Multimaus decoder programmeer vraagje

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
jowi

Multimaus decoder programmeer vraagje

Bericht door jowi »

Ik heb van het weekend een (Peco) wisseldecoder aangesloten op de testbaan. Dat ding is zelf uiteraard ook weer een dcc decoder. Nu heb ik er nooit bij stilgestaan dat als je die dus aansluit, en je wit een CV van een lok programmeren met de multimaus, die wisseldecoder dan 'in de weg zit' ... normaal moet je al het andere materiaal van de baan halen als je 1 lok wil programmeren, dus de randapparatuur die via dcc werkt, ook... gelukkig gaf de MM een error 1 terug.

Maar... hoe doen jullie dat dan in in de praktijk met enkel een multimaus? Want dat ding ondersteunt geen apart programmeerspoor (ook al rept de handleiding wel over zoiets?)
Zelf denk ik om alle 'randapparatuur' dan maar apart te voeden vanaf de multimaus voeding, en dan met een soort masterswitch in 1x alle randapparatuur kan uitzetten terwijl de rail wel onder spanning blijft staan als ik bijv. een lok wil programmeren?

maarten
Moderator

Re: Multimaus decoder programmeer vraagje

Bericht door maarten »

Beetje omslachtig lijkt mij.. :roll: Waarom niet een apart stukje (opstel)spoor met een dubbelpolige schakelaar maken? Dus òf de gehele baan (met alle toeters en bellen) stroom, òf het programmeerspoortje? Dat scheelt je een hoop wijzigingen aan je bestaande bedrading. ;)

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
jowi

Bericht door jowi »

Kijk, dáárom ben ik dus nog een beginner :D
Is inderdaad een mooiere oplossing... hoef ik ook niet meer alles van de baan af te halen :)

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Even voor de duidelijkheid
We praten hier toch over wissel decoders?

Met de MM hoef je daar geen loks voor van de baan te halen
Vaak is het een programmeer knopje indrukten op de decoder en daarna het juiste wissel nummer op je MM schakelen
En je decoder is geprogrammeerd

En bij een decoder met servo moet je je uitslag nog instellen

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
jowi

Bericht door jowi »

Nee, het gaat juist om het programmeren van een lok decoder.
Dat lukt nu dus niet meer omdat er ook nog een wisseldecoder vast aan de baan hangt.
Die zitten elkaar blijkbaar in de weg. MM geeft dan ook een error 1 als ik bijv. op de lok een cv wil wijzigen.

Ik moet dus de wisseldecoder nu even loshalen om de lok te kunnen programmeren.
(plus alle andere loks van de baan af halen).

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

Hallo Jowi

Staat het niet in de Gebruikers handleiding ?
Optie 2 een extra Multi muis voor dat doel aan te schaffen.

Martin de Deugd

Onderwerp starter
jowi

Bericht door jowi »

In de manual hebben ze het over een POM mode (program on main) en een cv mode. De cv mode zou je moeten gebruiken met een apart programmeerspoor, echter heeft de multimaus startset helemaal geen aansluiting voor een apart programmeerspoor... beetje verwarrend dat ze er dan toch naar verwijzen.

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

jowi schreef: beetje verwarrend dat ze er dan toch naar verwijzen.
Waar verwijzen ze dan naar ?

Martin de Deugd

Onderwerp starter
jowi

Bericht door jowi »

Ze verwijzen bij 'cv mode' naar het gebruik van een apart programmeerspoor, of, als je die niet hebt, naar de POM mode. Punt is, je hebt dus domweg niet de mogelijkheid om een apart spoor aan te sluiten... de Z21 heeft dat bijv. weer wel.

Met enkel de multimaus startset zul je dus zelf met schakelaars etc. een programmeerspoor moeten maken.

FidOo

Bericht door FidOo »

Dat klopt helemaal Jowi, de Gewone multimaus heeft geen apart programmeerspoor.

Maar wat ik echt vreemd vind is dat je geen lok kan programmeren. Ik had 3 digirails decoders aan mijn baan hangen. En kon gewoon een lok die op de baan stond programmeren via CV mode.

Staat er niks over in bij de Peco handleiding. Want normaal horen ze elkaar niet in de weg te zitten..

Maar om sowieso geen problemen te krijgen is de oplossing van een dubbelpolige wisselschakelaar tussen je voeding van je multimaus te zetten, zodat je kunt kiezen tussen:
1 je baan volledig onder spanning.
2 een programmeer spoortje onder spanning.

Hm zie net het verhaal van maarten.. Dat dus!

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
jowi

Bericht door jowi »

Ik heb de MM in POM mode staan, misschien moet ik hem dan op CV mode zetten?

