Starten met Digitaal: Hoe doe je dat??
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Starten met Digitaal: Hoe doe je dat??
De laatste maanden krijg ik in de Train Support veelal vragen van herintreders en beginners die digitaal interessant vinden waar ze nu moeten beginnen. Op zich vind ik dat geen rare vraag omdat iedereen er ooit aan heeft begonnen en dan kom je een bekend probleem tegen: Door de bomen het bos niet zien. In onderstaand stukje wil ik graag mijn visie geven over hoe je nu het beste kan beginnen met digitaal rijden.
Ik ga niet in op alle producten alleen deze relevant zijn in mijn verhaal. Waarom niet? Omdat de een van Honda houd en de ander van Volkswagen. Vele smaken geven vele meningen en discussies. Dialoog is ok, discussie zinloos
Digitaal rijden houd in dat de locomotieven zijn voorzien van een klein printje genaamd een decoder. Deze decoder heeft een adres en instellingen die ervoor zorgen dat de loc mooier en strakker rijd. De decoder voorziet de motor van pulbreedtemodulate (PWM) en meet de magnetische puls van de motor en kan deze dan bijsturen. Hierdoor hebben ze een mooier en sterker rijgedrag op hellingen of met een zware sleep.
Ook het inbouwen van een decoder is vaak een hekel punt. Mijn mening is simpel, rijd de loc analoog slecht? Maak hem eens goed schoon. Rijd hij dan nog steeds slecht dan gaat een decoder hem niet helpen. Rijd de loc netjes? Mooi inbouwen die decoder!!!
Maar ook met analoge locs kan je digitaal rijden, maar daarover later meer.
Als eerste als je wilt beginnen kan je de mogelijkheden indelen in categorieën, in het begin zijn het er maar twee:
1. Digitaal besturen met de hand
2. Digitaal besturen met de PC (automatiseren)
De eerste optie is het beste vind ikzelf om de digitale hobby te ontdekken. Dit kan d.m.v. een profi-boss of een multimaus. Zie dat als een digitale transformer, ook deze sluit je aan op de rails en je kan je digitale loc besturen. Maar al gauw zal dit gaan vervelen en dan komt optie 2 naar boven.
Het automatiseren van je modelbaan geeft nieuwe dimensies met zich mee. Meer treinen, meer bewegingen en alles geautomatiseerd en door de computer gecontroleerd. Wat heb je hiervoor nodig?
- Computer
- Centrale die praat met je computer
- Componenten die de centrale voorzien van informatie
In de basis heeft de locomotief een decoder, deze krijgt zijn adres en de commando's van de centrale. De centrale krijgt deze commando's op zijn beurt weer van de computer. Maar voordat de computer deze commando's kan geven moet hij eerst weten waar de locomotief zich bevind, hiervoor rust je de modelbaan uit met bezetmelders. De beste methode is d.m.v. stroomdetectie op de rails. Je deelt je baan in de software in blokken in en elk blok ken je 2 bezetmelders toe. Zo wet de software precies waar een locomotie zich bevind.
Maar daar stopt het niet mee want ook de wissels en seinen moeten door de computer aangestuurd worden. Deze sluit je d.m.v. sein- en wisseldecoders aan op je centrale. Een tweede manier om wissels en seinen aan te sturen is de OC32, deze kan je zelfs direct op de computer aansturen en per OC32 kan je 32 seinen, wissels en verlichting laten aansturen. Maar dat terzijde
Het digitaal aansturen gaat veel verder dan ik hierboven omschrijf maar volgens mij dekt dit de basis grotendeels af.
Op het moment dat je geautomatiseerd wilt gaan rijden kan je in mijn ogen als eerste een keuze maken uit drie methodes. Dit is belangrijk om jezelf een bepaalde weg in te sturen:
- Puur DCC
- Dinamo (analoog/digitaal gemixt)
- Rauthenhaus (DCC/Selectrix)
Note: Kostentechnisch laat ik achterwege omdat ik van mening ben dat aan deze hobby een ieder zelf bepaald wat de waarde is van zijn uitgaven aan de baan. Ja de een kan wat duurder zijn en de ander wat goedkoper maar je kijkt toch ook niet naar de prijs als je een bepaalde loc graag wilt hebben. Ook hierbij is een goed gevoel voor een bepaalde richting belangrijker dan de prijs die je ervoor moet neerleggen. Dus geen prijsdiscussies a.u.b.
Puur DCC
Deze keuze kan je maken als je enkel en alleen met digitale locs wilt rijden. Qua bedrading wat eenvoudiger dan de andere twee opties. Nadeel is wel dat je elke loc moet voorzien van een decoder. Om met Puur DCC automatisch te kunnen rijden heb je een centrale nodig. Dit kan een Intellibox zijn of een EcoS, er zijn er best veel maar deze kom je het vaakste tegen.
Verder heb je voor het spoor bezetmelders nodig en decoders voor de wissels en seinen.
http://www.picommit.nl
Dinamo
Deze methode is mogelijk met het Dinamo systeem. Een blokgestuurd systeem dat met name bij N-spoorders steeds populairder word. Door de modelbaan ook fysiek op te delen in blokken bepaald Dinamo of er in dat blok een DCC loc staat of een analoge loc. Zodoende kan je met zowel analoge als digitale locs op dezelfde modelbaan geautomatiseerd rijden. Nadeel is dat je wat meer bedrading aan moet leggen. Al is dat minimaal.
http://www.vpeb.nl en natuurlijk http://www.picommit.nl
Rauthenhaus
Rauthenhaus is een in NL nog redelijk onbekend systeem. Velen zullen Ron wel kennen van Rokon met zijn N-spoorbaan op de beurzen. Het systeem is gebaseerd op het Selectrix principe. Selectrix staat bekend om zijn uitstekende rijeigenschappen en zeer stabiele data transport. Waarom Selectrix het nooit heeft gewonnen van DCC? Geen idee. Maar het rijd zeker erg mooi. Nadeel: je zit vast aan de producten van rauthenhaus Voordeel: je hoeft elk blok maar met 1 bezetmelder uit te rusten.
http://www.rokon.info/index.htm
Ik heb de informatie hierboven bewust kort gehouden anders word iedereen alsnog overladen met informatie. De linken van de leveranciers staan erbij dus ik zou zeggen snuffel gewoon even over die sites rond. Tuurlijk zijn er veel meer systemen op de markt en verschillende mogelijkheden maar op deze manier kom je volgens mij een eind in de goede richting.
