Pagina 1 van 20

Arnhegen Centraal: Rail Adventure breidt uit.

Geplaatst: 08 feb 2014 16:50
door Ronald1
Poosje stil geweest maar we zijn inmiddels verhuisd en redelijk gesettled en uiteraard weer begonnen aan de treinbaan, dus het leek weer eens tijd wat te posten.

Ik heb nu een mooie ruime beschikbaar (6,8 *3,2 m) met rechte wanden waar ik overal goed bij kan, een stuk beter voor de rug hoop ik.
Bij het initiele passen en meten bleek dat ik een veel stukken van mijn oude frame kon hergeherbruiken, das mooi dus.

Inmiddels de ruwbouw voor de onderbaan redelijk staan alleen nog voor de achterdeur langs een smalle module inbouwen. Het onderste niveau komt circa 70 cm van de vloer dus ook daar goed toegankelijk.

De baan wordt een U-vorm met een lange (5,6 m) en korte (3,7 m) poot, het baanplan is nog volop in ontwikkeling daarover binnenkort meer.

In ieder geval weer lekker aan het hobbyen.

Ronald
De korte kant
De korte kant
korte kant.JPG (106.64 KiB) 27640 keer bekeken
De korte kant
De lange kant
De lange kant
Lange kant.jpg (102.77 KiB) 27640 keer bekeken
De Lange kant met op de voorgrond de helix voor de verbindign van de onder- en bovenbaan.
Overzicht.jpg
Overzicht.jpg (97.59 KiB) 27640 keer bekeken
De lange kant vanaf de andere hoek met zicht op de PC hoek

Re: Arnhegen 3.0

Geplaatst: 08 feb 2014 17:30
door Maurits71
Zei u 6.8 x 3.2 :o

Lekker de ruimte dus

Re: Arnhegen 3.0

Geplaatst: 08 feb 2014 17:42
door richard7877
zo ,dat is pas een lekkere ruimte zeg!
Ik ga je project weer volgen

Groeten Richard

Re: Arnhegen 3.0

Geplaatst: 08 feb 2014 19:08
door Ad_M
lekker de ruimte zeg :D
Ben benieuwd naar het eventuele railplan

Mvg,
Ad

Re: Arnhegen 3.0

Geplaatst: 08 feb 2014 19:15
door 141
Zóóóó, wat een mooie ruime ruimte zeg! Ik zou zeggen.... resultaten uit het verleden scheppen hoge verwachtingen in de toekomst :D.

Groet, Clemens

Re: Arnhegen 3.0

Geplaatst: 08 feb 2014 20:19
door Ronald1
Ik ben er nog niet helemaal uit maar toch maar even het laatste ontwerp van de onderbaan gepost, staat nog geheel open voor verbeteringen dus meedenken is welkom.

Het ontwerp van het schaduwstation lijkt erg op mijn vorige baan gewoon omdat dit goed beviel.

Even ter verduidelijking :
- Bij dubbelspoor rij ik met rechts verkeer (zie verder pijlen in schema)
- De treinen gaan van en naar de bovenbaan via de helix links aan de lange kant (hoogteverchil van 35-40 cm).
- Bij aankomst beneden komen de treinen in een station welke eigenlijk dienst doet als inrij- en uitrijsporen van het schaduwstation. Uit de helix gaan de personentreinen naar de sporen met perronnen en de goederentreinen naar de sporen ertussen of onderaan.
- Vanuit het station vertrekken de treinen naar het grote zes sporige schaduwstation of het industrieterrein aan de korte kant.
- Vanuit het industrieterrein komen de goederentreinen met eenkorte lus weer terug in het station voor vertrek naar de bovenbaan.
- Het schaduwstation bestaat uit zes sporen van 7,5 tot-9 meter lengte waarin minimaal 36 treinen kunnen worden gehuisvest. Na het verlaten van het schaduwstation gaan de treinen via een lange lus uiteindelijk weer terug naar het station voor vertrek naar de bovenbaan.
- Aan de korte kant zijn verder nog een aantal opstelsporen voor de schoonmaaktreinen
- Voor de goederentreinen van spoor 1 van het schaduwstation is een omloop spoor aanwezig terug naar het station.