Dat is dus wat ik verwarrend vind, ik begrijp uit de manual dat je CV mode alleen kunt gebruiken met een apart programmeerspoor, maar dat is dus niet mogelijk omdat er geen aansluiting voor is. Dus zet ik de MM in POM mode... ik zal eens kijken of ik in CV mode wel de lok kan programmeren, terwijl de wisseldecoder er gewoon ook aanhangt.

Uiteraard ga ik snel iets maken om een apart programeerspoor te kunnen maken mbv een schakelaar oid. Want dat gesleep met die loks elke keer... :)

FidOo

Bericht door FidOo »

POM, is Programming on the main, hierbij selecteer je eerst het adres van de te programmeren lok (BV lok met adres 10) en vervolgens kun je die lok programmeren (alle waardes behalve het adres en dus CV1)
Dit kun je dus doen terwijl er 20 loks op de baan staan. Je baan blijft verder ook gewoon verder funktioneren op de achtergrond. Het is dus een soort Programmeren tijdens het gewone bedrijf.

In CV-mode kun je de lok volledig programmeren. Hierbij geldt alleen dat alle loks die op je spoor staan dus geprogrammeerd worden. Dus mag er alleen de lok opstaan die je wilt programmeren.
Wisseldecoders maken over het algemeen geen zak uit, want normaal moet je die eerst in programmeermodus zetten voordat je ze kunt programmeren)

Je moet dat hele programmeerspoor even vergeten in dit verhaal, je hebt maar 1 uitgang naar de rails op de maus, en deze beide programmeer methode werken via die uitgang.

M.v.g. Joost van Dijk

Onderwerp starter
jowi

Bericht door jowi »

Nu begrijp ik het niet meer ;) voorzover ik weet staat het ding nu op POM, en als ik per ongeluk 2 loks op de baan heb staan, programmeer ik ze nu allebei tegelijk... maar jij zegt dat dit alleen in CV mode zo is? Dan heb ik blijkbaar nu dus CV mode aan staan, en zou ik juist POM mode moeten kiezen? Ik zal vanavond nog eens goed kijken waar het ding nu op staat. Zoals ik al zei, verwarrend...

Maar... dat betekent dus dat het wel mogelijk is om loks te programmeren terwijl er nog andere op het spoor staan zeg je? Zolang het maar niet om cv1 gaat? Dat wist ik dus niet. En dat je alleen een aparte, geisoleerde programmeertrack nodig hebt (of de lok als enige op de baan hebben) als je het adres (cv1) wilt veranderen... interessant.

Ik ging er vanuit dat je hoe dan ook, ten alle tijde, alle loks van de baan moest halen!

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

de pom mode reageert op het loc adres.

dus als jij 2 locs op het spoor zet en je programmeert via pom dan moet je eerst het loc adres ingeven. dit zal 3 zijn bij jou. allereerst in de CV mode : dan ga je naar CV = 1 en dan verander je 3 naar het lok adres wat jij wilt hebben.

Daarna moet je in de pom mode het loc adres aanpassen naar het nieuwe adres wat je net hebt ingegeven en dan kan je alle andere cv's veranderen.

als een van de 2 locs een ander loc adres heeft ( dus cv 1 = zeg maar 69 ) dan zal jij deze in de pom mode niet mee programmeren.

In de CV mode gaat dit verhaal niet op want dan programmeer je dus alle locs.

hoop dat dit duidelijker is.

M.
Laatst gewijzigd door Maurits71 op 18 nov 2014 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

FidOo

Bericht door FidOo »

Maurits71 schreef:de pom mode reageert op het loc adres.

dus als jij 2 locs op het spoor zet en je programmeert via pom dan moet je eerst het loc adres ingeven. dit zal 3 zijn bij jou. dan ga je naar CV = 1 en dan verander je 3 naar het lok adres wat jij wilt hebben.

Daarna moet je in de pom mode het loc adres aanpassen naar het nieuwe adres wat je net hebt ingegeven en dan kan je alle andere cv's veranderen.
Dit kan dus niet Maurits. Je kunt het loc-adres in POM-modus NOOIT programmeren.

als een van de 2 locs een ander loc adres heeft ( dus cv 1 = zeg maar 69 ) dan zal jij deze in de pom mode niet mee programmeren.

Voor alle duidelijkheid. Als je met POM een lok programmeerd mogen er natuurlijk niet 2 loks met hetzelfde adres op de baan staan! Anders programmeer je dus beide loks.

In de CV mode gaat dit verhaal niet op want dan programmeer je dus alle locs.
hoop dat dit duidelijker is.