Hierbij een lijst met fabrikanten met dank aan freddy: viewtopic.php?f=18&t=413
Ook op http://www.nproject.org is veel informatie te vinden
Wat absoluut aan te raden is zijn de informatieavonden van PicommiT. In Zwolle organiseren ze met regelmaat informatieavonden waar je naar binnen kan stappen en een indruk kan doen in de mogelijkheden van digitaal rijden. Zij bieden daar echter geen Rautenhaus aan maar voor Puur DCC en Dinamo ben je daar op de juste plek. Ook worden er workshops gegeven in het starten met Digitaal.
Ik hoop dat ik met mijn verhaaltje veel beginnende digitalisten een zetje in de juiste richting heb kunnen geven.
Groetjes
Martin Domburg
Ik ga niet in op alle producten alleen deze relevant zijn in mijn verhaal. Waarom niet? Omdat de een van Honda houd en de ander van Volkswagen. Vele smaken geven vele meningen en discussies. Dialoog is ok, discussie zinloos
Digitaal rijden houd in dat de locomotieven zijn voorzien van een klein printje genaamd een decoder. Deze decoder heeft een adres en instellingen die ervoor zorgen dat de loc mooier en strakker rijd. De decoder voorziet de motor van pulbreedtemodulate (PWM) en meet de magnetische puls van de motor en kan deze dan bijsturen. Hierdoor hebben ze een mooier en sterker rijgedrag op hellingen of met een zware sleep.
Ook het inbouwen van een decoder is vaak een hekel punt. Mijn mening is simpel, rijd de loc analoog slecht? Maak hem eens goed schoon. Rijd hij dan nog steeds slecht dan gaat een decoder hem niet helpen. Rijd de loc netjes? Mooi inbouwen die decoder!!!
Maar ook met analoge locs kan je digitaal rijden, maar daarover later meer.
Als eerste als je wilt beginnen kan je de mogelijkheden indelen in categorieën, in het begin zijn het er maar twee:
1. Digitaal besturen met de hand
2. Digitaal besturen met de PC (automatiseren)
De eerste optie is het beste vind ikzelf om de digitale hobby te ontdekken. Dit kan d.m.v. een profi-boss of een multimaus. Zie dat als een digitale transformer, ook deze sluit je aan op de rails en je kan je digitale loc besturen. Maar al gauw zal dit gaan vervelen en dan komt optie 2 naar boven.
Het automatiseren van je modelbaan geeft nieuwe dimensies met zich mee. Meer treinen, meer bewegingen en alles geautomatiseerd en door de computer gecontroleerd. Wat heb je hiervoor nodig?
- Computer
- Centrale die praat met je computer
- Componenten die de centrale voorzien van informatie
In de basis heeft de locomotief een decoder, deze krijgt zijn adres en de commando's van de centrale. De centrale krijgt deze commando's op zijn beurt weer van de computer. Maar voordat de computer deze commando's kan geven moet hij eerst weten waar de locomotief zich bevind, hiervoor rust je de modelbaan uit met bezetmelders. De beste methode is d.m.v. stroomdetectie op de rails. Je deelt je baan in de software in blokken in en elk blok ken je 2 bezetmelders toe. Zo wet de software precies waar een locomotie zich bevind.
Maar daar stopt het niet mee want ook de wissels en seinen moeten door de computer aangestuurd worden. Deze sluit je d.m.v. sein- en wisseldecoders aan op je centrale. Een tweede manier om wissels en seinen aan te sturen is de OC32, deze kan je zelfs direct op de computer aansturen en per OC32 kan je 32 seinen, wissels en verlichting laten aansturen. Maar dat terzijde
Het digitaal aansturen gaat veel verder dan ik hierboven omschrijf maar volgens mij dekt dit de basis grotendeels af.
Op het moment dat je geautomatiseerd wilt gaan rijden kan je in mijn ogen als eerste een keuze maken uit drie methodes. Dit is belangrijk om jezelf een bepaalde weg in te sturen:
- Puur DCC
- Dinamo (analoog/digitaal gemixt)
- Rauthenhaus (DCC/Selectrix)
Note: Kostentechnisch laat ik achterwege omdat ik van mening ben dat aan deze hobby een ieder zelf bepaald wat de waarde is van zijn uitgaven aan de baan. Ja de een kan wat duurder zijn en de ander wat goedkoper maar je kijkt toch ook niet naar de prijs als je een bepaalde loc graag wilt hebben. Ook hierbij is een goed gevoel voor een bepaalde richting belangrijker dan de prijs die je ervoor moet neerleggen. Dus geen prijsdiscussies a.u.b.
Puur DCC
Deze keuze kan je maken als je enkel en alleen met digitale locs wilt rijden. Qua bedrading wat eenvoudiger dan de andere twee opties. Nadeel is wel dat je elke loc moet voorzien van een decoder. Om met Puur DCC automatisch te kunnen rijden heb je een centrale nodig. Dit kan een Intellibox zijn of een EcoS, er zijn er best veel maar deze kom je het vaakste tegen.
Verder heb je voor het spoor bezetmelders nodig en decoders voor de wissels en seinen.
http://www.picommit.nl
Dinamo
Deze methode is mogelijk met het Dinamo systeem. Een blokgestuurd systeem dat met name bij N-spoorders steeds populairder word. Door de modelbaan ook fysiek op te delen in blokken bepaald Dinamo of er in dat blok een DCC loc staat of een analoge loc. Zodoende kan je met zowel analoge als digitale locs op dezelfde modelbaan geautomatiseerd rijden. Nadeel is dat je wat meer bedrading aan moet leggen. Al is dat minimaal.
http://www.vpeb.nl en natuurlijk http://www.picommit.nl
Rauthenhaus
Rauthenhaus is een in NL nog redelijk onbekend systeem. Velen zullen Ron wel kennen van Rokon met zijn N-spoorbaan op de beurzen. Het systeem is gebaseerd op het Selectrix principe. Selectrix staat bekend om zijn uitstekende rijeigenschappen en zeer stabiele data transport. Waarom Selectrix het nooit heeft gewonnen van DCC? Geen idee. Maar het rijd zeker erg mooi. Nadeel: je zit vast aan de producten van rauthenhaus Voordeel: je hoeft elk blok maar met 1 bezetmelder uit te rusten.
http://www.rokon.info/index.htm
Ik heb de informatie hierboven bewust kort gehouden anders word iedereen alsnog overladen met informatie. De linken van de leveranciers staan erbij dus ik zou zeggen snuffel gewoon even over die sites rond. Tuurlijk zijn er veel meer systemen op de markt en verschillende mogelijkheden maar op deze manier kom je volgens mij een eind in de goede richting.
