Dinamo & Koploper - Modulebaan Delftse Modelbouwvereniging
Dinamo & Koploper - Modulebaan Delftse Modelbouwvereniging
Dinamo - Digitaal & analoog op één baan -
Lezen op onze site: http://www.delftsemodelbouwvereniging.n ... -een-baan/
Introductie
De DMV is sinds vorig jaar gestart met het aanleggen van een nieuw bloksysteem. Het oude systeem van Van Mekeren voldeed niet meer aan onze wensen omdat steeds meer digitaal wordt uitgebracht. Toch hebben we er voor gekozen niet volledig digitaal te gaan, dat houdt in dat niet iedereen zijn trein hoeft te digitaliseren, daarmee houden we de club open voor digitaal spoorders en analoog spoorders. Het systeem dat voor digitaal en analoog een oplossing biedt is Dinamo. Dit systeem stuurt de treinen per blok aan en kan dus een blok analoog maar ook digitaal aansturen. Toch lijkt het meer digitaal dan analoog, omdat de analoge treinen met de computer worden aangestuurd. Ook de lampjes van de analoge treinen blijven gewoon branden zonder decoders.
Is er dan helemaal geen voordeel aan een decoder?
Nee dat is niet helemaal zo. In één blok kun je met Dinamo wel met meerdere digitale locs onafhankelijk rijden, met analoge locs kan dat niet. Toch heeft het wel voordelen, want als alle leden van de club al zijn locomotieven van decoders moeten voorzien, dan kunnen we van dat geld wel vier Dinamo systemen kopen. Verder is er weinig verschil tussen een volledig digitaal systeem en Dinamo. Bij Dinamo moet je alles opdelen in blokken, dat is veel werk, iets prijzig ook, maar bijkomend voordeel is dat elk blok zijn eigen stroom circuit heeft en dus heeft een kortsluiting van bv een ontspoorde trein alleen invloed op het desbetreffende blok en valt niet 50m module baan in één klap uit.
Is het echt Plug & Play?
Omdat we niet in één keer over kunnen stappen, dat is heel veel werk en een grote investering, hebben we gekozen om het in stappen te doen. Eerst zijn we begonnen met het digitaal voorbereiden van de bedrading. Alles is opnieuw in blokken en detectie stukken opgedeeld en nieuwe standaarden en kleurcodes zijn gemaakt. Om te voorkomen dat we door de bomen het bos niet meer zien, zorgen we er voor dat de digitaal voorbereide baan ook analoog is aan te sturen. Met het wisselen van een aantal connectoren (alles is DB25) kunnen we omschakelen van analoog met de trafo of Van Mekeren, naar digitaal met Dinamo. Ons motto is, als het analoog niet werkt, gaat het digitaal al helemaal niet werken. Dus elke wissel is gewoon met een tuimelschakelbord te bedienen in geval van nood en ook de sporen kunnen met de hand nog massa geschakeld worden, mocht de PC of een printplaat falen. Er is dus altijd een backup.
Gaat straks dan alles via de computer?
Ja, het meeste wel. De computer kan veel sneller handelen, en dus zul je veel meer treinen zien rijden als de computer de besturing overneemt. Al die 80 wissels die in de kleine baanopstelling al voorkomen, worden via de computer bediend in voorgeprogrammeerde rijwegen en bijbehorende seinen. We zijn achter gekomen dat we iets hebben gebouwd dat zo complex is als een echt station, en daarbij is de bediening door één persoon niet meer haalbaar. Je houdt dat gewoon niet meer bij met de hand en als je dan ook analoog de seinbeelden kloppend zou willen maken zou dat betekenen dat je enorme relaiskasten zou moeten maken die overeenkomen met het grote voorbeeld. Dat is niet natuurlijk niet te doen, en daarom wordt nu alles met de computer bediend door software, namelijk met het programma Koploper. Uiteraard kun je altijd de computer nog instructies geven om, ofwel een trein een bestemming te geven, of toch nog met een handregelaar zelf een rangeerbeweging uit te voeren.
Zit dan straks iedereen achter die computer?
