Frequenties en lastregeling Kuehn N045

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4945
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Frequenties en lastregeling Kuehn N045

Bericht door martindomburg »

Vrienden,

Ik zit de laatste tijd veel te spelen met de instellingen van de frequentie (CV9) en de lastregeling (CV53 & CV54) van de Kuehn N045

CV 9: de frequentie waarmee de motor word aangestuurd (15,6 kHz / 120 Hz / 32 kHz)
CV53: de P waarde van de lastregeling. Deze bepaald de hoeveelheid lastregeling die toegepast word
CV54: de I waarde van de lastregeling. Deze bepaald hoe snel er gereageerd moet worden op snelheidsschommelingen.

Ik kwam erop doordat ik een aantal locs heb die last hebben van snelheidsschommelingen voornamelijk rond de middelste stappen. Nu zegt men vaak dat google je beste vriend is maar na veel verschillende zoekopdrachten heb ik geen goede informatie weten te vinden hoe je nu het beste deze waardes moet hanteren. Ook de handleiding is ondanks een duidelijke uitleg niet toereikend want zoals vaak in dit soort situaties: Dit moet je proefondervindelijk uitvinden.......

Nu mijn idee om hier eens wat informatie uit te gaan wisselen in de vorm van tips en trucks. Een soort N-spoorforum FAQ voor deze shizzle zeg maar.

Het gaat bij mij om de:

Flm NS 1657 (oude loc, heb hem inmiddels al wel mooi rijdend gekregen)
Minitrix BR 003 (nieuwe loc, heb hem inmiddels al wel mooi rijdend gekregen)
Flm BR 39 (nieuwe loc)

Die laatste geeft een extra dimensie wat me niet met rust laat. Buiten het schommelen reageert hij sterk vertraagd op commando's. Oplopende stappen geen probleem. Maar van stappen boven 25 kan ik hem niet meer vertragen. Hij rijd dan nog een tijdje door en stopt abrubt en gaat kruipend verder. Zowel op de Profiboss als op de Sprog niet. Pas met de PI waardes krijg ik enigzins grip erop. Maar nog steeds absoluut niet optimaal. Wel valt me op dat het erger word als de loc warm is. Een idee wat ik heb is dat de motor (welke groter is als normaal) teveel stroom vraagt van de decoder. En het ligt absoluut aan de lastregeling want zonder rijd hij goed en analoog ook.

Zo zie je, decoders inbouwen is 1 ding, vaak gaat alles goed en rijd hij perfect. Maar soms moet je dieper in de materie graven en dan helpt het als je opgedane informatie gedeeld word met anderen. Het grote voorbeeld vind ik de locs die van fabriek uit al een decoder hebben. Dit zijn door hun eigen resource en testceters al helemaal uitgebalanceerd op FG en PI. Die materie is erg interessant maar voor de gewone hobbist een grijze wolk.....

Groetjes Martin



Nighthawk
Berichten: 226
Lid geworden op: 15 mar 2014 22:24

Re: Frequenties en lastregeling Kuehn N045

Bericht door Nighthawk »

Dat probleem heb ik ook met een Amerikaanse Diesel loc
optrekken gaat nu redelijk , maar het afremmen krijg ik nog niet goed op orde
moet wel toegeven ik weet nog niet echt veel van CV's instellingen
maar aldoende blijf ik proberen , en het komt een keertje goed lol

vr gr Fred



Peter
Berichten: 913
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Frequenties en lastregeling Kuehn N045

Bericht door Peter »

martindomburg schreef: Flm NS 1657 (oude loc, heb hem inmiddels al wel mooi rijdend gekregen)
Martin, nu ben ik nieuwsgierig welke waarden je gebruikt hebt!
Dit is een lastige lok vind ik zelf ook. Rijdt hij langszaam netjes dan is het op snelheid weer een ramp, en visaversa.

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3939
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Frequenties en lastregeling Kuehn N045

Bericht door Jeroen »

Deze thread ga ik maar eens volgen. Zelf heb ik gezeik met 2 Brawa loks die het niet best doen met hun nieuwe digitale breintje......uit mijn hoofd zit er in de één een Kühn en in de ander een Tran. Alles 100 x gecheckt of ie goed contact maakt e.d. . Bij de Brawa 232 heb ik het probleem dat ie prachtig kruipt, maar zodra hij op snelheid heeft gereden wil ie niet meer op commando's reageren. Even de digitale spanning eraf en erop en hij doet het weer. Van dat soort vage klachten dus......

Leuk, ben benieuwd!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4096
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Frequenties en lastregeling Kuehn N045

Bericht door Ad_M »

Peter schreef:
martindomburg schreef: Flm NS 1657 (oude loc, heb hem inmiddels al wel mooi rijdend gekregen)
Martin, nu ben ik nieuwsgierig welke waarden je gebruikt hebt!
Dit is een lastige lok vind ik zelf ook. Rijdt hij langszaam netjes dan is het op snelheid weer een ramp, en visaversa.