Hierbij een lijst met fabrikanten met dank aan freddy: viewtopic.php?f=18&t=413
Ook op http://www.nproject.org is veel informatie te vinden
Wat absoluut aan te raden is zijn de informatieavonden van PicommiT. In Zwolle organiseren ze met regelmaat informatieavonden waar je naar binnen kan stappen en een indruk kan doen in de mogelijkheden van digitaal rijden. Zij bieden daar echter geen Rautenhaus aan maar voor Puur DCC en Dinamo ben je daar op de juste plek. Ook worden er workshops gegeven in het starten met Digitaal.
Ik hoop dat ik met mijn verhaaltje veel beginnende digitalisten een zetje in de juiste richting heb kunnen geven.
Groetjes
Martin Domburg
Laatst gewijzigd door martindomburg op 28 apr 2014 23:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Starten met Digitaal: Hoe doe je dat??
Martin, met alle respect. als je dan toch mensen op weg wilt helpen geef ze dan of alle informatie inzake leveranciers of geen informatie. Nu vermeldt je alleen de leveranciers die jij ken of waar jij misschien prettig mee werkt. Echter ik gebruik totaal andere leveranciers die in mijn ogen voor mij veel meer toegevoegde waarde hebben en die doe jij nu tekort.
eind conclusie voor mij, je zegt heel veel, goedbedoelt echter als ik beginner was weet ik nu nog niets. zou zeggen duik even terug achter de computer, lees bijvoorbeeld eens het verhaal op nproject.org wat al veel helderder is en maak er een completer verhaal van dat het ook echt duidelijk is.
gr. M.
eind conclusie voor mij, je zegt heel veel, goedbedoelt echter als ik beginner was weet ik nu nog niets. zou zeggen duik even terug achter de computer, lees bijvoorbeeld eens het verhaal op nproject.org wat al veel helderder is en maak er een completer verhaal van dat het ook echt duidelijk is.
gr. M.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Starten met Digitaal: Hoe doe je dat??
Martin, goeie uitleg. Even een paar kleine toevoegingen.
1: Zonder automatisering (PC besturing) kun je alsnog gebruik maken van wisseldecoders, deze vervangen dan de bekende Groene/blauwe drukknopjes van Trix/marklin/FLM. Hierdoor kun je wissels met dezelfde regelaar omzetten als waarmee je je loks bestuurt.
2: Je Digitale begin (met DCC) via een multimaus juich ik toe, ideaal en relatief goed-koop! Hierbij kun je een uitbreiding voor kopen om later de overstap te maken naar PC besturing dmv de XpressnetS88LI en S88 Bezetmelders van http://www.rosoft.info . Je hoeft dus geen andere centrale te kopen als je zou willen overstappen!
(jouw verhaal suggereert onbewust nu dat je een andere centrale zou moeten kopen als je eerst een MM koopt en dan later alsnog PC besturing zou willen)
3: Bij de voorbeelden van "grote" centrales mis ik een Twin-Center van FLM.
(Grote verschil is: Deze centrales hebben al een PC interface en terugmelding interface fabrieksaf)
4: een OC32 is ook uitermate geschikt voor DCC bedrijf waardoor je geen tweede interface naar je PC nodig hebt
(Note 1: en dus ook direct een PROlicentie van Itrain)
(Note 2: je moet hem wel eenmalig apart aan je PC hangen om hem te configureren!)
5: Voor bezetmelders bij Puur DCC zijn er oneindig veel verschillende fabrikanten en zelfbouw is ook goed te vinden op internet.
(verwijs hier naar of meer fabrikanten/leveranciers of naar geen)
6: Ik mis een stukje "software" voor PC besturing. OA Koploper/Itrain/Roc-Rail/Windigipet etc.
Tekstvoutje
Persoonlijke toevoeging:
Ik heb alle systemen in werking gezien (rauthenhaus in mindere maten) maar alle systemen hebben hun voor en nadelen.
De keuze voor een systeem hangt vooral van 2 dingen af:
1: Je portomonee, we verdienen veelal niet allemaal zoveel als de balkenende norm. Je kunt het zo duur en zo gek mogelijk maken als je zelf wilt.
2: Je wensen. Wat wil je doen. Achterover leunen en treintjes voorbij zien zoeven --> PC besturing. Wil je zelf bezig zijn, simpelere centrale volstaat, en lekker zelf bezig zijn.
(kleine note, ik zie nog al regelmatig dat mensen met weinig tot geen technische kennis en poging willen wagen aan Digitaal rijden. Dit is prima te doen, maar je zult er dan ook wel moeite in moeten steken. Ga eens naar zo'n informatieavond, daar zul je een hoop van op steken. Zoals je leest, er is geen eenduidig antwoord en er is geen systeem wat per definitie het beste is. En in deze hobby bestaan ook het spreekwoord: Je kunt niet voor een duppie op de eerste rij zitten, tenzij je alles zelf kunt ontwikkelen en bouwen)
1: Zonder automatisering (PC besturing) kun je alsnog gebruik maken van wisseldecoders, deze vervangen dan de bekende Groene/blauwe drukknopjes van Trix/marklin/FLM. Hierdoor kun je wissels met dezelfde regelaar omzetten als waarmee je je loks bestuurt.
2: Je Digitale begin (met DCC) via een multimaus juich ik toe, ideaal en relatief goed-koop! Hierbij kun je een uitbreiding voor kopen om later de overstap te maken naar PC besturing dmv de XpressnetS88LI en S88 Bezetmelders van http://www.rosoft.info . Je hoeft dus geen andere centrale te kopen als je zou willen overstappen!
