Pagina 1 van 2

CV's en bijbehorende functies

Geplaatst: 26 nov 2014 12:27
door PaulF.
Citaat:
Nou, ik denk dat ik hem heb... de 73140 staat default geconfigureerd voor DCC+Motorola (CV 49 = 0) als je die op 8 zet (DCC only) dan gaat alles plots een stuk beter. Snelheid is nu netjes terug te brengen naar een mooie langzame, geleidelijke snelheid (met cv5), en is ook nog eens netjes af te regelen, dus alle tussenwaardes, ipv stil, kruipen en voluit. Nu rijdt ie wel redelijk. Ook de cv3/4 (optrek en afrem vertraging) doen het nu veel beter. Ik heb het raam maar weer dichtgedaan


Dan ga ik morgen eens kijken of dat ook bij de esu lokpilot standard plux12 het geval is.
Heb deze er hier in zitten en ook hier vallen de rijeigenschappen een beetje tegen.
De "klachten" zijn hetzelfde als bij jowi. Zou mooi zijn als het dezelfde oplossing is... :)
Ik houd het raam in ieder geval ook nog maar even dicht... ;)

Citaat:
Hallo Paul, cv50 (hoofd) en cv52 (sluit). Volgens mij voor beide richtingen. Standaard staan ze op 16, ik heb ze op 5 gezet.


Bedankt Rob, ik ga het morgen proberen!
Hallo allemaal,

Bovenstaand een quote uit het draadje "nieuwtjes-Fabrikanten-Piko2014" (pagina 13-14)

Nu heb ik in mijn 2200 een ESU decoder zitten (53616 LokPilot Standard digital decoder, PluX12, DCC & RailComPlus).
Wanneer ik in de beschrijving bij bovengenoemde CV's kijk, staat er een heel andere beschrijving dan

CV49; DCC+Motorola/DCC only o.i.d.
of
CV50/52 Front-/sluitseinen

In de beschrijving van ESU staat het volgende:

CV49; Erweiterte wichtige einstellungen des decoders (met daaronder een heel rijtje dingen (die ik niet snap) die in-/uitgeschakeld kunnen worden).
CV50; Analog Modus - bestimmt, welche analogmodi zugelassen sind (ook met een rijtje in-/uitschakelbare HocusPocus voor mij).

Nergens kan ik in het rijtje met CV's iets ontdekken dat invloed zou kunnen hebben op de lichtsterkte of systeemherkenning(?).

Nu dacht ik altijd dat CV's altijd een standaard zijn en dus bij iedere fabrikant hetzelfde, maar dat gaat dan toch niet op.
Of zie ik het nu verkeerd?

Re: CV's en bijbehorende functies

Geplaatst: 26 nov 2014 13:22
door jowi
Nee, er zijn maar een paar CV's die 'verplicht' zijn. Zie:
http://www.dccwiki.com/Configuration_Va ... riable_Set

Dus:
CV 02, 03, 04, 23, 24, 65
CV 29
CV 66-95
CV 17 and 18
CV 19
CV 7 and 8

De rest is 'vrij' te gebruiken door de fabrikant.

Re: CV's en bijbehorende functies

Geplaatst: 26 nov 2014 14:05
door PaulF.
Bedankt voor je reactie Jowi!
Jammer dat het niet allemaal standaard is, ik dacht het namelijk een beetje te gaan snappen, maar helaas... :lol:
Maar zo blijf je langzaam aan steeds verder leren.

Re: CV's en bijbehorende functies

Geplaatst: 26 nov 2014 14:14
door FidOo
Zo verwarrend is het niet. Elke decoder heeft een aantal CV(instellingen) die verplicht onder het vaste nummertje te vinden zijn, (max/min snelheid adres.. etc)

maar niet elke decoder heeft bv de zelfde mogelijkheden/uitgangen e.d. dus logisch dat een fabrikant zelf hier de bijbehorende CV's zelf kiest.. Daar zijn handleidingen voor.

Dus zorg dat je je handleiding begrijpt, of download een engelse versie van de website zo ver nodig. Ga die doorlezen. Dan moet het vast goed komen.

Re: CV's en bijbehorende functies

Geplaatst: 26 nov 2014 14:17
door jowi
Inderdaad, als je eenmaal weet welke er een beetje standaard zijn en welke niet, is het niet zo'n probleem. Helaas wordt er vaak gevraagd, zoals in het topic waar hier aan gerefereerd wordt 'hoe zit dat met het dimmen' en dan worden er een paar cv's geroepen, terwijl men eigenlijk eerst de vervolgvraag moet stellen 'welke decoder heb je'.... want dat kan dus per decoder weer compleet anders zijn.