Grtz.
Peter
Geen last mee gehad, alleen bij de frequentie instelling CV9 op 1 gezet omdat het wat oudere motor is
De rest gedaan als bij een normale lok (aanpassen cv2 en cv5 ed.), geen uitzonderlijke aanpassingen, loopt als een zonnetje
Wel zorgen dat je stroom opnemertjes bij de wielen van beide draaistellen goed schoon zijn
O ja, ik heb wel alles tussen de decoder en motor uit gesloopt, alle ontstoringszooi is weg

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4945
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Frequenties en lastregeling Kuehn N045

Bericht door martindomburg »

Peter schreef:
martindomburg schreef: Flm NS 1657 (oude loc, heb hem inmiddels al wel mooi rijdend gekregen)
Martin, nu ben ik nieuwsgierig welke waarden je gebruikt hebt!
Dit is een lastige lok vind ik zelf ook. Rijdt hij langszaam netjes dan is het op snelheid weer een ramp, en visaversa.

Grtz.
Peter
Ik heb CV53 op 1 gezet, CV9 op 0 gelaten en CV54 op 16. Werkt erg mooi, wel heb ik enkel de condensator en spoelen verwijderd uit de loc.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4945
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Frequenties en lastregeling Kuehn N045

Bericht door martindomburg »

Jeroen schreef:Deze thread ga ik maar eens volgen. Zelf heb ik gezeik met 2 Brawa loks die het niet best doen met hun nieuwe digitale breintje......uit mijn hoofd zit er in de één een Kühn en in de ander een Tran. Alles 100 x gecheckt of ie goed contact maakt e.d. . Bij de Brawa 232 heb ik het probleem dat ie prachtig kruipt, maar zodra hij op snelheid heeft gereden wil ie niet meer op commando's reageren. Even de digitale spanning eraf en erop en hij doet het weer. Van dat soort vage klachten dus......

Leuk, ben benieuwd!

J.
Ik heb zoiets nu met de BR39. Wel hebben we vanavond besloten dat de loc als dummy mee gaat in tweespan. Op de Dinamo baan was het effect weg maar hij liet de servo's stuipen wat echt vrijwel nooit voor kan komen bij DCC locs omdat er geen PWM over de rails word gestuurd. Dat zou een indicatie zijn dat de grote motor teveel magnetisch veld opwekt waar de decoder dus geen raad mee weet. Hij kan de EMK dus niet goed uitlezen.

Ikzelf heb ook een Brawa 232 met een Kuehn, geen problemen mee. Kom anders ff een keer langs met de locs.

Greets


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1470
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Frequenties en lastregeling Kuehn N045

Bericht door evo »

Hoi Martin,

Interessante problemen. Ik neem aan dat alle loks analoog perfect lopen?
Een tijdje geleden heb ik een paar berichtjes geschreven over P en I waarden in regelaars, ipv het verhaal hier weer op te schrijven heb ik ze even opgezocht:

viewtopic.php?f=26&t=5117&p=80623&hilit ... aar#p80623

viewtopic.php?f=26&t=1263&p=14998&hilit ... aar#p14998
+ 2 berichten verder in hetzelfde draadje.

Misschien dat dit helpt.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4945
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Frequenties en lastregeling Kuehn N045

Bericht door martindomburg »

Tnxs voor deze links kerel.

Ik heb vandaag ook de liliput flirt aangepakt.

P: 13
I: 1
Frequentie op 0

Greetz



jowi

Re: Frequenties en lastregeling Kuehn N045

Bericht door jowi »

Ik heb ook vreemde problemen met een Kuehn N45 in een Minitrix 12826 (NS 1100). Als ik de topsnelheid terugbreng naar een realistische snelheid (CV5 = 40) en ik laat hem op die snelheid rijden, dan zie je de lok continue inhouden en versnellen, heel 'jerky'. De andere kant op ook, en na een reset, en dat is helemaal vreemd, rijd ie de ene kant op zoals beschreven, en de andere kant start ie langzaam, stopt, gaat iets sneller verder, stopt etc. alsof er tussen elk commando wat gestuurd wordt, een pauze zit en de hele lok stilvalt. Hij staat op 28 stappen (ook de multimaus).

Ik heb gespeeld met de CV53 en CV54, maar wat ik ook probeer, ik krijg het niet goed. Ik heb de N45 er uit gehaald, een 'verse' er in, en... precies hetzelfde. Ook spelen met CV9 (15khz, 120Hz en 32Khz) geeft geen verbetering.

