Pagina 1 van 1

blok indeling

Geplaatst: 01 nov 2014 15:50
door haverkatrans
Ik heb een recht stuk baan van 5 meter. Hier wil ik meerdere blokken in maken.
Ik rij in 1 richting. Moet ik in elk blok een inrij en stopsectie maken of kan ik volstaan met 1 stopsectie per blok?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Re: blok indeling

Geplaatst: 01 nov 2014 15:55
door Jeroen
Ik kan spreken voor de besturing met Koploper. Dan moet je rekening houden met een inrij- en een stopmelder.

Succes!

J.

Re: blok indeling

Geplaatst: 01 nov 2014 17:27
door [Patrick]
Met de informatie die je geeft kan het met 1 melder in iTrain.

Re: blok indeling

Geplaatst: 01 nov 2014 21:39
door BenQ
Mooier is zoals Jeroen zegt met een stopmelder van bv 22 cm en de rest Binnenkomst/rem-melder.
Dan weet het programma waar de trein is en als er gestopt moet worden voor een rood sein dan gebeurd het ook vlak voor het sein en niet een halve meter ervoor.

Re: blok indeling

Geplaatst: 01 nov 2014 22:58
door jowi
Als je alles netjes op snelheid calibreert kun je met de software ook met 1 melder de trein op de cm of zelfs mm nauwkeurig laten stoppen, ook precies voor een sein... Uiteraard is een extra, 'harde' stopsectie wel een goed idee om ongelukjes te voorkomen.

Of, zoals ik tegen de politieman zei toen hij me vertelde dat ik te hard reed: hoe weet je dat? Je weet niet waar ik naar toe moet, en ook niet hoe laat ik er moet zijn ;) Denk daar maar eens over na :lol:

Re: blok indeling

Geplaatst: 02 nov 2014 08:14
door haverkatrans
haverkatrans schreef:Ik heb een recht stuk baan van 5 meter. Hier wil ik meerdere blokken in maken.
Ik rij in 1 richting. Moet ik in elk blok een inrij en stopsectie maken of kan ik volstaan met 1 stopsectie per blok?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Iets meer informatie van mijn kant.

Ik wil gaan rijden met koploper, en wil die 5 meter lengte verdelen in 3 blokken, dus moet ik dan per blok een inrijsectie en een stopsectie maken? Trouwens 2 blokken komen niet in zicht.

Re: blok indeling

Geplaatst: 02 nov 2014 11:00
door Willempie
Arnold,

Het kan met 1 hardware melder en 1 software melder oftewel een virtuele melder. Dat is een optie die Koploper je aanbied.

Deze virtuele melder is dan je inrijder of anders gezegd je 2de melder in je blok. Dat geeft als voordeel dat de trein geen noodstop moet maken en hij keurig netjes even snelheid mindert.

Groetjes

Re: blok indeling

Geplaatst: 02 nov 2014 12:07
door mdedeugd
jowi schreef: Uiteraard is een extra, 'harde' stopsectie wel een goed idee om ongelukjes te voorkomen.
:
.
:mrgreen:
Zodat de machinist bij een de eerste de best halt stopt en de complete trein in zijn nek krijgt. :o

Martin de Deugd

Re: blok indeling

Geplaatst: 02 nov 2014 12:29
door shoven
jowi schreef: Of, zoals ik tegen de politieman zei toen hij me vertelde dat ik te hard reed: hoe weet je dat? Je weet niet waar ik naar toe moet, en ook niet hoe laat ik er moet zijn ;) Denk daar maar eens over na :lol:
En hij glimlachte meewarig en schreef een dikke bon uit zeker? :mrgreen:

Re: blok indeling

Geplaatst: 02 nov 2014 13:00
door mdedeugd
:lol: Steeds is het zo wie aandacht vraagt krijgt deze nog ook :mrgreen:

Martin de Deugd

Re: blok indeling

Geplaatst: 02 nov 2014 13:13
door shoven
mdedeugd schreef::lol: Steeds is het zo wie aandacht vraagt krijgt deze nog ook :mrgreen:

Martin de Deugd
Een bon is ook een vorm van aandacht.... :mrgreen:

Re: blok indeling

Geplaatst: 02 nov 2014 14:09
door Overdijk
Ik wil uiteindelijk ook koploper gaan gebruiken. Ik heb daarom nu bij de aanleg, de blokken in twee delen verdeeld.
De reden voor de aparte stopsectie is idd om meer veiligheid in te bouwen, dan een virtuele sectie. Ook bij mij is het baanplan zodanig opgebouwd dat er maar in een richting gereden wordt, dus geen bewegingen "verkeerd spoor". Blokken zijn totaal ongeveer 1,75m. Bij langere stammen wil ik wel de virtuele functie gebruiken van KL.

Re: blok indeling

Geplaatst: 02 nov 2014 19:39
door dentheo
Ik gebruik de virtuele stopplaats (KL) behalve op kritische punten.
Daarom NIET als het sein voor een wisselverbinding staat, of als de stopplaats aan het perron "kritisch is".
De exacte stopplaats varieert anders te erg, dit als dezelfde lok berg op of bergaf rijdt, alleen, met een sneltrein of met een zware goederentrein.

Ik verdeel mijn blokken in twee secties, één van 1,3m en één van 20 cm.
De eerste start dan het geleidelijk afremmen, de tweede het netjes stoppen.
Dan heb ik met dezelfde moeite volledige detectie.