Nee, er wordt gewerkt aan een systeem met meerdere beeldschermen inclusief bedieningsmogelijkheid. Elke computer op verschillende plekken langs de baan kan dan dezelfde vensters presenteren. In een later stadium gaan we werken aan externe tableaus, zodat de wissels voor rangeerbewegingen gewoon ouderwets met drukknopjes bediend kunnen worden. Dat is toch makkelijker als je met een handregelaar rond loopt, maar wellicht gaan we in de toekomst via tablets in het netwerk koploper kunnen aansturen.
Moet iedereen computerprogrammeur van niveau hebben voor Koploper en Dinamo?
Nee, voor de aanleg is dat wel heel handig, want het programmeren van Koploper is verreweg van eenvoudig. Voor het installeren van Dinamo is het raadzaam om handleidingen wel goed te lezen en informatie te winnen bij b.v. een cursus voor dat je begint met installeren. Wat betreft het rijden met koploper, dat is eigenlijk heel eenvoudig, iedereen die wel eens met een computer heeft gewerkt kan rijden met koploper! Zet je trein op de baan, dan geef je hem een naam, klik je een treintype aan bv. Intercity, vervolgens rijdt de trein geheel automatisch over de baan. Zet je deze trein een volgende keer weer terug op de baan, dan bewaart het systeem alle gegevens en hoef je slechts het nummer op te zoeken.
Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=M0bB7riq ... r_embedded
Wordt vervolgd!
draadjes modules:
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... &start=210
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=6176
Lezen op onze site: http://www.delftsemodelbouwvereniging.n ... -een-baan/
Introductie
De DMV is sinds vorig jaar gestart met het aanleggen van een nieuw bloksysteem. Het oude systeem van Van Mekeren voldeed niet meer aan onze wensen omdat steeds meer digitaal wordt uitgebracht. Toch hebben we er voor gekozen niet volledig digitaal te gaan, dat houdt in dat niet iedereen zijn trein hoeft te digitaliseren, daarmee houden we de club open voor digitaal spoorders en analoog spoorders. Het systeem dat voor digitaal en analoog een oplossing biedt is Dinamo. Dit systeem stuurt de treinen per blok aan en kan dus een blok analoog maar ook digitaal aansturen. Toch lijkt het meer digitaal dan analoog, omdat de analoge treinen met de computer worden aangestuurd. Ook de lampjes van de analoge treinen blijven gewoon branden zonder decoders.
Is er dan helemaal geen voordeel aan een decoder?
Nee dat is niet helemaal zo. In één blok kun je met Dinamo wel met meerdere digitale locs onafhankelijk rijden, met analoge locs kan dat niet. Toch heeft het wel voordelen, want als alle leden van de club al zijn locomotieven van decoders moeten voorzien, dan kunnen we van dat geld wel vier Dinamo systemen kopen. Verder is er weinig verschil tussen een volledig digitaal systeem en Dinamo. Bij Dinamo moet je alles opdelen in blokken, dat is veel werk, iets prijzig ook, maar bijkomend voordeel is dat elk blok zijn eigen stroom circuit heeft en dus heeft een kortsluiting van bv een ontspoorde trein alleen invloed op het desbetreffende blok en valt niet 50m module baan in één klap uit.
Is het echt Plug & Play?
Omdat we niet in één keer over kunnen stappen, dat is heel veel werk en een grote investering, hebben we gekozen om het in stappen te doen. Eerst zijn we begonnen met het digitaal voorbereiden van de bedrading. Alles is opnieuw in blokken en detectie stukken opgedeeld en nieuwe standaarden en kleurcodes zijn gemaakt. Om te voorkomen dat we door de bomen het bos niet meer zien, zorgen we er voor dat de digitaal voorbereide baan ook analoog is aan te sturen. Met het wisselen van een aantal connectoren (alles is DB25) kunnen we omschakelen van analoog met de trafo of Van Mekeren, naar digitaal met Dinamo. Ons motto is, als het analoog niet werkt, gaat het digitaal al helemaal niet werken. Dus elke wissel is gewoon met een tuimelschakelbord te bedienen in geval van nood en ook de sporen kunnen met de hand nog massa geschakeld worden, mocht de PC of een printplaat falen. Er is dus altijd een backup.
Gaat straks dan alles via de computer?
