuit het schaduwstation. Het bergstation ligt op 32 cm boven het schaduwstation.
En een schematische weergave, zoals de baan in RocRail is opgenomen.
Overzicht van de zichtbare sporen met een voorlopig idee van de scenery. Het idee is dat de berg midden achterin de baan staat, waardoor er ook een interessant aanzicht vanaf links en rechts is. De hoeken aan de voorkant moeten iets afgerond gaan worden, zodat het geheel wat compacter lijkt dan het werkelijk is. De donkergrijze weg is de hoofdweg door het dal, een twee baans asfaltweg die hier en daar wat onderhoud kan gebruiken.
De halte bestaat uit een perron van aangestampte... tussen houten perronranden, een onverhard parkeerterrein en een klein kantoortje voor de kaartverkoop. Ik heb een leuk huisje van MBZ gevonden dat hiervoor wel geschikt is.
Langs de weg komt een elektriciteitsleiding aan houten palen. Aan een aantal van deze palen komt ook de straatverlichting te hangen. Ik wil dit gaan doen door het licht van een led via een glasvezel door de paal naar de lamp te leiden. Het zal nog wel zoeken worden naar de juiste vorm, maar de eerste test (licht vanuit de lamp door een vezel leiden) geeft hoop!
Intussen is de bouw van start gegaan. Het frame is inmiddels gemaakt en opgehangen. Het hangt nu nog op blokken aan de muur (en een pootje op het bureau) maar dat moet met de tijd veranderen. Ik wil er een kastje onder maken waar bovenin de elektronica komt te hangen en verder opbergruimte is voor al die leuke verzameldingen die uiteindelijk zoveel rommel geven.
Riedkircher Tal zal op 22 maart te zien zijn op de beurs in Zutphen. Ik wil dan in elk geval het schaduwstation en de halte (2 sporen) voorzien hebben van rails, en aangesloten hebben. Dan kunnen er in elk geval wat treinen hun rondjes rijden, en misschien ook pendelen naar de halte. De rails en wissels zijn inmiddels ontvangen vanuit UK, dus daar zal het niet van afhangen! Uiteindelijk wil ik het geheel dus met Rocrail gaan besturen, maar voor Zutphen is dat waarschijnlijk iets te ambitieus. In dat geval zal ik het daar met Koploper gaan regelen, waar ik nu nog wat beter mee uit de voeten kan.
Dat is het even voor nu, wordt vervolgd!
Groet,
Robbert-Jan.