LED verlichting in sluit/goederenwagen.
Geplaatst: 27 jul 2014 17:13
Zoals een ieder van jullie ben ik modeltreintjes gek,buiten het bouwen van een digitale n-spoor baan (waar ik nog wat jaren mee bezig zal zijn) doe ik ook een aantal andere dingen die er allemaal mee te maken hebben,zoals onderhoud en reparaties aan rollend materieel maar ook ombouwen naar digitaal en inbouwen van verlichting om maar wat te noemen.
Op dit moment ben ik met een verlichting projectje bezig.
Deze wagon (Flm.8301) heeft van fabriek af ingebouwde gloeilamp-verlichting met sluitlichten.
Het is de bedoeling hier gele LED verlichting in te bouwen.
De wagon wordt gedemonteerd en dan kan het knutselen kan beginnen..
De LEDS voor de sluitverlichting zijn 1,8mm,de originele gaatjes zijn iets kleiner dus worden uitgeboord.
De 2 LEDS voor de sluitverlichting worden na wat buigwerk in serie aan elkaar gesoldeerd (+ op -).
Aangezien een digitale baan geen gelijkstroom doorvoerd zal er voor de LEDS (die werken op gelijkstroom) een gelijkrichter (Conrad 501301) aangesloten worden en tegen het knipperen van de verlichting bij stroomonderbrekingen soldeer ik daar ook een elco (SMD condensator) 35V (Conrad 404553) op.
Ook zullen er kleine gaatjes in de bodemplaten worden geboord voor de doorvoering van de bedrading naar de wielcontacten.
Weer een stukje verder,de bodemplaten liggen op hun plek.
Ook moest ik een stukje wegslijpen van de doorzichtige zijwanden (linkerkant) omdat aan die kant de sluitverlichting zit gemonteerd,dit is dus een nadeel als het dakje van de wagon niet afneembaar is en je alles via de onderkant moet monteren.
Dit brok elektronica moet net passen (hoop ik),2 koperstripjes (hoeft niet,kan bedrading ook rechtstreeks aan de gelijkrichter solderen) gebakken aan de gelijkrichter,en een steuntje gemaakt waar de elco op rust,zodat het geheel op z'n plek blijft.
Ook de weerstand (5,6KOhm) voor de LED strip zit op z'n plek.
Het zat even tegen,er zat kortsluiting in mijn micro prutswerk,maar gelukkig lag het niet aan mij maar bleek na wat testen de gelijkrichter sluiting te geven,dus hup de prullenbak in en weer verder bakken met een nieuwe.
De kopjes van de LEDS zijn te kort voor de lichtschacht,om dat op te vullen snij ik van andere LEDS de kopjes af en lijm deze via de buitenkant in de schacht,op de foto zie je dat de rechterkant al is gedaan.
Vergeet niet de achterkant van de LEDS zwart te verven om een rode gloed aan de binnenzijde van de wagonte voorkomen.
Ook is een aparte weerstand (6,2 KOhm) voor de sluit LEDS gemonteerd.
De LED strip die ik gebruik komt van een 5 meter rol met 300 LEDS,deze is per 3 LEDS makkelijk in te korten d.m.v. knippen met de schaar,en aan allebei de soldeerpunten een draad solderen.
Echter is een lengte van 3 LEDS te lang voor deze wagen,de strip wordt dus ingekort naar 2 LEDS,dat kan wel met een simpele aanpassing: je maakt een doorverbinding vanaf het laatste LED soldeerpunt naar de + leiding van de strip (deze schrap je een puntje blank).
Aan het dak binnenzijde wordt de LED strip met dubbelzijdig tape geplakt,ook is een aparte weerstand (6,2KOhm) voor de sluitverlichting gemonteerd.
Toen de kap erop en blijkt het toch net niet te passen grrrrr,dus de elco van de gelijkrichter los gesoldeerd zodat de elco lager kan worden geplaatst en deze 2 componenten met draad met elkaar verbonden.
Nu de kap erop en testen of het werkt,zie hier het resultaat.