Re: CV's en bijbehorende functies

Geplaatst: 26 nov 2014 14:23
door PaulF.
Inderdaad, ook een foutje van mijn kant... Had handig geweest om het type decoder erbij te vermelden...
De bedoeling van Rob is goed, de info van mijn kant echter te beperkt.

Van esu heb ik nu CV's 01 t/m 05 onder de knie en hier kan ik dan ook een beetje mee rommelen en doen.
De rest ga ik me nog maar eens goed in verdiepen.

Re: CV's en bijbehorende functies

Geplaatst: 26 nov 2014 14:57
door Redskin
Ha Paul, die beschrijving is van een multi-protocol decoder terwijl jouw decoder (ESU art. nr. 53616) alléén DDC is. ESU heeft veel decoders in zowel multi-protocol als alleen DCC. Pas daar ook mee op als je de handleiding downloadt! ;)

Re: CV's en bijbehorende functies

Geplaatst: 26 nov 2014 15:09
door Redskin
Aanvulling op bovenstaand: dit type decoder is een 'standard' en geen V4.0! De handleiding kan je natuurlijk in het doosje van de decoder vinden of HIER downloaden.

De lichtsterkte van de ESU LokPilot Standard (waar ook de 53616 onder valt) uitgangen A en B (voor en achter) kan je regelen met de CV's 113 en 114 (0-255, af fabriek 15).

Succes!

Re: CV's en bijbehorende functies

Geplaatst: 26 nov 2014 23:24
door PaulF.
Bedankt Frank,
het regelen van de lichtsterkte lukt nu ook!

Helaas krijg ik het niet voor elkaar de loc soepel te laten rijden.

Al mijn locs hebben in principe een lokpilot V4.0 (behalve de hondekop (piko soundmodul) en een aantal tweedehandsjes (onbekend)), maar deze 2200 dus de lokpilot standard.
Waar mijn andere locs zeer langzaam in beweging en tot stilstand komen, komt de 2200 met een schok in beweging en ook weer met een schok tot stilstand.
Daarnaast vind ik hem vrij schokkerig rijden, terwijl mijn meest gevoelige locs (met V4.0) probleemloos over de baan kruipen.

Zoals bij mijn locs met V4.0, heb ik bij de 2200 CV2 op 01 gezet. (CV2 is bij beide decoders de "Anfahrspannung")
Helaas heeft dit geen effect op het rijgedrag van de 2200.

Ligt dit dan aan het kwaliteitsverschil tussen "Standard" en "V4.0" of ligt het aan de loc zelf. (Het testbaantje is zeker weten schoon...)
Of heeft heel CV2 niks met het vloeiend in beweging en tot stilstand komen te maken en ligt het aan mijn gebrek aan kennis...?

Re: CV's en bijbehorende functies

Geplaatst: 26 nov 2014 23:35
door jowi
CV2 is de langzaamste stand waarbij de lok nog net rijdt/kruipt. Ik denk dat jij zoekt naar CV3 en CV4. Daarmee stel je de optrek- en afremsnelheid in. Zet die beiden maar eens op 8, of 16 of 24 etc. Hoe hoger hoe trager de lok optrekt en afremt.

Re: CV's en bijbehorende functies

Geplaatst: 27 nov 2014 01:26
door PaulF.
CV3 en CV4 hebben inderdaad invloed op het versnellen en vertragen van de loc.
Echter betreft dit, zoals ik begrijp, de tijdsduur om van de minimale naar de maximale snelheid te komen en andersom.
Helaas heeft dit geen invloed op het vloeiend in beweging en tot stilstand komen.
Hij gaat nu in één klap van 0 naar (ik noem maar wat) 10 Km/u en andersom.
Heb met CV2, 3, 4 en 5 zitten rommelen; allemaal effect op de snelheid en versnelling/vertraging, maar helaas geen oplossing.
Morgen nog maar eens de handleiding door worstelen en verder proberen...

Re: CV's en bijbehorende functies

Geplaatst: 27 nov 2014 09:04
door Redskin
Ik zou de oplossing zoeken bij CV 29 (probeer een waarde van 2 om bit 1 te activeren en de rest te deactiveren) en 53 voor de EMK-waarde (probeer eens een waarde van bijvoorbeeld 200?).
Die 'standard'-uitvoering heeft betrekking op de hoeveelheid functies en instellingen, niet zozeer op de kwaliteit. ;)

Re: CV's en bijbehorende functies

Geplaatst: 27 nov 2014 09:31
door jowi
Zoals ik het lees gaat het echt om het gedrag van cv3 en 4 :) die lijken bij hem op 0 te staan. Maar hij moet het gewoon gaan proberen, dan horen we het wel...