(jouw verhaal suggereert onbewust nu dat je een andere centrale zou moeten kopen als je eerst een MM koopt en dan later alsnog PC besturing zou willen)
3: Bij de voorbeelden van "grote" centrales mis ik een Twin-Center van FLM.
(Grote verschil is: Deze centrales hebben al een PC interface en terugmelding interface fabrieksaf)
4: een OC32 is ook uitermate geschikt voor DCC bedrijf waardoor je geen tweede interface naar je PC nodig hebt
(Note 1: en dus ook direct een PROlicentie van Itrain)
(Note 2: je moet hem wel eenmalig apart aan je PC hangen om hem te configureren!)
5: Voor bezetmelders bij Puur DCC zijn er oneindig veel verschillende fabrikanten en zelfbouw is ook goed te vinden op internet.
(verwijs hier naar of meer fabrikanten/leveranciers of naar geen)
6: Ik mis een stukje "software" voor PC besturing. OA Koploper/Itrain/Roc-Rail/Windigipet etc.
Tekstvoutje
Zie dat als een digitale transformer (Transformator)
Zo wet de software precies waar een locomotie zich bevind
Persoonlijke toevoeging:
Ik heb alle systemen in werking gezien (rauthenhaus in mindere maten) maar alle systemen hebben hun voor en nadelen.
De keuze voor een systeem hangt vooral van 2 dingen af:
1: Je portomonee, we verdienen veelal niet allemaal zoveel als de balkenende norm. Je kunt het zo duur en zo gek mogelijk maken als je zelf wilt.
2: Je wensen. Wat wil je doen. Achterover leunen en treintjes voorbij zien zoeven --> PC besturing. Wil je zelf bezig zijn, simpelere centrale volstaat, en lekker zelf bezig zijn.
(kleine note, ik zie nog al regelmatig dat mensen met weinig tot geen technische kennis en poging willen wagen aan Digitaal rijden. Dit is prima te doen, maar je zult er dan ook wel moeite in moeten steken. Ga eens naar zo'n informatieavond, daar zul je een hoop van op steken. Zoals je leest, er is geen eenduidig antwoord en er is geen systeem wat per definitie het beste is. En in deze hobby bestaan ook het spreekwoord: Je kunt niet voor een duppie op de eerste rij zitten, tenzij je alles zelf kunt ontwikkelen en bouwen)
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Starten met Digitaal: Hoe doe je dat??
Yo M.
Dan heb je mijn tekst niet goed gelezen vriend. Zoals er staat vermeld is het verhaal gezien vanuit mijn standpunt. Ook heb ik vermeld dat er veel meer leveranciers zijn die je op weg kunnen helpen. Echter daar ik niet over ga uitwijden omdat ik van die leveranciers danwel geen ervaring of kennis heb.
Voel je vooral vrij om dit verhaal aan te vullen met extra leveranciers. Want tot op heden zie ik meer kritiek dan toevoeging. Zolang de kritiek regeert zal er geen informatie verschijnen.
Nogmaals. Ga me nou niet aanvallen op het gebrek aan leveranciers. Maar draag je steentje bij aan dit verhaal zodat anderen hier ook wat aan hebbem.
Zoals Joost hierboven doet chapeau!!!!
Groetjes
Dan heb je mijn tekst niet goed gelezen vriend. Zoals er staat vermeld is het verhaal gezien vanuit mijn standpunt. Ook heb ik vermeld dat er veel meer leveranciers zijn die je op weg kunnen helpen. Echter daar ik niet over ga uitwijden omdat ik van die leveranciers danwel geen ervaring of kennis heb.
Voel je vooral vrij om dit verhaal aan te vullen met extra leveranciers. Want tot op heden zie ik meer kritiek dan toevoeging. Zolang de kritiek regeert zal er geen informatie verschijnen.
Nogmaals. Ga me nou niet aanvallen op het gebrek aan leveranciers. Maar draag je steentje bij aan dit verhaal zodat anderen hier ook wat aan hebbem.
Zoals Joost hierboven doet chapeau!!!!
Groetjes
Re: Starten met Digitaal: Hoe doe je dat??
Goed initiatief! Mits we het gezellig houden inderdaad, wat voor de een kort en bondig is, kan voor de ander aanvallend over komen. Dus aan de ene kant misschien goed om aanspreken als 'vriend' of adviseren terug te kruipen achter de computer even achterwege te laten, aan de andere kant op dit soort gevoelskwesties geen korrels zout te leggen en gewoon de info aanvullen.
Mijn aanvullingen over het deel waar ik ervaring mee heb:
- In ieder geval met de MS2 kan je ook wissels en andere gebruikers bedienen, niet alleen de loc besturen.
- "Maar al gauw kan dit gaan vervelen", want 'zal' is persoonlijk en geldt in ieder geval niet voor ons
Bart
Mijn aanvullingen over het deel waar ik ervaring mee heb:
- Dat kan ook met een Trix (of Marklin) MobileStationmartindomburg schreef:(...)De eerste optie is het beste vind ikzelf om de digitale hobby te ontdekken. Dit kan d.m.v. een profi-boss of een multimaus. Zie dat als een digitale transformer, ook deze sluit je aan op de rails en je kan je digitale loc besturen. Maar al gauw zal dit gaan vervelen en dan komt optie 2 naar boven.(....)
- In ieder geval met de MS2 kan je ook wissels en andere gebruikers bedienen, niet alleen de loc besturen.
- "Maar al gauw kan dit gaan vervelen", want 'zal' is persoonlijk en geldt in ieder geval niet voor ons
Bart
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Starten met Digitaal: Hoe doe je dat??
Bedankt voor de aanvulling kerel!!!! Zo is dit draadje ook bedoeld. Toe ik schreef wist ik al dat er tegenreacties zouden komen. Want goed doen dat is onmogelijk. Iedereen leest het en vat het op zijn eigen manier op. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat velen zich er niet aan wagen. Ik hoop hiermee juist de dialoog te openen en de discussies te verbannen zodat beginners er echt wat aan hebben. Mijn stukje is vanuit mijn beleving en zo zijn er velen. Dus mensen schroom je niet en vul aan dit topic met alle info die je hebt. Zo word dit forum sterker!!!!!