Het filmpje op mijn testbaantje laat het nut / resultaat van de elco zien zien,de verlichting knippert niet doordat het een kleine hoeveelheid stroom opslaat,net genoeg om bij kleine stroom onderbrekingen de overcapiciteit aan te spreken.
Op dit moment ben ik met een verlichting projectje bezig.
Deze wagon (Flm.8301) heeft van fabriek af ingebouwde gloeilamp-verlichting met sluitlichten.
Het is de bedoeling hier gele LED verlichting in te bouwen.
De wagon wordt gedemonteerd en dan kan het knutselen kan beginnen..
De LEDS voor de sluitverlichting zijn 1,8mm,de originele gaatjes zijn iets kleiner dus worden uitgeboord.
De 2 LEDS voor de sluitverlichting worden na wat buigwerk in serie aan elkaar gesoldeerd (+ op -).
Aangezien een digitale baan geen gelijkstroom doorvoerd zal er voor de LEDS (die werken op gelijkstroom) een gelijkrichter (Conrad 501301) aangesloten worden en tegen het knipperen van de verlichting bij stroomonderbrekingen soldeer ik daar ook een elco (SMD condensator) 35V (Conrad 404553) op.
Ook zullen er kleine gaatjes in de bodemplaten worden geboord voor de doorvoering van de bedrading naar de wielcontacten.
Weer een stukje verder,de bodemplaten liggen op hun plek.
Ook moest ik een stukje wegslijpen van de doorzichtige zijwanden (linkerkant) omdat aan die kant de sluitverlichting zit gemonteerd,dit is dus een nadeel als het dakje van de wagon niet afneembaar is en je alles via de onderkant moet monteren.
Dit brok elektronica moet net passen (hoop ik),2 koperstripjes (hoeft niet,kan bedrading ook rechtstreeks aan de gelijkrichter solderen) gebakken aan de gelijkrichter,en een steuntje gemaakt waar de elco op rust,zodat het geheel op z'n plek blijft.
Ook de weerstand (5,6KOhm) voor de LED strip zit op z'n plek.
Het zat even tegen,er zat kortsluiting in mijn micro prutswerk,maar gelukkig lag het niet aan mij maar bleek na wat testen de gelijkrichter sluiting te geven,dus hup de prullenbak in en weer verder bakken met een nieuwe.
De kopjes van de LEDS zijn te kort voor de lichtschacht,om dat op te vullen snij ik van andere LEDS de kopjes af en lijm deze via de buitenkant in de schacht,op de foto zie je dat de rechterkant al is gedaan.
Vergeet niet de achterkant van de LEDS zwart te verven om een rode gloed aan de binnenzijde van de wagonte voorkomen.
Ook is een aparte weerstand (6,2 KOhm) voor de sluit LEDS gemonteerd.
De LED strip die ik gebruik komt van een 5 meter rol met 300 LEDS,deze is per 3 LEDS makkelijk in te korten d.m.v. knippen met de schaar,en aan allebei de soldeerpunten een draad solderen.
Echter is een lengte van 3 LEDS te lang voor deze wagen,de strip wordt dus ingekort naar 2 LEDS,dat kan wel met een simpele aanpassing: je maakt een doorverbinding vanaf het laatste LED soldeerpunt naar de + leiding van de strip (deze schrap je een puntje blank).
Aan het dak binnenzijde wordt de LED strip met dubbelzijdig tape geplakt,ook is een aparte weerstand (6,2KOhm) voor de sluitverlichting gemonteerd.
Toen de kap erop en blijkt het toch net niet te passen grrrrr,dus de elco van de gelijkrichter los gesoldeerd zodat de elco lager kan worden geplaatst en deze 2 componenten met draad met elkaar verbonden.
Nu de kap erop en testen of het werkt,zie hier het resultaat.
Het filmpje op mijn testbaantje laat het nut / resultaat van de elco zien zien,de verlichting knippert niet doordat het een kleine hoeveelheid stroom opslaat,net genoeg om bij kleine stroom onderbrekingen de overcapiciteit aan te spreken.