M.
Even terverduidelijking:

POM, eerst de te programmeren lok selecteren (adres kiezen), vervolgens kun je dus alle CV's behalve het lokadres CV1 wijzigen. (net als met rijden mogen er dus geen loks met het zelfde adres op je baan staan.

Jowi. Het is niet verwarrend. Ik heb geen idee in welke modus jij programmeerd. Maar zoals ik het uitgelegd heb is het.

Ik heb geen idee hoe die peco dingen geprogrammeerd worden. Maar ik kon gewoon met mijn wisseldecoders aan mijn baan, een lok via CV-mode programmeren zonder dat ik errors had of dat mn wisseldecoders ineens geprogrammeerd werden. (omdat mijn wisseldecoders gewoon eerst in programmeer modus gezet moesten worden voordat ze uberhaupt ergens op reageren)

Ik haalde wel altijd mn loks van de baan als ik CV waarde van een wisseldecoder moest programmeren .

M.v.g. Joost van Dijk

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

heb hem ff aangepast, dat wist ik, bedoelde in de cv mode, excusee mon lompheid

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
jowi

Bericht door jowi »

Kijk, ik had het ding dus op CV mode staan. Nu ik hem op POM heb, kan ik inderdaad netjes de eigenschappen van de loks aanpassen terwijl ze gewoon allemaal op de baan staan :) en ook doet de wisseldecoder nu niet raar en geeft de multimaus geen error meer :)

Dus resumé, in POM mode hoef ik niks van de baan te halen, alleen als ik het decoder adres van een lok wil veranderen, moet ie even apart staan, hetzij als enige op de baan, hetzij op een apart te schakelen programmeerspoortje (waarbij alleen dat spoor dcc spanning heeft en de rest van de baan niet) en dan moet je CV mode gebruiken.

Dit maakt het leven weer een stuk makkelijker :)

Onderwerp starter
jowi

Bericht door jowi »

Ok, nog een multimaus vraagje. Het icoontje voor de wissel geeft een liggend streepje __ aan of een afbuigend _/ voor de wissel. Nu zit bij mij eea zodanig aangesloten dat als de wissel afbuigend staat, het icoontje __ aangeeft, en andersom... dus net verkeerd om. Is daar een manier voor om dat aan te passen? Letten jullie daar uberhaupt op? :mrgreen:

Ik heb al geprobeerd de wissel op rechtdoor te zetten (dus bij mij _/) en dan even de stroom van de decoder af, multimaus zelf op __ en dan de spanning er weer op, maar dan geeft ie gewoon weer _/ aan ... hij laat zich niet neppen... het lijkt wel of de decoder zelf een status teruggeeft?

Uiteraard kan ik dit aanpassen door de servo 180 graden te draaien...

piksov

Bericht door piksov »

Hoi,

of het wisselsymbooltje goed staat of niet, daar let ik niet op.

Het kan bij mij zelfs per wissel goed zijn, of net andersom, maar ik bestuur dan ook met koploper, en die zoekt het maar uit.

Nog even terug naar je programmeer probleem...

Als je morgen een nieuwe lok op de baan zet dan MOET je het adres van die lok kennen, en dat adres MAG dan niet ook aan een andere lok toegewezen zijn, om met POM te kunnen programmeren.

Heb je een nieuwe lok met adres 12, en en je hebt zelf ook al een lok met adres 12, dan programmeer je ze weer beide als ze beide op de baan staan, ook met POM!!!

Guus

Onderwerp starter
jowi

Bericht door jowi »

Dat begrijp ik :)

En dat van die wissel icoon is uiteraard puur cosmetisch, met een engels wissel wordt het al weer lastiger om die 4 verschillende standen van __ en/of __/ te vertalen naar de daadwerkelijke stand... en met software als koploper of itrain etc is het inderdaad geen issue.

FidOo

Bericht door FidOo »

Ik sloot gewoon mijn wisselspoel andersom aan als dat niet klopte.. Via je maus kan je daar niks aan doen.

M.v.g. Joost van Dijk

Laurence

Bericht door Laurence »

Het is een oud draadje, maar toch even mijn ervaring vandaag.

Ik wilde het adres van een nieuwe loc aanpassen. Dit kan alleen in CV mode, hier stond de multimaus ook op ingesteld. Er stonden geen andere locs op de baan, dit was de enige loc.

Toch lukte het aanpassen van het locadres niet. De multimaus resulteerde met error 1. :( :(

Pas toen ik de stroom van mijn twee switchpilot ESU's afhaalde, kon ik het adres wel succesvol programmeren! :o

Oftewel: ondanks eerdere berichten in dit draadje, hebben wisseldecoders wel degelijk invloed op het kunnen programmeren van het adres van je loc. ;)

Plaats reactie