Re: CV's en bijbehorende functies

Geplaatst: 27 nov 2014 10:00
door Maurits71
Goed even gejat van het fantasia, let op dit werkt alleen in combinatie met koploper ( ivm CV4 ). In het geval van fred, controleer ook even op hoeveel stappen je rij controller staat, want daar zit namelijk jou probleem

IJken van Locomotief decoders

Vele wegen voeren naar Rome. Dit is dus ook niet geschreven om je te beleren maar veelmeer om je een handje te helpen.

Het 128 stappen gebeuren vind ik zelf volledig zinloos zeker in N. Snelheden lager dan 10kmh(schaal) vergen al heel veel van je eigen inzet, in die zin datje baan en wielen wel erg schoon moeten zijn. Dit is ook van de oorzaken dat op demo banen veel te hard (moet) worden gereden. Te weinig aandacht voor het materieel wordt gecamoufleerd door hoge snelheden.

Daarom is 128 stappen geen optie voor een rijbaan. Snelheden rond de 80 kmh zijn mooi zonder dat je treinen over de baan vliegen. De meeste goederen treinen gaan ook in het echt niet harder. Bij een 28 stappen cyclus betekend dat 80/28 = ca 2,8 km per stap bij 140 km 140/28=~5km per stap.

Om dit te bereiken gaan we als volgt te werk

Allereerst CV 29 aanpassen naar 2 , hierbij zet je bit 1 en geeft deze een CV waarde van 2. Indien lange adressen boven de 127 gebruikt worden dan wordt het 34.
Alle andere bits op 0.

Nu hebben we CV 2, 5 en 6 ter beschikkig
CV 2 Minimum snelheid
CV5 Maximum snelheid
CV6 Snelheidscurve.

Attentie RTFM, deze instellingen zijn gebaseerd op Kühn N025/045.Er zijn decoders die daarin afwijken

Stel eerst de maximale snelheid in d.m.v. CV 5. Begin met 128 de helft van het bereik, meet je loc op het ijk traject en indien te hard verlaag CV 5 anders verhogen. Net zolang totdat je de snelheid bereikt welke je beoogt.
De minimum snelheid stel je in via CV 2. CV 2 =1 is de laagste snelheid. Ik stel ze zo in dat de minimum snelheid 5 kmh is. Lager heeft geen zin daar de kans heel groot is dat de treinen stil vallen omdat er contact problemen zijn.
Hierna gaan we ijken op stap 14, zijnde de helft van het decoder bereik. Mooiste is om deze dus ook op de halve snelheid in te stellen. Via CV6 kunnen we dat doen. Stel CV 6 in op de halve waarde van CV 5. Vaak is het zo dat dit opgaat, anderzijds is het niet echt heel belangrijk dat je niet precies op de halve snelheid zit. Na dit gedaan te hebben laat je het complete programma van stap 1 t/m 28 doorlopen. Ik ben geen voorstander van interpolatie daar er motorisch nogal eens afwijking kunnen plaatsvinden. Anderzijds is ook dit niet echt belangrijk daar je het nooit meer terug vind op je baan. Echter motor en decoder karakteristiek maken dat er vaak afwijkingen zijn in de decoder stappen onderling en je dus geen regelmatige verandering per stap hebt. Wil je in het onderste bereik de stappen dichter bij elkaar hebben dan moet je CV 6 verlagen onder de halve waarde van CV 5 omgekeerd moet je het verhogen. Verlaging van de onderste stappen heeft het nadeel dat de hoogste stappen verder uit elkaar liggen.

Het voordeel van de methode is dat je het volledig stappen bereik van je decoder gebruikt en de verschillen per stap onderling relatief klein zijn.

Om de zaak nog een beetje te verfijnen kunnen we d.m.v.CV 3 en CV 4 de overgang tussen de decoder stappen wat geleidelijker maken. Ikzelf heb het nu zover dat CV 3 tussen de 15 en 20 staat. Hierdoor is het bijna niet meer te zien dat de loc opschakelt. Dit doet ook geen kwaad aan het besturing's programma van je baan.
Bij CV 4 moet men wat voorzichtiger omgaan. Daar een besturing's programma zoals bvb Koploper die regeling ook in zich heeft moet je zorgen dat de vertraging nooit lager is als dat het programma terug schakelt. Gevolg hiervan kan zijn dat de trein over een stopmelder heen