Ja, het meeste wel. De computer kan veel sneller handelen, en dus zul je veel meer treinen zien rijden als de computer de besturing overneemt. Al die 80 wissels die in de kleine baanopstelling al voorkomen, worden via de computer bediend in voorgeprogrammeerde rijwegen en bijbehorende seinen. We zijn achter gekomen dat we iets hebben gebouwd dat zo complex is als een echt station, en daarbij is de bediening door één persoon niet meer haalbaar. Je houdt dat gewoon niet meer bij met de hand en als je dan ook analoog de seinbeelden kloppend zou willen maken zou dat betekenen dat je enorme relaiskasten zou moeten maken die overeenkomen met het grote voorbeeld. Dat is niet natuurlijk niet te doen, en daarom wordt nu alles met de computer bediend door software, namelijk met het programma Koploper. Uiteraard kun je altijd de computer nog instructies geven om, ofwel een trein een bestemming te geven, of toch nog met een handregelaar zelf een rangeerbeweging uit te voeren.
Zit dan straks iedereen achter die computer?
Nee, er wordt gewerkt aan een systeem met meerdere beeldschermen inclusief bedieningsmogelijkheid. Elke computer op verschillende plekken langs de baan kan dan dezelfde vensters presenteren. In een later stadium gaan we werken aan externe tableaus, zodat de wissels voor rangeerbewegingen gewoon ouderwets met drukknopjes bediend kunnen worden. Dat is toch makkelijker als je met een handregelaar rond loopt, maar wellicht gaan we in de toekomst via tablets in het netwerk koploper kunnen aansturen.
Moet iedereen computerprogrammeur van niveau hebben voor Koploper en Dinamo?
Nee, voor de aanleg is dat wel heel handig, want het programmeren van Koploper is verreweg van eenvoudig. Voor het installeren van Dinamo is het raadzaam om handleidingen wel goed te lezen en informatie te winnen bij b.v. een cursus voor dat je begint met installeren. Wat betreft het rijden met koploper, dat is eigenlijk heel eenvoudig, iedereen die wel eens met een computer heeft gewerkt kan rijden met koploper! Zet je trein op de baan, dan geef je hem een naam, klik je een treintype aan bv. Intercity, vervolgens rijdt de trein geheel automatisch over de baan. Zet je deze trein een volgende keer weer terug op de baan, dan bewaart het systeem alle gegevens en hoef je slechts het nummer op te zoeken.
Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=M0bB7riq ... r_embedded
Wordt vervolgd!
draadjes modules:
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... &start=210
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=6176
Laatst gewijzigd door Paul_DMV op 04 aug 2014 09:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Re: Dinamo & Koplop - Modulebaan Delftse Modelbouwvereniging
Hallo Paul,
Netjes hoor! Ik kom zeker wil ff langs binnenkort om te kijken hoe het er voor staat. Vraagje, waar staat B0 en B3 voor zoals beschreven in elk blok? En waarom heb je geen nederlands seinen gebruikt?
Greetz, J.
Netjes hoor! Ik kom zeker wil ff langs binnenkort om te kijken hoe het er voor staat. Vraagje, waar staat B0 en B3 voor zoals beschreven in elk blok? En waarom heb je geen nederlands seinen gebruikt?
Greetz, J.
Re: Dinamo & Koploper - Modulebaan Delftse Modelbouwverenigi
B0 en B3 staan voor bezetmelders van de TM44.
De volgorde is B0,B1,B2,B3. het staat er een beetje voor het gemak van het installeren van de juiste adressen bezetmelders bij het programmeren bij 'van blok xx naar blok xx' dan moet je wel even snel voor je hebben wat de positieve rijrichting is!
Het is de bedoeling nederlandse seinen te gebruiken, heb nog niet gevonden hoe ik de presentatie in koploper kan aanpassen.
Groeten,
Paul
De volgorde is B0,B1,B2,B3. het staat er een beetje voor het gemak van het installeren van de juiste adressen bezetmelders bij het programmeren bij 'van blok xx naar blok xx' dan moet je wel even snel voor je hebben wat de positieve rijrichting is!
Het is de bedoeling nederlandse seinen te gebruiken, heb nog niet gevonden hoe ik de presentatie in koploper kan aanpassen.
Groeten,
Paul
Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Re: Dinamo & Koploper - Modulebaan Delftse Modelbouwverenigi
Staat ergens bij algemeen: 'genereren seinstelsel'.