Groet

Ronald

Re: Arnhegen 3.0

Geplaatst: 08 feb 2014 20:48
door WaboCo
Wow wat een gaaf baanplan. Ik ga je draadje zeker volgen. Ziet er heel erg veelbelovend uit!
Succes met de bouw.

Re: Arnhegen 3.0

Geplaatst: 10 feb 2014 08:25
door bob vermeulen
Ronald,

Je laat er weer geen gras over groeien.
Net verhuist en dan nu al weer zover met de bouw.
De spiraal had je nog kunnen behouden uit de de vorige baan als ik goed onthouden had.
Wat betreft het rail plan. Kan at niet wat spannender voor z' n mooie grote ruimte. ;)

mvrg Bob

Re: Arnhegen 3.0

Geplaatst: 10 feb 2014 17:59
door Ronald1
Hoi Bob

Inderdaad helix is nog van vorige baan dat scheelt weer.

Ik snap je opmerking over het railplan en ik worstel hier altijd flink mee (dit is ontwerp 30 of zoiets) maar besef wel dat dit het schaduwstation is in de onderbaan, hiervan zijn straks alleen nog het station en het industriegebied rzichtbaar. Het plan is dat zo'n 40 cm hierboven over het hele oppervlak de bovenbaan komt met minder spoor en meer scenery. Maar ik ga dus eerst de hele onderbaan bouwen, daar ben ik wel jaartje mee zoet.

Maar eventuele suggesties om het levendiger te maken zijn welkom.

(jij gaat ook lekker trouwens ;) )

Groet

Ronald

Re: Arnhegen 3.0

Geplaatst: 10 feb 2014 22:16
door Krab
Weer wat groots te volgen ziet er goed uit je plan Ronald ;)


mvg Sjaak

Re: Arnhegen 3.0

Geplaatst: 07 mar 2014 21:20
door Ronald1
Maar weer eens een update

Ondanks drukte op werk en nog huis de laatste weken weer wat verder kunnen werken aan de baan.

De ruwbouw van het frame voor de onderbaan is zo goed als klaar, dus begonnen met mijn grote liefde de bedrading :twisted: Daar heb ik echt een bloedhekel aan.

Ik heb inmiddels de centrale voorzieningen voor de IB en de boosters -voorlopig nog 2 Power 3's die ga ik waarschijnlijk vervangen en uitbreiden naar in totaal 4 Power 4's (2 voor de onderbaan en twee voor de bovenbaan) - op een plank gemonteerd alsmede de trafo die de wisselaansturingen van wat extra power gaat voorzien. Alvast ruimte en de benodigde draden voor de andere twee boosters gemonteerd.
2014-03-01 003res.jpg
2014-03-01 003res.jpg (93.02 KiB) 16920 keer bekeken
Natuurlijk meteen alles functioneel getest met de Intellibox en het ijkspoor en wat snel in elkaar geflanste Viessmann bezetmelders en wat wil het werkte in 1 keer, ook de communicatie met de PC en WinDigiPet. Je wordt er zowaar handig in ;)
2014-03-01 004.jpg
2014-03-01 004.jpg (113.36 KiB) 16920 keer bekeken
Dit gaf mij ook eindelijk de kans om mijn beide gereviseerde 1200 locs met de nieuw erin gemonteerde Faulhaber motoren te laten rijden.

Ik ben er heel tevreden over, het rijgedrag (en geluid) is een wereld van verschil met de oude stotterende koffiemolens.

De volgende klus is de beide ringleidingen met elk 12 draden helemaal in de rondte trekken en vervolgens alle platen met de wisseldecoders en bezetmelders in elkaar schroeven.
Maar eerst nog even moed verzamelen.