"Vriend" was trouwens in positieve zin. Zo zie je maar weer dat iedereen een tekst anders op kan vatten.
Groetjes
"Vriend" was trouwens in positieve zin. Zo zie je maar weer dat iedereen een tekst anders op kan vatten.
Groetjes
Re: Starten met Digitaal: Hoe doe je dat??
zo had ik het ook opgevat net als dat mijn reactie positief was bedoelt als je het in de juiste context leesmartindomburg schreef:
"Vriend" was trouwens in positieve zin. Zo zie je maar weer dat iedereen een tekst anders op kan vatten.
Groetjes
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Starten met Digitaal: Hoe doe je dat??
Zomaar als aanvullend probleem:
Toen ik digitaal ging kiezen en ineens met PC, was de moeilijkste keuze niet DCC , maar het bussysteem.
Dat ging van S88 met zijn problemen tot semi industrieel Canban (zit dat ook niet in auto's ?)
Jongens, daarover vond men praktisch geen vergelijkingen.
Anderzijds hoeveel mensen zijn er met praktische ervaring met twee verschillende systemen ?
Toen ik digitaal ging kiezen en ineens met PC, was de moeilijkste keuze niet DCC , maar het bussysteem.
Dat ging van S88 met zijn problemen tot semi industrieel Canban (zit dat ook niet in auto's ?)
Jongens, daarover vond men praktisch geen vergelijkingen.
Anderzijds hoeveel mensen zijn er met praktische ervaring met twee verschillende systemen ?
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Re: Starten met Digitaal: Hoe doe je dat??
Bij Wentink in Arnhem hebben ze mij destijds over de streep getrokken met digitaal. Ik zag veel nadelen, ondanks de voordelen. De nadelen? Veel gezeik, veel gedoe, moeilijk met inbouwen in je kostbare lokjes, allemaal extra draden, blablabla.
Kijkt u allen nog eens op nproject.org, daar staat het Eerlijke Verhaal. Als je het mij vraagt.
Wat is digitaal rijden voor mij? Een (zeer) luxe treinbesturing. De lok rijdt mooier, zoals beschreven, en de verlichting blijft altijd aan staan. Dat is toch wel een mega mooie feature. En die luxe besturing en constante verlichting kan al inderdaad met de bekende 2 draadjes. De rest kun je gewoon nog even 'ouderwets' houden. Dus voor mijn part met de hand wissels omzetten, om maar eens wat te noemen.
Voordat je gaat denken aan digitaal wissels omzetten, seinen digitaal bedienen en dan ook nog via een computer......dan praat je over veel draadjes, veel centen en veel leren hoe het allemaal werkt. Dat zou ik niet iedereen direct aanraden.
J.
Kijkt u allen nog eens op nproject.org, daar staat het Eerlijke Verhaal. Als je het mij vraagt.
Wat is digitaal rijden voor mij? Een (zeer) luxe treinbesturing. De lok rijdt mooier, zoals beschreven, en de verlichting blijft altijd aan staan. Dat is toch wel een mega mooie feature. En die luxe besturing en constante verlichting kan al inderdaad met de bekende 2 draadjes. De rest kun je gewoon nog even 'ouderwets' houden. Dus voor mijn part met de hand wissels omzetten, om maar eens wat te noemen.
Voordat je gaat denken aan digitaal wissels omzetten, seinen digitaal bedienen en dan ook nog via een computer......dan praat je over veel draadjes, veel centen en veel leren hoe het allemaal werkt. Dat zou ik niet iedereen direct aanraden.
J.
Re: Starten met Digitaal: Hoe doe je dat??
Ja dát waren voor mij ook de redenen om als herintreder meteen met digitaal te beginnen En dat je met verschillende locs onafhankelijk kunt rijden.Jeroen schreef:De lok rijdt mooier, zoals beschreven, en de verlichting blijft altijd aan staan. Dat is toch wel een mega mooie feature.
Inderdaad een mogelijkheid die misschien nog wel eens vergeten wordt: schakelen kan altijd nog analoog gebeuren (daar heb je ook wel heel veel draadjes voor nodig trouwens . In ieder geval de wissels, met seinbeïnvloeding wordt 't al een stuk lastiger. Toch denk ik niet dat modelspoorders in de praktijk het digitaal rijden met analoog wisselen combineren...Jeroen schreef:De rest kun je gewoon nog even 'ouderwets' houden. Dus voor mijn part met de hand wissels omzetten, om maar eens wat te noemen. Voordat je gaat denken aan digitaal wissels omzetten, seinen digitaal bedienen en dan ook nog via een computer......dan praat je over veel draadjes, veel centen en veel leren hoe het allemaal werkt. Dat zou ik niet iedereen direct aanraden.
Ik denk dat je DIT verhaal bedoelt? Eerlijkheid is subjectief, daarover ga ik niets roepen. Wel dat ook dit verhaal niet compleet is. De auteur schrijft zelf dan ook: "Een uitleg". Want juist het onderwerp dat Martin hier begint, ontbreekt daar (Dinamo, waarbij je digitale en analoge locs kunt combineren). Overigens wordt ook ik daarover niet door kennis gehinderd: zelf ben ik een MultiMaus-gebruiker, gecombineerd met de XPressNet (S88XPressNetLi-interface en S88SD16-terugmelders) van RoSoft en TrainController van Freiwald. Zo zie je: vanwege je voorkeuren heb je ook de kennis. En andersom.Jeroen schreef:Kijkt u allen nog eens op nproject.org, daar staat het Eerlijke Verhaal. Als je het mij vraagt.
@dentheo: Kanban is een verandermethodiek. CANbus is een industriestandaard voor voertuigen. Werd/wordt dat gebruikt voor modelspoor?!
@ Martin: niet om op je stuk te schieten (want je bedoelingen zijn juist heel goed!) maar nog even over dat populairder worden van Dinamo: is dat wel een beetje onderbouwde bewering? Substantieel ook? Kan me heel goed voorstellen dat er een groep zeer enthousiaste gebruikers voor is, maar in mijn vrienden- en kennissenkring hoor ik er weinig tot niets over en zie ik er ook niet veel van op de verschillende fora in binnen- en buitenland. Kan natuurlijk aan mij liggen...