Re: Dinamo & Koploper - Modulebaan Delftse Modelbouwverenigi
Paul, petje af voor hoe jullie dit aangepakt hebben. Wat een berg werk hebben jullie daar inzitten. De voorbereidingen en uitvoering die hier bij komt kijken Is inmens.
Echt heel netjes hoor.
1 klein puntje, het grootste voordeel van Decoders Is dat deze een ingebouwde cruise control hebben. Belast je de lok zwaarder gaat de Decoder meer stroom leveren en probeert de snelheid gelijk te houden. Theoretisch blijft je positie op de baan dan accurater. Over het algemeen gezegd zijn de rij-eigenschappen van digitale loks gewoon beter, als van een analoge lok die door dinamo digitaal aangestuurd wordt.
Echt heel netjes hoor.
1 klein puntje, het grootste voordeel van Decoders Is dat deze een ingebouwde cruise control hebben. Belast je de lok zwaarder gaat de Decoder meer stroom leveren en probeert de snelheid gelijk te houden. Theoretisch blijft je positie op de baan dan accurater. Over het algemeen gezegd zijn de rij-eigenschappen van digitale loks gewoon beter, als van een analoge lok die door dinamo digitaal aangestuurd wordt.
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Dinamo & Koploper - Modulebaan Delftse Modelbouwverenigi
Dat laatste is sterk afhankelijk van het bouwjaar. De huidige modellen zijn qua rijeigenschappen weinig meer can digitaal te onderscheiden met Dinamo. Maar iets wat analoog nooit kan vervangen is inderdaad de cruise control. Daarmee is de loc nauwkeuriger dan wanneer deze analog is.
Groetjes
Groetjes
Re: Dinamo & Koploper - Modulebaan Delftse Modelbouwverenigi
Hoi Joost, wellicht voor jou interresant omdat je dichtbij woont. 13 September staan we met dit baantje in het stadhuis van Vlaardingen tijdens de openmonumentendag. Of dinamo dan al draaid weten we nog niet exact maar we doen ons best.
Momenteel zijn we nog druk bezig met de configuratie van alle OC32 kaarten en de voeding en netwerk kabels maken voor alle TM44 printjes (totaal 12 stuks nu)
Momenteel zijn we nog druk bezig met de configuratie van alle OC32 kaarten en de voeding en netwerk kabels maken voor alle TM44 printjes (totaal 12 stuks nu)
Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Re: Dinamo & Koploper - Modulebaan Delftse Modelbouwverenigi
He Paul,
Dat had zeker interessant geweest, lekker dicht bij ook (niet dat Den Haag nou zo'n eind weg is)
Helaas ben ik dan in Duitsland bij m'n schoonfamilie. Dus dat is wel jammer. (ik mag mijn schoonfamilie verder wel hoor , heb geen last van een trouwma)
Dat had zeker interessant geweest, lekker dicht bij ook (niet dat Den Haag nou zo'n eind weg is)
Helaas ben ik dan in Duitsland bij m'n schoonfamilie. Dus dat is wel jammer. (ik mag mijn schoonfamilie verder wel hoor , heb geen last van een trouwma)
Re: Dinamo & Koploper - Modulebaan Delftse Modelbouwverenigi
Allen bedankt voor alle positieve reacties en tips!
Laten we het verder even bij het onderwerp houden, ik doe mijn best hier een zo interessant mogelijk verslag neer te zetten en vervolgens staat pagina 2 al weer vol onzin. Zoek elkaar even op in whatsapp of stuur een pbtje ofzo als je iets kwijt wilt dat niets te maken heeft met het onderwerp! Dank,..
Laten we het verder even bij het onderwerp houden, ik doe mijn best hier een zo interessant mogelijk verslag neer te zetten en vervolgens staat pagina 2 al weer vol onzin. Zoek elkaar even op in whatsapp of stuur een pbtje ofzo als je iets kwijt wilt dat niets te maken heeft met het onderwerp! Dank,..
Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Re: Dinamo & Koploper - Modulebaan Delftse Modelbouwverenigi
Update:
Voeding van de baanspanning en digitale onderdelen
Omdat onze baan best groot is en met een digitaal bedrijf veel treinen tegelijk zullen rijden is een goede voeding van belang. Voor de voeding van alle digitale onderdelen zoals TM44 en OC32 hebben we gekozen voor één voeding voor de hele baan en dus niet het plug en play systeem van dinamo waarbij er kleinere voedingen voor een beperkt aantal onderdelen zijn. We hebben de oude dinamo 19 inch rack met voeding en verdeler aangeschaft. Deze voeding levert alle benodigde spanningen, aangesloten op een vijf polige print connector (RasterMaat 5,08mm).
