Pagina 1 van 1

Gebruik Fleischmann draaischijf 9152

Geplaatst: 04 feb 2014 16:21
door rowdy
Beste forumvrienden,
Ik heb een draaischijf van Fleischmann 9152. Mijn baan is digitaal en wordt bestuurd met een Intellibox.
Wat ik me afvraag, kan ik de draaischijf gewoon analoog gebruiken v.w.b. de aansturing van de motor ( met de bijbehorende schakelaar) en gewoon de rail aansluiten op het digitaal systeem. Verstoort dat elkaar niet? Of moet ik daarvoor perse een draaischijfdecoder tussenvoegen?

Alvast bedankt voor juliie reactie.
groet Rowdy

Re: Gebruik Fleischmann draaischijf 9152

Geplaatst: 04 feb 2014 21:56
door Jos
Dat gaat prima Rowdy, had ik op mijn vorige baan ook zo.

Groetjes,
Jos

Re: Gebruik Fleischmann draaischijf 9152

Geplaatst: 04 feb 2014 23:03
door rowdy
Bedankt Jos, dan gaan we dat zo doen.
Rowdy

Re: Gebruik Fleischmann draaischijf 9152

Geplaatst: 05 feb 2014 11:01
door Jelle
Toevallig heb ik dezelfde situatie en het werkt prima.
Houd alleen rekening met de draaibrug, daar heb ik de stroomvoorziening niet aangesloten om kortsluiting te voorkomen.
En de tegenover elkaar liggende sporen een gelijke polariteit geven.

Re: Gebruik Fleischmann draaischijf 9152

Geplaatst: 06 feb 2014 22:42
door rowdy
Jelle heeft de rail van de brug niet aangesloten en bedient alleen de motor analoog.
Maar kun je de brug niet gewoon digitaal aansluiten zonder dat er kortsluiting ontstaat.De rail op de brug is , neem ik aan, gescheiden van het electrische circuit dat de motor bedient? Zo krijg je in ieder geval meer goede begeleiding van de aangesloten rail naar de loc.loods.
Heeft Jos de brug wel aangesloten ?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie.
bedankt Rowdy

Re: Gebruik Fleischmann draaischijf 9152

Geplaatst: 06 feb 2014 23:18
door Jelle
De motor zit in een gescheiden stroomkring, dus heeft geen enkel contact met de rail op de brug. Hoe de bediening van de motor dan ook gaat, analoog of digitaal, is eigenlijk niet zo zeer van belang.

Wat wel van belang is, is dat als de brug op een bepaalde stand staat er contact strippen in verbinding staan met de aanvoerende rails en/of de afvoerende rails hierdoor krijgt de rail op de brug spanning van de aanvoerende rails en/of de afvoerende rails. Heb je de brug ook aangesloten op (digitale) railspanning, krijg je, als de brug 180 graden draait, een verkeerde polariteit op de brug, dus kortsluiting.
Sluit je de brug niet aan, kan je net zo veel draaien als je wilt, maar zal de railspanning van de brug, door de contact strippen, altijd de zelfde polariteit aannemen als de aanvoerende rails en/of de afvoerende rails.

Re: Gebruik Fleischmann draaischijf 9152

Geplaatst: 07 feb 2014 09:59
door rowdy
Het inzetten van een draaischijfdecoder heeft dus eigenlijk weinig zin en kost alleen veel geld. Het gaat dus helemaal goed zolang je de rail van de brug maar geen volledige draai laat maken waardoor de plus en min omdraaien, want dan krijg je kortsluiting. Heel simpel eigenlijk.
Bedankt Jelle.
Groet Rowdy.

Re: Gebruik Fleischmann draaischijf 9152

Geplaatst: 07 feb 2014 10:19
door Jelle
Een draaischijfdecoder heeft wel zeker zin als je geheel automatisch wil rijden.
tzt kom er bij mij ook een decoder aan te hangen, maar voorlopig doe ik het nog even handmatig met de analoge draaischijfschakelaar van Fleischmann zelf. Ik heb eerst andere dingen die ik voor mijn baan wil regelen.

Re: Gebruik Fleischmann draaischijf 9152

Geplaatst: 07 feb 2014 11:26
door Jos
Als je de brug wilt voeden met digitale spanning moet je er een keerlus-schakeling op aansluiten, anders krijg je inderdaad kortsluiting bij 180 graden draaien. Ik had hem aangesloten op de booster van de Twin Center, daar zit een keerlus-schakeling in.
Als je de brug niet voed haalt hij de spanning van de aanliggende rails af.

Groetjes,
Jos