By the way: voor mij Volkswagen én Honda (motor ).
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Starten met Digitaal: Hoe doe je dat??
Kijk de voertuig voorkeuren staan we gelijk in kerel
Dat dinamo populariteit wint bij n spoorders valt terug te zien in de verkoopcijfers. Vooral Door de intrede van het pnp systeem wat een goedkope instap bewerkstelligd. Mede doordat Veel nspoorders het niet zo zien zitten om meteen alle locs om te bouwen.
Vanuit dat oogpunt lijkt mij de stelling wel onderbouwt.
Groetjes
Dat dinamo populariteit wint bij n spoorders valt terug te zien in de verkoopcijfers. Vooral Door de intrede van het pnp systeem wat een goedkope instap bewerkstelligd. Mede doordat Veel nspoorders het niet zo zien zitten om meteen alle locs om te bouwen.
Vanuit dat oogpunt lijkt mij de stelling wel onderbouwt.
Groetjes
Re: Starten met Digitaal: Hoe doe je dat??
Als je nu werkelijk de grote specialist wil zij of uithangen, wordt het na bovenstaande opmerking, toch wel hoog tijd dat jij je eens gaat verdiepen in de materie, wat je daar uitkraamt is pure onzin. Verder is het weer het bekende promotie verhaal voor een bepaalde leverancier.martindomburg schreef:1. Digitaal besturen met de hand
2. Digitaal besturen met de PC (automatiseren)
De eerste optie is het beste vind ikzelf om de digitale hobby te ontdekken. Dit kan d.m.v. een profi-boss of een multimaus. Zie dat als een digitale transformer, ook deze sluit je aan op de rails en je kan je digitale loc besturen. Maar al gauw zal dit gaan vervelen en dan komt optie 2 naar boven.
bye
Re: Starten met Digitaal: Hoe doe je dat??
Martin,
Mooi dat je dit Topic begonnen bent, het begin was weliswaar wat stroef, maar wil me graag aansluiten bij Bart, en zoals je zelf ook al aangaf, hopen op aanvullingen.
Laat ik nu weten dat lijstjes maken best wel lastig is en veel werk.
Mijn lijst met fabrikanten is nog lang niet af, en vraagt telkens weer aanpassingen.
Er is zoveel te koop, dat (bijna) niemand alles kan weten, en dat is dan ook niemand kwalijk te nemen.
Daarnaast, zodra je de lijst een beetje op orde denkt te hebben, kun je voor de zoveelste keer weer de boel gaan aanpassen, omdat bv door fusie/overname en andere redenen, de fabrikant weer eens onder een andere website te vinden is.
Hopelijk zullen er hier nog vele aanvullingen gaan komen.
Mijn voorstel overigens, Geeft je een tip/naam van een fabrikant/merk, vermeld dan de website van dit merk,
deze hebben veelal ook een link naar hun vertegenwoordigers.
Daarnaast zou je dan als voorbeeld misschien een winkelier kunnen noemen, maar is denk ik niet echt nodig.
Er zijn vele verkopers te vinden in den landen, fabrikanten vermelden i.p.v. verkopers voorkomt het gevoel, dat je reclame maakt voor bepaalde verkopers
en versterkt daarmee de waarde van dit soort topics als informatiebron.
Om een extra bijdrage te geven aan dit topic, zal ik in mijn lijst: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=413
een extra aanvullend lijstje gaan maken met fabrikanten van digitale systemen (incl vermelding soort systeem en website)
Martin, misschien handig dat je dat dan even vermeld in jouw eerste bericht.
Verder hoop ik dan dat jullie hier, of op mijn reactie topic: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=447
mij willen helpen om deze lijst zo compleet mogelijk te maken en te houden, door er de gevonden linkjes en merken/fabrikanten aan mij door te geven.
want zoals ik al zei, het is en blijft veel werk, waar jullie hulp op die manier welkom is, om het makkelijker te maken en actueel te houden.
Dit gaat natuurlijk ook op voor de andere rubrieken binnen mijn lijst.
mvg
Freddy
Mooi dat je dit Topic begonnen bent, het begin was weliswaar wat stroef, maar wil me graag aansluiten bij Bart, en zoals je zelf ook al aangaf, hopen op aanvullingen.
Laat ik nu weten dat lijstjes maken best wel lastig is en veel werk.
Mijn lijst met fabrikanten is nog lang niet af, en vraagt telkens weer aanpassingen.
Er is zoveel te koop, dat (bijna) niemand alles kan weten, en dat is dan ook niemand kwalijk te nemen.
Daarnaast, zodra je de lijst een beetje op orde denkt te hebben, kun je voor de zoveelste keer weer de boel gaan aanpassen, omdat bv door fusie/overname en andere redenen, de fabrikant weer eens onder een andere website te vinden is.
Hopelijk zullen er hier nog vele aanvullingen gaan komen.
Mijn voorstel overigens, Geeft je een tip/naam van een fabrikant/merk, vermeld dan de website van dit merk,
deze hebben veelal ook een link naar hun vertegenwoordigers.
Daarnaast zou je dan als voorbeeld misschien een winkelier kunnen noemen, maar is denk ik niet echt nodig.
Er zijn vele verkopers te vinden in den landen, fabrikanten vermelden i.p.v. verkopers voorkomt het gevoel, dat je reclame maakt voor bepaalde verkopers
en versterkt daarmee de waarde van dit soort topics als informatiebron.
Om een extra bijdrage te geven aan dit topic, zal ik in mijn lijst: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=413
een extra aanvullend lijstje gaan maken met fabrikanten van digitale systemen (incl vermelding soort systeem en website)
Martin, misschien handig dat je dat dan even vermeld in jouw eerste bericht.
Verder hoop ik dan dat jullie hier, of op mijn reactie topic: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=447
mij willen helpen om deze lijst zo compleet mogelijk te maken en te houden, door er de gevonden linkjes en merken/fabrikanten aan mij door te geven.
want zoals ik al zei, het is en blijft veel werk, waar jullie hulp op die manier welkom is, om het makkelijker te maken en actueel te houden.