Deze voeding levert voldoende vermogen, maar dat betekend ook dat de kabels bij deze relatief lage spanning veel stroom moeten doorlaten. Dan heb je dus dikke kabels nodig als je geen al te grote spanningsverlies wilt over je kabel. Voor de voedingskabels hebben we dan ook gekozen voor soepel 2,5mm2 met rubber omhulsel. Dit draad is normaal geschikt voor 220V 16A, maar dus ook geschikt voor 16A voor de rijspanning (incl. andere spanningen). Vergeet niet dat alle stroom over de ‘ground’ draad GND terug naar de voeding gaat en deze dus de dikte of max. totaal stroom bepaalt.
Op de foto 4 polige, voor de aansluiting op de TM44. De andere zijde is dus 5 polig.
Op de 5-polige stekker hebben we op de uitgang van de voeding; 12 V, GND, 5V, WS, RS. Daarvan gebruiken we de RS (Rijspanning 14-18V, 12V en GND). De kleuren komen niet overeen met de 220V van thuis. Bruin is GND, Geel/Groen is RS en Blauw 12V in dit geval. Dit omdat bruin overal al de GND is onder de baan. Dit kan je natuurlijk bepalen zoals je zelf wilt. Evt. andere benodigde spanningen van de 5 pinnen kun je altijd nog bijsteken met een tweede kabel.
De stekkers kunnen ook niet meer aan dan 2,5mm2. Groter past er gewoon niet in. Vertinnen van de draden is niet handig, dat laat snel los in de stekker omdat dit niet goed afklemt. Daarom gebruiken we aderhulsjes, dat ziet er nog professioneler uit ook! Uiteindelijk komt onder elke module in het midden een verdeel printje met een in en uitgang, met daar tussen de benodigde verdeel aansluitingen. Daarop komen weer kortere kabeltjes naar de TM44 en OC32 printen, zodat niet de kabel naar de voeding aan de print zelf hangt. Mocht iemand aan de hoofdkabel trekken of op gaan staan dan trek je niet de dure digitale onderdelen onder de baan vandaan. De kabels zijn allemaal female – male, dus verleng, als er een printje mist kan je dus de kabels doorlussen.
Voeding van de baanspanning en digitale onderdelen
Omdat onze baan best groot is en met een digitaal bedrijf veel treinen tegelijk zullen rijden is een goede voeding van belang. Voor de voeding van alle digitale onderdelen zoals TM44 en OC32 hebben we gekozen voor één voeding voor de hele baan en dus niet het plug en play systeem van dinamo waarbij er kleinere voedingen voor een beperkt aantal onderdelen zijn. We hebben de oude dinamo 19 inch rack met voeding en verdeler aangeschaft. Deze voeding levert alle benodigde spanningen, aangesloten op een vijf polige print connector (RasterMaat 5,08mm).
Deze voeding levert voldoende vermogen, maar dat betekend ook dat de kabels bij deze relatief lage spanning veel stroom moeten doorlaten. Dan heb je dus dikke kabels nodig als je geen al te grote spanningsverlies wilt over je kabel. Voor de voedingskabels hebben we dan ook gekozen voor soepel 2,5mm2 met rubber omhulsel. Dit draad is normaal geschikt voor 220V 16A, maar dus ook geschikt voor 16A voor de rijspanning (incl. andere spanningen). Vergeet niet dat alle stroom over de ‘ground’ draad GND terug naar de voeding gaat en deze dus de dikte of max. totaal stroom bepaalt.
Op de foto 4 polige, voor de aansluiting op de TM44. De andere zijde is dus 5 polig.
Op de 5-polige stekker hebben we op de uitgang van de voeding; 12 V, GND, 5V, WS, RS. Daarvan gebruiken we de RS (Rijspanning 14-18V, 12V en GND). De kleuren komen niet overeen met de 220V van thuis. Bruin is GND, Geel/Groen is RS en Blauw 12V in dit geval. Dit omdat bruin overal al de GND is onder de baan. Dit kan je natuurlijk bepalen zoals je zelf wilt. Evt. andere benodigde spanningen van de 5 pinnen kun je altijd nog bijsteken met een tweede kabel.