Uiteindelijk een Kuehn N25 er in gezet, en daarmee rijd de lok aanmerkelijk beter. Hij heeft nog wel dat ie op een constante snelheid wat varieert, maar niet zo erg als met de N45. Helaas heeft de N25 geen extra functies, en dat is nu precies waar ik de N45 voor wilde... (aan/uit schakelen rangeerlicht).

Iemand dit gedrag eerder meegemaakt? Heeft dit met de CV53/54 te maken, en hoe stel je die nu goed af?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4945
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Frequenties en lastregeling Kuehn N045

Bericht door martindomburg »

Hoi,

Dat is een typisch geval, wat je kan proberen is een reset (cv8 op 8) en stel dan eerst CV 29 op 2 in.

Zat dan in CV56 de lastregeling eens uit (waarde 0) werkt dit?
Zo ja, dan ligt je probleem aan de lastregeling. Zet CV56 eens op 2 en probeer het eens op 4 (Lastregeling en EMK aan) Probeer daarna eerst CV9 uit op de drie standen, werkt het niet zet hem dan op 0.

Vervolgens begin eerst met CV53 en speel met de waardes 1, 2 en 3. Heeft geen van de drie effect ga dan iets omhoog hiermee. Telkens een stapje totdat je verbetering merkt.

Ik heb 1 zo'n loc en die staat op

CV9 = 0
CV53 = 1
CV54 = 12

De 1100 is een oude type met stalen frame en een bekend stroomafname issue. ZIjn de wielen goed schoon en de stroomafname goed?

Succes



jowi

Re: Frequenties en lastregeling Kuehn N045

Bericht door jowi »

Ik heb nu de N25 er in, dus ik kan nu niet meer testen... wel weet ik dat ik de lastregeling niet uit kon zetten, dan reageerde de lok nergens meer op. CV29 op 2 had ik ook geprobeerd. Geen verschil. Een reset maakte niet uit.

Hij heeft inderdaad problemen met de stroomtoevoer, hij is goed schoon nu, wielen maar ook de baan. Motor is schoongemaakt en nieuwe koolborstels. Slepers bijgesteld zodat ze altijd goed contact maken, maar hij blijft inderdaad erg gevoelig... ik heb het idee dat de draaistellen niet altijd goed contact maken met het frame. Misschien de draaistellen eens permanent hard-wiren naar de body...

Op zich rijd ie met de N25 wel netjes zo... maar dat zou met de N45 toch ook moeten ;)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4945
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Frequenties en lastregeling Kuehn N045

Bericht door martindomburg »

Absoluut, ik heb hier geen enkele 025 meer



jowi

Re: Frequenties en lastregeling Kuehn N045

Bericht door jowi »

Ik heb net de N45 weer ingebouwd, en dit keer heb ik de ontstoringscondensator en spoel ook teruggeplaatst. Dat maakt veel verschil... de rare effekten (rijden stoppen met tussenpozen in 1 richting) zijn weg, ook is ie nu met cv53=1 en cv54=12 vrijwel net zo soepel als met de N025. Langzaam rijden krijg ik niet goed voor elkaar, daarvoor moet de CV53 omhoog naar 7, maar dat geeft dan weer inhoudend en schokkerig rijgedrag op hogere snelheid... Met de N025 krijg ik beiden redelijk goed, echter die heeft weer geen extra functies. Het is het 1 of het ander blijkbaar...

Lastregeling uitzetten werkt niet, dan doet ie helemaal niks meer...

Misschien wil ik wel te veel hoor, het is tenslotte een lokje van >30 jaar oud ...
Waarschijnlijk is de beste oplossing de oude motor vervangen door een moderne motor.

*edit*

Condensator en spoel weer weggehaald, geen verschil... in tegenstelling tot wat ik hierboven meldde. Ik denk dat de N45 gewoon niet altijd goed werkt met oudere meuk?

*edit2*

Ik had een Minitrix NS1221 met een N25, ik heb de N45 daar even in over gebouwd... daar geeft ie ook hele extreme, rare effecten. De andere N45 ook... Dus beide N45's. Of ze zijn beide gewoon slecht? Slechte batch?


Gebruikersavatar

talent
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 okt 2014 16:36
Locatie: Eindhoven

Re: Frequenties en lastregeling Kuehn N045

Bericht door talent »

De laatste reactie op dit onderwerp is wel 2 maanden oud, maar ik wil hier toch nog even op inhaken.

Ik heb twee Fleischmann BR218 locomotieven (de nieuwe versie met sluitlichten). Omdat ik van plan ben deze sluitlichten apart schakelbaar te maken, heb ik de loc voorzien van een Kuehn N45 decoder, in plaats van de N025 die ik in bijna alle andere locs gebruikt heb. Ook een BR101 van Fleischmann waar ik zelf met LEDs sluitlichten in heb gebouwd heb ik voorzien van zo'n N45 decoder.