Dit gaat natuurlijk ook op voor de andere rubrieken binnen mijn lijst.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Starten met Digitaal: Hoe doe je dat??
Hertog jan graag maatjeJeroen schreef:Hoppaaa! Ik pak vast bier en chips!
@freddy
Ga ik regelen kerel zal je draadje erbij plaatsen
@wimpie: really.......
Groetjes
-
- Berichten: 166
- Lid geworden op: 27 okt 2012 20:06
- Locatie: Ermelo
Re: Starten met Digitaal: Hoe doe je dat??
Willempie schreef:Als je nu werkelijk de grote specialist wil zij of uithangen, wordt het na bovenstaande opmerking, toch wel hoog tijd dat jij je eens gaat verdiepen in de materie, wat je daar uitkraamt is pure onzin. Verder is het weer het bekende promotie verhaal voor een bepaalde leverancier.martindomburg schreef:1. Digitaal besturen met de hand
2. Digitaal besturen met de PC (automatiseren)
De eerste optie is het beste vind ikzelf om de digitale hobby te ontdekken. Dit kan d.m.v. een profi-boss of een multimaus. Zie dat als een digitale transformer, ook deze sluit je aan op de rails en je kan je digitale loc besturen. Maar al gauw zal dit gaan vervelen en dan komt optie 2 naar boven.
bye
Even hiertegen en alle andere haatzaaiers hier, Martin heeft een goed initiatief genomen en hoewel er hier en daar wat fouten inzitten, probeert hij mensen te helpen, in tegenstelling tot bovengenoemde citaat waar 0,0 toegevoegde waarde aan zit, als je alleen maar kritiek hebt en geen verbeteringen kunt aanbieden dan stel ik bij deze voor om die reacties achter wegen te laten
Lid van MC De Spoorstaaf Baan:kleinweidelbach Tijdperk: alles door elkaar, voornamelijk diesel/elektrisch MCC DR5000-Rosoft bezetmelders Peco code 55 Finescale
-
- Moderator
- Berichten: 4687
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Starten met Digitaal: Hoe doe je dat??
Hmm wat een concurrentie allemaal! In plaats van in dit draadje te gaan strijden wie de dikste / langste / mooiste / duurste heeft, zou ik het op prijs stellen als beginnend digitaal-rijder / digibeet zijnde, dat iedereen hier zijn/haar kennis deelt.
Wellicht dat voor iemand als mij de termen:
Digitaal
Dinamo
Rosoft,
DCC
Rautenhaus
etc. etc.
Wat meer body krijgen. Begrijp me niet verkeerd, er is al veel bekend, maar vaak is het naar 'preken voor eigen kerk' verhalen luisteren met in elk forum een net weer andere beschrijving. Wat alles net niet duidelijker makt.
Voor mijn gevoel zit op dit forum zo'n beetje alle kennis bij elkaar van de meest gebruikte systemen. Het zou eenieder sieren om dus zijn/haar ego/belangen wat op zij te zetten en zijn/haar informatie hier te delen zodat er een mooi overzicht á la Freddy (die van die fabrikanten) ontstaat.
Succes en dank,
Hoontje
Wellicht dat voor iemand als mij de termen:
Digitaal
Dinamo
Rosoft,
DCC
Rautenhaus
etc. etc.
Wat meer body krijgen. Begrijp me niet verkeerd, er is al veel bekend, maar vaak is het naar 'preken voor eigen kerk' verhalen luisteren met in elk forum een net weer andere beschrijving. Wat alles net niet duidelijker makt.
Voor mijn gevoel zit op dit forum zo'n beetje alle kennis bij elkaar van de meest gebruikte systemen. Het zou eenieder sieren om dus zijn/haar ego/belangen wat op zij te zetten en zijn/haar informatie hier te delen zodat er een mooi overzicht á la Freddy (die van die fabrikanten) ontstaat.
Succes en dank,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Starten met Digitaal: Hoe doe je dat??
En hier kan ik me als mede-beginnend digitaal rijder helemaal bij aansluiten.Hoontje schreef:..//.. zou ik het op prijs stellen als beginnend digitaal-rijder / digibeet zijnde, dat iedereen hier zijn/haar kennis deelt. ..//..
Succes en dank,
Hoontje
Met vriendelijke groet,
Jelle.
Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Jelle.
Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Starten met Digitaal: Hoe doe je dat??
Dat is dus net de opzet van mijn draadje. Dat mensen hun kennis delen hier. Dat mijn kennis toevallig ligt bij dinamo is niks van doen met preken voor eigen kerk. Gewoon ego opzij en delen die verhalen.
Zo is mijn kennis groot betreft dinamo mcc en itrain. En ander weet Veel van een ander systeem af. Mijn bedoeling was juist om deze informatie in 1 draadje te verzamelen. Ja misschien zien er wat fouten in mijn verhaal. Sowhat, ook ik heb nog best wel wat te leren. Mijn verhaal is vanuit mijn beleving geschrevem. Wat Alwin al zei klopt als een bus, er is hier veel kennis die veelal topgeheim word gehouden. Dat er vervolgens een slect groepje is die een levensdoel heeft gemaakt om mijn aan te vallen ook omdat mijn visie op digitaal anders is zou me een wost wezen.
Dus kappen nou met die onzin en doe lekker normaal. Doen we al gek genoeg. Tis modelspoor geen politiek! !!!
Ik stel voor dat vanaf heden alleen nog maar bijdrages worden geleverd ipv commentaar.
Groetjes
Zo is mijn kennis groot betreft dinamo mcc en itrain. En ander weet Veel van een ander systeem af. Mijn bedoeling was juist om deze informatie in 1 draadje te verzamelen. Ja misschien zien er wat fouten in mijn verhaal. Sowhat, ook ik heb nog best wel wat te leren. Mijn verhaal is vanuit mijn beleving geschrevem. Wat Alwin al zei klopt als een bus, er is hier veel kennis die veelal topgeheim word gehouden. Dat er vervolgens een slect groepje is die een levensdoel heeft gemaakt om mijn aan te vallen ook omdat mijn visie op digitaal anders is zou me een wost wezen.
Dus kappen nou met die onzin en doe lekker normaal. Doen we al gek genoeg. Tis modelspoor geen politiek! !!!