Groet

Ronald

Re: Arnhegen 3.0

Geplaatst: 07 mar 2014 21:35
door bob vermeulen
Ronald,

Prima werk en alles ziet er weer zeer georganiseert uit.
Hoop dat er snel met treinen weer gereden kan worden.

Mvrg bob

Re: Arnhegen 3.0

Geplaatst: 07 mar 2014 21:44
door henry
ziet er gelikt uit en wat een mooie ruimte zo zeg
blijf dit weer volgen

gr henry

Re: Arnhegen 3.0

Geplaatst: 07 mar 2014 22:34
door Mctrain
Zo dat word daar eventjes profesioneel aangepakt zeg. Prachtig om dit zo te zien zeg, wat een ruimte, en alles zo keurig netjes!!!! Jij bent geen beginner.

Re: Arnhegen 3.0

Geplaatst: 08 mar 2014 15:01
door Zaunkönigs Bahn
Ik heb je baanplan bekeken. Begrijp inmiddels dat dit het schaduwstation is. Ik denk dat je wat problemen gaat tegenkomen. Zo is aan de rechterkant twee keer een kruizing van veel sporen. Geen idee hoe je dat gaat doen, maar ik zie geen lengtes die toestaan voor een daling of een stijging omdat direct aan de bogen wisselcomplexen liggen. Kan het verkeerd hebben, maar zo lijkt het mij wel op de tekening.

Groeten,
Joop

Re: Arnhegen 3.0

Geplaatst: 08 mar 2014 17:39
door Ronald1
Hoi Joop,

Leuk iemand die meedenkt.

Het probleem valt mee. Ik zal het plan nog iets beter toelichten (overigens is het al weer op de schop, ik zal het nieuwe plan hierna uploaden).
De groene sporen in het plan liggen op niveau 00 mm en de grijze op niveauu + 60 mm de blauwe sporen aan de korte kant overbruggen dit niveau verschil, dat gaat prima met een helling van 2% of minder.

De blauwe helix aan de lange kant (slechts deels getekend) gaat van niveau 00 in 5 en een halve omwenteling naar +370 mm met een helling van 2% en sluit zo aan op de bovenbaan (ooit ...)

Ik hoop dat dit het verduidelijkt.

Groet

Ronald

Re: Arnhegen 3.0

Geplaatst: 08 mar 2014 17:47
door Ronald1
Meteen maar even het meest recente plan voor de onderbaan

Ik heb besloten om het niveauverschil in de onderbaan wat groter te maken.
De groene sporen liggen op niveau 00 mm en de grijze naar +100 mm verplaatst dit om overal goed bij/tussen te kunnen.

Daarom ben ik genoodzaakt op de korte kant ook een helix te plaatsen (die heb ik al liggen dus dat was makkelijk beslist) van anderhalve omwenteling waarmee ik dan 8 van de 10 cm hoogteverschil kan overbruggen (resterende 2 cm in aanloop ernaar toe al laten oplopen).

Ook het omloopspoor voor de goederentreinen (om de helix heen aan de lange kant) heb ik weggehaald. Bij nadere beschouwing vond ik dat niet zinvol.

Verder in het midden van het schaduwstation een stukje wisselstraat gemaakt zodat ik een aantal sporen of stukken ervan als parkeersporen kan gebruiken o.a. voor de schoonmaaktreinen terwijl de rest gewoon doorstroomt. Hierdoor worden de aparte opstelsporen voor de schoonmaaktreinen overbodig en die dus weggehaald, maakt het rijtechnisch betrouwbaarder (denk ik)
Arnhegen 3.0 onderbaan 9 maart 2014.gif
Arnhegen 3.0 onderbaan 9 maart 2014.gif (46.49 KiB) 16813 keer bekeken
Eens kijken hoelang deze versie standhoud.

Meedenken is uiteraard welkom

Groet

Ronald

Re: Arnhegen 3.0

Geplaatst: 08 mar 2014 19:11
door Wablo
Ronald,
Als er rechts onderin iets gebeurd op het verzonken groene spoor kom je er nauwelijks meer bij, zelf zou ik dat verzonken deel meer naar het midden halen.
gr.
Bert

Re: Arnhegen 3.0

Geplaatst: 08 mar 2014 20:38
door walter
Hoi Ronald,
Je hebt een heerlijke ruimte tot je beschikking, maar ikzelf zou nooit meer een baan langs de muur maken. Het gaat altijd fout (hoe secuur je ook bezig bent) waar je nét niet bij kan. Dat is althans mijn ervaring.

Groeten,
Walter

Re: Arnhegen 3.0

Geplaatst: 09 mar 2014 08:20
door Ronald1
Bert,

Goeie tip ik heb het meteen aangepast in het baanontwerp.

Walter,

Ik begrijp je punt maar ik wil de ruimte in de onderbaan zo maximaal mogelijk benutten en denk (eigenwijs) dat ik bij problemen overal goed bij kan.
Arnhegen 3.0 onderbaan 9 maart 2014.gif
Arnhegen 3.0 onderbaan 9 maart 2014.gif (46.41 KiB) 16729 keer bekeken
Groet

Ronald

Re: Arnhegen 3.0

Geplaatst: 23 mar 2014 15:59
door Ronald1
Update van de bouw
De afgelopen weken de laatste klusjes aan het frame van de onderbaan afgerond.
Dit lange weekend (vr t/m zo) lekker veel tijd gehad voor opbouw van de baan. Vooral druk geweest met de ringleidingen voorde stroomvoorziening van de baan. Ik heb 2 ringleidingen met elk 12 draden aangelegd en bovendien de LocoNet T aansluiting in de rondte gelegd. Bedrading is niet bepaald mijn favoriete klusje maar alles wat je nu goed doet daar heb je later plezier van hoop ik dan maar.

De eerste ringleiding is voor de Intellibox ,de 4 boosters (2 voor de onder- en 2 voor de bovenbaan) en de extra trafo voor de Viessmann (5215) Powermodules en de tweede ringleiding gebruik ik voor diverse lichttrafo’s etc. De Loconet T is ringleiding is voor aansluiting van de her en der geplaatste Viessmann 5233 bezetmelders (i.c.m. S88-LN van Wim Ros).
Alles ligt erin, is getest en werkt dat is altijd een lekker gevoel.
2014-03-23 005 web.jpg
2014-03-23 005 web.jpg (82.34 KiB) 17877 keer bekeken
2014-03-23 012 web.jpg
2014-03-23 012 web.jpg (85 KiB) 17877 keer bekeken
Zaterdag met spoormaatje nog even naar de modelspoorbeurs in Zutphen geweest, was leuke beurs met relatief veel N, paar leuke banen en her en der lekker gekletst. Ook nog twee leuke Titan trafo’s op de kop getikt.
2014-03-23 003 web.jpg
2014-03-23 003 web.jpg (94.36 KiB) 17877 keer bekeken
Groet
Ronald

Re: Arnhegen 3.0

Geplaatst: 23 mar 2014 16:17
door Ron
Strak werk hoor.

gr. Ron

Re: Arnhegen 3.0

Geplaatst: 23 mar 2014 17:09
door bob vermeulen
En dan zegt hij dat hij niet kan bedraden :o , mooi werk en een goede basis is het halve werk.
Ben vandaag naar Zutphen geweest. Inderdaad een paar mooie N spoor banen gezien.

mvrg Bob

Re: Arnhegen 3.0

Geplaatst: 23 mar 2014 17:59
door ouwerling
Hi /Ronald,

Ziet er weer strak uit. :)

Jos

Re: Arnhegen 3.0

Geplaatst: 23 mar 2014 19:14
door Maurits71
mmm, als je je verveel kom ff hierheen ;)