Re: CV's en bijbehorende functies

Geplaatst: 27 nov 2014 10:19
door wout19
Ook een antwoord van mij op deze vraag.
Ik heb een Uhlenbrock 73400 decoder in al mijn omgebouwde locs.
Volgens mij heeft Frank gelijk. Het aantal rijeigenschappen moet zowel bij de centrale als de instellingen van je decoder gelijk zijn. Wat Frank al zij CV 29=2. Meestal is dit (althans bij mij 28 rijstappen). Is dit niet het geval dan heb je al een probleem. Dus eerst checken of dit gelijk staat. Als de lok onregelmatig blijft lopen kan je CV 53 (deze CV is als je loc schokkerig, dan weer wat sneller dan weer wat langzamer etc loopt) vergroten en verkleinen. Bij een van mijn locs was dit het geval (NS 1127) en heb de waarde (standaard bij mij CV 53= 40) verkleind naar 20. Daarna reed de loc uitstekend. Ook kan het zijn dat je deze waarde moet vergroten. Maar dat blijft natuurlijk uit proberen. CV 2 is als de loc niet reageert als je de snelheid opvoert bij de eerst stap. (dus pas reageert bij bv stap 3). Deze waarde is bij mij standaard CV 2=1. Bij sommige locs heb ik deze waarde op 3 etc. gezet. ook hier weer steeds een stapje hoger instellen tot dat de loc wel bij de eerste stap gaat rijden (kruipen). Dit waren mijn ervaringen en wilde deze toch even melden.

Mvg,
Wout

Re: CV's en bijbehorende functies

Geplaatst: 27 nov 2014 11:27
door Redskin
@ Maurits: je geeft uiteraard met de beste bedoelingen een reactie (waarvoor dank), maar van besturingssoftware is hier geen sprake en de decoder is van ESU en niet van Kühn. Laten we Paul (en elkaar) zo duidelijk en gericht mogelijk advies proberen te geven. De instelling voor het aantal rijstappen had ik overigens in mijn vorige post al gegeven...
Niet persoonlijk natuurlijk en helemaal niet kwaad bedoeld... ;)

Terechte opmerking van Wout: zorg er in ieder geval voor dat de centrale hetzelfde aantal rijstappen heeft als je decoder.

Re: CV's en bijbehorende functies

Geplaatst: 27 nov 2014 12:40
door Willempie
Paul,

Met CV2 leg je de hoogte van de aanvangspanning vast waarmee rijstap 1 wordt voorzien.
Anders gezegd daar stel je in met welke snelheid de loc rijdt bij rijstap 1. Op alle andere rijstappen heeft deze instelling verder geen invloed.

Als de motor niet lekker wil lopen, en de loc rijd wel analoog goed en perfect, dan kun je de decoder op de motor zelf instellen met de CV51,52,53,54. Goed de instructies lezen, en er staan default instelling voor bepaalde motor types in de handeliding.

Groetjes

Re: CV's en bijbehorende functies

Geplaatst: 27 nov 2014 14:52
door Redskin
Willempie schreef:...Goed de instructies lezen, en er staan default instelling voor bepaalde motor types in de handeliding...
Willem, als je bijv. Faulhaber en vijfpolige motoren bedoelt: nope (niet met deze decoder). Of jij moet een andere instructiehandleiding hebben... ;)
Zoals ik eerder aangaf: laten we Paul en elkaar helpen met alleen gerichte info om te voorkomen dat je iemand -vast onbedoeld- het spreekwoordelijk bos instuurt.

Re: CV's en bijbehorende functies

Geplaatst: 27 nov 2014 15:04
door Jeroen
In het antwoord van Wim/Willempie staat dát toch niet? Ik vind het juist een zinvolle bijdrage, want met de CV's 51-54 etc. kun je wel degelijk een schokkend lopende motor mooi laten lopen. De voorwaarde is natuurlijk wel dat de lokomotief analoog wel netjes loopt.

Maurits, dank voor jouw bijdrage! Ikzelf kan er wel wat mee, en ik heb het dan niet enkel over het Koploper-progamma deel. Ik heb zelf problemen genoeg gehad met het feit dat de onderste stappen te dicht bij elkaar liggen, en de hogere stappen ver uit elkaar. De door Rob aangedragen methode ga ik eens proberen. Thanks mate!

J.

Re: CV's en bijbehorende functies

Geplaatst: 27 nov 2014 15:27
door Maurits71
Frank zonder me verder met de discussie te bemoeien ik heb mij gedeelte gedaan en kleine tip van mij in het engels. Do never ever judge the knowledge of Wim. Dat is een wandelende encyclopedie die helaas maar waar altijd gelijk heeft.