Ik stel voor dat vanaf heden alleen nog maar bijdrages worden geleverd ipv commentaar.
Groetjes
Re: Starten met Digitaal: Hoe doe je dat??
Het meest gebruikte systeem voor geautomatiseerde modelspoorbanen bestaat uit een digitale centrale met een ingebouwde of een losse booster (versterker), een pc of laptop en een computerprogramma, zoals Koploper, iTrain, Windigipet, Traincontroller en Railware, om de bij mij bekende te noemen.
Ook is het mogelijk om een pc of laptop het digitale signaal te laten maken en met een booster te versterken.
Daarnaast zijn er, voor zover ik weet, twee apparaten die de digitale centrale en het computerprogramma binnen zichzelf verenigen, de Viessmann Commander en de Raptor.
Van de Viessmann Commander weet ik niet veel, is in Nederland weinig verbreid denk ik, verder zie http://www.viessmann-modell.com/index.p ... 55&lang=nl
Van de Raptor weet ik veel meer, ik ben er mee begonnen te rijden in 2007 en waarschijnlijk de "oudste" gebruiker, het is een multiprotocol (alles behalve MFX) centrale, waarvoor een losse booster nodig is en is gecombineerd met basis automatiserings software (een trein mag van A naar B als er tussen A en B geen andere trein is), de software is d.m.v. het activeren van aanvullende software modules uit te breiden om e.e.a. "mooier" te maken.
Verdere info vinden jullie op http://www.raptor-digital.eu/raptor_nl.html
Op de Houtense beurs kunnen jullie meestal de n-demobaan van Rautenhaus (Selectrix), bestuurd door iTrain vinden, ook is Mecktronics er altijd met een n-demobaan, waarvan ik het besturingssyteem niet ken en Raptor is er meestal, vaak met een n-demobaan.
Groet, Anne W
Ook is het mogelijk om een pc of laptop het digitale signaal te laten maken en met een booster te versterken.
Daarnaast zijn er, voor zover ik weet, twee apparaten die de digitale centrale en het computerprogramma binnen zichzelf verenigen, de Viessmann Commander en de Raptor.
Van de Viessmann Commander weet ik niet veel, is in Nederland weinig verbreid denk ik, verder zie http://www.viessmann-modell.com/index.p ... 55&lang=nl
Van de Raptor weet ik veel meer, ik ben er mee begonnen te rijden in 2007 en waarschijnlijk de "oudste" gebruiker, het is een multiprotocol (alles behalve MFX) centrale, waarvoor een losse booster nodig is en is gecombineerd met basis automatiserings software (een trein mag van A naar B als er tussen A en B geen andere trein is), de software is d.m.v. het activeren van aanvullende software modules uit te breiden om e.e.a. "mooier" te maken.
Verdere info vinden jullie op http://www.raptor-digital.eu/raptor_nl.html
Op de Houtense beurs kunnen jullie meestal de n-demobaan van Rautenhaus (Selectrix), bestuurd door iTrain vinden, ook is Mecktronics er altijd met een n-demobaan, waarvan ik het besturingssyteem niet ken en Raptor is er meestal, vaak met een n-demobaan.
Groet, Anne W
H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
-
- Berichten: 1115
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Starten met Digitaal: Hoe doe je dat??
Als mede N-spoorders besluiten om over te stappen op een digitaal systeem moeten ze zich wel realiseren dat (voor zover ik weet) voor alle zaken, die aangestuurd moeten worden via het gekozen systeem, voorzien moeten worden van een decoder. De enige uitzondering is dynamo (voor zover ik weet) omdat dit systeem blokgestuurd is en dus per blok een andere aansturing kan geven (lees analoog of digitaal). En niet alle locomotieven laten zich eenvoudig ombouwen naar digitaal. De ontwikkeling gaat steeds verder en decoders worden steeds kleiner. Het zou dus zomaar kunnen dat over een bepaalde tijd een decoder met geluid de afmetingen heeft van de decoder zonder geluid van nu en dan zou je wellicht een locomotief kunnen voorzien van geluid. De decoders zonder geluid zullen dan nog kleiner zijn. Het is denk ik iets om maar even rekening mee te houden.
Groeten,
Joop
Groeten,
Joop
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Re: Starten met Digitaal: Hoe doe je dat??
Ik moet de eerste nog tegenkomen die niet lukt en ik heb er +/- 30 omgebouwd.
Het zou mooi zijn als men zich zou beperken tot eigen kennis/ervaring en de vage verhalen achterwege laat...
Het zou mooi zijn als men zich zou beperken tot eigen kennis/ervaring en de vage verhalen achterwege laat...
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
-
- Berichten: 1115
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Starten met Digitaal: Hoe doe je dat??
Allemaal met geluid?evo schreef:Ik moet de eerste nog tegenkomen die niet lukt en ik heb er +/- 30 omgebouwd.
Welk vaag verhaal?evo schreef:Het zou mooi zijn als men zich zou beperken tot eigen kennis/ervaring en de vage verhalen achterwege laat...
Groeten
Joop
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Re: Starten met Digitaal: Hoe doe je dat??
Dat is nou een mooi voorbeeld van een vaag verhaal. Het begint met een waarschuwing dat in niet alle loks een decoder past, wat een voordeel voor dinamo zou zijn. Vervolgens komt er ineens geluid om de hoek kijken. Analoge loks op dinamo hebben ook geen geluid. M.a.w. bovenstaand verhaal voegt niks toe en ik krijg niet de indruk dat een beginner die dit draadje leest daar veel wijzer van wordt.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Starten met Digitaal: Hoe doe je dat??
Vriendjes.
Iedereen draagt op zijn eigen manier bij. Hoe hij/zij het ervaart. Of dat verhaal nuttig is voor een lezer bepaald de lezer zelf.
Hou het leuk. Want als we hier een ander gaan oordelen dan zullen potentiële schrijvers wegblijven en blijft informatie dus ook weg.
Groetjes
Iedereen draagt op zijn eigen manier bij. Hoe hij/zij het ervaart. Of dat verhaal nuttig is voor een lezer bepaald de lezer zelf.
Hou het leuk. Want als we hier een ander gaan oordelen dan zullen potentiële schrijvers wegblijven en blijft informatie dus ook weg.
Groetjes