Nou rijden al mijn locs redelijk naar tevredenheid, behalve deze drie locs met een Kuehn N45 decoder. Wat ik ook probeer aan instellingen (van CV 9, 53 en 54), ik krijg hier geen fatsoenlijk rijgedrag uit. De ontstoorcomponenten zijn al verwijderd, want met die componenten was het rijgedrag helemaal rampzalig. Het beste resultaat wat ik heb kunnen halen, levert onderstaande snelheidscurve op bij het ijken in iTrain. Overigens is dit na de "correcties" van iTrain, want tijdens de metingen was de snelheid van de loc bij stap n soms hoger dan bij stap n+1 (bijvoorbeeld bij stap 23 achteruit was de snelheid een stuk hoger dan bij stap 24 achteruit). Daarnaast versnelt en vertraagt de loc continu terwijl deze met constante snelheid zou moeten rijden.
Snelheidscurve met Kuehn N45
Snelheidscurve met Kuehn N45
Kuehn.jpg (49.71 KiB) 11284 keer bekeken
Om zeker te weten dat het aan de decoder ligt, heb ik er even een Tran DCX75 ingeprikt. Dan rijdt de loc prima, en ziet de snelheidscurve (met alleen aanpassing van de maximum snelheid met CV 5) er zo uit:
Snelheidscurve met Tran DCX75
Snelheidscurve met Tran DCX75
Tran.jpg (49.87 KiB) 11284 keer bekeken
O ja, de metingen voor stap 1 en 2 zijn hier nul omdat ik het verder wel geloofde en de meting gestopt heb.

Iemand nog suggesties wat ik nog zou kunnen proberen? Behalve dan de Tran er in laten zitten ;)

Groeten, Marcel



jowi

Re: Frequenties en lastregeling Kuehn N045

Bericht door jowi »

Ik herken helaas (!) die snelheidsschommelingen... ligt ook erg aan de combinatie decoder/motor. Met de n45 kun je de emk feedback apart aan zetten, staat geloof ik standaard uit. CV56 op 3 zetten. Probeer dat eens...


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2943
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Frequenties en lastregeling Kuehn N045

Bericht door Maurits71 »

zet de last regeling maar uit, dat helpt bij mij tenminste bij die klote dapol locs


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

jowi

Re: Frequenties en lastregeling Kuehn N045

Bericht door jowi »

Het zijn 2 settings, lastregeling, en emk feedback. Je kunt daar dus wat mee experimenteren. Alles uit, alles aan, alleen last aan, alleen emk aan? Bij mijn maxon motor in de 1200 maakte het aanzetten van de emk feedback heel veel uit. Bij andere motoren hielp het niets...


Gebruikersavatar

talent
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 okt 2014 16:36
Locatie: Eindhoven

Re: Frequenties en lastregeling Kuehn N045

Bericht door talent »

Die EMK-feedback kun je niet aan of uit zetten, maar je kunt een deler voor de EMK-feedback aan of uit zetten (voor als de loc digitaal te langzaam rijdt). Effect daarvan is dat de max. snelheid omhoog gaat, die dan met CV 5 weer teruggeregeld moet worden. Daarvan wordt de snelheidscurve alleen maar slechter.

De lastregeling helemaal uitschakelen helpt wel iets, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dan heeft ijken weinig zin meer, omdat de snelheid dan gaat afhangen van de lengte van de trein en hellingen.

Wel jammer (en vreemd) dat de Kuehn N025 prima werkt, en de N45 vervolgens zo waardeloos is. Ik koop ze in ieder geval niet meer.

Groeten, Marcel



jowi

Re: Frequenties en lastregeling Kuehn N045

Bericht door jowi »

talent schreef:Die EMK-feedback kun je niet aan of uit zetten, maar je kunt een deler voor de EMK-feedback aan of uit zetten (voor als de loc digitaal te langzaam rijdt). Effect daarvan is dat de max. snelheid omhoog gaat, die dan met CV 5 weer teruggeregeld moet worden. Daarvan wordt de snelheidscurve alleen maar slechter.
Ok, dat wist ik niet maar nu je het effect beschrijft komt me dat wel bekend voor inderdaad...
Tja, verder herken ik je conclusie, de n45 zou geavanceerder en moderner moeten zijn maar ik merk ook dat ie met sommige motoren echt slechter reageert dan de n25. Snelheidswissleignen inderdaad. De n45 in mijn 1200 met maxon motor doet het weer perfect... de n45 in de 1100 met Mashima heeft duidelijk deze problemen, en met een n25 had ik dat niet.

Misschien eens zo'n Doehler & Haass dh10c decoder proberen? Daar hoor ik goede verhalen over...


Plaats reactie