De stekkers kunnen ook niet meer aan dan 2,5mm2. Groter past er gewoon niet in. Vertinnen van de draden is niet handig, dat laat snel los in de stekker omdat dit niet goed afklemt. Daarom gebruiken we aderhulsjes, dat ziet er nog professioneler uit ook! Uiteindelijk komt onder elke module in het midden een verdeel printje met een in en uitgang, met daar tussen de benodigde verdeel aansluitingen. Daarop komen weer kortere kabeltjes naar de TM44 en OC32 printen, zodat niet de kabel naar de voeding aan de print zelf hangt. Mocht iemand aan de hoofdkabel trekken of op gaan staan dan trek je niet de dure digitale onderdelen onder de baan vandaan. De kabels zijn allemaal female – male, dus verleng, als er een printje mist kan je dus de kabels doorlussen.
Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Re: Dinamo & Koploper - Modulebaan Delftse Modelbouwverenigi
Paul,
Een vraag waarvan ik hier niet goed kan opmaken hoe jij / jullie dit geregeld hebben
Hoe voorkom je dat het volle vermogen van die ene voeding op bijv. een draadje van bijv.0.14 mm2 komt bij sluiting en daarmee de boel affikt?
Gaan jullie zekeringen plaatsen hiervoor?
Mvg,
Ad
Een vraag waarvan ik hier niet goed kan opmaken hoe jij / jullie dit geregeld hebben
Hoe voorkom je dat het volle vermogen van die ene voeding op bijv. een draadje van bijv.0.14 mm2 komt bij sluiting en daarmee de boel affikt?
Gaan jullie zekeringen plaatsen hiervoor?
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Dinamo & Koploper - Modulebaan Delftse Modelbouwverenigi
Sowieso de zwakste schakel altijd afzekeren.
deze voeding gaat alleen maar naar de TM44 en OC32, die hebben al interne beveiliginen op de uitgangen.
op die verdelerprint maak ik zekering aansluitingen
deze voeding gaat alleen maar naar de TM44 en OC32, die hebben al interne beveiliginen op de uitgangen.
op die verdelerprint maak ik zekering aansluitingen
Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Re: Dinamo & Koploper - Modulebaan Delftse Modelbouwverenigi
Hoi allemaal,
even een foto update van de werkzaamheden rondom het digitaliseren met dinamo van onze baan.
Het betreft de voedingsverdelers onder de baan. Daarvoor hebben we zelf een standaard printje ontworpen met RM5.08 pinlijst connectoren. De printjes lussen door naar de volgende module met de verlengkabels, als een printje mist kun je de kabels in elkaar steken.
In het midden zitten dan de aansluitingen voor de kabels van 5 naar 4 polige stekker voor de aansluiting op de tm44. Voor de om32 hebben we ook kabeltjes gemaakt met 5 polige RM5,08 connector naar de kleinere RM2.5 connector die in de print gaat. Soms wel meerdere rm2.5 aan 1 RM5.08 verbonden, om wat kosten en werk te besparen, indien er meerdere OM32 onder één module hangen. Bij de TM44 gaat dat niet omdat die aderdikte niet twee keer samen in één connector past.
foto's zeggen meer;
[/url]
[/url]
[/url]
even een foto update van de werkzaamheden rondom het digitaliseren met dinamo van onze baan.
Het betreft de voedingsverdelers onder de baan. Daarvoor hebben we zelf een standaard printje ontworpen met RM5.08 pinlijst connectoren. De printjes lussen door naar de volgende module met de verlengkabels, als een printje mist kun je de kabels in elkaar steken.
In het midden zitten dan de aansluitingen voor de kabels van 5 naar 4 polige stekker voor de aansluiting op de tm44. Voor de om32 hebben we ook kabeltjes gemaakt met 5 polige RM5,08 connector naar de kleinere RM2.5 connector die in de print gaat. Soms wel meerdere rm2.5 aan 1 RM5.08 verbonden, om wat kosten en werk te besparen, indien er meerdere OM32 onder één module hangen. Bij de TM44 gaat dat niet omdat die aderdikte niet twee keer samen in één connector past.
foto's zeggen meer;
[/url]
[/url]
[/url]
Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging