Beste forumleden,
Bij deze eerste idee voor baan. De komende 4 jaar zijn alle kamers in het huis nog bezet (mijn vrouw en ik werken allebei thuis en hebben twee fijne zoons; daarna komt er waarschijnlijk pas ruimte voor redelijke grote vaste baan, maar ik wil voor die tijd alvast iets maken, al was het maar om alles wat met onze hobby samenhangt onder de knie te krijgen. Daarvoor wil ik op zolder een klein modulair baantje maken, dubbelsporig, en 'vast' gedeelte opbouwen rondom station Sliedrecht van Markenburg
(moet nog wel even in elkaar gezet…, daarover later nog een vraag)
Ik wil het in eerste instantie heel simpel houden, 1 spoor van het dubbelspoor wordt analoog, de andere digitaal. (heb heel veel materieel wat nog gedigitaliseerd moet worden, wil eerst eens gaan kijken hoe digitaal rijden me bevalt, kan dan mooi op het andere spoor) Op de foto's heb ik al wat neergelegd, veel ingewikkelder moet het niet worden. Zou zich moeten afspelen ergens in de jaren vijftig (tijdperk III), klein stadje/plattelandssfeer. Als ik dan de beschikking heb over een grotere ruimte wil ik een U baan met twee tijdperken Nederland gaan maken, komt er ook nog jaren 70-80 bij.
Railmateriaal wordt Peco 55, heb nu even KATO dubbelspoor neergelegd voor het gemak. (zag trouwens op dit forum ook zelfbouw code 40 maar lijkt me voor onhandige beginner als mijzelf niet echt aanrader toch?)
Wil overigens analoog wissels ed. aansturen, alleen digitaal rijden dus.
Zoiets zou het dan moeten worden:
Heb via http://www.sporenplan.nl flink wat eenvoudige stations aan dubbelspoor bekeken en dit lijkt wel klein beetje op bijv. Culemborg begin jaren zestig.
Verder zijn er een aantal knelpunten heb ik uit alle draadjes hierover begrepen
1. seinen (vooral armseinen….) zijn wel zelfbouw lichtseinen maar schijnt volgens jullie echt lastig te zijn
2. bovenleiding (dus die ga ik voorlopig nog niet gebruiken!)
3. stof en viezigheid > dat zal op mijn zolder ook echt probleem worden dus ik zin nog op slimme oplossing. (liefst eentje waarbij ik zo min mogelijk hoef schoon te maken…)
Is de eerste post met foto's; hoop dat dat gaat lukken,
Vrdgrt. Willem
1e idee
Re: 1e idee
Dus die GTW op de foto staat binnenkort in de rubriek Vraag en Aanbod?WillemvM schreef:... Zou zich moeten afspelen ergens in de jaren vijftig (tijdperk III), klein stadje/plattelandssfeer. ...
Is niet helemaal tp III.
Maar leuk idee, kom maar op met dat plan. Verstandig om klein te beginnen.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: 1e idee
@Steven
Ik was zelfs van plan er af en toe met een Super View Odoriko doorheen te rijden…. Maar zal dat dan wel stiekem doen als niemand kijkt!
Tijdperk 3 in diesel/stoom is best wel lastig voor onze schaal maar binnenkort mag ik een 2000 en en een groene Sik ophalen dus dan komen we een beetje in de richting.
Vooral de omgeving wil ik die uitstraling geven en dan nog met een beetje speling, zal een fantasiebaan blijven. (overigens veel bewondering voor mensen die echt tijdperksgetrouw en bestaande situaties bouwen, is groots)
Heb het heel summiere stationsplannetje in RailModeller uitgewerkt. Ik heb alleen maar Macs in huis vanwege mijn werk en vandaar dat programma. Zijn er mensen die hier ook mee werken? En loont het de moeite het aan te schaffen?
Aan beide open kanten sluit dus een letterlijk rondje om de kerk aan. En tussen de dubbelsporen komt geen verbinding omdat éen spoor digitaal en het andere analoog is.
Evt. opmerkingen over dit simpele stationnetje welkom.
Ik was zelfs van plan er af en toe met een Super View Odoriko doorheen te rijden…. Maar zal dat dan wel stiekem doen als niemand kijkt!
Tijdperk 3 in diesel/stoom is best wel lastig voor onze schaal maar binnenkort mag ik een 2000 en en een groene Sik ophalen dus dan komen we een beetje in de richting.
Vooral de omgeving wil ik die uitstraling geven en dan nog met een beetje speling, zal een fantasiebaan blijven. (overigens veel bewondering voor mensen die echt tijdperksgetrouw en bestaande situaties bouwen, is groots)
Heb het heel summiere stationsplannetje in RailModeller uitgewerkt. Ik heb alleen maar Macs in huis vanwege mijn werk en vandaar dat programma. Zijn er mensen die hier ook mee werken? En loont het de moeite het aan te schaffen?
Aan beide open kanten sluit dus een letterlijk rondje om de kerk aan. En tussen de dubbelsporen komt geen verbinding omdat éen spoor digitaal en het andere analoog is.
Evt. opmerkingen over dit simpele stationnetje welkom.
Willem
NS-TEE-SNCF en nog wat van die mooie dingen...
NS-TEE-SNCF en nog wat van die mooie dingen...