Pagina 1 van 1
Vraag over Silberlingen welke voor de NS gereden hebben.
Geplaatst: 30 jun 2014 16:19
door mikey
Wie o wie kan mij wat meer informatie over silberlingen geven. De NS heeft namelijk silberlingen gehad als versterkingsrijtuigen.
De combinaties welke ik maak, horen Bn rijtuigen tussen (dit zijn toch 2e klas rijtuigen?).
De juiste rijtuigen wil ik gaan aanschaffen. Volgens mij hebben Fleischmann en Minitrix deze opnieuw uitgebracht met nem schacht voor de koppeling.
Graag wil ik weten welke het beste overeen komen met de silberlingen die voor de NS hebben gereden.
Re: Vraag over Silberlingen welke voor de NS gereden hebben.
Geplaatst: 30 jun 2014 16:36
door Richie
Volgens mij hebben de Silberingen zelf niet in Nederland gereden maar is Plan W er van afgeleid. Wel hebben de rijtuigen als buurlandtrein gereden (internationaal verkeer).
Vanwege de gelijkenis heeft Fleischmann de Silberlingen dan ook gebruikt bij de vorige serie Plan W rijtuigen. De vorig jaar uitgebracht plan W rijtuigen zijn wel gemaakt m.b.v een nieuwe matrijs.
Re: Vraag over Silberlingen welke voor de NS gereden hebben.
Geplaatst: 30 jun 2014 17:20
door evo
Ik denk het wel, zie bv.:
http://www.drehscheibe-online.de/foren/ ... 17,4405573
Deze zijn tijdperk IV, volgens mij zowel van Flm als Mtx te verkrijgen.
Re: Vraag over Silberlingen welke voor de NS gereden hebben.
Geplaatst: 01 jul 2014 15:25
door mikey
Bedankt voor de reacties, maar zover was ik zelf al gekomen
Het gaat er mij meer om exact welk model er het meest overeen komt.
Op internet kan ik maar geen duidelijke foto's vinden.
Bijvoorbeeld die van Flm zijn de raamkozijnen wat meer glimmend als de trix versie.
En ik weet niet of ik diegene met zwarte of de blauw/groene onderzijde nodig heb.
Bij de NS hebben ze voornamelijk 2x 2e klas als versterking gereden. Alleen in internationale treinen is het volgens mij 1x 1/2e klas geweest (bron: seinarm).
Re: Vraag over Silberlingen welke voor de NS gereden hebben.
Geplaatst: 01 jul 2014 16:58
door Overdijk
Wat ik zo van de foto`s zie, zouden het TP 4 rijtuigen zijn. Dus met het oceaanblauw geverfde chassis.
Welke rijtuigtypes exact het zijn, daar heb ik geen kaas van gegeten.
De FLM rijtuigen zijn hoogbeniger, dus zou deze dan nemen als de rest ook FLM is.
Anders de MTX rijtuigen, die liggen wat dieper.
Re: Vraag over Silberlingen welke voor de NS gereden hebben.
Geplaatst: 01 jul 2014 19:10
door CC72000
Een stammetje van 4 Silberlingen en een bagagerijtuig met een 1100 ervoor is goed mogelijk. Jaren '80 zomertrein Vlissingen - Ruhrgebied.

- image.jpg (88.54 KiB) 2525 keer bekeken
Re: Vraag over Silberlingen welke voor de NS gereden hebben.
Geplaatst: 01 jul 2014 22:22
door Zolderspoor
Hallo Mike en andere mee-lezenden.
Als je het echt volgens het boekje wilt doen, dan kan je niet zonder meer Zilverlingen mengen met Plan Willems. De verwarmingsinrichting van de Zilverlingen is/was namelijk gebaseerd op 1000V 16 2/3 Herz en derhalve niet te gebruiken buiten (Oost- en West)Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. De enige uitzondering hierop was de serie Bn(z)b 723, die voorzien was van een ander systeem van verwarming en daardoor wel in het grensoverschrijdende verkeer naar o.a. Nederland konden rijden. Deze serie (nrs 22 03 003 t/m 020, 22 35 001 t/m 020, 22 50 002 t/m 041), eerste bouwjaar 1965, waren oorspronkelijk voorzien van zwarte stelbalken, die vanaf 1975 successievelijk werden overgeschilderd in het oceaanblauw/beige.
Op het plaatje volgens de link van Evo staat overduidelijk een AB achter de 1200. Dit rijtuig (bouwjaar 1959-1966) maakt deel uit van een groep van 20 uit een serie van 798 ABn 703, die speciaal waren aangepast om gecombineerd met de Bn 723 in o.a. het Nederlandse grensverkeer te kunnen rijden.
Tot zo ver volgens het boekje. Veel belangrijker dan het juiste type rijtuigen is de opmerking van Ron om alert te zijn op wagens die op dezelfde hoogte staan. Een onjuiste kleur van de raamlijsten valt veel minder op dan hoogteverschillen.
Re: Vraag over Silberlingen welke voor de NS gereden hebben.
Geplaatst: 07 jul 2014 13:54
door neudalhausenstadbahn
Er reden ook nog silberlinge met bagage ruimte in Nederland, dat zijn BDnb742 aangepaste versie van de DBnf738 speciaal voor internationaal verkeer, niet de te verwarren met de BDn742 die ontstaan zijn door bij de BDnf738 de stuurstand stil te leggen en deels of geheel uit te bouwen. Deze zou je uit een BDnf738 kunnen ombouwen door de frontseinen en ruiten van de cabine dicht te maken. Dan moet je nog de tyfoon en antenne op het dak verwijderen en de sluitseinen verplaatsen en als het lukt van flatkabel ofzo een rolluikje maken ipv de deur met ruit in de rijtuig overgang.
Op internet zijn vele combinaties te vinden van Silberlinge in Nederland in combinatie met veel andere en ook Nederlandse rijtuigen.
Groetjes Michiel