2 Keerlusmodules gescheiden door een wissel

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Modelspoorbarry

2 Keerlusmodules gescheiden door een wissel

Bericht door Modelspoorbarry »

L.S.

Praktische vraag: is het (technisch) mogelijk / uitvoerbaar om 2 keerlusmodules achter elkaar te gebruiken, gescheiden door een wissel?

In mijn ontwerp zit een stuk, waarbij een spoor van een lager niveau, aansluit op een hoger niveau, door middel van een wissel. Door de loop van mijn sporenplan is de polariteit van mijn spoorstaven van de 2 samenkomende sporen verschillend.
Echter direct na de wissel is een ook keerlusmodule nodig, daar deze weer aansluit op een ander gedeelte met een andere polariteit.

Zonder mijn hele sporenplan te moeten omgooien, zie ik voorlopig geen andere optie.
Kan iemand uitsluitsel geven?

Groeten,

Barry

N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32

Michiel

Re: 2 Keerlusmodules gescheiden door een wissel

Bericht door Michiel »

Ja, geen probleem, zolang elke keerlussectie langer is dan de langste trein. ;)

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

jep, ik heb er ook zo 2 achter elkaar.

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Detlev

Bericht door Detlev »

Zonder je sporenplan te zien: Ja, het is mogelijk, maar als stuk 1 en stuk 3 dezelfde polariteit hebben, is het dan niet mogelijk het stukvan 2 via een keerlusmodule op de wissel aan te sluiten?

Onderwerp starter
Modelspoorbarry

@Detlev,

Volgens mij niet.
De 2 sporen, die op de wissel samenkomen, hebben verschillende polariteit.
Het afgaande, samengevoegde spoor wisselt dan weer van polariteit, van 1 van de 2 samengevoegde sporen.

Ik heb het letterlijk met de spoorstaven uitgetekend en volgens mij heeft een van de binnenkomende sporen op de wissel dan altijd de verkeerde polariteit.
Vandaar 2 keerlusmodules.

Ben nog aan het kijken of het sporenplan zo is aan te passen, dat dit niet nodig is. Weet nu, dat het technische kan.

Groeten,

Barry

N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32

Detlev

Bericht door Detlev »

Ja maar je zegt het nu zelf al: 1 van de sporen heeft altijd de verkeerde polariteit. Dus zou je aan 1 keerlusmodule genoeg moeten hebben. Kan best dat er op dat spoor geen ruimte is, maar daarom vroeg ik het juist. Misschien zie ik het plaatje niet goed voor me.

Onderwerp starter
Modelspoorbarry

@Detlev,

Ik was te snel met mijn antwoord.
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb nog eens gekeken naar mijn sporenplan en ik kan inderdaad de zaak omdraaien.
Alleen het afgaande spoor met de wijzigende polariteit heeft een keerlusmodule nodig.
Bedankt voor het meedenken: scheelt weer een keerlusmodule. ;)

Moet nog wel even kritisch kijken, want ik zie nu, dat het betreffende stuk te kort is om mijn langste treinen in kwijt te kunnen.
Dat gold trouwens ook vóó mijn vraag, want het stuk blijkt te kort om als volwaardige blok te kunnen dienen, maar is te lang om als wisselstraat te definiëren.
Dus terug naar het tekenbord.

Allen bedankt voor het meedenken.

Groeten,

Barry

Plaats reactie