Pagina 1 van 1

Mijn baanontwerp voor de n-baan

Geplaatst: 25 sep 2014 21:04
door Purple Botzy
Bij deze dan ook maar meteen mijn baanplan zoals ik die met Anyrail 5 gemaakt heb.

De is volledig analoog wat er ook meteen voor zorgt dat ik écht onder de draad kan rijden.
Omdat ik periode II/III wil gaan maken komt de bovenleiding niet over de gehele baan zodat de overgangsperiode goed zichtbaar is.

Elke kleur staat voor een aparte stroomkring en dus een aparte trafo wat er dus op neer komt dat, als alle rails ligt, er met 4 a 5 treinen tegelijk gereden kan worden.

gr. Barry





.........zodra het mij lukt om foto's toe te voegen :(

Re: Mijn baanontwerp voor de n-baan

Geplaatst: 26 sep 2014 03:13
door Ad_M
Barry,

Kijk even in dit topic om je op weg te helpen. Klikkerdieklik hier.
Die vraag komt vaker voorbij ;)

Mvg,
Ad

Re: Mijn baanontwerp voor de n-baan

Geplaatst: 07 okt 2014 21:13
door Purple Botzy
Hier de baan met bergen (hopelijk werkt het):
Afbeelding

En hier ook nog alleen de rails:
Afbeelding

Re: Mijn baanontwerp voor de n-baan

Geplaatst: 07 okt 2014 21:17
door Purple Botzy
Bedankt Ad, is prima gelukt nu

zoals je ook zelf kan bekijken ;)

Re: Mijn baanontwerp voor de n-baan

Geplaatst: 07 okt 2014 23:04
door Ad_M
Zeker gelukt Barry, netjes :D

Kan je ons wat meer vertellen hoe je de analoog bediening in gedachte had voor de rangeer gedeeltes?
En je niveaus hoe je dat in gedachte heb?
Vergeet je maten niet te melden ;)

Mvg,
Ad

Re: Mijn baanontwerp voor de n-baan

Geplaatst: 13 okt 2014 21:46
door Purple Botzy
Hallo,

Mede vanwege het mooie weer en het uitbreiden/aanpassen van mij grote station nog niet echte de tijd gehad om eerder te reageren, een werkende vader moet zijn spaarzame vrije tijd over vele dingen zien te verdelen. ;)


Op de foto's zie je dat de rails een kleurtje hebben gekregen, elk kleurtje staat voor een trafo circuit.
Dit komt dus op 5 trafo's neer, gezien het feit dat een gedeelte van de baan daadwerkelijk onder de echt werkende draad komt komt het totaal aan trafo's neer op 6.

Boven het roze en het blauwe deel komt voor een groot deel bovenleiding, in ieder geval dusdanig dat er een volledige ronde mee gereden en gepasseerd kan worden bij de stations.

De bediening gaat geschieden met behulp van het schakel systeem van Fleischmann waarbij je ook meteen het baanplan en de stand van je wissels en seinen kan zien.

De gebruikte rails en wissels zijn overal de profi-rails van Fleischmann piccolo wat als bijkomend, naast de vaste railbedding en uiterst stabiele loop, voordeel heeft dat je baanvak spanningsloos kan maken door een wissel om te zetten waardoor er dus niet overal met seinen en dergelijken gewerkt hoeft te worden, met name op de rangeer-/industrie terreinen is dit van toepassing.


De baan is 2,50 meter langs het achterste berggedeelte en 2,40 meter langs het grote stations deel.
Het stuk waar de bochten lopen naar het station is 80 cm breed, waardoor dus het deel langs het emplacement 1,70 meter is.


De niveaus/lagen heb ik als volgt in gedachten:
- Laag 1 (groene ondergrond)
Hierop zie je het grootste station (Baden-Baden) met daaraan vast een grote stad, ook bevindt zich hier het emplacement met de draaischijf, de opstel sporen voor de rijtuigstammen voor het personenvervoer.
Daarboven zie je een een industrie terrein waarop een werkende zagerij en de graan overslag te vinden zijn met tevens een rangeerspoor om de gecombineerde goederentreinen te kunnen verwerken.

- Laag 2 (grijze ondergrond)
Hier beginnen we bij het middelgrote station met daaraan vast een kleinere stad/groter dorp.
Daaronder komt een industrie terrein met een werkende ijzer smederij, de grote kolen overslag, goederenoverslag met groot pakhuis en goederenperron als mede weer een rangeerspoor voor het verwerken van de gecombineerde goederentreinen.

- Laag 3 (bruine ondergrond)
Hier komt aan de linkerkant een burcht op de berg die via een pad vanuit het dorp/stadje op laag 2 te bereiken is.
Aan de rechterkant komt dan een klein bergstationnetje met daaraan vast een dorpje.
Ook zijn hier nog 2 opstel spoortjes te vinden voor de diesel railbusjes of het elektrische treinstelletje.

mvg Barry
:)

Re: Mijn baanontwerp voor de n-baan

Geplaatst: 25 okt 2014 15:34
door Raymond (UK)
Mooi baanplan Barry! Lekker groot, hoop mogelijkheden én analoog.

Ik gebruikte twee trafo's op één baanstuk zodat ik met twee treinen op het zelfde stuk kon rijden in elke richting.

Dat was voor ik al mijn bovenleiding had verkocht :oops:

Ook gelijk mijn vraag in je andere topic beantwoord mbt tijdperk.

Re: Mijn baanontwerp voor de n-baan

Geplaatst: 26 okt 2014 23:05
door Purple Botzy
Dank je Raymond,

Het bied inderdaad genoeg mogelijkheden, mijn bedoeling is dat je daadwerkelijk ergens naar toe kan rijden voor zowel passagiers- als goederenvervoer en volgens mij heb ik dat aardig voor mekaar weten te krijgen met ook nog genoeg ruimte voor de nodige scenery ;)