Re: CV's en bijbehorende functies

Geplaatst: 27 nov 2014 19:17
door Redskin
Oh maar dat zou ik ook zeker niet doen. Evengoed kan ik me moeilijk voorstellen dat iemand tot in detail alle mogelijkheden en instellingen van alle decoders uit z'n bolletje kent. In de handleiding van de bedoelde decoder staan geen default instellingen voor bepaalde typen motoren. Om te voorkomen dat Paul zich daar kleurenblind naar zou zoeken... :shock: :?

Re: CV's en bijbehorende functies

Geplaatst: 28 nov 2014 20:21
door wout19
Net zelf een V 200 omgebouwd. Zoals jullie weten een Uhlenbrock 73400 decoder.
Een oudje maar deze rijdt analoog perfect. Maar na inbouwen decoder niet vooruit te branden! Heb CV 2 ingesteld op 3 en CV 53 ingesteld op 120. Standaard staat deze op 40. Loc rijdt nu beter. Alles hangt af van uitproberen. Zo kom je zelf achter diverse problemen. Schrijf of documenteer je eigen ervaringen in een logboek. Dat voorkomt volgende problemen. Schrijf op wat je veranderd hebt en je zal zien dat alles makkelijker en naar tevredenheid gaat. Als een loc schokkerig of even rijdt en dan weer stilstaat ect. de hogere CV's gebruiken. De CV's 2-5-6 hebben geen invloed op rijgedrag. Hier stel je optrek -max snelheid etc af.
Vooral rustig blijven en goed de handleiding lezen van de verschillende decoders. Maar wat veel voorkomt bij afstellen van decoders is dat de stappen 14-28-128 niet goed zijn afgestemd zowel op decoder als je centrale[/i].
Ik heb hier ervaring mee gehad. Dit had ik al een keer verteld en een te rechte opmerking van Frank. Paul ik raad je aan CV 53 van jouw decoder eens uit te proberen. Deze staat op 140 als ik het goed heb. Zet deze bv stap voor stap met 10 min of meer. Veel succes.

Mvg,
Wout

Re: CV's en bijbehorende functies

Geplaatst: 28 nov 2014 23:34
door PaulF.
Allen bedankt voor het meedenken en de tips/suggesties!
De afgelopen dagen helaas geen tijd gehad, maar morgen ga ik er eens rustig voor zitten en een beetje 'spelen' met de genoemde CV's en diverse waardes daarvan.
Uiteraard houd ik jullie op de hoogte of het me lukt ja of nee... ;)

Re: CV's en bijbehorende functies

Geplaatst: 29 nov 2014 15:07
door PaulF.
Heren, ik ben helemaal gelukkig! :D

Zojuist een beetje zitten rommelen met de door jullie genoemde CV's en het resultaat mag er zijn...!
Mijn 2200 komt nu heel mooi soepel in beweging en komt mooi vloeiend tot stilstand. (niet van 0 naar 10Km\u en andersom...)
Ook lijkt hij een stuk minder storingsgevoelig wat betreft onregelmatigheden/vuiltjes in/op de baan.

Onderstaand een overzichtje hoe ik mijn CV's nu heb staan:

CV2 : 01
CV3 : 30
CV4 : 45
CV5 : 40
CV6 : 20
CV29: 02
CV51: 00 (niks mee gedaan)
CV52: 00 (niks mee gedaan)
CV53: 255 (maximaal)
CV54: 01 (Minimaal)

Is het normaal dat CV53 maximaal en CV54 minimaal kunnen staan, of ben ik daar te enthousiast in...?

Ik ben bij CV53 van 140 (standaard) naar 200 gegaan, dat gaf iets verbetering.
Van daaruit ben ik naar 255 gegaan en dat was nog beter.

Vervolgens ben ik bij CV54 van 25 (standaard) naar 100 gegaan.
Toen schoot hij helemaal als een pijl uit een boog weg bij de minste spanning en zo stopte hij ook weer...
Daarna terug geschroefd naar 10, dat zag er al veel beter uit en vervolgens terug naar 01 en daar was alles heel rustig en vloeiend.

In ieder geval wil ik jullie bedanken voor de geboden hulp, ik ben blij! :D :D :D

Re: CV's en bijbehorende functies

Geplaatst: 29 nov 2014 17:54
door FidOo
Mooi dat ie goed rijdt Paul.

Kun je ook vertellen wat die cv's precies doen..

Iemand anders met een andere Decoder kan net ff andere cv's moeten aanpassen.